ماجرای یک صلح خونآلود
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۶۰۳۱۶
داستان صلح امام حسن(ع) با معاویه بارها از سوی محققان و مورخان مورد تحلیل قرار گرفته است زیرا این صلح از آن جهت که سرانجامی خونآلود داشت با دیگر سازشها متفاوت است.
به گزارش خبرنگار ایمنا، در آن زمان که شمشیر اما حسن(ع) در برابر معاویه به نیام نشست آتش فریب معاندان شعله ور شد و تا به امروز نیز ادامه دارد اما اگر نبود خونی که چون آب سرد گرمای این آتش حریص را فروبنشاند اکنون عالم انسانی خاکستری در کام آن بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
موسی ربانی – کارشناس تاریخ در گفت و گو با خبرنگار ایمنا بیان کرد: مهمترین استراتژی پیامبر اسلامی در نشر تعالیم اسلام بر صلح و مدارا و اقناع مخاطب بود اما این شیوه باوجود آنکه در شما پیشرفته ترین اصول دموکراسی قرار دارد در میان افراد سودجو و فرصت طلب کارگر نیست.
وی ادامه داد: بعد از فتح مکه ابوسفیان که دشمن شماره یک اسلام بود به ظاهر اسلام آورد و پذیرفت که شر خود را از اسلام و مسلمانان دور نگه دارد و حقیقتا بر پیمان خود استوار بود اما این قول و پیمانهای بسیار دیگری تنها تا زمان مرگ پیامبر باقی ماند.
کارشناس مسائل تاریخی تصریح کرد: ماجرای ثقیفه آغاز یک دوره جدید در تاریخ اسلام بود که بازیگر اصلی آن معاویه فرزند ابوسفیان بود که تنها هدفش براندازی و حذف اسلام از عالم وجود بود.
ربانی اضافه کرد: حضرت علی(ع) قربانی جهالت اعراب تازه مسلمانی شد که از اسلام هیچ چیزی نفهمیده بودند تا آنجا که نمفهمیدند آن کس که باید جامعه اسلامی را آرام کند خود علی(ع) است و نه کس دیگر.
وی اظهار کرد: بعد از امام علی(ع) امام حسن(ع) عهده دار ولایت جهان اسلام شد اما در این مدت معاویه به قدری در همه جامعه اسلامی فرهنگسازی کرده بود که تعداد زیادی از مسلمانان امام حسن(ع) را نواده پیامبر(ع) و معاویه را امیرالمؤمنان میدانستند به همین دلیل به سادگی در برابر ایشان ایستادگی کردند.
حجت الاسلام رضا یزدانی – کارشناس مسائل مذهبی نیز در گفت و گو با ایمنا عنوان کرد: در فرهنگ امامان، حفظ دین و احیای معارف اهل بیت (ع) محوری ترین عنصر است. به همین دلیل تشکیل حکومت، قیام، صلح و سکوت آنها همه در جهت حفظ اسلام و احیای سنّت شکل می گیرد.
وی ادامه داد: اگر در شرایطی اسلام به واسطه قیام حفظ شود، آنان قیام می کنند و اگر در مقطعی دیگر سکوت آنها موجب حفظ اسلام شود، سکوت می کنند، هر چند این سکوت، باعث از دست رفتن حقّ مسلّم آنان شود و در مورد امام حسن(ع) چنین شد.
کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: یکی از علل مهم صلح امام حسن (ع) را می توان «حفظ دین» بیان کرد، زیرا وضعیت جامعه اسلامی در شرایطی قرار داشت که ممکن بود جنگ با معاویه، اصل دین را از بین ببرد و اوضاع بیرونی جامعه اسلامی نشان می داد که روم شرقی آماده حمله نظامی به مسلمانان بود.
حجت الاسلام یزدانی تأکید کرد: در ان زمان مردم نیز از نظر فرهنگی در وضعیتی قرار داشتند که خون ریزی و جنگ، نوعی بدبینی به دین و مقدّسات را به وجود می آورد به همین دلیل امام حسن (ع) یکی از دلایل صلح خود را حفظ دین بیان کرد.
