Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴- مدیران متخلف، خزانه خالی، تراکم فروشی، قراردادهای نجومی و حالا چک‌های برگشتی! معضلاتی که شهردار جدید تهران با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند و به نظر می‌رسد این مشکلات بیش از آن چیزی است که محمدعلی نجفی و یارانش گمان می‌کردند از محمد باقر قالیباف برایشان به ارث بماند.
گویی مشکلات و تخلفات شهرداری تهران تمامی ندارد، هرچند روز یک‌بار خبری از گوشه و کنار شهرداری در خصوص تخلفات دوران قالیباف به بیرون درز می‌کند، تخلفاتی که بیش از هر چیزی به اعتماد عمومی مردم ضربه وارد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از همان روزی که محمدعلی نجفی به ساختمان بهشت نقل‌مکان کرد، کمتر کسی فکرش را می‌کرد چاه مشکلات شهرداری که قالیباف همواره از آن به‌عنوان دوران اوج خدمت و مدیریت یاد می‌کرده است، این‌چنین عمیق باشد. چاهی عمیق و به وسعت 12 سال که مدیران جدید را هم در مشکلات و تخلفات خود غرق کرده است.
محمدباقر قالیباف، شهردار پیشین تهران بارها و بارها از دوران مدیریتی 12 ساله خود به‌عنوان بهترین و پاک‌ترین دوره‌های شهرداری تهران یادکرده است تا جایی که معتقد است که شهرداری را از یک‌نهاد حمایتی به یک‌نهاد اجتماعی تبدیل کرده است. ما نیز طبیعتاً قصد نداریم عملکرد و کارکردهای مثبت قالیباف و همراهانش را در 12 سال مدیریت زیر سؤال ببریم اما به طبع هم نمی‌توانیم چشمانمان را بر روی تخلفات گسترده‌ای که این دوران رخ‌داده است ببندیم و فکر کنیم که هیچ اتفاقی نیفتاده است.
پیشین از این بارها به تخلفاتی که از دوران قالیباف برای نجفی ویارانش به یادگار مانده است، پرداخته شده، از همان ابتدا و لحظه‌ی ورود نجفی ویارانش به بهشت مشخص بود که شهردار جدید، نه‌تنها به بهشت وارد نشده، بلکه با جهنمی از تخلفات و مشکلات گسترده روبه‌رو شده است.
«چک‌های برگشتی» یکی دیگر از معضلات و بحران‌های شهرداری تهران است. چک‌های که اکثراً از سوی تولیدکنندگان مسکن به شهرداری در زمان مدیریت قالیباف داده‌شده است و عمدتاً برگشتی و غیرقابل‌وصول هستند. شهرداری تهران در بین سال‌های ۸۴ تا ۸۹ یعنی به مدت ۵ سال به نسبت وضعیت مالی بسیار خوبی داشت. افزایش درآمدی ناشی از روند تصاعدی ساخت‌وساز و به‌تبع آن، رونق بازار مسکن که از شاخص‌های اصلی رونق اقتصادی محسوب می‌گردد، باعث ایجاد و افزایش اشتغال در سطح مناسبی در جامعه شد.
از سال ۸۹ اما بازار مسکن دچار افت و رکود نسبی گردید. انبوه‌سازی‌ها،‌ گران شدن مسکن ناشی از آغاز تحریم‌ها، دلالیسم ناشی از ازدیاد تولید و پیشی گرفتن عرضه از تقاضا درنهایت منجر به رکود در بازار مسکن شد. البته آماده شدن و عرضه بیش‌ازاندازه بازار مسکن مهر نیز در رکود بازار مسکن هم بی‌تأثیر نبوده و نیست؛ با این تفاسیر درآمدهای شهرداری تهران که تک‌محصولی و مبتنی بر فروش تراکم محاسبه می‌شود شدیداً رو به کاهش گذاشت و تولیدکنندگان مسکن را مشکلات جدی روبه‌رو کرد تا جایی که نتوانستند در موعد مقرر تعهدات مالی خود را که پیش از آن برای پرداخت‌های عوارض تخریب و ساخت‌وساز که در قبال آن به شهرداری تهران چک داده بودند را، کارسازی نمایند.
همین اتفاق باعث شد تا شهرداری تهران با موجی از چک‌های برگشتیِ تولیدکنندگان مسکن مواجه شود. اتفاقی که سوء مدیریت در آن بیش از هر موضوع دیگری خودنمایی می‌کند.
از سوی دیگر و از سال ۹۰ بحث «بودجه غیر نقد» وارد بودجه شهرداری تهران شد و متعاقب آن بحث صدور «هولوگرام» به‌عنوان یک مفسده مالی در صدر مباحث مالی قرار گرفت. هرچند که اخیراً نجفی هر دو بخش صدور هولوگرام و توافقات ناشی از آن در مناطق را ممنوع کرده است که جای تقدیر هم دارد، اما همین اتفاقات باعث شده تا شهرداری تهران با ۱۴۰۰۰ فقره چک برگشتی، بالغ‌بر ۷۵۰ میلیارد تومان مواجه باشد.

