Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-30@23:58:47 GMT

دیپلماسی ایرانی مچ عربستان را خوابانده است

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۳۲۹۸۶

دیپلماسی ایرانی مچ عربستان را خوابانده است

چندی است که عربستان به‌عنوان یکی از کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس در دیپلماسی خود در رابطه با ایران با شمشیری از غلاف کشیده در حال حرکت است. که البته به نظر می‌رسد با سیستم کنونی این کشور تاکنون دیپلماسی ایرانی مچ عربستان را در منطقه خوابانده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ عربستان در رویه جدید دیپلماسی خود که از دیدگاه حکام آن راهی درست و پویا است، تصمیم به دشمنی آشکار با ایران گرفته که این خود می‌تواند ناشی از چند مطلب باشد:

- نفوذ سیاسی ایران در خاورمیانه و حتی جای‌جای جهان به‌عنوان کشوری که اصول و سرشت دیپلماسی را به‌خوبی بلد بوده و توانسته است با پس دادن امتحانی به نام برجام و نقش پررنگ در این معاهده و البته مذاکره مستقیم با همه قدرت‌های اروپایی و آمریکایی در تاریخ معاهدات بین‌المللی تاریخ‌سازی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌طوری‌که امروزه دفاع اروپا از برجام شاید نه برای ایران بلکه برای دفاع از همان الگوی جهانی باشد که ایران پایه ریز آن بوده است.

بنابراین عربستان هنوز نتوانسته و البته با تفکرات رادیکالی که در این کشور وجود دارد نخواهد توانست مشابه این الگو را در جهان به نمایش بگذارد و درنتیجه راهی جز چالش کشیدن این معاهده را ندارد که البته تاکنون دلارهای نفتی، دیپلماسی خام و تازه به دوران رسیده و سراسر غلط نتوانسته است کاری از پیش ببرد.

- نفوذ مذهبی ایران که یکی از مصادیق آن را می‌توان کنگره بزرگ اربعین و شرکت میلیون‌ها عاشق حسینی در این کنگره دانست که به‌واقع باید آن را بی‌نظیر دانست چراکه افراد مختلف از کشورهای متفاوت که در بین آنان حتی از مسیحیان و اهل تسنن نیز هستند به‌وفور دیده می‌شوند و اگرچه حضور مسلمانان در کنگره جهانی حج هم نمادی از حضور است اما این مراسم نماد آل سعود و عربستان نمی‌تواند باشد چراکه همه مسلمانان به چنین مراسمی به‌طورمعمول و اوجب واجبات پایبندند.

اما اربعین حسینی با پیاده‌روی‌هایش ، با کاروان‌هایش با پذیرایی‌های موکب‌های بی‌ریایش، همه و همه به نمادی از شیعیان تبدیل‌شده که چند سالی است به شکلی بسیار پررنگ و با پیام‌های متفاوت در حال برگزاری است و این کنگره عظیم را با هیچ اجتماعی نمی‌تواند مقایسه کرد. لذا عربستان ضمن واهمه از این موضوع به‌نوعی اجتماع اربعین را نفوذ ایران در دل مسلمانان و غیرمسلمانان تلقی می‌کند که روزبه‌روز جمعیت فیزیکی و روح معنوی آن غنای بیشتری می‌یابد.

- پیشرفته‌ای پی‌درپی علمی کشور ایران در پزشکی، فناوری‌های نو، صنایع و ... یکی از دغدغه‌های کشورهایی مثل عربستان محسوب می‌شود. شاید بتوان دو مورد قبلی را با پول، ایجاد رعب و وحشت و ... به تعویق انداخت که البته آن‌هم تاکنون اثر معکوس برای سردمداران آن داشته است اما مورد اخیر با هیچ‌چیز قابل به چلش انداختن نیست.

مردم ایران مردمی باهوش و ذکاوت هستند که هر وقت به چیزی اراده می‌کنند آن را به دست می‌آورند و نمونه آن این‌همه پیشرفت هسته‌ای، پزشکی و ... است که ایران را به یکی از کشورهای مطرح تبدیل کرده و نمی‌تواند منکر این مسئله شد که شاید روزی خود عربستان برای به دست آوردن فنّاوری‌هایی به‌سوی ایران دست دراز کند.

