Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-26@15:52:44 GMT

بلاتکلیفی مصلای فراهان ۷ ساله شد+تصاویر

تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۵۴۶۷۱

بلاتکلیفی مصلای فراهان ۷ ساله شد+تصاویر

مصلای هفت سالگی خود را تجربه می‌کند در این مدت فقط اسکلت‌ها بالا رفته و هنوز هم که هنوزه، همینطوری باقی مانده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از فراهان خبر؛ پروژه احداث مصلای شهر فرمهین در سال ۱۳۷۲ عملیاتی شد و تاکنون ادامه دارد این در حالی است که اولین نماز جمعه شهر فرمهین در سال ۷۵ به مرحوم حجت الاسلام نوروزی در مسجد جامع شهر فرمهین برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از پایان مدت ماموریت ایشان در فراهان، حجت الاسلام جعفری به عنوان امام جمعه فرمهین معرفی شد و ایشان به مدت ۶ سال امام جمعه فراهان بود.

حضور فعال و چشمگیر مردم در نماز جمعه، افزایش جمعیت شهر و کوچک بودن مکان فعلی مسجد جامع باعث شد ساخت مصلی نمازجمعه در دستور کار مسئولان قرار بگیرد.

در سال ۸۹، آرامستان قدیمی شاه آباد فرمهین برای ساخت مصلی تخریب و کنلگ مصلی زده شد، ساخت مصلی در آرامستان قدیمی شاه آباد مخالفت های برخی از شهروندان که گذشتگان آنها در محل کنونی مصلی دفن بودند را به دنبال داشت.

کار ساخت مصلی تا مرحله فوندانسیون پیش رفت اما فرایند تکمیل به کندی پیش رفته و بدلیل کمبود اعتبارات ادامه ساخت پروژه متوقف شد.

در سال ۹۲ با معرفی حجت الاسلام علی درستکار به عنوان سومین امام جمعه شهر فرمهین، پیگیری کار مصلی و ساخت المان یادبود درگذشتگان آرامستان تخریب شده در دستور کار قرار گرفت و شهرداری فرمهین المانی را طراحی کرد.

انتظار هفت ساله مردم فراهان برای تکمیل مصلی

در دو سال گذشته، با موافقت فرماندار و شورای شهر فرمهین، قطعه زمینی با کاربری مذهبی در جاده آشتیان در کنار اورژانس فرمهین، تغییر کاربری یافت و در مزایده با قیمت ۴۵۰ میلیون تومان به فروش رفت.

وجه فروش زمین برای ساخت مصلی فرمهین هزینه شد و با توجه به نبود اعتبار کافی، اسکلت فاز اول مصلی در ۱۴۰۰ متر با این اعتبار زده شد و روند تکمیل پروژه دوباره متوقف شد.

هم اکنون که این مصلی با وجود اجرای فونداسیون و اسکلت گذاری ادامه ساخت آن بلاتکلیف مانده و متأسفانه تاکنون خبری از ادامه عملیات اجرایی آن نیست.

 

مردم شریف فراهان با صبوری زایدالوصف برخی مراسمات خود را از جمله نماز عید فطر را در کف خیابان ها یا در صحن امامزاده های مجاور شهر برگزار می کنند، با توجه به شور و شوق مردم به‌ ویژه در روزهای مبارک رمضان برای شرکت در مراسم و آیین به خصوص نماز جمعه فضای مسجد جامع برای نمازگزاران جوابگو نیست.

از سویی با توجه به اینکه شهرستان فراهان، حتی مجتمعی فرهنگی را برای برگزاری مراسم ها و برنامه های فرهنگی ،مذهبی و معنوی ندارد، اکثر تجمعات شهرستان در مکان مسجد فعلی برگزاری می شود و مکان فعلی مسجد جامع در فرمهین نیز به دلیل قرارگرفتن در بافت قدیم و کم‌عرض بودن کوچه‌های منتهی به این مسجد دارای مشکلات زیادی برای شهروندان است و تکمیل این مصلی برای ارتقای فعالیت های فرهنگی و مذهبی شهرستان در اولویت است.

