Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@04:23:18 GMT

سایه‌ای امن برای آسیب‌پذیران در شهر

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۰۷۹۵۴

سایه‌ای امن برای آسیب‌پذیران در شهر

ایرنا - زنجان - روزنامه همشهری زنجان در گزارشی به معرفی خدمات اورژانش اجتماعی پرداخت و از قول معاون امور اجتماعی بهزیستی استان نوشت: زنجان در قیاس با سایر استان‌ها از نظر داشتن پایگاه‌های اجتماعی در سطح پایین‌تری بود که قرار شد برای 8 پایگاه در استان (یک پایگاه به ازای هر شهرستان) مجوز تاسیس صادر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال 94 نخستین پایگاه خدمات اجتماعی بهزیستی در منطقه «بی‌سیم» زنجان راه‌اندازی شد تا این مرکز با شناسایی افراد در معرض آسیب و مداخله در شرایط بحرانی آنها، میزان آسیب‌پذیری را کاهش دهد.
افراد مستقر در این پایگاه‌ها تلاش می‌کنند کسانی را که در شهرها و روستاهای کشور به‌نوعی در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند شناسایی و مشکلات آنان را برطرف کنند .
حالا، پس از گذشت چند سال از شروع به کار نخستین مرکز خدمات اجتماعی بهزیستی در منطقه بی‌سیم، بخش زیادی از افراد آسیب‌پذیر این محدوده با افراد مستقر در پایگاه ارتباط نزدیک‌تری پیدا کرده‌اند و این موضوع نشان می‌دهد این پایگاه تا حدی برای مردم این منطقه نام‌آشنا و قابل اعتماد است.

برنامه اجرایی اورژانس اجتماعی
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان با اشاره به اینکه اورژانس اجتماعی حول 4 محور (شامل مداخله در بحران، خط تلفن 123، خودروهای خدمات سیار و پایگاه‌های خدمات اجتماعی) فعالیت می‌کند، می‌گوید: در اصل پایگاه‌های خدمات اجتماعی در مناطق حاشیه‌نشین و پرآسیب‌ شهرها فعالیت می‌کنند و بخش اورژانس اجتماعی را برعهده دارند.
سید سلمان حسینی گروه‌های هدف این پایگاه‌ها را کودکان خیابانی و کودکان در معرض آزار یا آزاردیده می‌داند و می‌افزاید: در این میان کودکان بدسرپرست، کودکان بی‌سرپرست، کودکان بازمانده از تحصیل، بچه‌های طلاق، کودکان دارای والدین معتاد و همه کودکان زیر 6سال منطقه و همچنین سایر افرادی که به نوعی با بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی روبه‌رو شده‌ا‌ند در جامعه هدف پایگاه خدمات اجتماعی قرار می‌گیرند. از طرفی نیز افراد در معرض آسیب یا آسیب‌دیده اجتماعی، شامل زنان و دختران در معرض آسیب، زوجین متقاضی طلاق، افراد بدون مهارت‌های زندگی و همچنین ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی دیگر افرادی هستند که پایگاه‌های خدمات اجتماعی به یاری آنها می‌شتابند.
وی ادامه می‌دهد: افرادی که در کار خود متخصص هستند و در این مراکز استقرار دارند به یافتن مشکل اصلی افراد می‌پردازند. سپس، در صورتی که امکان حل مشکل در همان پایگاه میسر باشد، اقدام می‌کنند و در غیر این صورت فرد را به حوزه مربوطه در اداره بهزیستی استان یا به مرکز مداخله در بحران ارجاع می‌دهند تا در اولین فرصت از بروز معضلات احتمالی جلوگیری شود.

پایگاه خدمات اجتماعی
از سال 94 یک پایگاه در شهرستان زنجان، واقع در منطقه بی‌سیم، دایر شده بود. معاون امور اجتماعی بهزیستی استان با بیان این جمله توضیح می‌دهد: از امسال یک مرکز در خرمدره به دلیل گستره مناطق حاشیه‌نشین افتتاح شد.
به زودی نیز یک پایگاه خدمات اجتماعی در زنجان افتتاح می‌شود. وی ادامه می‌دهد: فعالیت این مراکز به این شکل است که طرح به اشخاص حقوقی واگذار می‌شود و با امضای تفاهمنامه‌ای در بخش خصوصی اداره می‌شود.
حسینی می‌افزاید: با توجه به مراجعاتی که به اورژانس‌های اجتماعی می‌شود، نیازسنجی صورت می‌گیرد و کاملا مشخص می‌شود که کدام‌یک از مناطق نیاز به استقرار این پایگاه‌ها دارند. وی عنوان می‌کند: هدف از راه‌اندازی این پایگاه‌ها انجام فعالیت‌های اجتماع‌محور است که در نتیجه، افراد این منطقه به خصوص در زمینه آسیب‌های اجتماعی برای حل مشکلاتشان توانمند می‌شوند. در این راستا از افراد معتمد محله نیز برای حل مسائل مردم کمک گرفته می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در این پایگاه‌ها کلاس‌های آگاه‌سازی و آموزشی برپا می‌شود، تاکید می‌کند: تمام خدمات این پایگاه برای مردم آسیب‌پذیر منطقه رایگان است. کلاس‌های آموزشی نیز با همکاری ارگان‌هایی چون فنی و حرفه‌ای برای بانوان برگزار می‌شود. در کنار این موارد، خدمات مددکاری و روان‌شناختی نیز ارائه می‌شود.
حسینی اضافه می‌کند: برخی از افراد مانند دختران فراری از سوی کلانتری‌ها معرفی می‌شوند. در نتیجه، اگر افراد امکان بازگشت به خانه داشته باشند، برمی‌گردند. در غیر این صورت، در مراکز نگهداری می‌مانند تا تصمیم مناسب‌تری برای آنها گرفته شود.

