Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشمندان در حال استفاده تکنیک‌های فیلم‌های هالیوودی، در زمینه علوم اعصاب برای مطالعه روی مغز انسان هستند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینتیفیک امریکن، تکنیک‌های تصویرسازی کامپیوتری به طور گسترده­­ای در فیلم­های بزرگ هالیوودی بکار می­رود. این فناوری امکان واقعی کردن اتفاقات خارق­العاده را میسر می­سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساینتیفیک امریکن گزارش می‌دهد که این فناوری به تدریج در حال پیدا کردن مسیر خود در دنیای علوم اعصاب است و در بررسی­ها و تحقیقات مرتبط با مغز انسان بکار گرفته می­شود.

در نشست سالانه انجمن علوم اعصاب در سال  2017 که درواشنگتن برگزار شد گروهی از محققان دو پروژه را معرفی کردند که در آن به عملکرد این فناوری درزمینه علوم اعصاب پرداختند.

تیلر آرد، از محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در لس آنجلس نشان داد که چگونه با کمک تکنیک­های "رندرینگ" کامپیوتری(فرآیند نمایش تصاویر اجسام سه بعدی بر روی صفحه نمایشگر دو بعدی) می­توان نتایج ام آر ای را جهت ایجاد تصاویر از حجم بالایی از اطلاعات به کار گرفت. آرد و تیم تحققیاتی وی نرم­افزاری را ایجاد کردند که ارسال این اطلاعات را آسان می­سازد. وی همچنین اعلام کرد که تیم تحقیقاتی وی در تلاش است تا این نرم­افزار به رایگان در اختیار سایر محققان قرار گیرد.

با این حال تنها هدف این تیم تحقیقاتی استفاده از تکنیک­های تصویرسازی کامپیوتری برای اسکن ام آر آی نیست. آن­ها قصد دارند که برای ایجاد تصاویر سه بعدی از مغز انسان  این تکنیک را با واقعیت مجازی ترکیب نمایند و بدین ترتیب به محققان امکان بررسی آسان­تر مغز انسان و اجرای تشریح­ مجازی را بدهند.  آرد معتقد است این تکنیک نسبت به تکنیک­های مرسوم امکان شناسایی موثرتری در زمینه عصب شناسی را فراهم می­کند.

آرد در گفتگو با مجله علمی ساینتیفیک امریکن گفت: استفاده از این فناوری در فراگیری علوم اعصاب می­تواند کمک بزرگی در این زمینه باشد. پیش از این باید تمامی قسمت‌های عصب مورد بررسی قرار می‌گرفتند که بسیار مشکل بود. اما با این روش جدید می­توان ساختار سه بعدی مغز را بهتر درک کرد.

آرد امیدوار است فناوری تصویرسازی عصب در واقعیت مجازی تا سال آینده در دسترس قرار گیرد.

ردیابی عصب­ها با کمک واقعیت مجازی

در حال حاضر فناوری واقعیت مجازی بیشتر محدود به بازی و سرگرمی است اما گروهی از محققان دانشگاه یوتا در سالت لیک سیتی برنامه ای را ایجاد کرده­اند که به دانشمندان امکان استفاده از واقعیت مجازی برای ردیابی آسان‌ترعصب­ها را می­دهد.

در روش­های مرسوم دانشمندان مجبور به ایجاد تصاویر دو بعدی برای اسکن عصب­ها و نیز چرخش تصاویر برای مشاهده قسمت­های عقبی شاخه­های عصب هستند. با توجه به این­که یک میلی­متر مکعب از مغز انسان حاوی 50 هزار عصب است و هر کدام از این عصب­ها تقریبا 6 هزار اتصال با عصب­های اطراف خود دارند، این فرآیند می­تواند قدری کند پیش رود.

تیم تحقیقاتی دانشگاه یوتا موفق به یافتن روشی برای ایجاد تصاویر سه بعدی واقعیت مجازی از مسیرهای نرون­ها شدند که به دانشمندان این امکان را می­دهد که در اطراف این تصاویر حرکت کرده و به طور دستی چرخش آن­ها را کنترل نمایند.

در این برنامه، چهار دانشمند علوم اعصاب با کمک فناوری جدید واقعیت مجازی و یک رایانه دسکتاپ استاندارد، مجموعه ای از تصاویر اعصاب را ترسیم کردند. فناوری واقعیت مجازی به اندازه روش دسکتاپ دقیق است اما 1.7 برابر نسبت به ان سریع­تر عمل می­کند.

ویل آشر که این فناوری را تشریح می­کرد به ساینتیفیک امریکن گفت که تیم وی امیدواراست ظرف یک سال برنامه تجاری سازی این دستگاه­های واقعیت مجازی را منتشر کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۲۸۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزن علمی و سرپرست دانشجویان ایرانی در کشور عراق منصوب شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور حکمی دکتر «نادر نورمحمد» را به عنوان رایزن علمی و سرپرست دانشجویان ایرانی در کشورعراق منصوب کرد.

در حکم انتصاب نادر نورمحمد آمده است:

نظر به تعهد و تجارب ارزنده جناب‌عالی در امر آموزش عالی و بر اساس بند ۷ از بخش ج ماده ۲ قانون‌ تشکیل وزارت علوم، ‌تحقیقات و فناوری مصوّب ۱۳۸۳.۶.۱ مجلس شورای اسلامی ایران به مدت دو سال به عنوان «رایزن علمی و سرپرست دانشجویان ایرانی در کشور عراق» منصوب می‌شوید. از شما انتظار می‌رود علاوه بر انجام وظایف مصرّح در قانون اعزام مصوّب ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و رعایت کامل آیین‌نامه شرح وظایف رایزنان علمی مصوّب ۱۳۸۸.۲.۲۰ دو وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امور مربوط به ارتباطات علمی و فناوری کشور محل مأموریت را به عنوان رایزن علمی در آن کشورها اجرا کنید.

همچنین بر شناسایی دقیق استعدادها و امکانات علمی موجود در آن کشور، ایجاد زمینه‌ بهره‌برداری از آنها و برقراری ارتباطات و همکاری‌های علمی با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی میهن اسلامی و به ویژه جذب دانشجویان و فناوران، با هماهنگی سازمان امور دانشجویان، مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در آن کشور در چارچوب سیاست‌های دولت تأکید می‌کنم. تندرستی و توفیق روزافزون شما را در اجرای احسن مأموریت‌های محوله از خداوند متعال خواهانم.

کد خبر 6090123

دیگر خبرها

  • همکاری وزارت علوم و معاونت علمی در حوزه دارایی‌های فکری
  • مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد
  • طرح تحول علوم انسانی در دانشگاه خوارزمی اجرا می‌شود
  • وزیر علوم: صندلی خالی زیادی در دانشگاه‌ها داریم
  • رایزن علمی و سرپرست دانشجویان ایرانی در کشور عراق منصوب شد
  • آینده ارزهای دیجیتال: چگونه بلاکچین صنایع مختلف را متحول می‌کند؟
  • افتتاح و کلنگ‌زنی چند پروژه در دانشگاه یاسوج 
  • دمنوش‌هایی برای آرامش اعصاب
  • دمنوش هایی برای آرامش اعصاب
  • اکوسیستم جدید «چری» صنعت خودرو را متحول می‌کند؟