- فرهنگ چندین هزارساله ایرانی‌ها و الگوهای حماسی آن‌ها در جنگ‌ها و مصائب مختلف باعث شده است تا این فرهنگ را مردم جهان هم در بعضی مواقع به‌عنوان الگو بپذیرند. واقعا وجود منشور کوروش و هک شدن شعر فردوسی پارسی بر سر در سازمان ملل و یا نام‌گذاری خیابان‌ها به نام افراد مشهور ایران و ایثارگری‌های رزمندگان اسلام در 8 سال دفاع مقدس و نیز رشادت‌های رزمندگان مدافع حرم برای تبدیل‌شدن ایرانیان به الگو برای جهانیان و به‌خصوص جهان عرب که هنوز تشنه فرهنگ ناب و الگویی مناسب است کافی به نظر می‌رسد و حتما نگرانی‌هایی را برای دولت‌های متخاصم به همراه داد.

بنابراین فقط به استناد همین چند بندی که ذکر کردم و البته ده‌ها مورد ناگفته دلایل عربستان به‌عنوان یکی از ثروتمندترین و بزرگ‌ترین کشورهای عربی برای دشمنی با ایران کافی است تا راه نفوذ را به خیال خود بر ایران ببندد.

در این میان عربستان به کشورهای عربی و غیر عرب منطقه و جهان نیز دل‌ بسته است. اما از آمریکا و اسرائیل که بگذریم عربستان جایگاه خود را حتی نتوانسته در بین دوستان خود نیز به‌خوبی باز کند.

هم‌اکنون قطر که تا چندی پیش یار اصلی عربستان در مسائل منطقه‌ای بود به‌خوبی به مواضع منطقی و خالصانه ایران در منطقه و جهان پی برده و تمایل بیشتری به ایران نشان می‌دهد و حتی هم‌اکنون روابط سردی را با عربستان تجربه می‌کند.

کویت به‌عنوان کشوری میانه‌رو همواره سعی در حفظ رابطه حسنه با ایران داشته و معمولا در مواضع تند عربستان، از آن کشور حمایت نمی‌کند یا حداقل سکوت می‌کند.

عراق روابط خود را روزبه‌روز با ایران بهبود می‌بخشد و به‌عنوان یک کشور شیعه یکی از پایگاه‌های ایران در منطقه محسوب می‌شود.

عمان دیگر کشور عربی است که همیشه دست دوستی به سمت ایران دارد و مواضعی منطقی را در مسائل منطقه‌ای و جهانی اتخاذ می‌کند.

سوریه به‌عنوان کشوری برادر برای ایران محسوب می‌شده و حرکت ایران در مبارزه با تروریست‌ها برای این کشور، هرگز از یاد نخواهد رفت.

حکومت مردمی یمن هواداری ایران را در جنگ طولانی‌اش با عربستان دیده است و اکنون مطمئنا ایران را پایگاهی در جهان اسلام برای خود می‌داند.

و بالاخره لبنان تاکنون بهترین سطح روابط را با ایران داشته و راه نفوذ عربستان را بر کشورش برای تخریب روابطش با ایران بسته است .

با نگاهی به کشورهای بالا می‌توان دریافت که به‌جز چند کشور مثل امارات متحده عربی و بحرین سایر کشورهای عربی مطرح روابط حسنه‌ای با ایران دارند و دریافته‌اند ایران کشوری مطمئن با رویکرد جوانمردانه است که می‌شود روی آن حساب کرد.

حال به نظر می‌رسد عربستان سعودی باید نه با تروریست پروری و پول بلکه با رویکردهایی جدید و دیپلماسی مبتنی بر اصول نو و انسانی راهی را غیر از راه امروز خود در پیش بگیرد که البته به نظر می‌رسد با سیستم کنونی این کشور چنین تفکری محال به نظر می‌رسد و باید بگوییم تاکنون دیپلماسی ایرانی مچ عربستان را در منطقه خوابانده است.

*مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۳۲۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان و مدیران رسانه‌ای برگزار شد

به گزارش خبرگزاری مهر، ششمین نشست هم‌اندیشی با مدیران مسئول و مدیران عامل رسانه‌های جمعی کشور به دعوت حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه کشورمان عصر امروز یکشنبه در یک فضای صمیمی و دوستانه با هدف گفتگو و تبادل نظر پیرامون مهمترین محورهای مرتبط با روابط خارجی و بین المللی جمهوری اسلامی ایران، تحولات منطقه و جهان در محل وزارت امور خارجه برگزار شد.

در آغاز این نشست مدیران مسئول و مدیران عامل رسانه‌های گروهی کشور ارتباط رسانه و دستگاه دیپلماسی در روشنگری افکار عمومی بویژه در تصویر سازی واقعگرایانه را با اهمیت توصیف کردند.

همچنین رویکرد و عملکرد وزارت امور خارجه در جریان عملیات طوفان الاقصی به ویژه هماهنگی و تعامل هم‌افزا با نیروهای مسلح کشور در جریان عملیات وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی را در ابعاد مختلف سیاسی و بین‌المللی در راستای دفاع از امنیت و منافع ملی، مدبرانه و قابل تقدیر دانستند.

مدیران رسانه‌های کشور از طیف‌های مختلف سیاسی، دیدگاه‌های خود را در خصوص موضوعات متنوعی از مسایل سیاست خارجی در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی، روابط اقتصادی، تجاری و فرهنگی بین‌المللی مطرح کردند.

در ادامه این نشست دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تاکید بر اهمیت پیوند و همکاری مکمل میان دستگاه دیپلماسی و رسانه‌ها و تشکر از نقش رسانه‌های عمومی کشور در حمایت از سیاست خارجی و تبیین و روشنگری سیاست‌های نظام برای افکار عمومی داخلی و خارجی، بر اهمیت ارتقای این همکاری‌های مشترک و سازنده در راستای منافع ملی تاکید کرد.

امیرعبداللهیان ضمن تجلیل از نقش محوری و حکیمانه مقام معظم رهبری در عبور کشور از گذرگاه‌های سخت و دشوار، رویکرد دولت آیت الله رئیسی در پیگیری و تحقق منافع ملی در چارچوب روابط متوازن و دیپلماسی پویا با حوزه‌های مختلف جغرافیایی را مورد اشاره قرار داد.

وزیر امور خارجه همچنین با مروری بر مهم‌ترین تحولات فراروی کشور در عرصه سیاست و روابط خارجی از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم، ابعادی از نحوه مدیریت این مسائل و چالش‌ها و نتایج حاصله را برشمرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به بحران غزه، برخی از ابعاد نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در عرصه دیپلماتیک در حمایت از ملت مظلوم فلسطین در هفت ماهه جنگ اخیر علیه غزه را تشریح کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه این نشست ضمن با اهمیت خواندن نقش کنش‌گری رسانه‌ها همپای دولت و دستگاه دیپلماسی، به سوالات حاضران پاسخ گفت.

کد خبر 6091501 محمد مهاجرانی

دیگر خبرها

  • با دیپلماسی فعال منطقه‌ای ایران خط لوله صلح با وجود کارشکنی آمریکا در حال ساخته شدن است
  • افق پیش رو در مناسبات با عربستان روشن است
  • دیپلماسی و میدان، پای کار «آبیِ ایرانی»/ نگاهی به مواضع مقامات کشوری و لشکری در روز خلیج فارس
  • دیپلماسی مهارت یکی از راهبردهای کلیدی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای است
  • رویدادی در جهت تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات رقم خورد
  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان و مدیران رسانه‌ای برگزار شد
  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • پنجاهمین نشست بانک توسعه اسلامی در عربستان آغاز شد
  • لحظاتی عجیب از سقوط ابرهای بارور در عربستان!