راجع به انسان بزرگ باید اثر بزرگ ساخت/ تعزیه باعث شد که موسیقی دستگاهی ما حفظ شود
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۷۸۱۵۸
خبرگزاری میزان- برنامه ای دیگر از چهل چراغ با پخش صحبت های شهاب حسینی درباره اهمیت برگزاری جشنواره فیلم چهل چراغ و دعوت از هنرمندان برای حضور در این رویداد بین المللی آغاز شد و در ادامه با حضور بهزاد عبدی؛ موزیسین متبحر کشورمان، بحث نقش موسیقی در انعکاس واقعه عاشورا مطرح شد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری میزان به نقل از روابط عمومی برنامه تلویزیونی "چهل چراغ"، محمدرضا شهیدی فرد با اشاره به نقش "بهزاد عبدی" در ساخت موسیقی متن مجموعه "مختارنامه" از ایشان درباره این فعالیت ماندگار موسیقایی پرسید که میهمان "چهل چراغ" پاسخ داد: "آقای توسلی آهنگساز اصلی سریال "مختارنامه" هستند اما گاهی کارگردان ها برای خلق یک لحظات خاصی از آهنگساز دیگر دعوت می کنند و آقای میرباقری از من دعوت کرد که بخش های بزرگی مانند جنگ را که نیاز به وجود ارکسترال بود را کار کنم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آهنگساز مطرح موسیقی فیلم در کشورمان با اشاره به آثار پیشین خود گفت: "من از موسیقی کلاسیک وارد موسیقی فیلم شدم و قبل از سال 88 اپرای عاشورا، اپرای مولوی و 3 پوئم سمفونی داشتم و بعد به موسیقی فیلم وارد شدم و اعتقاد دارم موسیقی فیلم باید به شکل استاندارد ضبط شود و مثلا اگر قرار است لحظه ای باشد که نیاز به یک موسیقی ارکسترال باشد باید ارکستر بنشیند و بزند. این که تک تک نوازنده ها را بیاوریم و ضبط کنیم و بعد در میکس و بالانس تبدیل به ارکستر سمفونیک کنیم، به نظرم جالب نیست." بهزاد عبدی با تاکید به ترکیب و رنگ صوتی قابل نمایان در ارکستر به یکی از بزرگ ترین آهنگسازان جهان اشاره کرد و گفت: "به شدت موریس ژار را دوست دارم و "مختارنامه" هم با توجه به این که می طلبید، تحت تاثیرش ساخته شد. مساله دیگر در ساخت موسیقی بحث نوانس است که به اصطلاح به ضعیفی و یا قدرت صدا می گویند. از این نظر وقتی یک ارکستری در کنار هم از ضعیف بودن شروع می کند و به قوی بودن می رسد خیلی مهم تر از این است که هر نوازنده ای در تنهایی این ضعف و قدرت را ایجاد کند. به همین دلیل من سعی کردم همه موسیقی فیلم هایم را به صورت استاندارد ضبط کنم. من در اوکراین زندگی می کنم و اگر پول بیشتری داشته باشم مثل آهنگسازان بزرگ با ارکسترهای بزرگی کارم را ضبط می کنم چون آثارم مانند بچه هایم هستند و دوست دارم در بهترین شرایط متولد شوند."
میهمان برنامه تلویزیونی "چهل چراغ" به ذکر خاطره ای از دوران کاری خود پرداخت و گفت: "ارکستر اوکراین در تهران اجرا داشت. آن ها نوازندگانی بودند که اپرای عاشورای من را زده بودند و به خاطر من هم به ایران آمده بودند. اتفاقا استاد غریب پور هم در حال تمرین عاشورا بودند. من به ایشان پرسیدم که شرایطی وجود دارد که این نوازندگان ارکستر به اجرا بپردازند؟ آن زمان هنوز خواننده ای هم وجود نداشت و من به نوازندگان ارکستر اوکراین توضیح دادم که اپرای عاشورا راجع به انسان بزرگی است و به آن ها گفتم که چرا این کار را نوشتم و چقدر برایم مقدس است. به هر حال آن ها تا درصدی حس من را گرفتند و اجرا کردند. الان از نوازندگان ارکستر اوکراین بپرسید که خاطرات سفرتان به ایران چه بود، می گویند اپرای عاشورا. بدون اغراق بگویم که زمان اجرا اشک در صورت شان جاری شد. اصلا آن اجرا باعث شد که تصورشان نسبت به ایران و هنر ایران عوض شد." بهزاد عبدی ادامه داد: "مردم ایران به دلیل علاقه ای که به امام حسین دارند وقتی اسم ایشان هم بیاید گریه می کنند اما وقتی بتوانیم در کسی که چنین حالی را ندارد تاثیر بگذاریم، برنده هستیم. موسیقی با مذهب آمیخته است و همان طور که ایجاد موسیقی از کلیسا آمده است، موسیقی عاشورا هم این گونه است."
