چالشهای نمایش چهره امام رضا(ع) در یک سریال
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۹۶۶۵۸
سینما و تلویزیون > رادیو و تلویزیون - همشهری آنلاین:
سریال «ولایت عشق» ۱۷ سال قبل در صداوسیما ساخته شد؛ تلویزیون سه سالی بود که تجربه تولید و پخش سریال «امام علی (ع)» را پشت سر گذاشته بود که تولید سریالی درباره امام رضا (ع) به مهدی فخیمزاده پیشنهاد شد.
به گزارش ایسنا، فخیمزاده پیش از «ولایت عشق»، مجموعه تاریخی مذهبی «تنهاترین سردار» را ساخته بود که به روایت زندگی امام حسن مجتبی (ع)، قضیه صلح او با معاویه و شرایط جامعه اسلامی و شیعیان، پس از درگذشت او میپرداخت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بعدها تجربه همکاری فخیمزاده با سیمافیلم در «ولایت عشق» هم ادامه پیدا میکند. خودش در بخشی از خاطراتش درباره سریال امام رضا (ع) میگوید:
«برای این کار تردید داشتم و آقای حیدریان به من گفت که بروم و با خود امام رضا (ع) مشورت کنم و سیما فیلم برای رفتن به مشهد برایم بلیت گرفت. من با آقای دیگری رفتم و در مسجد گوهرشاد از هم جدا شدیم و قرار یک ساعت بعد در آن مکان را گذاشتیم. آن جا مردم من را شناختند و سلام و علیک میکردند. من ضبطی به همراهم بردم و از مردم سوال میکردم که چرا امام رضا(ع) در این جا دفن است؟ خیلیها نمیدانستند که حتی امام عرب است و فکر میکردند ایشان رگ و ریشه ایرانی دارد. من دیدم که مردم به دیدن امام خود در مشهد میروند و خواستههایی دارند و امام رضا(ع) در وجود مردم زنده است و اگر دست به این کار بزنیم حتی ممکن است باعث سست کردن اعتقاد مردم شویم! خیلی گذشت و ماجرا برایم حل شد.»
فخیمزاده پس از اینکه تجربه «تنهاترین سردار» را از سر میگذارند، تصمیم میگیرد در «ولایت عشق» دست به ابتکار بزند. او یک سال وقت صرف تحقیق میکند و یک سال برای نگارش فیلمنامه وقت میگذارد. او هم مانند اغلب همکارانش در ساخت سریال مذهبی با چالشی به نام نشان دادن چهره معصومان روبهرو است و سعی میکند در این بخش دست به ابتکار بزند.
نتیجه این میشود که در سریال «ولایت عشق»، معصوم حضور فیزیکی داشته باشد و صدایش هم شنیده شود.
«این مساله را در شورای سیما فیلم مطرح کردم که نمیتوانم راجع به کسی فیلم بسازم که شخصیت محوری ماجرا باشد و در تمام مدت او را نبینیم و از زبان آدمهای دیگری دربارهاش بشنویم. این درام نمیشود و وجه نمایشیاش ناقص است. سنت این بود که تا قبل از «ولایت عشق» چییزی از معصومان نشان داده نشود. آنها فرصتی برای جواب دادن به من خواستند؛ البته در این زمینه نظرات مراجع متفاوت است و آقای حیدریان به من گفتند صلاح نیست که چهره را نشان دهیم و از من پرسید که خودت جرأتش را میکنی؟ و من گفتم نه! آقای رضاداد که خیلی باهوش و متخصص بود ما را به مرکز صبا راهنمایی کرد و گفت دستگاهی در آن جا است و میشود کاری کرد. آن جا تست نورانی کردن شخصیت را انجام دادیم.»
او با اشاره به موضوع پُرمناقشهی تصویری کردن چهره معصومان، ادامه میدهد: «در آن زمان چهره معصومان را به یاد آوردم که زمان کودکیام عکسشان در خانه مادربزرگم بود و صورتشان هاله نور داشت. در نهایت با آقای فرخ نعمتی صحبت کردیم که نقش امام معصوم را بازی کند و ایشان هم با میل و رغبت بازی کرد به این شرط که بعد صورتش را نورانی کنیم و به کسی هم نگوییم بازیگر این نقش کیست! برای نمایش چهره معصوم چراغ خاموش جلو رفتیم و به جز من و آقای حیدریان و رضاداد و آقای لاریجانی کسی از این موضوع خبر نداشت. هر کسی هم میپرسید میگفتیم همان سنت قبلی است! وقتی زمان پخش رسید من خیلی آشفته بودم که چه اتفاقی قرار است بیفتد و خوشبختانه اتفاقی نیفتاد و دیگر در قسمت هفتم و هشتم آقای مکارم شیرازی نامه تائیدیه را نوشت و آقای لاریجانی عنوان کرد که آن نامه در ابتدای سریال آورده شود و مشکلات هم حل شد اما من دیدم که این یک بار حل شد و بعدها باید چه کنم؟!»
با این همه مهدی فخیمزاده از آن دست کارگردانانی است که میگوید علاقهای برای نمایش چهره معصومان ندارد و درباره علت آن چنین توضیح میدهد:
«به خاطر این که هر کسی اعتقاداتی دارد نمیتوان این کار را کرد. همان زمان فکر کردم کدام بازیگر را باید جای امام رضا(ع) بگذارم؟! چون این امام برای هر کدام از ما یک تصویر زیبا دارد و این زیباترین چهره وقتی به شکل عینی دربیاید، حتما می شکند. در نتیجه من صلاح نمی دانم که معصوم را نشان دهم و از طرفی همان زمان به شک افتادم که گفتن جزئیات زندگی ائمه برای مردمی که ارادت بسیاری دارند اصلا لازم است؟!»
«مدیوم تصویر این قدرت را ندارد که بتواند به تمامی موجب انتقال مفاهیم دینی شود.»؛ این جملهای است که کارگردان ولایت عشق، پس از سالها ایفای نقش و ساخت سریالهای مذهبی تاریخی به آن رسیده است.
اما فرخ نعمتی، همان بازیگری که ۱۷ سال قبل نقش امام رضا (ع) را بازی کرد، بدون اینکه چهرهاش نشان داده شود، خاطراتش از این ایفای این نقش را برای خبرنگار ایسنا چنین روایت میکند،
«زمانی که در ابتدای کار ایفای نقش آن بزرگوار را به من پیشنهاد دادند، طبیعی است که فضای خاصی ایجاد شد که من از گفتن و حرف زدن درباره آن عاجز هستم. شاید دیگران با اشاره به نقشی که در سریال «ولایت عشق» داشتم، میگفتند با این اقدام موهبتی نصیب من شده و من انتخاب شدم. در آن زمان وقتی به گوش اطرافیان میرسید که من قرار است نقش امام رضا(ع) را ایفا کنم، همه میگفتند مگر میشود نشان داده شود، مگر میشود چهره امام رضا(ع) دیده شود. این یک سوال برای همه بود و امروزه برای خیلیها هنوز این سوال مطرح است که امکان نداشت چهره امام رضا(ع) نشان داده شود؟ اما به اعتقاد من همینقدر هم، به ما نشان میدهد که ما چقدر موفق بودیم.»
نعمتی در بخشی دیگر از صحبتهایش چنین میگوید:
«در آن زمان وقتی میخواستیم سریال «ولایت عشق» را کار کنیم به دلیل اینکه بخشی از آن کار خیلی برایمان شناخته شده نبود و نمیدانستیم تا چه مرزی میتوانیم در این زمینه پیش برویم به عنوان بازیگر دلهره و نگرانی داشتم؛ چرا که معتقدم یک بازیگر همیشه مثل یک کودک کلاس اولی میماند که خودش را خالی از همه چیز و هر نوع پیشداوری در اختیار فردی به اسم کارگردان میگذارد.»
بازیگر نقش امام رضا (ع) تاکید میکند:
«باید به من حق بدهید که به عنوان یک بازیگر به خاطر بازی در «ولایت عشق» به خودم ببالم. به خاطر «ولایت عشق»ی که نزدیک به دو دهه از آن میگذرد و گمان میکنم این کار بزرگترین و مثبتترین قدمی بوده که در حیطه کاریام برداشتم. ما با «ولایت عشق» توانستیم به ساحت مقدسی که در مملکتمان بسیار زیبا و والاست نزدیک شویم و گمانم این است که این اثر برای تمامی دستاندرکاران «ولایت عشق» قدم بزرگی بود، به ویژه برای افرادی مثل مهدی فخیمزاده که نقش عمدهتری در کار داشتند.»
در همین زمینه: ناگفتههای سعید مظفری از دوبله و رادیو پخش آنام پس از لیسانسهها بازگشت «کارآگاه» به تلویزیون دیدار با مدرسه فیضیه از شبکه مستندمنبع: همشهری آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۹۶۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی به شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیکتر شد
علیمحمد رادمنش گفت: این دوره از تئاتر خیابانی رضوی به محتوا و شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیکتر شده و به لحاظ کیفی در آثار اجرایی هم ارتقا داشتهایم.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، علیمحمد رادمنش دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی با بیان اینکه پیشنهاد غیرمتمرکز برگزار شدن جشنواره امسال بسیار ارزشمند بود، اظهارکرد: در حال حاضر شاهد نتایج بسیار خوب و هدفمند این تصمیم در اجراهای عمومی خصوصا در بخش خیابانی هستیم.
وی با بیان اینکه تاکنون چهار نمایش در بخش خیابانی به اجرای عموم رفته، به بازخورد بسیار خوب نمایش "لکههای پاک " و استقبال شایان توجه مردمی از این اثر در استان زنجان اشاره کرد.
دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی با بیان اینکه در این دوره هر گروه شانزده اجرا در استان خودش یا استانی که اثر را به میزبانی پذیرفته است، خواهد داشت به پایان اجرای عموم نمایش دلتنگی به کارگردانی آرزو کریمی زند اشاره کرد و در این رابطه گفت: در برخی سانسهای این نمایش استقبال خوبی را شاهد بود، اما با توجه به اینکه اطراف محوطه تئاتر شهر در حال بازسازی بوده و حصارکشی شده در برخی زمانها آن استقبالی را که انتظار میرفت، نداشت.
وی به اقبال عمومی نمایش وصیت به کارگردانی سید سوران حسینی در استان البرز شهر کرج به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان نیز اشاره و تصریح کرد: این نمایش بازخورد عالی از سوی مخاطبان داشته است به گونهای که حتی مردم برای این اجرا صف میکشیدند.
به گفته رادمنش در دوره قبل این جشنواره ۱۴۰ طرح ارسال شده بود، اما امسال ۱۶۹ طرح پذیرفته شده که اعضای انتخاب طرح و ایده نیز از تسلط کافی و وافی در این حوزه برخوردار بودند و تجربه و تحصیلات عالیه در زمینه هنرهای نمایشی داشتند؛ لذا اشراف این گروه سبب انتخاب آثاری موثر و محتوایی شده است
به تصریح وی، در این دوره از تئاتر خیابانی رضوی به محتوا و شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیکتر شده و به لحاظ کیفی در آثار اجرایی هم ارتقا داشتهایم.
دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی با بیان اینکه در دوره قبل تنوع آثار از شکل و شیوه مورد توجه بود، خاطرنشان کرد:اما امسال ما کاملا تنوع اجرایی را در نمایشهای خیابانی شاهد هستیم یعنی اثر آوانگارد و حتی پررفورمنس داریم و در حقیقت انواعی از نمایشهای خیابانی تعاملی و مشارکتی را به اجراهای عموم بردهایم که از منظر محتوایی و شکل اجرا دارای تنوع و نوآوری هستند.
وی در پایان سخنانش ابراز کرد: علاوه بر این تنوع، در آثار امسال شاهد مضامین و داستانهای واقعی هستیم که هم از امروز ما و هم از دورههای تاریخ رضوی برگرفته شدهاند که کاملا مستند و بر اساس سیره رضوی و شخصیت امام رضا (ع) هستند.