تکمیل مصلی نیازمند همت مردم، خیرین و مسئولان است

حجت الاسلام فیض کرمیان، امام جمعه فرمهین در گفتگو با خبرنگار فراهان خبر گفت: پتانسیل و ظرفیت های شهرستان فراهان برکسی پوشیده نیست و نخبگانی بسیاری را در خود پرورانده است.

وی با اشاره به ساخت مصلی نمازجمعه بیان کرد: فراهان از سال ۸۸ به شهرستان تبدیل شده است اما هنوز زیر ساخت های لازم برای این شهرستان فراهم نشده است.

فیض کرمیان اظهار کرد: برپایی نماز جمعه در فراهان سابقه زیادی دارد و از سال ۷۵ در فرمهین نماز جمعه برپا شده است، این شهرستان تاکنون ۴ امام جمعه در فرمهین به خود دیده است.

امام جمعه فرمهین اظهار کرد: برگزاری نماز جمعه نیازمند مکانی در خور و شان جایگاه نماز جمعه است، جایگاه فعلی برپایی نماز جمعه از جهاتی دارای کمبودها و محدودیت هایی است.

وی گفت: ساخت مصلی از سال های قبلی آغاز شده است و در حال حاضر مصلی این شهر نیمه کاره است و کار ساخت آن تا مرحله اسکلت پیشرفت داشته است.

فیض کرمیان ادامه داد: در احداث این بنا قصوری صورت گرفته است اما نمی توان ساخت مصلی را نادیده گرفت. این مصلی تا امروز تکمیل شده بود.

امام جمعه فرمهین گفت: در شهرستان فراهان مکانی برای اجتماعات و برگزاری مراسمات نداریم و تکمیل و ساخت مصلی می تواند مکانی برای برگزاری تجمعات شهرستانی در مناسبت ها باشد.

وی گفت: مبالغی از سوی شهرداری فرمهین کمک شده است اما تاکنون کمک مالی از سوی دولت صورت نگرفته است، برای تکمیل این مصلی نیازمند کمک های مردمی هستیم.

فیض کرمیان اظهار کرد: گنبد مصلی در حال ساخت است، کمک به ساخت مصلی باقیات الصالحات است، خیرین می توانند در ساخت قسمتی از مصلی سهیم شوند و این اقدام خیرخواهانه به نام خود آن ها یا امواتشان در ساختمان مصلی ثبت می شود.

امام جمعه فرمهین گفت: باید مردم، خیران و مسئولان نسبت به تکمیل ساختمان مصلی کمک کنند و مبادا این ساختمان نیمه کاره به آثار باستانی تبدیل شود.

هر چند که برخی از شهروندان از جانمایی اولیه مصلی راضی نیستند و معتقدند جانمایی اولیه ساخت مصلی کارشناسی نبوده است اما انتظارشان از مسئولان این است که این پروژه نیمه کاره رها شده، زودتر تکمیل شود. چراکه پس از این همه صبوری این مصلای نیمه کاره در شأن مردم فراهان نیست.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۵۴۶۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح گود زورخانه شهید ابراهیم هادی در مصلای اردبیل

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اردبیل؛ دهوری مسئول ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای مصلای اردبیل گفت: با راه اندازی این زرخانه به نام شهید پهلوان ابراهیم هادی روز‌های زوج در مصلی اردبیل با حضور جوانان و نوجوانان به ورزش سنتی و ایرانی زورخانه‌ای می‌پردازیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • افتتاح گود زورخانه شهید ابراهیم هادی در مصلای اردبیل
  • دستگیری نوجوان ۱۶ ساله در پی تهدید تروریستی در المپیک
  • خبر خوش وزارت راه و شهرسازی به متقاضیان نهضت مسکن ملی
  • اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی شهر ایلام
  • تکمیل راه آهن خواف هرات
  • بیش از ۶۰۰۰ واحد نهضت ملی مسکن در ایلام در حال ساخت است
  • رشد ۷۸ درصدی ساخت راه‌های روستایی در سیستان و بلوچستان
  • مصلی امام خمینی (ره) تحویل ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب تهران شد
  • افزایش ۷۸ درصدی ساخت بزرگراه در سیستان و بلوچستان
  • تمرکز ایران برای تبدیل شدن به بازیگر اصلی گازی منطقه/ از تمدید قرارداد گاز عراق تا تکمیل ساخت خط لوله صلح