بهزاد عبدی ضمن اشاره به این که سال ها در آرزوی نوشتن اپرای عاشورا بوده است، ادامه داد: "ایران به خاطر داشتن تعزیه خیلی پتانسیل این را داشت که کاری اپرایی در این زمینه نوشته شود و استاد غریب پور وقتی برای یک کار عروسکی به اوکراین آمده بود، با هم آشنا شدیم و آن جا این اتفاق رقم خورد. یک خاطره ای از دوست مهندسم بگویم که جالب است. ایشان در اوکراین موسیقی می خواند و تعریف می کرد که تعزیه خوانی داشتند که کارگری می کرد و روزی که در حال کار کردن بود، شروع به خواندن انواع نقش های تعزیه خوانی کرد. او می گفت خواندن آن مرد را ضبط کرد و بعد پیش استادش در اوکراین برد. آن پروفسور وقتی تعزیه را شنید گفت اگر شما این جریان موسیقایی و نمایشی دارید پس چرا ایتالیا فکر می کند اپرا برای او است؟! "
این آهنگساز برجسته در بخشی دیگر از گفته هایش عنوان کرد: «عاشورا و تعزیه باعث شد که موسیقی دستگاهی ما حفظ شود و ما مدیون تعزیه هستیم. من سعی کردم موسیقی حال را با قال مان یکی کنم تا یک اتفاق جهانی ایجاد شود و وقتی یک غربی آن را می شنود، بتواند درکش کند. ما اپرای عاشورا را در ایتالیا اجرا کردیم و تاثیر گذاشت. خوشبختانه موسیقی بدون کلام هم جایش را در میان مخاطبان باز کرده است و این اتفاق خوبی است." میهمان هنرمند برنامه "چهل چراغ" درباره اصالت مداحی ها در کشورمان گفت: "موسیقی در مداحی جایگاه خودش را دارد و مداحی که با شنیدنش منقلب می شویم، آن هایی هستند که آثارشان صرفا برای آن هدف خاص نوشته و ساخته شدند. نه این که از یک آهنگی گرته برداریم و رویش شعری درباره امام حسین بگذاریم و به مداحی تبدیلش کنیم!» بهزاد عبدی به ذکر نمونه هایی درست از مداحی پرداخت و گفت: "صدای آقای آهنگران همیشه در گوش مان است که با نوای کاروان را می خواند و نمی توان چیز دیگری جایش گذاشت. این مال خودش است و برای این کار ساخته شده است. "ممد نبودی" هم این گونه است و چون اصل است سال ها ماندگار مانده است. پس آن هایی که دغدغه کار عاشورایی دارند باید از شاعران عاشورایی استفاده کنند و برای شعرهای آن ها آهنگ بسازند. به خدا وقتی آدم بعضی مقامات عاشورایی را که می شنود، منقلب می شود و این دست خودش نیست."
بهزاد عبدی به انتقاد از به کارگیری اشعار و آهنگ هایی نامناسب در مداحی ها پرداخت و گفت: "چرا موسیقی مداحی ما این شکلی شده است؟! شاید این حرف من به مذاق خیلی ها خوش نیاید اما من اعتقاد دارم راجع به انسان بزرگ باید بزرگ صحبت کرد و راجع به یک بزرگ باید اثر بزرگ ساخت و بزرگ فکر کرد."
منبع: خبرگزاری میزان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۷۸۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رونمایی از بزرگترین مسئله ایران و جهان که از فقر هم وحشتناک تر است
فیلسوف معاصر کشورمان معتقد است: بی معنایی بزرگترین مسئله امروز جهان است، مسئلهای وحشتناکتر از فقر، توسعه نیافتگی، آلودگی هوا و... و تمام اینها ناشی از آن است که رابطه انسان با معنا گم شده است. به گزارش عصر ایران، بیژن عبدالکریمی، استاد فلسفه درباره کشف معنا و مفهوم در روزگار معاصر گفت: من با حفظ کردن اشعار حافظ به حافظ نزدیک نمیشوم، با حفظ کردم قرآن، قرآنی نمیشوم، زمانی میتوانم به یک پاسخ نزدیک شوم که بتوانم آن پاسخ را در جان خودم تجربه کرده باشم، یعنی بتوانم پا در عالمی بگذارم که متنی مثل دیوان حافظ ایجاد میکند. وی افزود: ما صرف اینکه پدر یا مادرمان مسلمان است، مسلمان نیستیم، ما باید مسلمان بودن را انتخاب کنیم و در واقع من باید به آن برسم. زمانی من میتوانم مسلمان باشم که آن پاسخهایی که پیامبر(ص) و قرآن به رازهای بزرگ دادهاند را در جانم زیسته باشم. اگر در جانم به آن نرسیده باشم، تنها شناسنامهام مسلمان است، جریانی که در فرهنگهای دیگر نیز چنین است. عبدالکریمی در برنامه «سپنج» و در گفتگو با علی درستکار اضافه کرد: نیروهای زیادی وجود دارند که بودن من را تهدید میکنند، مثلاً رسانهها، رسانهها بودن من را تهدید میکنند، آنها میخواهند نحوه بودن من را تعیین کنند و من در برابر رسانه طغیان میکنم و اجازه نمیدهم رسانه، بودن من را شکل دهد. رسانه حقیرتر از آن است که بخواهد به بودن من شکل دهد. من با سیاست درگیر هستم، چون سیاست باید بر اساس نحوه زیست من شکل بگیرد. (در معنای اگزیستانسیال و متافیزیکی) من اجازه نمیدهم قدرتهای سیاسی یا کانونهای بزرگ قدرت چه در جهان و چه در داخل من و بودن من را شکل دهند. این فیلسوف معاصر در بخش دیگری از صحبتهایش بی معنایی را بزرگترین مسئله امروز جهان دانست و افزود: این معضل، مسئلهای وحشتناکتر از فقر، توسعه نیافتگی، آلودگی هوا و... است؛ تمام اینها نیز ناشی از آن است که رابطه انسان با معنا گم شده است، وقتی رابطه انسان با معنا گم میشود، رابطه انسان با خودش هم گم میشود. انسانی که بی خود و بی خویشتن است، کارهای احمقانه هم زیاد میکند و ما در چنین جهانی زندگی میکنیم. عبدالکریمی با اشاره به گستردگی بی معنایی در سراسر جهان و حتی در دنیای اسلام، اضافه کرد: متأسفانه با جهانی شدن عقلانیت جدید، این مسئله هم جهانی شده و فقط مربوط به غرب نیست. به اعتقاد من برخلاف شعارهای سیاسی ایدئولوژیکی که داده میشود، جهان اسلام و از جمله ایران هم در همین زمره قرار دارد. سال 87 بود که من کتاب «ما و جهان نیچهای» را نوشتم، جهانی که در آن معنا و حقیقت مرده، در چنین جهانی آنچه که امروز شاهد آن هستیم، مرگ انسان هم هست. مرگ انسان تنها مرگ فیزیکی نیست و حقیقت انسان هم امروز در خطر افتاده است. آنچه امروز روی کره زمین راه میرود به انسان در معانی که در معاصر گذشته میشناسیم، شباهت کمی دارد. در واقع با این انسان بیمعنا ما وجه انسانی کمتری را در زمین میبینیم. کانال عصر ایران در تلگرام