Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-30@15:19:21 GMT

آیین های عزاداری روزهای پایانی ماه صفر در قزوین

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۶۳۱۴۶

آیین های عزاداری روزهای پایانی ماه صفر در قزوین

به گزارش ایرنا، برگزاری مجالس روضه خوانی، تعزیه، برپایی بیرق های عزا در هر کوی و برزن و راه اندازی دسته های سینه زنی و زنجیرزنی از جمله آئین های عزاداری مرسوم مردم قزوین در سه روز آخر ماه صفر به شمار می روند.
از سوی دیگر، مردان و زنان محله های مختلف نیزدر مراسم عزاداری و سینه زنی حضور چشمگیری داشته و اغلب منازل این روزها پذیرایی عزاداران هستند و سردرب خانه ها نیز پارچه های مشگی و بیرق عزا نصب شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


برپایی ایستگاه های توزیع شربت و شیر،اطعام دسته های عزاداری در منازل، تکیه ها و برخی مساجد و حسینیه ها و برپایی مراسم شام غریبان از دیگر آیین های ویژه 28 ماه صفر در استان قزوین است.
زنان قزوینی نیز در آئین های مختلف مذهبی خود، به خصوص مراسم های عزاداری و مرثیه خوانی شرکت دارند.
پخت غذاهای نذری از جمله قیمه نثار، آش رشته، شله زرد، حلیم و توزیع آن به عنوان نذری بین مردم از دیگر آئین های رایج مردم قزوین در 28 صفر به شمار می رود.
همزمان با فرارسیدن بیست‌و هشتم ماه صفر سالروز شهادت حضرت امام حسن‌مجتبی(ع) مراسم حرکت کاروان عزاداری و تشییع تمثال تابوت امام حسن‌مجتبی(ع) در قزوین انجام می شود.
به همین مناسبت بر اساس اعلام روابط عمومی قرارگاه عملیاتی لشگر 16 زرهی قزوین مراسم عزاداری ویژه کارکنان نیروهای مسلح استان از مسیر امامزاده اسماعیل (ع) به سمت امامزاده حسین (ع) قزوین برگزار می شود.
مردم مومن شهر قزوین در قالب هیات ها و دسته های عزاداری از جای جای این شهر وارد خیابان شهدا شده و از آنجا در حالی که بر سر و سینه می زدند، برای مراسم عزاداری به سمت آستانه مبارک امامزاده حسین (ع)، -فرزند امام رضا (ع) - حرکت می کنند.
در این آئین‌ها، سخنرانان پیرامون آموزه و سیره پیامبر عظیم الشان اسلام (ص)، فضایل اخلاقی و شخصیت ایشان و امام حسن مجتبی (ع) سخنرانی کرده و مداحان اهل‌ بیت (ع) نیز با قرائت دعای وارده به مرثیه‌ سرایی پرداخته و عشق و ارادت خالصانه خود را به مقام شامخ نبوی و ولایت و امامت اعلام می کنند.

*** حرکت نمادین تمثال تابوت امام حسن مجتبی (ع)
همزمان با فرارسیدن بیست‌و هشتم ماه صفر سالروز شهادت حضرت امام حسن‌مجتبی(ع) مراسم حرکت کاروان عزاداری و تشییع تمثال تابوت امام حسن‌مجتبی(ع) در قزوین برگزار می‌شود.
سیل عظیم جمعیت عزادار شهر قزوین از میدان آزادی تا آستانه مبارک امامزاده حسین (ع) تابوت نمادین پیامبر بزرگ اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و امام حسن مجتبی (ع) را بر دوش گرفته و مراسم تشییع را به جای می آورند.
همچنین با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه، تبلیغات اسلامی، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان قزوین،مراسم 28 صفر در بقعه متبرکه امامزاده حسین (ع)، امامزاده علی (ع)، امامزاده اسماعیل (ع) و حلیمه خاتون (س) برگزار می شود.
7389/6012خبرنگار: نسرین رحیمی ** انتشار دهنده : علی حیدر شاه حسیتی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۶۳۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قزوین میزبان احتمالی استقلال در بازی پایانی لیگ

به گزارش قدس آنلاین، تیم فوتبال استقلال در هفته آخر رقابت‌های لیگ برتر باید در ورزشگاه دستگردی به مصاف پیکان برود که با توجه به موقعیت مکانی مجوز حضور تماشاگران را نخواهند داشت.

آبی پوشان تهرانی در صدر جدول رده بندی لیگ برتر قرار داشته و یکی از شانس‌های مسلم قهرمانی این فصل رقابت‌های لیگ هستند و دوست دارند در صورت مسجل شدن قهرمانی‌شان بازی آخرشان با حضور تماشاگران برگزار شود؛ اتفاقی که باید سازمان لیگ برای آن راه حلی پیدا کند.

طبق قانون، در صورتی که باشگاه پیکان با تغییر مکان بازی موافقت کند باید ورزشگاه جدید را معرفی کند که با توجه به بازی‌های هفته آخر شاید این بازی به شهر قزوین منتقل شود.

در هفته آخر شمس آذر قزوین در اصفهان میهمان سپاهان است و این اتفاق می‌تواند باعث شود که بازی استقلال و پیکان در این شهر برگزار شود. در بازی رفت پرسپولیس و پیکان هم به دلیل زیر کشت رفتن چمن ورزشگاه دستگردی، این بازی در قزوین برگزار شد و شاید حالا یک بار دیگر این اتفاق برای استقلال تکرار شود.

ورزشگاه سردار آزادگان قزوین ۱۵ هزار نفر گنجایش دارد و طبق قانون ۱۰ درصد این ظرفیت به هواداران استقلال تعلق خواهد گرفت که البته تجربه نشان داده در صورت با تماشاگر شدن بازی، تعداد هوادارانی که در ورزشگاه حضور خواهند یافت، بسیار بیشتر خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • سه رویداد گردشگری قزوین در تقویم ملی به‌ ثبت رسید
  • حرکت کاروان عزاداری شهادت امام صادق (ع) از میدان المپیک تا دانشگاه علامه طباطبایی 
  • دسته‌روی هیأت‌های مذهبی در خراسان‌ شمالی برگزار می‌شود
  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود
  • قزوین میزبان احتمالی استقلال در بازی پایانی لیگ
  • اعلام برنامه شهادت امام صادق در آستان علی بن باقر
  • ۳ رویداد گردشگری قزوین ثبت ملی شد
  • ثبت سه رویداد گردشگری قزوین در تقویم ملی
  • بارش‌ ها ادامه دارد | کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
  • برگزاری مراسم پایانی هفته هنر انقلاب اسلامی خوزستان