Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-05@03:36:45 GMT

عصاره زنجبیل ضدعفونی‌کننده دهان

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۹۰۴۷۶

عصاره زنجبیل ضدعفونی‌کننده دهان

نتایج بررسی‌های انجام‌شده توسط محققین کشورمان نشان می‌دهد که عصاره گیاه دارویی زنجبیل می‌تواند به‌طور مؤثری برای ضدعفونی کردن محیط دهان و جلوگیری از پوسیدگی‌های باکتریایی استفاده شود.

سیناپرس: پوسیدگی دندان یکی از شایع‌ترین عفونت‌های دهانی محسوب می‌شود و باکتری موسوم به «استرپتوکوکوس موتانس»، دارای نقش اصلی در این بیماری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این باکتری تقریبا در شروع تمامی ضایعات پوسیدگی در مینای دندان نقش دارد و با تولید اسید و از طریق تجزیه قندها و کاهش pHمحیط دهانی، باعث فساد سطوح دندانی و پوسیدگی می‌شود.
امروزه استفاده از ماده «کلرهگزیدین» جهت کنترل و کاهش پوسیدگی دندان رایج است. اما، این ترکیب عمدتا باعث تغییر رنگ مینای دندان به رنگ زرد یا قهوه‌ای شده و حتی ممکن است موجب بروز سوزش، زخم و خشکی در مخاط دهان شود. علاوه بر موارد ذکرشده، به گفته برخی محققین، شواهد کافی نیز از اثرات کلینیکی و همچنین عوارض جانبی طولانی‌مدت این ماده در دسترس نیست و این موضوع باعث شده که برخی متخصصین، استفاده از کلرهگزیدین را به‌عنوان داروی کنترل‌کننده پوسیدگی دندان توصیه نکنند.
باکتری «استرپتوکوکوس موتانس» تقریبا در شروع تمامی ضایعات پوسیدگی در مینای دندان نقش دارد و با تولید اسید و از طریق تجزیه قندها و کاهش pHمحیط دهانی، باعث فساد سطوح دندانی و پوسیدگی می‌شود.
در این رابطه، محققینی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر سعی نموده‌اند با استفاده از عصاره گیاه دارویی زنجبیل، محلول مناسبی برای ضدعفونی کردن دهان یافته و در این راه حلال‌های مختلفی را آزموده‌اند.
محققین فوق عصاره اندام زیرزمینی گیاه زنجبیل را با استفاده از 4 حلال مختلف شامل آب، متانول، اتیل استات و هگزان تهیه کردند و تأثیر ضدمیکروبی هر یک را روی سویه استاندارد باکتری استرپتوکوکوس موتانس که از مرکز پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران تهیه شده بود، آزمودند.
نتایج آزمایش نشان داد که غلظت‌های مختلف عصاره زنجبیل دارای اثرات ضد میکروبی مشخصی هستند.
بنابراین نتایج، حداقل غلظت مهارکنندگی عصاره‌های آبی و متانولی زنجبیل، 12.5 میلی­گرم بر میلی­لیتر و برای عصاره‌های اتیل استات و هگزانی 25 میلی­گرم بر میلی­لیتر برآورد گردید.
همچنین طبق این یافته‌ها، عصاره متانولی زنجبیل بهترین اثر را در کنترل باکتری‌ها نشان می‌دهد و بعدازآن، به ترتیب عصاره آبی، اتیل استات و هگزانی قرار می‌گیرند.
به‌طورکلی نیز، ارزیابی‌های آماری نشان داد که هر چه غلظت عصاره زنجبیل در حلال از هر نوع که باشد بیشتر شود، خاصیت ضدباکتریایی آن حلال افزایش می‌یابد.
به بیان محققین فوق، از این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که گیاه زنجبیل دارای اثر ضد باکتریایی قابل‌توجه بر روی عامل اصلی پوسیدگی دندان یا باکتری استرپتوکوکوس موتانس است و این گیاه می‌تواند به‌عنوان محصول طبیعی زیستی و فعال در توسعه ترکیبات جدید جهت کنترل پوسیدگی دندان مورداستفاده قرار گیرد.
قابل‌ذکر است زنجبیل به‌وفور در رژیم غذایی مردم جهان دیده می‌شود و دارای خواص شناخته‌شده‌ای است ازجمله تنظیم سیستم ایمنی، ضد سرطان، ضدالتهاب، مهارکننده افزایش قند و چربی در خون، ضد تهوع و همچنین خاصیت آنتی‌اکسیدانی است.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۹۰۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ ادویه ضد آلزایمر

