Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@03:30:42 GMT

فرود و فراز جمعیت تهران

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۲۳۸۳۷

فرود و فراز جمعیت تهران

تهران -روزنامه همشهری -شماره 7252-قحطی عام سال‌های 6-1295 شمسی، باعث شد تا جمعیت کشور به شدت تقلیل یابد و به گفته قهرمان میرزا سالور «... در طهران به طور تحقیق و ثبت اداره نظمیه، تا 5 روز به عید نوروز مانده 1297 ش) 48 هزار آدم تلف شده،حالیه هم روزی یک هزار نفر چه از گرسنگی و چه به واسطه ناخوشی حصبه تلف می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..

در خیابان می‌گذری می‌بینی مردم ایستاده‌اند، مراجعت از همان راه، یکی یکی به خاک هلاکت افتاده‌اند.
مرحوم جعفر شهری برای نگارنده نقل می‌کرد: «مردم دسته دسته مثل چوب خشک و هیزم، در معابر به علت بیماری و گرسنگی افتاده و مرده بودند و حکومت احمدشاه کاری در برابر این تلفات نه تنها انجام نمی‌داد، بلکه احمدشاه با احتکار و گران‌فروشی گندم، به این فاجعه دامن می‌زد.»
طبق احصاییه نفوس شهر طهران در سال 1301 شمسی، در 10محله ارک، دولت، حسن‌آباد، سنگلج، قنات‌آباد، محمدیه، قاجاریه، بازار، عودلاجان و شهر جدید، جمعا 196 هزار و 255 نفر در 4هزار و 134 خانوار زندگی می‌کردند و تعداد خانه‌های تهران، 21 هزار و 735 باب بود و جمعیت زنان، به تعداد 4 هزار و 547 نفر بیشتر از مردان بود و یک سال بعد، جمعیت تهران تقریبا به210هزار نفر رسید و به ترتیب در سال‌های 1318، به 540هزار نفر،سال 1321 به 699هزار نفر، سال 1325 به 880هزار نفر، سال 1329 به 989هزار نفر، سال 1335 به یک میلیون و 512 هزار و 82نفر، سال 1338 به یک میلیون و 706هزار نفر، سال 1342 به 2 میلیون و 317هزار نفر و سال 1345 به 2 میلیون و 719هزار و 730 نفر بالغ گشت و این در حالی بود که از سال 1341 برنامه کنترل جمعیت به‌طور جدی در دستور کار دولتمردان وقت قرار گرفت و در سال 1343 اداره بهداشت و درمان، مادران و کودکان در وزارت بهداشت وقت تاسیس شد.
در سال 1346 کنترل جمعیت یکی از مصادیق حقوق اولیه بشر قلمداد شد و رقم رشد جمعیت که 2.6درصد بود به 1.9درصد تقلیل پیدا کرد.
با پیروزی انقلاب اسلامی به رغم آن که همچنان برنامه کنترل جمعیت در دستور کار بود، به تدریج رقم آن به 3.9درصد رسید. نکته حائز اهمیت میزان رشد جمعیت در برابر هر یک درصد رشد است و طی مدت 70سال، در صورت رشد یک درصدی جمعیت، تعداد آنها دوبرابر می‌شود و 2درصد رشد،
طی 35سال جمعیت را دوبرابر نموده و از این پس، ضریب تصاعدی‌گرفته و با هر دهم درصد رشد جمعیت، تعداد افزایش یافته و چنانچه رقم رشد جمعیت طی سال‌های 1375-1357 را همان 3.9درصد بدانیم، در مدت کمتر از 10سال، این تعداد دوبرابر می‌شد و این چنین، با توجه به وقوع جنگ تحمیلی، سیاست‌های تشویقی، افزایش مهاجران خارجی و به‌خصوص افغانستانی و همچنین کوچ‌ بسیاری از جمعیت ساکن در غرب کشور به علت وقوع جنگ، جمعیت تهران به صورت انفجاری رشد کرد.
در این شرایط نیاز به مسکن رو به رشد گذارد و شهرهای حاشیه‌ای، یکی پس از دیگری، قدبرافراشتند. سرریز جمعیت در بین شهرهای اطراف همچون شهریار، کرج و امثالهم ساکن شدند و اسلامشهر، پاکدشت و... شکل گرفتند.
این در حالی بوده و هست که اکثر جمعیت ساکن در این شهر و شهرک‌ها، داوطلب‌پیداکردن کار در تهران بوده و هستند.
ایجاد کاری که در گذشته‌های نه‌چندان دور، تنها از وظایف دولت‌ها به شمار می‌رفت و هنوز هم این نگاه ادامه دارد.
روزنامه همشهری
تهرام/1735

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۲۳۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لندر جان سخت ژاپن برای سومین بار روی ماه بیدار شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، سازمان فضایی ژاپن(JAXA) روز چهارشنبه(دیروز، ۲۳ آوریل) پس از دریافت عکسی از سطح ماه اعلام کرد SLIM سومین شب ماه را دوام آورده است. سازمان فضایی ژاپن تصویر ثبت شده را در پلتفرم ایکس منتشر کرد.

در پیام این سازمان آمده است: شب گذشته ما توانستیم به طور موفقیت آمیز با SLIM ارتباط برقرار کنیم که دوباره فعال شده و زنده ماندن کاوشگر تایید شد. این تصویری از ماه است که شب گذشته دوربین ناوبری ابزار ثبت کرده است.

لندر ماه در ۱۹ ژانویه ۲۰۲۴ میلادی روی ماه فرود آمد، وظیفه این لندر آزمایش فناوری فرود و جمع آوری داده درباره زمین شناسی قمر است. پس از فرود لندر اپراتورهای JAXAمتوجه شدند این ابزار روی دماغه اش قرار دارد و به این ترتیب پنل های خورشیدی در جهت صحیح برای دریافت آفتاب قرار نداشتند. بنابراین زنده ماندن ابزار روی ماه رویدادی خارق العاده بود.

کد خبر 6088231 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • واکنش نماینده دماوند و فیروزکوه به تشکیل استان تهران شرقی
  • لندر جان سخت ژاپن برای سومین بار روی ماه بیدار شد
  • تصاویر تازه از پرواز موشک‌های ایران بر فراز فلسطین اشغالی
  • فرود دلهره‌آور بوئینگ ۷۴۷ در فرودگاه (فیلم)
  • کشتی هوایی اینتر بر فراز شهر میلان پس از کسب ستاره دوم / فیلم
  • آمار جمعیت ایران تا سال ۲۰۵۰ اعلام شد
  • (ویدئو) فرود دلهره‌آور بوئینگ ۷۴۷ در فرودگاه
  • افزایش ۳۲ درصدی جمعیت دام سنگین نژاد اصیل کشور
  • پرواز مرغ‌های دریایی بر فرازِ مزارع شهر میمه
  • امسال ۵۰۰ اتوبوس شهری اورهال می‌شود