اکنون موضوعی که باید سریعاً موردبررسی و رسیدگی قرار بگیرد، همین چک‌های برگشتی است. چک‌های که با وصول شدن آن‌ها قطعاً می‌توان کمی از مشکلات شهرداری را مرتفع کرد. به‌طور مثال اکنون شهرداری ماهیانه مبلغی بالغ‌بر 550 میلیارد تومان فقط برای حقوق پرسنل و کارمندانش پرداخت می‌کند. البته شهرداری به علت حجم بالای بدهی‌ها و خزانه‌ خالی به‌جامانده از دوران قالیباف، برای پرداخت حقوق پرسنل خود با مشکلاتی مواجه است که وصول این چک‌ها می‌تواند کمک‌حالی در این شرایط بحرانی باشد.
از سوی دیگر، اداره کل حقوقی و اداره کل تشخیص و وصول درآمد که مرجع اصلی اخذ این چک‌ها است، باید سریعاً توضیحات لازم و مستند خود در این مورد را ارائه دهد، البته رویداد۲۴، در اولین نشست خبری آقای شهردار، موضوع چک‌ها را با نجفی در میان گذاشت و شهردار نیز متعهد شد تا سریعاً این موضوع را پیگیری و به رسانه‌ها اعلام کند؛ علاوه بر این سمیع الله حسینی مکارم معاون مالی و اقتصادی شهرداری هم بررسی‌های لازم در این زمینه را انجام داده است و دیروز در نشست خبری خود در پاسخ به رویداد۲۴، اعلام کرد که گروهی در اداره کل حقوق شهرداری تشکیل‌شده است تا روند وصول این چک‌ها را سریعاً بررسی کنند تا مطالبات شهرداری سریعاً اخذ شود.

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۲۳۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهردار تهران: اتصال بزرگراه یادگار امام به بروجردی و آزاد راه ساوه

تین نیوز

شهردار تهران گفت: به زودی بزرگراه یادگار امام به بزرگراه شهید بروجردی متصل می شود و در نهایت به آزاد راه ساوه می رسد.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از همشهری آنلاین، علیرضا زاکانی در دیدار با شهروندان محله یافت آباد در مسجد جامع چهارده معصوم با بیان اینکه کمتر از سه سال از شروع به کار ششمین دوره مدیریت شهری گذشته است، افزود: سعی کردیم تهرانی که تحویل خواهیم داد با آنچه تحویل گرفته ایم، متفاوت باشد. زمانی بیشترین خدمات و امکانات در نیمه شمالی تهران متمرکز بود. تلاش کردیم فاصله بین شمال و جنوب را کم کنیم. از مرداد سال ۱۴۰۱ پویش «امیدوافتخار» را آغاز کردیم تا هر هفته در یکی از مناطق ثمره خدمات را تقدیم شهروندان کنیم. تا امروز حدود ۱۲۰ پویش برگزار شده است.

زاکانی ادامه داد: یکی از رویدادهای «امیدوافتخار» که در منطقه ۱۸ برگزار شد، افتتاح ۳.۷ کیلومتر از بزرگراه شهید بروجردی بود. این پروژه سال ها رها شده بود. در مدیریت شهری قبلی روی بعضی از پل ها خاک ریخته بودند و می خواستند روی آن درخت بکارند! چون تصور نمی کردند، بتوان این پروژه ها را دنبال و تکمیل کرد.

