Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@03:54:43 GMT

397 فقره موقوفه در سوادکوه ثبت شده است

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۳۷۰۲۴

397 فقره موقوفه در سوادکوه ثبت شده است

سوادکوه- رئیس اداره اوقاف شهرستان سوادکوه تعداد موقوفات این شهرستان را 397 موقوفه اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام فتاح سوادکوهی، از جمله کهن‌ترین سازمان‌های جهان را وقف برشمرد و افزود: از زمان حضرت سلیمان و در زبور داود درباره وقف بحث شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سوادکوه، با بیان اینکه وقف تنها مختص مسلمان نیست، افزود: وقف در دیگر ملل نیز جایگاه رفیعی دارد، مانند کلیسای واتیکان که تنها از  محل موقوفات اداره می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی از جمله اهداف دهه وقف را ترویج فرهنگ وقف برشمرد و افزود: بسیاری از مردم به دلیل عدم اطلاع از فرهنگ وقف، نسبت به آن غرض می‌ورزند که با اطلاع‌رسانی صحیح، بسیاری از این امور رفع خواهد شد چرا که عموم مردم دشمن چیزی هستند که نمی‌دانند.

سوادکوهی با بیان اینکه ذات افراد، تمایل به جادودانگی دارد، خاطرنشان کرد: افرادی مانند علما و دانشمندان جاودانه خواهند شد و در کنار این امر، یکی از راه‌های موثر جاودانگی و ماندگاری، وقف است.

وی یک از وظایف اداره اوقاف را احیا اماکن زیارتی و بقاع متبرکه و آماده‌سازی بستری برای حضور مردم در این اماکن برشمرد و گفت: در واقع این کار می‌تواند ایجاد نوعی پارک تفریحی معنوی و گردشگری مذهبی باشد.

سوادکوهی تعداد موقوفات کل شهرستان سوادکوه و سوادکوه شمالی را ۳۹۷ موقوفه اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۱۱۷ مسجد، ۱۵۲ حسینیه و ۱۰۰ امام‌زاده هستند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سوادکوه، با بیان اینکه در سال جاری دو موقوفه جدید نیز اضافه شده، یکی را ساخت یک مسجد بین راهی و دیگری را وقف زمین برای استفاده معلولان و بیماران توان‌بخشی در شهرستان نام برد.

وی از جمله اقدامات این سازمان در شهرستان را ساخت ده زیارتگاه جدید برشمرد و افزود: برای ساخت زائرسرا و حسینیه علم بایع‌کلا در امسال حدود ۱۶۰ میلیون تومان هزینه شده است که زائرسرای آن امکان حضور ۲۰۰ نفر شب اقامت را برای اردوهای دانش‌آموزی دارد.

سوادکوهی با بیان اینکه موقوفاتی که در سامانه ثبت شده، امکان نظارت کامل برای آنها وجود دارد، افزود: اما بر موقوفاتی که دارای وقف‌نامه نوشتاری نیست، نظارت کامل وجود ندارد و با ثبت آن در سامانه ماندگاری وقف محکم خواهد شد.

وی با بیان اینکه عمده امام‌زادگان شهرستان از نسل امام کاظم (ع) هستند، خاطرنشان کرد که دو امام‌زاده شاخص شهرستان از نسل امام سجاد (ع) بوده و از امام‌زادگان شهرستان، ۵ امام‌زاده دارای شجره‌نامه هستند.

سوادکوهی با بیان اینکه تا قرن اخیر، امام‌زادگان یکی از امن‌ترین مکان‌ها بوده و مردم اموال با ارزش و اسناد خود را برای حراست در آنجا می‌گذاشتند، افزود: اما با ظهور فرقه بهائیت، افراد این فرقه تمام اسناد، نسخ خطی و به عبارتی تاریخ گویای این کشور را به آتش کشیدند و از این‌رو، برای برخی امام‌زادگان با وجود قدمت، سند مکتوبی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه امکان پلمپ اماکن متبرکه وجود دارد، از جمله موارد به حسینیه ساخته شده در حیات بقعه متبرکه دهمیان و مشکلات پیش آمده از ۸ سال گذشته اشاره کرد و افزود: پس از پیگیری‌ها و تذکرات حضوری اگر کلیددار حسینیه، کلید آن را تحویل هیئت امنا امام‌زاده ندهد، مسئله به مراجع قضایی ارجاع داده خواهد شد.

سوادکوهی در رابطه با امام‌زاده سه تن گزو گفت: از ده سال گذشته و با طرح خروج دام، مردم اطراف این امام‌زاده، پول معادل ملک خود را از سوی منابع طبیعی دریافت کردند و با تقاضای اداره اوقاف، منابع طبیعی سند ۸ هزار متر از زمین‌های اطراف را طی تفاهم‌نامه‌ای به امام‌زاده سه تن گزو منتقل کرده و مقرر شد تا اداره اوقاف این مکان را با توجه به نذورات بالا و وجود ناهنجاری‌ها با کمک دادگستری احیا کند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۳۷۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) صحنه‌هایی دردناک از وضعیت مردم پس از آتش‌سوزی در امام‌زاده ابراهیم شفت

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی منبع: خبرآنلاین

دیگر خبرها

  • ثبت وقف جدید ۲۰۰ میلیاردی در کاشان
  • دستگیری سارق تجهیزات انتقال برق در خاش
  • توقیف خودروی حامل چوب قاچاق در سوادکوه
  • دو سارق حرفه ای و سابقه دار احشام در گچساران دستگیر شدند
  • آشنایی با چهار نامزد انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه قائمشهر، سوادکوه و جویبار
  • قلع و قمع ۱۲ فقره تغییر کاربری غیرمجاز در آمل
  • توزیع اقلام اساسی بین ۱۳۴ خانوار آسیب دیده در امامزاده ابراهیم
  • قلع و قمع 12 فقره تغییر کاربری غیرمجاز در آمل
  • (ویدیو) صحنه‌هایی دردناک از وضعیت مردم پس از آتش‌سوزی در امام‌زاده ابراهیم شفت
  • ذکی زاده: امنا مخالف دیکته شدن ریاست مجلس از سوی جریانات بیرونی است/ همه نمایندگان باید در اداره مجلس نقش داشته باشند