Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر گروه کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات و دانش شناسی واحد بجنورد معتقد است که این رشته مانع از دست رفتن تجارب می‌شود و به عبارتی در بطن خود با مدیریت اطلاعات و دانش سروکار دارد و هدف اساسی آن ایجاد شرایط مناسب برای دسترسی آسان و مؤثر جامعه به اطلاعات است.

دکتر مصیب سامانیان دکتری اطلاع‌رسانی، عضو هیات علمی و مدیر گروه رشته علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد در کارنامه پژوهشی خود تألیف و ترجمه 4 کتاب، تألیف و ترجمه 15مقاله علمی و پژوهشی، ارائه مقاله در 7 اجلاس خارجی، بازید علمی از 15 کشور، معاون پژوهشی نمونه منطقه 9 دانشگاه آزاد اسلامی، کسب رتبه‌های اول و دوم پژوهشگر برتر در منطقه 9 و واحد بجنورد و مؤسسات آموزش عالی استان خراسان شمالی در پنج سال متوالی، نفر برگزیده ایده‌های برتر نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، راهنمایی بیش از 15 پایان‌نامه کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی را ثبت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوابق اجرایی سامانیان می‌توان به معاونت پژوهش و فناوری واحد بجنورد به مدت 6 سال، عضویت در کمیته تخصصی گزینش علمی استادان گروه کتابداری منطقه 9 دانشگاه آزاد اسلامی، مدیریت فصلنامه علمی- ترویجی پژوهش‌های تربیتی، رئیس شورای انتشارات و شورای پژوهشی واحد بجنورد و مدیریت کتابخانه مرکزی واحد بجنورد به مدت 7 سال اشاره کرد.

مدیر گروه کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد به مناسبت هفته کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار در گفت‌وگویی با خبرنگار آنا به معرفی این رشته و دلایل تغییر نام رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی به رشته علم اطلاعات و دانش شناسی پرداخت.

رشته کتابداری یا علم اطلاعات و دانش شناسی را چگونه معرفی می‌کنید.؟

علم اطلاعات و دانش شناسی رشته‌ای است که مانع از دست رفتن تجارب می‌شود و به عبارتی در بطن خود با مدیریت اطلاعات و دانش سروکار دارد و هدف اساسی آن ایجاد شرایط مناسب برای دسترسی آسان و مؤثر جامعه(اشخاص و سازمان‌ها) به اطلاعات است که برای آموزش این فرایندها به کارکنانی که باید در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاعاتی به جامعه خدمت می‌کنند حرفه کتابداری دوره‌های آموزش رسمی را به‌ویژه در سطح آموزش عالی برقرار کرده است.

اطلاعات سازمانی جایگاه ویژه‌ای در فرایند توسعه یک جامعه دارد؛ با فراهم آوری و سازمان‌دهی منابع موردنیاز جامعه، راه‌های دسترسی آسان و سریع افراد به انواع منابع اطلاعاتی در آموزش و پژوهش فراهم می‌آید.

علت تغییر نام رشته کتابداری به علم اطلاعات و دانش شناسی را بیان کنید.

با توجه به تغییرات سریع فنّاوری و ورود آن به‌ همه عرصه‌های زندگی و کاری ازجمله شیوه ذخیره و بازیابی اطلاعات که دیگر کتاب صرفاً فرمت نوشتاری و چاپی ندارد و شیوه ذخیره‌سازی منابع نسبت به قبل بیش‌ از حد دچار تحول شد؛ بنابراین 19 شهریور سال 91 کمیته برنامه‌ریزی وزارت علوم تحقیقات و فناوری نسبت به تغییر نام این رشته از کتابداری و اطلاع‌شناسی به علم اطلاعات و دانش شناسی اقدام کرد.

تغییر نام این رشته آیا کارکرد این رشته را تغییر داده است.؟

علم اطلاعات و دانش شناسی با خلق دانش، فراهم آوری اطلاعات، ذخیره و بازیابی آن باقابلیت توزیع و قابلیت دسترسی به اطلاعات سروکار دارد؛ به عبارتی امروزه کار متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی دانشوری و دانش شناسی است و می‌توان گفت امروزه متخصصان این رشته به‌نوعی در فضای فیزیکی، مجازی و شبکه‌ای رابط بین اطلاعات و کاربر هستند.

دانش تخصصی کتابداران در چه زمینه‌هایی است؟

افراد این رشته در سه بخش دارای تخصص هستند که عبارت‌اند از:

1- آشناشدن و آشنابودن با علم و چارچوب‌های علمی و تبدیل دانش به داده‌های قابل بازیابی کاربران، قابلیت ذخیره‌سازی دانش با قابلیت بازیابی سریع در هر مکان

2- آشنایی کامل با سخت‌افزارهای شبکه و کامپیوتر

3- قابلیت به‌کارگیری نرم‌افزارهای سیستمی و بازیابی اطلاعات و موتورهای جستجوگر درروی شبکه‌های علمی، اینترنت و وب

دانشجویان این رشته باید دارای چه استعدادها و توانایی‌هایی باشند.؟

با توجه به اینکه در دنیای فعلی ماهیت کتابخانه نسبت به گذشته تغییر کرده و بیشتر مراکز اطلاع‌رسانی مورد توجه عموم جامعه است؛ پس دانشجویان این رشته باید با محیط اطلاعاتی جدید و منابع الکترونیکی آشنایی کافی داشته باشند تا بتوانند پاسخگوی نیازهای اطلاعاتی کاربران باشند، چون رشته علم اطلاعات و دانش شناسی یک‌رشته بین‌رشته‌ای است افرادی که به این رشته تمایل دارند باید دارای قدرت تحلیل اطلاعات، برخورداری از هوش معنوی، آشنایی کامل به یک‌زبان خارجی، مهارت کافی به‌منظور برنامه‌ریزی و استفاده از شبکه‌های کامپیوتری، را داشته و با داده‌ها کاوی و داده‌پردازی و همچنین اقتصاد اطلاعات و بازیابی اطلاعات آشنایی داشته باشند.

شرایط ادامه تحصیل در این رشته را توضیح دهید.

این رشته اکنون در دو گرایش پزشکی و غیرپزشکی در دانشگاه‌های ایران تدریس می‌شود، رشته کتابداری پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی و غیرپزشکی در دانشگاه‌های سراسر دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نور به‌صورت علمی و با گرایش‌های مختلف تدریس می‌شود.

وضعیت شغلی این رشته را در کشور چطور ارزیابی می‌کنید؟

دانش‌آموختگان این رشته علاوه بر کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی در همه سازمان‌هایی که تولید اطلاعات دارند می‌توانند مشارکت و همکاری کنند و در حوزه‌هایی همچون حوزه ارزیابی اطلاعات، انتشارات علمی-پردازش اطلاعات گردآوری‌شده با پژوهشگران، مدیریت محتوای پرتال‌های سازمان و مراکز اسناد و مدارک موزه‌ها و.... جذب شوند.

گرایش‌های رشته علم اطلاعات و دانش شناسی را بیان کنید.

این رشته دارای گرایش‌های علم‌سنجی، مدیریت اطلاعات، مدیریت نسخ خطی و مطالعات آرشیو، دانشنامه نگاری، مدیریت کتابخانه‌های آموزشگاهی، دانشگاهی و عمومی است.

و سخن پایانی...

باید همگی بکوشیم در جامعه کتاب‌خوانی به‌عنوان یکی از کارهای بزرگ و مهم به نحو احسن تبلیغ و فراگیر شود که در این زمینه مقام معظم رهبری می‌فرمایند: دین «علم» و «پایبندى به ارزش‌های معنوى» است؛ امروز کتاب‌خوانی و علم‌آموزی، نه‌تنها یک وظیفه‌ ملى، که یک واجب دینى است؛ در جامعه‌ اسلامى، کتاب‌خوانی باید همگانى و فراگیر شود؛ فرآیند کمال بشرى به‌وسیله‌ کتاب تحقق می‌یابد؛ کتاب، دروازه‌ای به‌سوی جهان گسترده‌ دانش و معرفت است.

