Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجم آبدهی چاههای آب شرب در استان خراسان رضوی هر سال 450 لیتر در ثانیه افت دارد

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما ، مرکز خراسان رضوی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: آب مورد نیاز در خراسان رضوی از 406 حلقه چاه تولید می شود اما این چاهها سالانه با افت یک و نیم درصدی آبدهی مواجهند.
حسین اسماعیلیان  با اشاره به اینکه علت این افت تداوم پدیده خشکسالی و برداشتهای بی رویه از دشتها است افزود: از مجموع 37 دشت تحت مطالعه در خراسان رضوی 34 دشت ممنوعه و 15 دشت ممنوعه بحرانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: برداشت اضافه از آبهای زیرزمینی علاوه بر تأثیرگذاری بر کیفیت آب، باعث بالارفتن هزینه های اجرای پروژه های تامین به دلیل افزایش طول خطوط انتقال از نقاط دوردست و همچنین افزایش عمق چاهها شده است .
اسماعیلیان افزود: ظرف هشت سال گذشته 225 حلقه چاه در شهرهای مختلف خراسان رضوی حفر و حدود پنج هزار لیتر در ثانیه ظرفیت تامین آب ایجاد شد که سه هزار و 500 لیتر در ثانیه از این ظرفیت صرف جبران کاهش آبدهی چاهها شده است.
وی همچنین مهندسی مجدد 64 حلقه چاه، اجرای برنامه ایمنی آب، ارتقاء کیفیت پساب فاضلاب شهرهای سبزوار و نیشابور، اجرای طرحهای اضطراری تأمین آب در 29 شهر مواجه با تنش آبی و تلاش در جهت کاهش سالانه یک و نیم درصد از میزان آب به حساب نیامده را از برنامه های این شرکت امسال برای تامین آب شهرهای دارای تنش آبی برشمرد.
تعداد مشترکان زیر پوشش شبکه آبرسانی در 73 شهر استان خراسان رضوی (به جز کلانشهرمشهد) یک میلیون و 750 هزار مورد است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۲۵۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰ رشته قنات خراسان شمالی در حال مرمت و لایروبی است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ سامان محمدی درمصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما گفت: برای مرمت این تعداد از قنات‌ها ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شده و مرمت آنها تا سه ماه آینده به پایان می‌رسد.
وی افزود: از اعتبارات سال مالی ۱۴۰۱، ۵۰ رشته به طول ۵۰ کیلومتر با ۲۳ میلیارد تومان اعتبار احیا و مرمت شدند.
محمدی با بیان اینکه لایروبی هر رشته قنات به حدود ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است، افزود: ۱۰۰ رشته قنات استان نیاز فوری به مرمت دارد.
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: به طور متوسط از قنات‌های کوچک ۵۰ تا ۶۰ خانوار و از قنات‌های بزرگ ۳۰۰ تا ۴۰۰ خانوار بهره‌مند می‌شوند.
در خراسان شمالی ۶۵۳رشته قنات با آب دهی سالانه ۸۶ میلیون متر مکعب وجود دارد.

خراسان شمالی دارای سه هزار و ۱۸۴ چشمه، هزار و ۵۵۷ حلقه چاه عمیق، ۲ هزار و ۴۸۳ حلقه چاه نیمه عمیق و۶۵۳ رشته قنات دارد و سالانه میانگین بارش در این استان به حدود ۲۴۰ میلمتر می‌رسد که حدود ۳۴۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی نیز وابسته به این منابع آبی است.

دیگر خبرها

  • بهسازی چاه‌ روستای کرخنگان مروست
  • توقیف ۸۵ خودرو حادثه‌ ساز در خراسان رضوی
  • تجهیز چاه‌های کشاورزی خراسان رضوی به پنل خورشیدی
  • آیت الله علم الهدی: آزادراه حرم تا حرم تامین مالی شود
  • سالانه بیش از ۱۵۰۰ قطعه پرنده وحشی در خراسان رضوی تیمار می‌شود
  • ۱۸۵ میلیون متر مکعب آب شرب در لرستان تولید شد
  • ۳۰ رشته قنات خراسان شمالی در حال مرمت و لایروبی است
  • افزایش چهار برابری دبی تصفیه خانه فاضلاب یزد با ورود روان آب‌ها
  • ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد
  • کشف بیش از ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز دوغارون