او با اشاره به هزینه کرد اعتبارات برای تکمیل پروژه های شهری، تصریح کرد: برای تکمیل ۱۰۰ پروژه نخست پویش «امیدوافتخار»، بالغ بر ۱۷۸ هزار میلیارد تومان هزینه شده است. بالای ۸۰ درصد این پروژه ها در مدیریت شهری ششم آغاز شده و کسر قابل توجهی از آن ها متعلق به مردم جنوب پایتخت و پایین خط میدان انقلاب است.

اتصال بزرگراه یادگار امام به بزرگراه بروجردی

شهردار تهران با بیان اینکه یکی از مشکلات منطقه ۱۸ با توجه به همه استعدادها، این بود که در «بن بست» حمل ونقلی قرار داشت، اضافه کرد: به همین دلیل پروژه تکمیل ادامه بزرگراه «یادگار امام» آغاز شد. این بزرگراه به زودی به بزرگراه شهید بروجردی متصل و در نهایت به آزادراه ساوه مرتبط خواهد شد. به این ترتیب مناطق ۹ و ۱۸ از شرایط بهتری در حوزه حمل ونقل بار و مسافر برخوردار می شوند.

زاکانی تصریح کرد: امسال پروژه امتداد یادگار امام تا میدان فتح افتتاح شود و شرایط جدیدی را برای منطقه ۱۸ فراهم کرده و بخشی از محرومیت در این منطقه رفع شد. همچنین بخش قابل توجهی از پروژه باغ راه حضرت زهرا(س) هم امسال افتتاح می شود. همین حالا چند پیمانکار با هم در این پروژه در حال فعالیت هستند. باغ راه حضرت زهرا(س)، به طول ۹.۵ کیلومتر دو منطقه ۱۷ و ۱۸ را به هم متصل کرده و یک محل بی دفاع شهری را به فضای سبز و دیگر کاربری های فرهنگی و تفریحی بدل می کند.

او اضافه کرد: آن طور که شهردار منطقه ۱۸ گزارش داده است، در این ۲ سال، بالغ بر پنج همت پروژه های محلی در منطقه ۱۸ افتتاح شده است. مناطق جنوبی پایتخت، فوق العاده باارزش هستند و باید به آنها توجه کرد. ما بدهکار مردم هستیم و تمام تلاش خود را برای خدمت به آنها انجام می دهیم. اما به دعا و پشتیبانی مردم برای خدمت و آبادانی نیاز داریم.

شهردار تهران با اشاره به اجرایی شدن پویش «من شهردارم»، تصریح کرد: سال ۱۴۰۱، شهروندان بالغ بر ۱۳۰۰ پروژه توسعه محلی را به ارزش ۴هزار میلیارد تومان انتخاب کردند. سال گذشته اغلب این پروژه ها به اتمام رسید. ۳۵۰ هزار نفر از شهروندان در پویش «من شهردارم» شرکت کردند. سال ۱۴۰۲، میزان مشارکت مردم در پویش «من شهردارم» به یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار نفر رسید. آنها بالغ بر ۳هزار و سیصد پروژه را به ارزش حدود ۸ همت انتخاب کردند. این پویش نمودار روشنی از مدیریت مشارکتی و پیوستگی به متن جامعه است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • واریز ۲هزار و ۳۰۰میلیارد تومانی به دهیاری‌ها
  • افزایش عجیب نرخ اجاره در شهر‌های جدید
  • اولویت اصلی شهرداری رفسنجان تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام است/ ۲۰ پروژه شهری در مراحل پایانی
  • افزایش عجیب نرخ اجاره در شهرهای جدید
  • افزایش عجیب نرخ اجاره در شهرهای جدید/ رقم‌های اجاره در پرند چه تغییری کرد؟
  • شهردار تهران: اتصال بزرگراه یادگار امام به بروجردی و آزاد راه ساوه
  • بازار نابسامان اجاره مسکن در شهرهای جدید
  • داغ مستاجرها تازه می شود؛ اجاره هایی که چند برابر می شود/ طنز حق مسکن ۹۰۰ تومانی کارگران!
  • ببینید | بارش باران سیل‌گونه در اتوبان یادگار امام تهران
  • قالیباف: از تمام تصمیماتی که گرفته‌ام دفاع می‌کنم/ از اینکه مشکلات کشور همچنان باقی مانده، ناراحت می‌شویم