Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-28@07:27:39 GMT

بی‌توجهی نظام مهندسی استان کرمانشاه به هشدارها

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۰۹۵۹۹

بی‌توجهی نظام مهندسی استان کرمانشاه به هشدارها

پول‌نیوز -وزارت راه و شهرسازی بعد از یک هفته از وقوع زلزله سکوت خود را شکست و نسبت به کوتاهی های صورت گرفته از سوی سازمان نظام مهندسی از خود واکنش نشان داد.

نزدیک به یک هفته از وقوع زلزله در استان کرمانشاه می گذرد، با توجه به خرابی های بسیاری که این زلزله با خود به همراه داشت اما تمام نگاه ها به سمت مسکن مهرهایی رفت که گفته می شود با بی تدبیری برخی از مسئولین ساخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



طی هفته ای که گذشت بسیاری از سازمان ها در این حادثه مقصر قلمداد شدند و انگشت اتهام به سمت بسیاری از مسئولانی بود که در دولت نهم، دهم به نوعی عهده دار وظایفی درخصوص ساخت مسکن مهر بودند اما هچنان شناسایی افرادی که در این پروژه کوتاهی کردند در هاله ای از ابهام وجود دارد.

گفتنی است؛ طبق اخبار منتشر شده، واحدهای مسکونی مهر در هنگام ساخت و ساز فاقد مجری و مهندس ساخت و ساز بودند این در حالی است که رییس سازمان نظام مهندسی استان کرمانشاه اعلام کرد، وزارت راه و شهرسازی در هنگام ساخت این واحد ها به منظور کاهش هزینه های جاری اقدام به حذف مجری ذی صلاح جهت نظارت این واحد ها کرد که همین امر موجب شد تا سازمان نظام مهندسی، وزارت راه و شهرسازی را مقصر اصلی در عدم کیفیت ساخت مسکن مهر و خرابی های به بار آمده بداند.

طولی نکشید که وزارت راه و شهرسازی نسبت به این صحبت ها از خود واکنش نشان داد و اعلام کرد که مدیرکل راه و شهرسازی کرمانشاه در اوایل مهرماه سال جاری در نامه‌ای به رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان نسبت به خسارت‌‌های مالی و جانی ناشی از عدم اتصال دیوارهای پیرامونی و نما ساختمان‌های در حال ساخت هشدار داده بود.

در بخشی از این نامه آمده است؛ «با توجه به گزارش‌های بازرسین نظارت عالیه از پروژه‌های در حال ساخت استان کرمانشاه، در بسیاری از ساختمان‌های در حال ساخت دیوارهای پیرامونی و نما به درستی با سازه اتصال نداشته و مهار نشده‌اند. با عنایت به آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله (استاندارد 2800) و همچنین دستورالعمل طراحی سازه‌ای و الزامات عملکردی و اجرایی نمای خارجی ساختمان‌ها (ضابطه شماره 714) دیوارهای خارجی باید قادر به پذیرش نیروها و تغییر مکان نسبی ناشی از بارهای جانی باشند... بدیهی است در صورت عدم رعایت مواد فوق احتمال وقوع خسارات جانی و مالی خصوصا در هنگام وقوع زلزله متصور خواهد بود... عدم اجرای ضابطه مذکور برای مهندسین تخلف حرفه‌ای محسوب و با مهندسان خاطی برخورد می‌شود.»




منبع:ایسکا نیوز

منبع: پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۰۹۵۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع سالانه ۱۴ تا ۱۵ هزار زلزله در سطح کشور

محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در نشست ستاد مدیریت بحران استان کرمانشاه، از حادثه‌خیز بودن کشور ایران و به تبع آن استان‌های کشور یاد کرد و گفت : از ۶۶ مخاطره طبیعی و ساخته دست انسان که در جهان شناسایی شده، ۴۴ مورد آن در کشور ما نیز رخ می‌دهد.

وی سیلاب، زلزله، فرونشست زمین، آتش‌سوزی، سرمازدگی، خشکسالی، رانش زمین و ریزگرد‌ها را چند مخاطره اصلی و مهم در کشور اعلام کرد که از بین آنها سیل و زلزله اهمیت دو چندانی دارد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از وقوع سالانه ۱۴ تا ۱۵ هزار زلزله در سطح کشور یاد کرد که حدود یک پنجم آنها بزرگی بیش از چهار ریشتر دارد و افزود: در برخی سال‌ها که شاهد وقوع زلزله‌های بزرگی مثل زلزله بم، زلزله کرمانشاه و... در کشور بودیم، تعداد زلزله‌های سالانه به ۲۰ هزار مورد نیز رسیده است.

نامی با تاکید بر لزوم مقاوم سازی ساختمان‌ها در برابرزلزله با توجه به فراوانی وقوع آن در کشور، اظهار کرد: باید سازه‌ها بگونه‌ای ساخته شود که در برابر زلزله‌های هشت ریشتری مقاوم باشد و اماکن حساس و حیاتی کشور نیز بتوانند در برابر زلزله‌های ۱۰ ریشتری مقاومت کنند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از اهمیت افزایش ضریب بیمه در منازل مسکونی شهری و روستایی برای مقابله با بلایای طبیعی هم یاد کرد و با اشاره به هزینه بالای بیمه یک ساختمان مسکونی در مناطق شهری، افزود: باید به سمت راهکار‌های نوینی برویم که مردم بتوانند با هزینه کمتر منازل خود را بیمه کنند و از سوی دیگر هنگام بروز حادثه و خسارت، یک متولی مشخص برای پرداخت خسارت به آنها وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: تمامی ساختمان‌های دولتی نیز باید بیمه داشته باشند و بالاترین رده یک دستگاه در برابر این موضوع مسئول است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه با اشاره به تغییرات آب و هوایی و تاثیرات آن در شکل‌گیری بحران‌ها، اظهارکرد: در این راستا، پیشگیری از وقوع بحران را در همه زمان‌ها و مکان‌ها به عنوان مهمترین اولویت در دستورکار قرار داده‌ایم. 

وی افزود: طی چندسال اخیر بویژه در سالجاری، شاهد وقوع سیلاب در برخی از مناطق کشور بودیم که اصلا انتظار سیلاب را در آن مناطق نداشتیم که این نشان می‌دهد که وقوع بحران‌هایی مانند سیلاب مربوط به زمان و مکان خاصی نیست، چرا که نظم آب و هوایی در جهان به هم ریخته است .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • رفع مشکلات مدیریت بحران کرمانشاه در گرو ۴ همت اعتبار
  • وقوع سالانه ۱۴ تا ۱۵ هزار زلزله در سطح کشور
  • ساختمان‌های اداری باقیمانده در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بازسازی و تکمیل می‌شود
  • نرخ ساخت منطقی نیست/ ابلاغ تعرفه حق‌الزحمه مهندسان نظام مهندسی
  • بازدید میدانی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از بنا‌های آسیب دیده زلزله ۹۶
  • هزینه ساخت مسکن چند درصد افزایش یافته است؟
  • تعیین حق‌الزحمه مهندسان اوایل هفته آینده ابلاغ خواهد شد
  • صدور پروانه‌های ساختمانی ظرف مدت ۶ماه انجام می‌شود
  • باید ساختمان‌های باشکوه در ایران ساخته شود
  • میزان افزایش حق‌الزحمه مهندسان هفته آینده اعلام می‌شود