Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@14:50:11 GMT

یزد جهانی و مرمت بناهای تاریخی

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۲۸۸۴۶

یزد جهانی و مرمت بناهای تاریخی

یزد – ایرنا - شهر تاریخی یزد، 18 تیرماه 1396 در چهل و یکمین نشست کمیته میراث جهانی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) در کراکوف لهستان در فهرست میراث جهانی ثبت شد و به این ترتیب نخستین پرونده یکی از شهرهای تاریخی ایران در فهرست جهانی به ثبت رسید.

پیش از ثبت جهانی بافت تاریخی یزد حدود 750 هکتار از بافت تاریخی این شهر در سال 1384 به ثبت آثار ملی رسیده بود و اکنون حدود 200 هکتار از این بافت ثبت جهانی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش ایرنا، استان یزد 2 هزار و 270 هکتار بافت تاریخی و 6هزار و 500 اثر تاریخی دارد و نخستین بنای ثبت شده ملی در این استان گنبد عالی شهرستان ابرکوه است که سال 1312 به شماره 195 به ثبت رسید.
تاکنون یکهزار و 701 اثر فرهنگی و تاریخی در چهار حوزه طبیعی، منقول، غیرمنقول و ناملموس از استان یزد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و قرار است این تعداد تا پایان سال به 2هزار مورد برسد.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: این معاونت در 2 سال گذشته رتبه نخست کشور را در تعداد آثار فرهنگی ثبت شده به خود اختصاص داد.

** وضعیت نامناسب یک خانه تاریخی
اوایل آبان ماه جاری فروریختن بخشی از دیوار خانه تاریخی عرب مازار یزد حین تخریب بنای مجاور آن وضعیت نامناسب این خانه تاریخی را آشکارتر کرد.
یکی از بناهای تاریخی یزد که سال 1383 به شماره 13034 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده خانه عرب مازار است، این بنای تاریخی با توجه به نوع مصالح به کار رفته و معماری آن مربوط به اوایل دوره قاجار و نام آن برگرفته از مالک بناست.
خانه عرب مازار، سال ها پیش و پس از درگذشت مالک آن خالی از سکنه شد و روند تخریب آن شتاب گرفت تا جایی که اکنون بیشتر به یک مخروبه شباهت دارد و نیازمند توجه جدی برای مرمت است.

** پیگیری های ایرنا و وعده اختصاص اعتبار
پس از بررسی ها و پیگیری های میدانی خبرنگار ایرنا در خصوص خانه عرب مازار، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان یزد گفت: با توجه به ثبت ملی خانه عرب مازار، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آمادگی دارد با مشارکت مالک یا مالکان در قالب طرح خانه های مشارکتی نسبت به بازسازی، مرمت، احیا و تغییر کاربری این بنا همکاری کند.
محمدرضا فلاحتی تاکید کرد: بر این اساس امسال برای مرمت این بنا اعتباری تخصیص داده می شود و با کمک مالک یا مالکان برای مرمت و بازسازی آن طبق وضع اولیه و پیش از تخریب اقدام خواهد شد.

** 28 میلیارد ریال هزینه برای مرمت بناهای تاریخی یزد در سال 95
بنا بر اعلام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد، در سال 1395 حدود 40 بنای تاریخی استان با هزینه 28 میلیارد ریال به صورت طرح های مشارکتی با بخشداری های، شهرداری ها و دهیاری ها مرمت و احیا شد.
این مبلغ در همه شهرستان های استان پس از نیازسنجی بناهای تاریخی برای مرمت اجرا شد.
میراث فرهنگی در اجرای آن یک بخشی از اعتبارات هزینه ای پیش بینی شده را در نظر گرفت و طرف مقابل مشارکت هم به همان میزان اعتبار اختصاص داد، به همین دلیل با انجام آن روند توسعه کار به 2 برابر افزایش یافت.
در راستای اجرای این طرح 12 شهرداری، پنج دهیاری و 6 بخشداری مشارکت داشتند و تعدادی از طرح ها نیز به صورت عقد قرارداد با پیمانکار اجرا شد.

** مرمت بناها در برنامه چهارساله معاون میراث فرهنگی
سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد با اعلام برنامه ها و سیاست های این معاونت تا سال 1400، گفت: حفاظت از بناها، بافت ها و مجموعه ها و مرمت آثار فرهنگی و تاریخی از جمله برنامه های این اداره کل است.
ساشا ریاحی مقدم اظهار امیدواری کرد: با اجرایی شدن این برنامه شاهد رشد و ارتقای بیش از پیش میراث فرهنگی استان یزد باشیم.

** جهانی شدن و لزوم توجه بیشتر به مرمت بناها
ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد مزایای زیادی از جمله ترغیب فعالان اقتصادی به خصوص در حوزه گردشگری برای سرمایه گذاری و اختصاص اعتبار مالی مناسب برای حفظ، نگهدارای و مرمت بناهای تاریخی دارد و باید از این فرصت به بهترین نحو استفاده شود.
فرهنگ و تمدن مردمان سختکوش یزد با بناهای تاریخی و ارزشمندی که به عنوان میراث گذشتگان به یادگار مانده، عجین شده است و باید به مرمت بناهایی که در سال های گذشته به هر دلیلی مورد غفلت و گاها سوء استفاده قرار گرفته و در خطر تخریب است توجه جدی تری شود.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار، کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات، قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود.
*7532 / 2047گزارش: سعید صادقی مقدم** انتشار: عباسقلی اشکورجیری
irnayazdd@

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۲۸۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی چیست؟

به گزارش خبرنگار مهر، سیدمحسن حسینی صبح امروز سه شنبه در گفت و گویی رسانه ای اظهار کرد: با صدور مجوز فصل پنجم کاوش از سوی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی کشور، هیأت باستان‌شناسی به منظور کاوش علمی و نجات‌بخشی در محل محوطه تاریخی جوبجی حضور یافت که به دنبال آن، کاوش کاملاً علمی باحضور کارشناسان متخصص باستان‌شناس و مرمت‌گر انجام شد که حاصل این کاوش‌ها کشف تعدادی تابوت بود که در بعضی از آن‌ها بقایای اسکلت انسانی وجود داشت.

معاون میراث‌فرهنگی خوزستان ادامه داد: از همین‌رو، با حضور کارشناس مرمت‌گر در هیأت، اقدامات علمی و مرمتی اولیه روی تابوت‌ها و اسکلت‌ها انجام شد و سپس با ساماندهی اصولی، همه تابوت‌ها به منظور اقدامات بعدی از جمله مستندنگاری و مرمت، به کارگاه و آزمایشگاه پایگاه میراث‌جهانی منتقل شدند که در محیط آزمایشگاهی و کاملاً علمی مطالعات و اقدامات حفاظتی انجام شد و در حال حاضر نیز این تابوت‌ها در انبار قرار دارند و به محض راه‌اندازی موزه باستان‌شناسی رامهرمز، همه اشیاء و تابوت‌ها به موزه رامهرمز انتقال خواهند یافت.

او افزود: از آغاز کار دولت سیزدهم، حفظ و حراست از اموال و اشیای ملی در اولویت کار میراث‌فرهنگی قرار گرفته و در سال جدید هم به منظور ساماندهی این تابوت‌ها و نیز اشیا و اموال فرهنگی پنج شهرستان دیگر، تأمین اعتبار انجام داده‌ایم.

حسینی با اشاره به ویدیوی منتشر شده در خصوص نابودی اسکلت های کشف شده در جوبجی گفت: بعد از گذشت پنج سال دوباره این فیلم که در زمان خود پاسخ داده شده بود را بازپخش شده است.

او افزود: در هر هیأت کاوش باستان‌شناسی حداقل یک نفر مرمت‌گر و یک نفر استخوان‌شناس وجود دارد که اقدامات و موارد حفاظتی اولیه را روی اشیاءِ مکشوف انجام می‌دهند.

معاون میراث‌فرهنگی خوزستان بیان کرد: اشیا و اموال حاصل از کاوش‌های جوبجی در محل استاندارد و مخزن امن قرار دارند، بخش از کشفیات هم در مجهزترین آزمایشگاه‌های میراث‌فرهنگی کشور توسط کارشناسان مرتبط و مجرب در دست بررسی هستند.

کد خبر 6092965

دیگر خبرها

  • تعطیلی بناهای تاریخی استان در نیمه اردیبهشت
  • مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد
  • تابوت‌های باستانی «جوبجی» متعلق به سال ۹۸ هستند
  • تابوت‌های باستانی ‌محوطه‌ «جوبجی» متعلق به سال ۹۸ هستند
  • خانه انصاری ارومیه میزبان گردشگران خواهد شد
  • حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است
  • خانه آصف اردبیل برای مرمت به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • ماجرای ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی چیست؟
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان