«زلزله» در سینمای ایران
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۹۳۵۹۶
از میان این فیلمسازان کیانوش عیاری و عباس کیارستمی علاقه ویژهای به ثبت تاریخ داشتند و به همین خاطر به بهانه زمین لرزههای منجیل و بم، دو فیلم «بیدار شو آرزو» و «زندگی و دیگر هیچ» را کارگردانی کردند.به گزارش بلاغ،به گزارش افکارنیوز، از دهه ٤٠ تا امروز شهرهای ایران به واسطه زمینلرزه ٢٥ بار لرزیدهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
از میان این فیلمسازان کیانوش عیاری و عباس کیارستمی علاقه ویژهای به ثبت تاریخ داشتند و به همین خاطر به بهانه زمین لرزههای منجیل و بم، دو فیلم «بیدار شو آرزو» و «زندگی و دیگر هیچ» را کارگردانی کردند. پرویز کلانتری هم که ید طولایی در ساخت مستند دارد، «تهران چند درجه ریشتر» را به نیت آگاهی دادن به مردم تهران در زمان وقوع زلزله، ساخت. «مینای شهر خاموش» امیر شهاب رضویان هم بعد از زلزله بم به سرانجام رسید، اما سیروس الوند سال ٦٤ در قالب فیلمنامهای داستانی به نام «آوار»، نگاهی فانتزی به زمین لرزه داشت.
بیدار شو آرزو، کیانوش عیاری
زمینلرزهای بهشدت ٦ / ٦ ریشتر در ساعت ٥: ٢٦ بامداد پنجم دی ١٣٨٢ شهر بم و مناطق اطراف آن در شرق استان کرمان را لرزاند و در این زمینلرزه بیش از ٢٠ هزار نفر قربانی شدند. همزمان با انتشار اخبار وقوع این زلزله، عده زیادی از ایرانیان برای کمکرسانی به مردم آسیبدیده راهی شهر کرمان شدند. کیانوش عیاری، کارگردان سینما و تلویزیون نیز که آن روزها سرگرم ساخت سریال «روزگار قریب» بود، این پروژه را متوقف کرد و برای ساخت فیلم «بیدارشو آرزو» راهی شهر بم شد. فیلمی با بازی مهران رجبی و بهناز جعفری و به گفته کارگردان در شرایط تلخ و سخت زلزله ساخته شد: «تجربهای از زلزله طبس در سال ٥٧ داشتم که به آنجا رفتم و به پیرمردی برای پیدا کردن جنازه پسرش کمک میکردم. همیشه دوست داشتم این جستوجو را به تصویر بکشم. در زمان زلزله رودبار تردیدی باعث شد که درباره رفتن به آنجا فکر نکنم، اما زلزله بم را نمیخواستم از دست بدهم و با توجه به دودلی بزرگی که داشتم به سراغ این موضوع رفتم.» «بیدارشو آرزو» داستان آموزگار جوان روستایی در حاشیه شهر بم را روایت میکند که پس از بیرون آمدن از زیر آوار پی میبرد همکارش جان سپرده است، او به سوی شهر راه میافتد تا برای اهالی کمک بیاورد. این فیلم در بیست و سومین دوره از جشنواره فجر موفق به دریافت جایزه بهترین اثر هنروتجربه و بهترین دستاورد هنری و فنی شد. این در حالی است که عیاری هیچوقت نتوانست فیلم خود را روی پرده سینماهای کشور اکران کند. البته به گفته این کارگردان، «بیدار شو آرزو» نه برای برگزیده شدن در جشنوارهها ساخته شده و نه به سفارش مسوولان: «تمایل دارم بعد از این مدت کسی این فیلم را صاحب شود و در مراکزی همچون مجلس به نمایش درآید. چرا که در این رابطه باید صحبتهای زیادی مطرح شود بنابراین ترجیح میدهم این فیلم به نمایش عمومی درنیاید و فقط به دست مسوولان برسد.»مینای شهر خاموش، امیرشهاب رضویان
«دکتر بهمن پارسا، پس از سی و سه سال از آلمان به ایران برمیگردد. او با یکی از دوستان قدیمی پدرش (پیرمردی به نام قناتی)، به زادگاهشان (بم) میروند. دکتر پارسا در پی یافتن عشق گمشدهاش، مینا در بم میرود و رابطهاش با قناتی عمیقتر میشود.»
امیرشهاب رضویان بعد از زلزله بم، تصمیم گرفت چنین موضوعی را برای ساخت سومین فیلم سینماییاش انتخاب کند. «مینای شهر خاموش» یادآوری تلخ و دردناکی از بم بعد از زلزله بود. این فیلم در بیست وپنجمین جشنواره فیلم فجر توانست سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را دریافت کند و بازی عزتالله انتظامی در فیلم تقدیر منتقدان و اهالی سینما را برانگیخت.زندگی و دیگر هیچ و زیر درختان زیتون.
در زلزله رودبار ٣٥ هزار نفر جانِ خود را از دست داده، ٢٠٠ هزار واحدِ مسکونی تخریب و ٥٠٠ هزار نفر آواره شدند این رویداد واقعی، اما انگیزهای شد تا عباس کیارستمی دست به کار شود و پاره دوم از سهگانه، فیلمهای «خانه دوست کجاست؟» و «زیر درختان زیتون» را بسازد.
فیلم که پس از وقوع زلزله رودبار ساخته شد، سه روز پس از زلزله ویرانگر خردادماه ١٣٦٩ در استان گیلان را روایت میکند. پدر و پسری برای اطلاع از سلامت احمد و بابک احمدپور، بازیگران «فیلم خانه دوست کجاست؟» ساخته عباس کیارستمی، که ساکن روستاهای رودبار هستند، به منطقه زلزله زده میروند. راهبندان جاده اصلی آن دو را ناگزیر میسازد از راههای فرعی به روستاهای ویران شده بروند و از هر رهگذری سراغ احمدپورها را بگیرند. این فیلم از بخش نوعی نگاه چهل و پنجمین جشنواره فیلم کن فرانسه هفدهمین جشنواره بینالمللی فیلم سائوپولو برزیل جوایزی دریافت کرد.کیارستمی بعد از «زندگی و دیگر هیچ» دست به کار شد و «زیر درختان زیتون» را ساخت. فیلمی که همچنان ردپایی از زلزله در آن به چشم میخورد:
«در روستای کوکر، حسین به خواستگاری دختری بهنامِ طاهره میرود، ولی، چون خانه ندارد به او پاسخِ منفی میدهند. همان شب زلزله تمامِ مردم روستا را بیخانمان میکند. حسین در بیخانمانی خود را با همه یکسان میبیند و خوشحال هم هست. هفت روز میگذرد، در سرِ مزارِ «خدابیامرزها» حسین متوجه میشود طاهره و مادربزرگش زنده ماندهاند.»«تهران چند درجه ریشتر؟»، پیروز کلانتری
اینبار پرویز کلانتری با حمایت ارد عطارپور ترجیح داد پیش از آنکه زلزلهای تهران را بلرزاند، هشدارهای لازم را به مردم یادآور شود.
«تهران چند درجه ریشتر؟» عنوان مستندی است که سال ٨٥ و درست بعد از وقوع زلزله بم، برای شبکه چهار سیما ساخته شد. «یادم است سالهایی حرف زدن و هشدار دادن درباره زلزله تهران خط قرمز بود. این در حالی است که زلزله در تهران یکی از مهمترین بحرانها به شمار میآید و هرچه جلوتر میرویم به واسطه افزایش جمعیت و ساخت و سازهای عجیب و غریب، این بحران بزرگ و بزرگتر میشود. اما این سیاست وجود داشت که نباید درباره این بحران حرف زده شود. دورهای گذشت و بالاخره مسوولان فهمیدند باید در این باره حرف زد و مردم را درگیر کرد تا به راهکار بهتری رسید.» این بخشی از صحبتهای مجتبی میرتهماسب، مستندساز در گفتوگو با روزنامه اعتماد است. اما ظاهرا روزهایی که کلانتری و عطارپور «تهران چند درجه ریشتر؟» را میساختند، چنین خط قرمزهایی در تلویزیون بیمعنا بوده است. این مستند بعد از آنکه آماده نمایش شد، در جشنوارههای معتبر داخلی خوش درخشید و تا اندازهای مردم تهران را با خطرات احتمالی زلزله در این کلانشهر آشنا کرد.منبع: بلاغ مازندران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۹۳۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
از آمار فروش هفته گذشته چه میدانید؟/ پرفروشترین اثر غیرکمدی
خبرگزاری مهر -گروه هنر-سیدامیرشایان حقیقی؛ برمبنای آمار سمفا تا ساعت ۲۲:۳۰ شنبه شب ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، تاکنون ۳ میلیون و ۶۷۱ هزار و ۲۰۶ نفر در ۱۰۰ هزار و ۸۱۳ سانسی که ۸ فیلم سینمای ایران در سالنهای سینمایی به نمایش گذاشته شدهاند، به تماشای آثار نشسته اند و فروشی نزدیک به ۲۲۱ میلیارد و ۷۰۱ میلیون و ۳۵۴ هزار تومان را برای سینمای ایران به ارمغان آوردهاند.
