Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، مجموعه تئاتر مولوی با دو سالن برای اجرای نمایش تنها تماشاخانه ای است که به اجرای نمایش های دانشجویی اختصاص دارد. در این شرایط با توجه به تعداد دانشکده های تخصصی تئاتر و دانشجویان فعال در این زمینه، تعداد علاقمندان به اجرا در این مجموعه فراوان است که بالا بودن حجم تقاضا و محدودیت های مجموعه نارضایتی و انتقاداتی را همواره از سوی دانشجویان به این مجموعه وارد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تئاتر مولوی زیر مجموعه معاونت فرهنگی دانشگاه تهران است اما به صورت تماشاخانه ای تقریبا نیمه خصوصی با اجراهای دانشجویی برخورد می کند و از هر نمایشی که در سالن های این تالار روی صحنه می رود 20 درصد از سهم کل فروش را دریافت می‌کند، همین مساله به تنهایی یکی از مشکلات دانشجویانی است که در مجموعه تئاتر مولوی نمایشی را روی صحنه می برند. اما شاید انتقادات به همین جا ختم نشود و موضوعات دیگری نیز بخشی از اعتراضات دانشجویان را به خود اختصاص دهند.

بسیاری از متقاضیان تئاتر مولوی به نحوه انتخاب آثار در این مجموعه هم انتقاد داشته اند و در روزهای گذشته در فضای مجازی نسبت به نوع انتخاب نمایش ها اعتراض خود را ابراز کرده اند. معترضین می گویند، نام تعدادی از نمایش هایی که اخیرا در مجموعه تئاتر مولوی روی صحنه رفته در لیست آثار انتخابی این مجموعه برای اجرا نبوده است.

برای بررسی وضعیت مجموعه تئاتر مولوی و پاسخ به انتقادات مطرح شده به سراغ امیرحسین حریری، مدیر مجموعه تئاتر مولوی رفتیم که در ادامه از نظر شما نیز می گذرد آنچه با وی گفتیم و شنیدیم.

**انتخاب آثار در مجموعه تئاتر مولوی چگونه انجام می شود؟

-این مجموعه پس از بازسازی، ساختاری را تدوین کرد تا بر اساس آن گروه های متقاضی درخواست خود را ارائه دهند و عمده اساسنامه تدوین شده به فراخوان هایی که مجموعه منتشر می کند، مربوط می شود و بر اساس محورهای ذکر شده در فراخوان شورای هنری درخواست های ارائه شده را مورد بررسی قرار می دهد. ضمن اینکه شیوه انتخاب آثار فرستاده شده هم در هر دوره متفاوت است. گاهی توسط شورای هنری و بعضی مواقع توسط فعالان عرصه تئاتر دانشجویی و در پاره ای مواقع نماینده تشکل های تئاتر دانشجویی، در انتخاب آثار می توانند موثر باشند. بدیهی است که در هر دوره از فراخوان تعداد فراوانی اثر به مجموعه تئاتر مولوی فرستاده می شود و به طبع این مجموعه نمی تواند از همه متقاضیان حمایت کند بنابراین مجبور هستیم که آثاری را برای اجرا انتخاب کنیم.

**با توجه به انتقادات موجود به نحوه انتخاب آثار، آیا نمایش هایی را خارج از ساختار فراخوان انتخاب می کنید؟

-مرکز تئاتر مولوی، قبل از آغاز به کار هر کدام از جشنواره های تئاتر دانشجویی توافقاتی را با دبیرخانه جشنواره انجام می دهد و تا به امروز امکان ندارد که خلاف توافقی عمل کرده باشیم اما اگر قرار باشد که فراتر از تفاهم های صورت گرفته موردی اتفاق افتد باید دوباره جلساتی را شورای هنری تئاتر مولوی با جشنواره انجام دهد. به طور مثال در بیستمین دوره جشنواره تئاتر دانشگاهی علی رغم تفاهمی که با دبیر این رویداد هنری دانشجویی انجام شد و به تفاهم رسیده بودیم که دو اثر برگزیده جشنواره در تماشاخانه مولوی روی صحنه رود با این حال تئاتر مولوی پنج نمایش را در سالن اصلی و حدود 6 نمایش را هم در سالن کوچک پشتیبانی کرد که در نتیجه سال گذشته 13 نمایش از آثاری که در جشنواره های تئاتر دانشجویی برگزیده شده بودند در مولوی روی صحنه رفتند. این آثار به شکل های مختلف برای اجرای عمومی انتخاب شدند که یا بر اساس تفاهمنامه به طور مستقیم معرفی و یا به شکل مستقل بر اساس فراخوان شرکت کردند و پس از بازبینی شورای هنری برگزیده شدند. بنابراین بخشی از نمایش های اجرا شده در جشنواره های تئاتر دانشجویی فراتر از تفاهمنامه های صورت گرفته روی صحنه مجموعه مولوی رفتند.

**چه روش های دیگری برای اجرا در مجموعه تئاتر مولوی وجود دارد؟

-50 درصد نمایش هایی که در مولوی روی صحنه می رود از آثار معرفی شده از سوی دبیرخانه جشنواره های دانشگاهی است که به روش انتخاب آنها اشاره کردم اما نیم دیگری از اجراهایی که در این مجموعه اتفاق می افتد مربوط به تولیدات تئاتر مولوی است. مانند نمایش «مفیستو» که امسال روی صحنه بود و بخش دیگری از اجراها هم به پایان نامه های برگزیده تعلق می گیرد.

**چرا بعضی از آثاری که در جشنواره تئاتر دانشگاهی به عنوان اثر برگزیده به مرکز تئاتر مولوی برای اجرا معرفی می شوند دوباره مورد بازبینی شورای هنری مولوی، قرار می گیرند؟

-همیشه همین طور نبوده و مرکز تئاتر مولوی، امسال تمام آثار برگزیده جشنواره تئاتر دانشگاهی را بدون بازبینی، میزبانی کرده است اما آثاری که فراتر از توافق صورت گرفته با جشنواره های دانشجویی در مولوی اجرا عمومی داشته اند طبیعی است که شورای هنری باید روی آنها نظارت داشته باشد زیرا این مجموعه استانداردی را برای انتخاب آثار دارد که از طرف گروه ها باید شرایط لازم کیفی احراز شود.

**با توجه به حجم بالای نمایش های دانشجویی که در این مرکز روی صحنه می رود و برنامه هایی که تئاتر مولوی در زمینه تولید و دیگر زمینه ها دارد بودجه این مرکز تا چه حد برای انجام این فعالیت ها کافی است و اساسا این بودجه چه میزان است؟

-در حال حاضر هیچ بودجه سازمانی مشخصی برای مرکز تئاتر مولوی در نظر گرفته نشده است زیرا این مرکز از زیر مجموعه های معاونت فرهنگی دانشگاه تهران است و اعتبار مشخصی برای تولید و حمایت از گروه های دانشجویی ندارد. هر چند که باید این موضوع پیگیری شده و تئاتر مولوی صاحب اعتبار شود. از سوی دیگر انتظار می رود مراکز دیگری به ما کمک کنند و در پی این نباشند که همه بار مالی تئاتر مولوی بر دوش دانشگاه تهران باشد و دانشگاه های دیگر هم در این زمینه باید نقش حمایتی خود را دریغ نکنند زیرا دانشجویان سایر دانشگاه ها هم نمایش های خود را در این مجموعه روی صحنه می برند در حالی که در این شرایط دانشکده های تخصصی تئاتر از تولیدات دانشجویی خود هم حمایت نمی کنند.

**نقش وزارت علوم در این میان چیست؟

-وزارت علوم به عنوان مرجعی که جشنواره تئاتر دانشگاهی را برگزار می کند از برگزیدگان این رویداد هنری دانشجویی حمایت نمی کند و بارها از مدیران وزارت علوم خواسته ایم که نقش حمایتی از مرکز تئاتر مولوی داشته باشد و بودجه ای را در اختیار این مجموعه برای تولید و حمایت از آثا دانشجویی قرار دهد. اگر این تعاملات انجام پذیرد در آن صورت مرکز تئاتر مولوی می تواند از مبلغ 22درصد فروش نمایش های روی صحنه در این مجموعه چشم پوشی کند و دانشجویان با آرامش بیشتری در این مرکز نمایش خود را روی صحنه برند.

501

امیرحسین حریری مرکز تئاتر مولوی جشنواره تئاتر دانشگاهی دانشگاه تهران

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۰۳۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسویه حساب خواهر با برادر/ در «آگنیتاژ» پرواز می‌کنید؟

به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «آگنیتاژ» به نویسندگی رسول حق‌جو و کارگردانی حسین کارگر این روزها در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر میزبان مخاطبان تئاتر است. این اثر نمایشی برگزیده جشنواره تئاتر منطقه ۲ بوشهر بود که در چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر بیشترین جوایز بخش مسابقه صحنه‌ای را از آن خود کرد. این اثر نمایشی که از ماهشهر به جشنواره راه یافته بود تقدیر طراحی بروشور، برگزیده طراحی صحنه، رتبه دوم بازیگری مرد، زن و کارگردانی و رتبه اول نویسندگی را در این دوره از جشنواره تئاتر فجر دریافت کرد.

در اجرای جشنواره عبدالرضا نصاری، مژده خیاط و موسی رضازاده بازیگران این اثر نمایشی بودند که در اجرای عمومی دیبا زاهدی جایگزین مژده خیاط و سیدصدرا سبحانیان جایگزین موسی رضازاده شده است.

«آگنیتاژ» اثری درباره مهاجرت، رویای آزادی و رسیدن به آرزوهایی است که شخصیت اصلی نمایش در سرزمین خیالی آگنیتاژ به دنبالش می‌گردد. داود که حالا نام دیوید را برای خود انتخاب کرده برای رسیدن به آرزوهایش، خانه پدری را گرو گذاشته و حالا در کمپ مهاجران آگنیتاژ منتظر روز مصاحبه برای پذیرفته شدن در این دنیای جدید است، غافل از اینکه اینجا آخر خط است و باید بین مرگ و زندگی یکی را انتخاب کند. با آمدن دریا خواهر داود به کمپ، پرده از رازهای برداشته می‌شود و قصه مهاجرت و رویای پرواز شخصیت‌ها به نقشه‌ای شوم گره می‌خورد که راه بازگشتی برایش نیست.

انتخاب موضوعی به‌روز و متناسب با خواسته‌های جوانان، پرداخت درست به جزییات و شخصیت‌پردازی غیرکلیشه‌ای از جمله ویژگی‌های این اثر نمایشی به حساب می‌آید اما مهمترین ویژگی نمایش «آگنیتاژ» را می‌توان طراحی صحنه جذاب آن دانست که پیش از این هم در جشنواره منطقه‌ای بوشهر برگزیده شده بود؛ دکوری مکعبی شکل و دَوران که طبقه پانزدهم کمپ آگنیتاژ را به شکلی مینیمال و کاربردی به تصویر می‌کشد و چرخیدن آن در موقعیت‌های مختلف به شکلی که هر بار یک طرف دیوار اتاق رو به تماشاگران قرار می‌گیرد، داستان را از زاویه دیدهای مختلفی روایت می‌کند. علاوه بر طراحی منحصر به فرد دکور، در جزییات و آکسسوار نیز تلاش شده تم کلی اثر که بر پایه مهاجرت و سفر استوار است، مورد توجه قرار گیرد به شکلی که عنصر چمدان در همه ابعاد اتاق قابل مشاهده است و در ابعاد بزرگ‌تر نیز انگار این اتاق کوچک چمدانی است که درش باز شده و شخصیت‌ها قرار است بخشی از داستان دردناک زندگی شان را در آن روایت کنند.

«آگنیتاژ» با قصه مهاجرت آغاز می‌شود اما در ادامه روایتی از تلاش برای بقا را در قالب داستانی از جنایت، خیانت، رفاقت و عشق به تصویر می‌کشد تا نشان دهد رسیدن به آزادی و رهایی را نمی‌تواند با پشت سر گذاشتن گذشته به دست آورد.

نمایش «آگنیتاژ» هر شب ساعت ۲۱:۱۵ در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر میزبان علاقه‌مندان به تئاتر است.

تیزر نمایش «آگنیتاژ» را اینجا ببیند.

کد خبر 6087720 آروین موذن زاده

دیگر خبرها

  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر می‌آید
  • «بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهرهای استان گلستان
  • پای «توقف اتانازی» به رادیو نمایش باز شد
  • برگزاری جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد
  • راهیابی ۲ نمایش از البرز به جشنواره سراسری تئاتر بچه های مسجد
  • آغاز به‌کار جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد
  • توانمندی‌های تئاتر ایران ناب است/ در حال رایزنی با کشورهای شرق آسیا و اروپا برای اجرا هستیم
  • تسویه حساب خواهر با برادر/ در «آگنیتاژ» پرواز می‌کنید؟