گفت‌وگو از لادن لنگری

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۲۹۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب نشانه‌شناسی شکلک‌ها منتشر شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ کتاب نشانه‌شناسی شکلک‌ها «گسترش زبان دیداری در عصر اینترنت» ترجمه دکتر «مریم تفرجی‌یگانه»، به همت انتشارات دانشگاه ایلام منتشر شده است.
نشانه شناسی شکلک‌ها نوشته «مرکل دنسی» است که با ترجمه خانم مریم تفرجی یگانه عضو هیأت علمی دانشگاه ایلام ترجمه شده است.
در بخشی از این کتاب آمده است: نوشتن به معنای اشتراک گذاری بخشی از وضعیت بشری در خصوص خواستن و به اشتراک‌گذاری چیز‌ها است.
 فرهنگ لغت پائولو (۱۹۴۷) سال آکسفورد تنها رویداد سال ۲۰۱۵ میلادی نبود که اهمیت اجتماعی و ارتباطی رو به رشد شکلک‌ها را استخراج کرد.
موسیقی دانان، هنرمندان، سیاستمداران و تبلیغ کنندگان در میان بسیاری دیگر در توئیت‌ها در وب سایت‌ها و در سایت حوزه‌های دیجیتال شروع به استفاده از آن‌ها کردند. حتی هنرمندان مشهور حوزه موسیقی مانند: «سرپاول مک کارتنی از بیت لس» با استفاده از اسکایپ برای ایجاد ۱۰ شکلک شاد و سرزنده با نام شکلک‌های عاشقانه در برنامه جدیدش استفاده کرد.
اسکایپ قبلاً به معرفی شکلک‌های زنده سفارشی پرداخته بود که به داخل هر چیزی از تصاویر استودیو‌های بزرگ سینمایی تا آن پادشاهی‌های سمبلیک با سنت‌های ایتالیایی ضربه بزنید این کار برای اسکایپ غیر معمولی و عجیب نیست. برای جامعه مدرن، نوعی ضرورت به نظر می‌رسد که قادر باشد شکلک‌ها را به گونه‌ای با هم ادغام کند که بتواند یک سبک تازه و نوین از نوشتار و برقراری ارتباط را ایجاد کند و این ضرورت محدود به افراد شاخص در جهان دیجیتال نیست؛ بلکه می‌تواند به هر کسی از پاول مک کارتنی تا هیلاری کلینتون ارتباط پیدا کند. شکلک‌های سیاستمداران آمریکایی برای کاربران گوشی‌های آیفون و اندروید ساخته شد و موسوم به هیل موجی بودند.

اشاعه و گسترش شکلک‌ها چندین سؤال اساسی در خصوص چگونگی برقراری ارتباط و به ویژه دلایل برقراری ارتباط را به شیوه کمدی مطرح می‌کند.
 قبل از هر گونه تلاش برای بررسی این پرسش لازم است به عقب برگردیم و نگاهی به نوع و نقش سیستم‌های نگارشی و نوشتاری و چگونگی تکامل آن‌ها در زندگی بشر بیندازیم.
 این مباحث تاریخی که به من اجازه ایجاد چهارچوبی نظری می‌دهد که لازمه بحث در مورد پدیده شکلک‌ها از نظر نشانه شناسی خواهد بود.

دیگر خبرها

  • محقق حوزه سلامت در خوی با بیش از ۶۰ مقاله بین‌المللی مجری طرح شهر سالم 
  • بانک دی استخدام می کند (+جزئیات)
  • رسالت معلم ،‌ارتقاء علمی و معنوی دانش آموزان است
  • معلم باید برای ارتقای معنوی و علمی خود و دیگران تلاش کند
  • رسالت معلمان ارتقای علمی و معنوی دانش آموزان است
  • ثبت سفارش کتاب درسی چگونه است؟
  • بررسی جامع کتاب آناتومی گری
  • ورود هوش مصنوعی به تشخیص‌‌های آزمایشگاهی/ لزوم آشنایی دانش‌آموزان با علوم آزمایشگاهی
  • کتاب نشانه‌شناسی شکلک‌ها منتشر شد
  • گل‌به‌خودی مانع‌ اولین کلیت شیت آرشا!