Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@13:42:19 GMT

سمن های مردم نهاد برای کاهش اعتیاد فعال شوند

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۰۵۲۴۵

سمن های مردم نهاد برای کاهش اعتیاد فعال شوند

همدان - ایرنا - دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان گفت: سازمان های مردم نهاد ظرفیت بالایی برای کاهش معضل اعتیاد در جامعه دارند که انتظار می رود با یک عزم جدی برای کاهش این پدیده شوم همراه و همگام با مسئولان باشند.

سید رسول حسینی روز دوشنبه در نشست بررسی نقش سمن های فعال در حوزه اعتیاد همدان بیان کرد: تشکل های مردمی فرصتی بزرگ برای مقابله با همه گیری اعتیاد و عوارض آن در جامعه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی تاکید کرد: سمن ها باید بیش از گذشته همراه و همگام دولت برای کاهش این معضل بزرگ اجتماعی باشند و دولت نیز از ایده های نو، خلاقانه و طرح های کارشناسانه سازمان های مردم نهاد فعال و پویا استقبال می کند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر همدان گفت: این استان با توجه به ظرفیت های موجود باید در حوزه فعالیت های مدنی و مردمی پیشگام باشد.
حسینی ابراز امیدواری کرد: در دور جدید فعالیت سمن ها در قالب مجمع سازمان های مردم نهاد استان شاهد پویایی و تحرک تازه ای در این حوزه باشیم.
وی شکل گیری کمیسیون آسیب های اجتماعی سازمان های مردم نهاد استان را اقدامی علمی و عملی در راستای هم افزایی سمن ها فعال در بخش پیشگیری از اعتیاد دانست.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان گفت: تقویت و توانمند سازی سازمان های مردم نهاد از سیاست های کلان ستاد مبارزه با موادمخدر است.
حسینی درباره منابع مالی و اعتبار سمن ها بیان کرد: سازمان های مردم نهاد گروه های مستقل و مردمی هستند که نباید وابستگی مالی به دولت داشته باشند با این وجود شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر پیوسته اقدام به حمایت مالی از طرح های اثر بخش با استفاده از منابع ملی شورا کنند.
عضوهیات رئیسه مجمع سازمان های مردم نهاد استان همدان نیز گفت: 25 سمن در بخش اعتیاد فعالیت دارند که از بعد کیفی دارای ضعف هایی هستند.
محمدرضا غلامی افزود: اکنون که دور جدیدی از فعالیت های سازمان های مردم نهاد استان در قالب مجمع استانی و کمیسیون های زیر مجموعه آغاز شده باید سمن ها علاوه بر آسیب شناسی کارکردهای خود به بررسی روش و ایده های جدید برای ارتقای سطح اثر بخشی خود بپردازند.
این فعال مدنی در حوزه آسیب های اجتماعی تاکید کرد: هم افزایی فکری سازمان های مردم نهاد و بهره گیری از اندیشه نوین یکی از راهکارهای اساسی برای تغییر بنیادین در شاکله سمن ها است.
غلامی بیان کرد: برخی سمن ها از رسالت اساسی خود شامل مطالبه گری اجتماعی از مسئولان در حوزه های مختلف از جمله چالش ها و آسیب های اجتماعی نظیر اعتیاد دور شده اند.
وی ادامه داد: سازمان های مردم نهاد به تنهایی نمی توانند در برابر گسترش روز افزون آسیب هایی چون مواد مخدر که عوارض فردی و اجتماعی آن گریبانگیر بسیاری از خانواده ها شده، گره گشا باشد بلکه تعامل، همراهی فکری و مطالبه گرانه آنها از مسئولان می تواند سدی در برابر این بلای خانمانسوز ایجاد کند.
غلامی تاکید کرد: سازمان های مردم نهاد باید به دنبال جایگاه مردمی باشند چرا که پشتوانه هر سمن اعتماد مردمی است.
وی با اشاره به اینکه سازمان های مردم نهاد با مشکلات مکانی و ابزاری مواجه اند بیان کرد: بسترهای رشد و بروز ظرفیت های گروه های مردمی با محدودیت هایی مواجه است در حالیکه اگر حمایت بخش های دولتی و خصوصی به ویژه خیران از سمن افزایش یابد شاهد اثرهای اجتماعی برجسته تری خواهیم بود.
وی نبود تعامل راهبردی با نخبگان، کمرنگ بودن بحث پژوهش در سمن های فعال در حوزه اعتیاد، استفاده نکردن از ابزار هنر و رسانه ها، نبود تعامل درون گروهی در بین سمن ها و نداشتن برنامه مدون و چشم انداز روشن را از ضعف ها و مشکلات پیش روی برخی سمن ها در استان دانست.
وی گفت: سمن های فعال در این حوزه امسال بیش از یکصد طرح برای مشارکت به دبیرخانه شورای هماهنگی ارائه کردند که امیدواریم شاهد مشارکت بیشتر این نهاد برای اجرایی شدن آنها باشیم.
نخستین نشست دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان با سازمان های مردم نهاد با هدف بازشناسی ظرفیت و پتانسیل های سمن ها و شنیدن مشکلات و موانع پیش روی تشکل های مردمی فعال در حوزه اعتیاد برگزار شد.
7526/2087
خبرنگار: علیرضا جهانگیری** انتشاردهنده: زهرا پیرنیا

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۰۵۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمایه گذاری اوقاف در حوزه دانش بنیان‌ها موجب ایجاد انگیزه می شود

فاطمه شیرازی، حافظ، قاری و داور مسابقات قرآن با حضور در نمایشگاه دستاوردهای وقف در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، گفت: اولین سالی است که در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کنم و مشتاق هستم تا بدانم عرصه‌های فعالیت سازمان اوقاف در بخش‌های مختلف به چه صورت است. البته با فعالیت قرآنی سازمان از سال ۱۳۷۴ آشنا هستم از چهاردهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن همراه اوقاف بوده ام و کاملاً به فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی سازمان اشراف دارم.

وی اظهار کرد: اما در زمینه حمایت اوقاف از شرکت‌های دانش بنیان و اهدافی که برای وقف بیان شده که موقوفه حفظ شود و در راستای نیت واقف باشد، مسلماً در اقداماتی که در عرصه علمی صورت می‌پذیرد به عنوان مثال در حوزه تولید وسایل پزشکی که تکنولوژی آن در دست کشورهای اروپایی است مانند فیلتر دیالیز که در دوران تحریم به مشکل برخوردیم و در این نمایشگاه مشاهده کردیم که یکی از شرکت‌ها در این زمینه فعالیت می‌کند و باعث خرسندی است اگر اوقاف در این زمینه سرمایه گذاری کند. قطعاً واقفان نیز خشنود خواهند شد.

شیرازی بیان کرد: امید است اوقاف در عرصه‌های فرهنگی و قرآنی مستدام باشد. در عرصه کمک به فناوری و هر آنچه باعث شود ایران ما یک پله بالاتر رود ارزشمند است و باید مردم مشارکت داده شوند. ما مردم خالص و مخلص و جوانان نخبه داریم که باید به کار گرفته شوند و مسئولان اهتمام داشته باشند که بتوانیم ایران را ارتقا دهیم و در دنیا بدرخشد.

وی تصریح کرد: یکی از مسایلی که جای کار دارد بحث تأمین دارو است که با فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و حمایت سازمان اوقاف می‌توانیم در این زمینه به خودکفایی برسیم. البته قبل از هر اقدامی باید حول محور پیشگیری فعالیت شود و اوقاف نیز می‌تواند در این زمینه ورود کند.

کد خبر 6092189 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • رشد ۵۰درصدی تشکل های مردم نهاد چهارمحال و بختیاری
  • مدیرعامل سازمان پسماند: شکایت تهرانی‌ها در حوزه پسماند ۶۵ درصد کاهش یافت/ تهران از پاریس تمیزتر است
  • سرمایه گذاری اوقاف در حوزه دانش بنیان‌ها موجب ایجاد انگیزه می شود
  • چهارمین پایگاه موتورلانس آذربایجان غربی در مهاباد افتتاح شد
  • بودجه نهادهای حوزوی چقدر افزایش یافت؟
  • کارکرد‌های مختلف وقف در نمایشگاه دستاورد‌های این نهاد
  • دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم
  • افتتاح چهارمین پایگاه موتورلانس آذربایجان‌غربی در مهاباد
  • بودجه دولتی برای حوزه‌های علمیه | جمع مبلغ نهاد‌های فرهنگی و مذهبی ۶۷ هزار میلیارد تومان!
  • جریان وقف باید به سمت دانش‌محور شدن برود / مبلغ ما در وقف شفاف‌سازی و نمایش کارهای علمی است