به گزارش «تابناک» به نقل از اطلاعات آنلاین،، مراقبت از بدن، فعال ماندن و تغذیه خوب به اندازه حفظ سلامت مغز مهم است. همه می‌خواهند از سلامت مغز خود برخوردار باشند، اما با افزایش سن، پیر شدن مغز نیز کاملاً طبیعی است. غذا بر حافظه، شناخت، خلق و خو و تمرکز تاثیر می‌گذارد، بنابراین یکی از بهترین راه ها برای تقویت سلامت مغز، غذا است.

مت وبستر، متخصص مواد غذایی و بنیانگذار Seasoned Pioneers، چهار مورد از بهترین ادویه‌هایی را که می‌توانند سلامت مغز را تقویت کنند، فهرست کرده است.

زنجبیل

زنجبیل نه تنها به بهبود سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند، بلکه یک ادویه قدرتمند در مورد سلامت مغز است. به گزارش بریستول لایو، زنجبیل حاوی صدها ماده شیمیایی گیاهی است که همگی در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کنند.

زنجبیل از مغز در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

زنجبیل سطح مواد شیمیایی مغز سروتونین و دوپامین را افزایش می‌دهد (سطح پایین این مواد شیمیایی با افسردگی مرتبط است).

زنجبیل ممکن است به کند کردن پیشرفت بیماری آلزایمر کمک کند.

زردچوبه

ترکیب اصلی آن، کورکومین، دارای خواص محافظت کننده عصبی است که به حفظ وضوح مغز کمک می‌کند. به تقویت عملکرد حافظه، کاهش مه مغزی و بهبود شناخت کمک می کند. مطالعات نشان داده اند که کورکومین باعث افزایش سطح هورمون رشد BDNF می شود که در بیماران آلزایمر کاهش می‌یابد.

دارچین

دارچین، یک ادویه کلاسیک، مملو از آنتی اکسیدان هایی است که از تجمع پروتئین در مغز مرتبط با بیماری آلزایمر و پارکینسون جلوگیری می کند. این ادویه نه تنها یادگیری و شکل گیری خاطرات جدید را تقویت می کند، به نورون ها کمک می کند تا ارتباطات جدید ایجاد کنند، بلکه این ادویه همچنین دارای آنتی اکسیدان بالایی است که از مغز در برابر آسیب های ناشی از استرس محافظت می کند.

فلفل سیاه

فلفل سیاه، یکی از پرمصرف ترین ادویه ها در سطح جهان، برای سلامت مغز نیز فوق العاده است. ترکیب دارویی اصلی آن، پیپرین، مملو از آنتی اکسیدان است.

این آنتی اکسیدان از سلول‌های سالم مغز در برابر آسیب محافظت می‌کنند. فلفل سیاه همچنین با تحریک مسیرهای شیمیایی به مغز، عملکرد شناختی و حافظه را تقویت می کند.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) اگر زنجبیل را بکاریم چه می‌شود
  • اگر زنجبیل را بکاریم چه می شود (فیلم)
  • از استخر‌های بزاق تا وجود میلیون‌ها باکتری در دهان
  • علت اصلی سیاه شدن لثه و درمان فوری تیرگی لثه با طب سنتی
  • چربی شکم با چه نوشیدنی آب می‌شود؟
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان در تربت حیدریه
  • سریع‌ترین راه‌های از بین بردن بوی سیر دهان
  • سقوط تیر برق برروی ۲ دستگاه خودرو در قزوین
  • ۴ ادویه ضد آلزایمر
  • مشارکت دانش آموز آباده‌ای در طرح وارنیش فلوراید تراپی