وی گفت: رعایت مصالح عمومی، خردمندانه ترین استراتژی ای است که از سوی رهبران دل سوز و آزادی خواه، به ویژه رهبران الهی اتخاذ می شود، زیرا آنان هیچ گاه مصالح عمومی را فدای مصالح فردی و گروهی نمی کنند و امام حسن (ع) نیز برای جلوگیری از خون ریزی و رعایت مصالح مسلمانان، تن به صلح داد.
کارشناس مسائل مذهبی اذعان کرد: معاویه بعد از تحمیل صلح به امام حسن(ع) ساکت ننشست و برای آنکه مهمترین رغیب خود را از میدان سیاست خارج کند تصمیم به قتل ایشان گرفت به همین دلیل است که باید اعتراف کنیم سرانجام این صلح خونآلود است زیرا بخش دیگری از وقایع اسلام در صحرای کربلا نیز متأثر از این رویداد است.
حجت الاسلام یزدانی اضافه کرد: امام حسن بعد از شهادت حضرت علی(ع) به مدت ۱۰ سال عهده دار مقام امامت بودند و در ۲۸ صفر سال پنجاه هجری در سن ۴۷ سالگی به دستور معاویه بن ابی سفیان و به دست جعده دختر اَشْعَثِ بنِ قِیس مسموم شد و بر اثر همان زهر به شهادت رسید./
منبع: ایمنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۶۰۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انتقاد دبیر کل حزب مجمع ایثارگران از حذف اندیشه و تصاویر امام
دبیرکل حزب مجمع ایثارگران نسبت به فعالیت جریان مرموزی هشدار داد که در سالهای اخیر نه تنها درصدد حذف اندیشههای امام بوده، بلکه سعی داشته تصاویر متعلق به ایشان را نیز از ادارات و نهادهای دولتی حذف کند.
به گزارش جماران، جواد امام به «صبح ما» گفت: بهطور کلی، پروژه امامزدایی سالهاست که کلید خورده است و نشانههایش را میتوان در کنار گذاشتن مردم از اداره امور یا اختلال در انتخابات آزاد دانست.
این فعال سیاسی تأکید کرد: جایگزین کردن تئوری آقای مصباح یزدی به جای اندیشههای بنیانگذار نظام، کار را برای بسیاری از صاحبان قدرت آسان کرده است، زیرا از نگاه آنها مردم، حق و نقشی در اداره کشور ندارند و این یعنی حرکت برخلاف آرمان جمهوریت.
وی در پاسخ به اینکه مسئولین از حذف تصاویر امام و جایگزینی آن با تصویر رئیس جمهور چه هدفی را دنبال میکنند، گفت: علت این نوع اقدامات را باید در رفتارهای زشتی جست و جو کرد که بوی قدرتطلبی و انحصار میدهند. شما ببینید اگر با درشتگوییهای یک معمم درباره پیامبر عظیم الشأن اسلام که خاتم پیغمبران را گوشت تلخ خطاب کرد، برخورد میشد، یک عده نیز که تمام موقعیت امروزشان مدیون کار بزرگ امام است، به خود اجازه نمیدادند تصویر ایشان را حذف کنند.
دبیرکل مجمع ایثارگران در تحلیل تازهترین اقدام، یعنی تغییر نام خیابان یادگار امام دماوند و جایگزین کردن نام مرحوم عسگراولادی به جای آن افزود: آنچه دارد به مردم مخابره میشود، این است که نیازی به نام و اندیشه بنیانگذار جمهوری اسلامی نیست و گویا قرار است هر چیزی که منتسب به امام است، به مرور زمان کنار گذاشته شود. از تصاویر امام گرفته تا تابلوی خیابانها به نام ایشان، به تدریج در حال حذف شدن هستند تا ماهیت افراد مستقر در قدرت، بیشتر از گذشته نمایان شود.
جواد امام در پایان، با اشاره به تفاوتهای اندیشهای امام با آنچه امروز وجود دارد، اظهار داشت: امام هیچگاه، حکومت بر مردم را بدون مشارکت آنها جایز نمیدانست و همواره به کارگزاران نظام تشر میزد که مبادا در تصمیمگیریهای خود، مردم را لحاظ نکنند. اسلام مدنظر ایشان هم، رحمانی بود، اما متأسفانه اسلامی که امروز از سوی مدعیان حذف نام امام ترویج میشود، شباهت زیادی به اسلام طالبانی دارد.