در هفت روز گذشته، فیلمهای سینمای ایران فرصت نمایش در ۲۱ هزار سانس را پیدا کرده و توسط ۸۷۱ هزار و ۷۴ نفر تماشا شده اند. سینمای ایران در این هفته تجربه افزایش نزدیک به ۳ هزار سانس برای نمایش فیلم را تجربه کرده و با افزایش ۳ هزار نفری مخاطبان نسبت به هفته قبلش مواجه بوده است؛ به این ترتیب در این هفته، میزان فروش سینمای ایران عددی معادل با ۴۹ میلیارد و ۲۰۱ میلیون و ۵۸ هزار تومان بوده و نسبت به هفته گذشته ۱۶ میلیارد تومان افزایش یافته است.
بر این مبنا میانگین مخاطبان هر کدام از فیلمهای سینمای ایران در هر سانس عددی نزدیک به ۴۲ نفر بوده است در حالی که هفته گذشته این عدد نزدیک به ۳۲ نفر بود.
«مست عشق»؛ سبقت از همه رقبا تنها در سه روز
«مست عشق» از ۵ اردیبهشت به صورت همزمان بر پرده سینماها در ایران و ترکیه نقش بسته است، بلیت فروشی این فیلم از ۲ اردیبهشت آغاز شده بود و نه تنها تا قبل از اکران بیش از ۲۳ هزار بلیت با ارزشی بیش از ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان پیش فروش کرده و رکورد قابل توجهی در پیش فروش از خود برجای گذاشته بود بلکه این اثر تاریخی و غیر کمدی در رقابت با فیلم های سینمایی سال ۱۴۰۳ رکورد فروش روز نخست سینما را نیز از آن خود کرد.
فیلم «مست عشق» در نخستین روز نمایش عمومی خود، در یک رکوردشکنی بی سابقه توانست با جذب ۵۱ هزار مخاطب، رکورد فروش روز نخست سینما را از آن خود کند. مجموع فروش روز نخست این فیلم ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است.
از همین رو «مست عشق» پرفروشترین فیلم هفته گذشته محسوب میشود زیرا این فیلم توانسته در هفت روز گذشته به فروشی معادل با ۱۹ میلیارد و ۷۱۹ میلیون و ۵۵۷ هزار تومان دست پیدا کند؛ این فیلم با در اختیار داشتن ۴۶۵ سالن سینما در سال جاری، توسط ۲۸۷ هزار نفر تماشا شده است، بر مبنای آمار ارایه شده، میانگین مخاطبان فیلم «مست عشق» در هر سانس، عددی نزدیک به ۶۵ نفر است.
به این ترتیب این فیلم سینمایی تنها با گذشت سه روز از اکران خود توانسته است با سبقت از فیلم کمدی «تمساح خونی» که در تمام سال ۱۴۰۳ رتبه اول فروش هفته را در اختیار داشته است، پرفروش ترین فیلم هفته گذشته باشد. جهت آشنایی بیشتر «با مست عشق» میتوانید گزارش «نگاهی به «مست عشق» از تعطیلی تا اکران/ حواشی بیپایان یک اثر فاخر» را بخوانید.
«تمساح خونی» همچنان پرفروشترین فیلم سال ۱۴۰۳ محسوب میشود اما در رده دوم جدول فروش هفتگی قرار میگیرد زیرا این فیلم توانسته در هفت روز گذشته به فروشی معادل با ۱۱ میلیارد و ۶۰۴ میلیون و ۴۲۴ هزار تومان دست پیدا کند.
«تمساح خونی» که اکران خود را از ۱۶ اسفند ماه سال قبل در قالب اکران نورورزی آغاز کرده است، با در اختیار داشتن ۶۴۸ سالن سینما در سال جاری، توسط ۲ میلیون و ۳ هزار نفر تماشا شده و به فروشی بیشتر از ۱۲۲ میلیارد تومان رسیده است. این فیلم همچنان پرفروشترین فیلم سینمایی سال ۱۴۰۳ است.