زمان کار
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اضافه می‌کند: زمان کار این پایگاه‌ها در ساعات اداری، یعنی از 8 تا 14 است. مرکز مداخله در بحران، خودروهای خدمات سیار و خط 123 به صورت 24ساعته فعال هستند و شهروندان در هر ساعت از روز که نیاز به کمک داشته باشند این خدمات به آنها ارائه می‌شود.
حسینی می‌افزاید: فعالیت پایگاه‌های خدمات اجتماعی در استان سابقه طولانی ندارد، اما در تلاشیم که مردم با این پایگاه‌ها و فعالیت آنها بیشتر آشنا شوند. هرچند مردم منطقه بی‌سیم در این چند سال آشنایی زیادی پیدا کرده‌اند. 700 خانوار در منطقه بی‌سیم تاکنون شناسایی شده‌اند که همه آنها دارای مشکلات اجتماعی نیستند. اما عده‌ای که با مسائلی آسیب‌زا مواجه هستند مشخص شده‌اند و مسائلشان شناسایی شده و برای هر خانواده پرونده‌ای تشکیل شده است.

منطقه «بی‌سیم»
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان با بیان اینکه در منطقه بی‌سیم افراد مستقر در پایگاه شناخته‌شده هستند و مردم به آنها اعتماد دارند، می‌گوید: در واقع متخصصان پایگاه خدمات‌رسانی در بی‌سیم، در راستای توانمندسازی جامعه هدف، خدماتی ارائه می‌دهند. با این حال، تحقیقات در زمینه نتایج حاصل از برپایی این مراکز بر عهده مسئولان اورژانس اجتماعی است.
حسینی با بیان اینکه فعلا امکان افزایش پایگاه در منطقه بی‌سیم میسر نیست، وگرنه وجود پایگاهی دیگر میزان و کیفیت خدمات را بیش از پیش بهتر می‌کرد، می‌افزاید: از آنجا که منابع محدودند، فعلا نمی‌توانیم در منطقه بی‌سیم پایگاه دیگری ایجاد کنیم.

نیاز به افزایش پایگاه‌های خدمات اجتماعی
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اظهار می‌کند: زنجان در قیاس با سایر استان‌ها از نظر داشتن پایگاه‌های اجتماعی نسبتا در سطح پایین‌تری بود که قرار شد برای 8 پایگاه در استان (یک پایگاه به ازای هر شهرستان) مجوز تاسیس صادر شود. اما از آنجا که محدودیت منابع وجود دارد، فعلا مجوز 2 پایگاه برای امسال داده شده است.
سید سلمان حسینی اضافه می‌کند: برای تاسیس هر پایگاه 20میلیون تومان هزینه شده و در طول سال نیز اعتبار 20میلیون تومانی برای حمایت از آنها در نظر گرفته می‌شود.
وی می‌گوید: تاکنون شکایتی مبنی بر نامناسب بودن خدمات پایگاه‌های خدمات اجتماعی به دستمان نرسیده است. اما اگر مردم موردی برای مطرح کردن داشته باشند، می‌توانند حضوری مراجعه کنند یا با خط اورژانس اجتماعی 33561105 تماس بگیرند و موضوع مدنظر خود را مطرح کنند.
7312/6085
دریافت: حسن اکبری** انتشار دهنده: رویا رفیعی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۰۷۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در هفشجان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛سرهنگ عسگری معاون فرهنگی و اجتماعی نیروی انتظامی استان گفت: آگاهی قشر جوان و والدین با آسیب‌های اجتماعی از اهداف برگزاری این همایش است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

دیگر خبرها

  • معتادان متجاهر بهبودیافته پاکبان می‌شوند
  • آغاز ثبت نام معتادان بهبود یافته برای شغل پاکبانی /جزییات این طرح چیست؟
  • معتادان متجاهر بهبود یافته پاکبان می‌شوند
  • جزییات ثبت نام معتادان بهبود یافته برای شغل پاکبانی
  • آغاز ثبت نام معتادان بهبود یافته برای شغل پاکبانی | جزییات این طرح چیست؟
  • کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار
  • همایش کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در هفشجان
  • سنجش بینایی بیش از ۱۶۲ هزار کودک سال گذشته در آذربایجان‌غربی
  • اجرای طرح همیاران آرامش در گرگان و گنبد
  • سنجش بینایی بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی