Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-05-03@04:38:52 GMT

نشست 40 کیلومتری زمین در دشت سرایان

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۳۵۲۱۶

طول نشست زمین در دشت سرایان به 40 کیلومتر رسید.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل مدیرت بحران استانداری خراسان جنوبی در بازدید از این دشت گفت: دشت سرایان جزو 4 دشت فوق بحرانی کشور است که از سال 92 دچار فرونشست شده است.
میرجلیلی برداشت بی رویه آب در دشت سرایان را علت اصلی پدیده فرونشست دانست و افزود: در کنار تشدید خشکسالی و کاهش بارندگی ها،همچنان شاهد اضافه برداشت 130 میلیون متر مکعب آب از سفره های زیر زمینی هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: فرونشست زمین علاوه بر اینکه خسارات جبران ناپذیری به زیرساختهای جاده ای، پلها، شبکه های توزیع و انتقال آب، برق و گاز وارد می کند، مناطق شهری و روستایی مجاور دشت سرایان را نیز با تهدید مواجه کرده است.
مدیرکل مدیرت بحران استانداری خراسان جنوبی افزود: در دو سال گذشته با کمک دولت در نصب کنتور هوشمند و همت کشاورزان در اجرای سیستم های آبیاری نوین، کسری مخازن استان از 180 به 130 میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرده که 50 میلیون متر مکعب صرفه جویی را به دنبال داشته است.
میرجلیلی با بیان اینکه هم اکنون 3 دشت در شهرستانهای سرایان، قاین و فردوس با پدیده فرونشست روبرو هستند گفت: به منظور جبران خسارات فرونشست به زیرساختها 10 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که در کوتاه مدت جوابگوی بخشی از این خسارات است.
وی از سازمانهای مدیریت بحران و برنامه و بودجه کشور خواست با تخصیص 30 میلیارد تومان اعتبارات ویژه ملی برای اجرای سیستم های آبیاری نوین، ادامه طرح تعادل بخشی سفره های زیر زمینی و اجرای طرحهای آبخیزداری در استان موافقت کنند.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی هم در این بازدید گفت: فرونشست آخرین مرحله مرگ سفره های زیر زمینی است که هم اکنون 8 دشت از 40 دشت بحرانی استان، ممنوعه بحرانی هستند.
سروری افزود: از سال 1392 با اجرای طرح احیا و تعادل بخشی، تمام چاههای کشاورزی شهرستان سرایان مجهز به کنتورهای هوشمند شده اند و توانسته ایم تا کنون میزان برداشت سالانه آب در بخش کشاورزی این شهرستان را از 57 میلیون متر مکعب به 43 میلیون متر مکعب کاهش دهیم.
وی افزود: با وجود کاهش نزولات جوی و افت شدید دبی قنوات، با همت کشاورزان سرایانی موفق شدیم کسری مخزن 25 میلیون متر مکعب در این شهرستان را به 15 میلیون متر مکعب برسانیم.

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۳۵۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این استان خطرناک‌ترین استان در بحران فرونشست شناخته شده است

به گزارش خبرآنلاین، استان اصفهان از دو منظر به خطرناک‌ترین استان کشور در «فرونشست» تبدیل شده است.

دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان «زمان طلایی زمین سست» نوشت: استان اصفهان از دو منظر به خطرناک‌ترین استان کشور در «فرونشست» تبدیل شده است. مطالعات زمین‌شناسی نشان می‌دهد، اگرچه استان خراسان‌رضوی به لحاظ بیشترین پهنه درگیر فرونشست، اول است، اما بیشترین شهرهای در معرض فرونشست، در استان اصفهان است.

ضمن آنکه باتوجه به تراکم جمعیت در شهرهای اصفهان، این استان در این زمینه حادترین استان کشور در مساله فرونشست به حساب می‌آید.

اصفهان در دوراهی مهار فرونشست یا بروز تبعات ۴گانه این پدیده قرار دارد.

مهار فرونشست از طریق کنترل کشاورزی‌های آب‌بر و پایان دعوای استانی برسر زاینده‌رود امکان‌پذیر است.

درغیر اینصورت افت ارزش ملک یکی از ۴ پیامد منفی فرونشست خواهد بود.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902134

دیگر خبرها

  • این استان خطرناک‌ترین استان در بحران فرونشست شناخته شده است
  • زلزله این استان را لرزاند
  • زمین‌لرزه ۴.۷ ریشتری فاریاب کرمان خسارتی نداشت
  • کرمان باز هم لرزید | زلزله ۴.۷ ریشتری در فاریاب
  • فاریاب کرمان لرزید
  • زمین لرزه ۴.۷ ریشتری در فاریاب استان کرمان
  • زلزله ۴.۷ ریشتری فاریاب کرمان را لرزاند
  • زمین لرزه ۴.۷ ریشتی در فاریاب استان کرمان
  • وقوع زلزله در سیرج / کرمان لرزید
  • ناسا یک پیام از فاصله ۲۲۵ میلیون کیلومتری زمین دریافت کرد