«سال گربه» دی گر کمدی این روزهای سینما در رده سوم جدول پرفروشترین آثار سینمای ایران در هفت روز گذشته و بعد از «تمساح خونی» قرار میگیرد. ۹ میلیارد و ۳۵۹ میلیون و ۷۰۲ هزار تومان عددی است که از فروش فیلم مصطفی تفی زاده در هفت روز گذشته اعلام شده است.
«سال گربه» که اکران خود را از ۲۲ فروردین ماه سال ۱۴۰۳ به سرگروهی پردیس سینمایی مگامال آغاز کرده است، با در اختیار داشتن ۵۴۴ سالن سینما در سال جاری، توسط ۴۹۲ هزار نفر تماشا شده و با فروش ۹ میلیاردی در هفته گذشته به فروشی بیشتر از ۲۸ میلیارد تومان رسیده است.
چه فیلمهایی در رده چهارم تا هشتم قرار دارند
«بی بدن» در جایگاه چهارم جدول پرفروش های هفته قرار دارد و در یک هفته گذشته فروش معادل با ۴ میلیارد و ۸۸۲ میلیون و ۶۴۷ را به نام خود ثبت کرده است.
«بی بدن» که اکران خود را از ۲۳ اسفند ماه سال ۱۴۰۲ در قالب اکران نورورزی آغاز کرده است، با در اختیار داشتن ۴۹۴ سالن سینما در سال جاری، توسط ۵۱۴ هزار نفر تماشا شده و به فروشی بیشتر از ۳۱ میلیارد تومان رسیده است.
افزایش مخاطب فیلمها در هفته ای که گذشت
«آسمان غرب» به تهیهکنندگی حبیب والی نژاد نیز در یک هفته گذشته توسط ۳۶ هزار و ۹۲۳ نفر تماشا شده و به فروشی معادل با ۱ میلیارد و ۶۱۰ میلیون تومان رسیده است و نسبت به هفته قبلی فروش خود را افزایش داده است به این ترتیب این اثر در رده پنجم جدول فروش هفتهای که گذشت قرار میگیرد.
فیلم سینمایی «ایلیا؛ جستجوی قهرمان» به کارگردانی سیدعلی موسوی نژاد با فروش ۳۱ هزار بلیت در جایگاه ششم گیشه فروش سینماها قرار میگیرد. این فیلم نیز با در اختیار داشتن ۲۲۳ سالن سینما و ۱۰۴۰ سانس در هفت روز گذشته، پذیرای بیش از ۳۱ هزار مخاطب بوده است و به فروشی معادل با ۱ میلیارد و ۷۹ میلیون و ۳۹۲ هزار تومان رسیده است.
«آپاراتچی» نیز در هفت روز گذشته توسط ۱۰ هزار و ۶۸۱ نفر تماشا شده و به فروشی بیشتر از ۵۰۴ میلیون تومان رسیده است. بنابراین این فیلم نیز در رده هفتم جدول فروش قرار دارد.
«نوروز» به کارگردانی سهیل موفق نیز با در اختیار داشتن ۱۴۲ سالن سینما در هفت روز گذشته، توسط ۸ هزار و ۳۳۸ نفر تماشا شده است و به فروشی معادل ۳۳۶ میلیون و ۸۹۹ هزار تومان دست یافته است. به این ترتیب این فیلم نیز در رده هشتم جدول پرمخاطبترین آثار هفت روز گذشته سینمای ایران قرار میگیرد.
«پرویز خان» به تهیهکنندگی عطا پناهی نیز در یک هفته گذشته توسط ۱ هزار و ۸۸۱ نفر تماشا شده و به فروشی معادل با ۸۲ میلیون تومان و ۵۴۲ هزار تومان رسیده است. به این ترتیت این اثر همچون هفته گذشته در انتهای جدول فروش هفتهای که گذشت قرار گرفته است.
به نظر میرسد برخلاف ۲ فیلم «نوروز» و «پرویز خان» که در هفته گذشته کاهش فروش داشتند سایر فیلم های سینمایی افزایش فروش و مخاطب را تجربه کرده اند و می توان گفت هفته گذشته، هفته خوبی برای سینمای ایران بوده است.
کد خبر 6090451