Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: شروع دیرهنگام بارش‌ها اثرات منفی روی آب زیرزمینی و سطحی دارد.

به گزارش ایسنا، دکتر رضا میرزایی در گردهمایی اجرای طرح ارتقای توانمندسازی صیانت از منابع آب استان با بیان اینکه آب بعد از هوا مهمترین ماده حیاتی و زیرساخت توسعه در همه بخش‌های کشاورزی، صنعت، شرب و خدمات است، اظهار کرد: آب رابطه مستقیم با توسعه دارد و کشورهایی به سمت توسعه می‌روند که دارای ذخایر آبی کافی باشند و آب را به درستی مدیریت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: امروز بزرگترین چالش کشورمان بحران کم‌آبی به دلیل تغییرات اقلیمی است که باید جدی گرفته شود.

میرزایی به دو عامل طبیعی و انسانی در چالش آب اشاره کرد و با بیان اینکه عوامل طبیعی به موقعیت جغرافیایی کشورمان برمی‌گردد و در حال حاضر متوسط بارندگی ایران کمتر از یک سوم بارندگی دنیاست و کشوری نیمه خشک محسوب می‌شویم، یادآور شد: توزیع زمان بارش بارندگی در کشور ما نامناسب است و این در حالیست که میزان تبخیر بین ۲۱۰۰ تا ۲۴۰۰ میلی‌متر یعنی ۲.۵ تا سه برابر میانگین دنیاست‌.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان بیان‌کرد : یک درصد جمعیت دنیا در ایران است و این در حالیست که مقدار آب تجدیدپذیر کشورمان ۳۶ درصد آب‌های شیرین تجدیدپذیر است.

میرزایی دومین عامل بحران آبی در کشور را عوامل انسانی ذکر کرد و با اشاره به اینکه بخشی از این مسئله به سوء مدیریت‌ها برمی‌گردد و بحران آب را خودمان درست کردیم، افزود: افزایش جمعیت، بخش کشاورزی ناکارآمد، راندمان پایین آبیاری، سدسازی و ساختار نامناسب آب و... در چالش بحران آب تاثیر دارند به گونه‌ای که در کشور ۹۲ درصد آب تولیدی در کشاورزی به صورت ناکارآمد، پنج درصد در شرب و سه درصد در صنعت صرف می‌شود و این موضوع در دنیا ۷۰ درصد کشاورزی، هشت درصد شرب و ۲۲ درصد صنعت است و با این اوصاف با استانداردهای جهانی فاصله داریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به اینکه هر کشوری مجاز به مصرف ۴۰ درصد منابع آب شیرین تجدیدپذیر است که این میزان مصرف مربوط به ۷۰ درصد است و در مرز بحران هستیم ، اضافه کرد: در سال ۴۸ از ۶۰۹ دشت کشور ۱۵ دشت ممنوعه بود و در حال حاضر ۳۱۵ دشت ممنوعه با بیلان منفی داریم. حجم روان‌آب‌ها از ۸۶ میلیارد مترمکعب به ۴۶ میلیارد مترمکعب رسیده و سالانه ۵.۷ میلیارد مترمکعب از منابع آب زیرزمینی کاهش پیدا می‌کند.

این کارشناس آب عنوان کرد: در سال ٨۵، ۱۰۳ هزار حلقه چاه وجود داشت و حال آنکه امروز این رقم به ۳۲۰ هزار حلقه چاه رسیده و هم اکنون از لحاظ ذخایر آبی به مرحله حساسی در کشور رسیدیم تا جایی که زمانی تمام آب و نفت خود را خواهیم فروخت برای این که آب شرب جمعیت کشور را تامین کنیم.

میرزایی با بیان اینکه میزان بارش‌ها از ابتدای سال جاری پنج میلیمتر بوده که نسبت به دوره گذشته سال قبل، ۷۴ درصد و نسبت به میانگین ۹۰ درصد کاهش بارندگی را نشان می‌دهد، افزود: از ۱۰ سال گذشته تاکنون به ازای هر سال، آب زیرزمینی ۴۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته یعنی تاکنون ۴۰۰ میلیون مترمکعب کسری مخزن آب زیرزمینی داریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان مطرح کرد: شروع دیرهنگام بارش‌ها در سال جاری آبی اثرات منفی روی آب زیرزمینی و سطحی خواهد گذاشت.

وی اضافه کرد: از شش سدی که در استان آبگیری یا به بهره‌برداری رسیده ۶۲ میلیون مترمکعب حجم کل ذخایر این سدهاست.

میرزایی تصریح کرد: برای مدیریت درست وضعیت موجود و برای جلوگیری از اضافه برداشت‌ها با متجاوزین برخورد و صیانت از منابع آبی استان نیاز به همکاری جدی دستگاه قضایی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان اظهار کرد: اگر وضعیت موجود حفظ شود با توجه به کاهش بارندگی‌ها در سال جاری آبی از کاشت گونه‌های آب‌دوست ذرت، چغندر، سیب‌زمینی، برنج و هندوانه جلوگیری شود تا سال آبی جاری را مدیریت کنیم.

میرزایی در پاسخ به این سوال که مشکل آب در استان وجود ندارد، افزود: اینکه مشکل آب در استان نداریم حرف اشتباهی است در حال حاضر همه سطح ایستایی دشت‌های لرستان از یک تا ۱۴ متر پایین آمده و متاسفانه بیلان دشت‌های کوهدشت و رومشگان منفی است و ممنوعه شدند این در حالیست که سطح آب زیرزمینی در کوهدشت در سال ۵۷، ۷ متر بوده و الان در عمق ۷۰ متری در این دشت به آب نمی‌رسیم.

وی خاطرنشان کرد: انتقال آب بین حوضه‌ای جزو سیاست‌های کلان وزارت نیروست که البته بنده با اینگونه طرح‌ها مخالف هستم و البته به دنبال پیگیری حقابه لرستان هستیم.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۷۶۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید بیش از ۱۹۶ میلیارد مترمکعب گاز شیرین در پالایشگاه‌های سیزده‌گانه پارس جنوبی

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی اعلام کرد به همت ۱۲ هزار نفر از کارکنان این مجموعه، پارسال بیش از ۱۹۶ میلیارد مترمکعب گاز شیرین در پالایشگاه‌های سیزده‌گانه پارس جنوبی تولید شد.

به گزارش شانا، احمد باهوش با تبریک به‌ مناسبت فرا رسیدن هفته کار و کارگر بیان کرد: یکی از ارکان اصلی در تولید ۷۵ درصدی گاز و محصولات جانبی مجتمع گاز پارس جنوبی برای مصرف کشور، بهره‌مندی از توان و دانش ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر کارگر ارزشمند و خلاق در بزرگ‌ترین مجموعه تولید گاز کشور است.

>>> بیشتر بخوانید؛

از افزایش جذب سرمایه تا قراردادهای تازه با دانش‌بنیان‌ها؛ مجتمع گاز پارس جنوبی در سالی که گذشت

وی در ادامه به حجم تولید گاز شیرین و تزریق به خط سراسری در سال ۱۴۰۲ اشاره و تصریح کرد: پارسال بیش از ۲۲۵ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی از سکوهای سرچاهی میدان مشترک پارس جنوبی دریافت کردیم که با استفاده از توان، دانش و نوآوری کارگران و متخصصان خط مقدم جبهه اقتصادی بیش از ۱۹۶ میلیارد و ۱۰۹ میلیون مترمکعب، شیرین‌سازی و به خطوط سراسری تزریق شد.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی بیان کرد: با توجه به نامگذاری امسال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی رهبر معظم انقلاب، کارگران ارزشمند، متخصصان و کارکنان ارتش بزرگ مجتمع گاز پارس جنوبی برای پیشرفت اقتصادی کشور برنامه‌ریزی و امسال بهترین دستاوردها را در مسیر عزت و سربلندی کشور ثبت می‌کنند.

باهوش یادآور شد: همسو با اهداف راهبردی، با انجام آموزش‌های لازم به‌منظور افزایش سطح دانش و توانمندسازی کارگران مجتمع در بخش‌های مهم شغلی اچ‌اس‌ئی، بازرسی فنی، بازرگانی، برق و ابزار دقیق، تعمیرات مکانیک، کارگاه مرکزی، خدمات انسانی و سرمایه انسانی بهترین عملکرد در سال ۱۴۰۲ ثبت شد.

دیگر خبرها

  • هفته پر بارش برای حوضه‌ی مند،کاریان و خنج
  • این سبزی رژیمی سرشار از ویتامین C است
  • ۱۰۰ سامانه خورشیدی در مدارس نصب شده است
  • اصفهان برترین استان در استعدادیابی کشتی
  • خرید شکلات تلخ بهتر است یا  شکلات شیرین؟
  • تولید ۱۹۶ میلیارد مترمکعب گاز شیرین در پالایشگاه‌های پارس جنوبی
  • تولید بیش از ۱۹۶ میلیارد مترمکعب گاز شیرین در پالایشگاه‌های سیزده‌گانه پارس جنوبی
  • تولید انرژی تجدیدپذیر در ۲۰هزار مدرسه هدفگذاری شد
  • قیمت گذاری دستوری، باعث افزایش قیمت لاستیک می‌شود
  • تشکیل ستاد وصال شیرین در راستای تسهیل ازدواج جوانان در کشور