Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون مسؤول سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت: توسعه صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای باعث شفافیت فعالیت‌ها می‌شود، دانشمندان ایرانی باید بتوانند آزادانه با دانشمندان بین‌المللی هسته‌ای تبادل نظر کنند تا نقطه آغاز توسعه پژوهش‌ها باشد.

ایران آنلاین /  هلگا اشمید در دور جدید سمینار سطح بالای همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا در اصفهان اظهار داشت: این نشست اهمیت زیادی برای ارتباط بین ایران و اتحادیه اروپا دارد؛ این سمینار نشان می‌دهد روند سمینار بروکسل ادامه دارد چراکه سمینار بسیار موفقیت‌آمیزی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 9 بار اعلام کرده که ایران به تعهدات خود عمل کرده است؛ واضح می‌گوییم جایی برای مذاکره در مورد برجام وجود ندارد. معاون مسؤول سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت: برجام برای همه طرف‌ها الزام‌آور است، مذاکراتی که با کشورهای مختلف در سطح جهان داریم گویای حمایت همه از برجام برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته است.

اشمید با بیان این‌که ایران ملزم به اجرای پیوست 3 بعد از برجام است، مطرح کرد: اتحادیه اروپا بالاترین استانداردهای ایمنی برای استفاده انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را در نظر می‌گیرد. وی تصریح کرد: توسعه صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای باعث شفافیت فعالیت‌ها می‌شود، دانشمندان ایرانی باید بتوانند آزادانه با دانشمندان بین‌المللی هسته‌ای تبادل نظر کنند تا نقطه آغاز توسعه پژوهش‌ها باشد. معاون مسؤول سیاست خارجه اتحادیه اروپا با بیان اینکه پیوست 3 باعث افزایش شفافیت می‌شود، یادآور شد: استفاده از بالاترین استانداردها برای ایمنی هسته‌ای به نفع همه طرفین است؛ توسعه صلح‌آمیز و ایمنی هسته‌ای با یکدیگر قابل اجراست.

وی عنوان کرد: بعد از 61 مین نشست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دکتر صالحی طرحی در مورد ایمنی و مدیریت پسماند انرژی اتمی به مجلس شورای اسلامی ارائه داده و این را به فال نیک می‌گیریم تا ایران به کنوانسیون‌های دیگر انرژی هسته‌ای بپیوندد. اشمید ابراز داشت: داشتن حمایت قانونی در داخل به عنوان یک تسهیل‌گر باعث می‌شود تا دنیا بتوانند با ایران همکاری‌های اقتصادی بیشتری داشته باشند؛ در زمینه علوم، تکنولوژی پژوهش و نوآوری میان ایران و اتحادیه اروپا همکاری وجود دارد.

وی بار دیگر تأکید کرد: پیوست 3 پیوست مهمی است و کشورهای اتحادیه اروپا هم ملزم به رعایت آن هستند. معاون مسؤول سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت: از همکاری ایران در پروژه اراک تشکر می‌کنم چراکه شفافیت انجام داد، تبدیل فردو به مرکز تحقیقاتی برای محافظت از ایزوتوپ‌ها نیز طبق توافق صورت گرفت. وی با بیان این‌که از همکاری روسیه تشکر می‌کنیم، ادامه داد: اتحادیه اروپا در اجرای این پروژه به ایران کمک خواهد کرد، برجام یک توافق بین‌المللی است و تمامی طرفین ملزم به اجرای آن هستند.

اشمید در پایان با بیان این مطلب که از همه طرفین دعوت می‌کنیم که به تعهد خود عمل کنند، خاطرنشان کرد: تحریم‌ها باید برداشته می‌شد و این جزیی از برجام است، برجام نشان داد که دیپلماسی می‌تواند چه نتایجی داشته باشد./ فارس

---

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۵۹۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می سازد

به گزارش صدای ایران از ایسنا، امارات متحده عربی، شریک امنیتی ایالات متحده، اولین کشور عربی بود که نیروگاه هسته‌ای را با افتتاح نیروگاه «براکه» ساخت کره جنوبی در ابوظبی در سال ۲۰۲۱ آغاز کرد.

به نقل از رویترز، منابع آگاه که نامشان فاش نشده است، عنوان کردند امارات متحده عربی قصد دارد امسال مناقصه‌ای را برای ساخت چهار رآکتور جدید در ماه‌های آینده راه‌اندازی کند.

این منابع گفتند امارات می‌خواهد مناقصه برگزار کند و ساخت‌وساز را در اوایل امسال آغاز کند تا نیروگاه جدید تا سال ۲۰۳۲ برای رفع نیاز‌های انرژی پیش‌بینی‌شده به بهره‌برداری برسد.

مناقصه برای همه پیشنهاددهندگان بالقوه از جمله شرکت‌های آمریکایی، چینی و روسی آزاد خواهد بود.

سازمان فدرال نظارت هسته‌ای این کشور در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌ریزی برای ایجاد دومین نیروگاه هسته‌ای گفت که آماده است در صورت تصمیم دولت برای ساخت نیروگاه‌های جدید، مجوز‌ها و مقررات لازم را بررسی و صادر کند.

امارات متحده عربی که در سال ۲۰۰۹ توافقنامه همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای را با آمریکا امضا کرد، می‌گوید برنامه هسته‌ای این کشور صلح‌آمیز است و هدف آن تنها تولید انرژی برای کاهش وابستگی به نفت است.

امارات یکی از کشور‌هایی بود که در اجلاس آب و هوای COP ۲۸ که در اواخر سال گذشته در دبی برگزار شد، توافق نامه‌ای را امضا کرد تا تولید انرژی هسته‌ای جهان را طی چهار دهه آینده سه برابر کند.

در دیگر نقاط خاورمیانه، مصر درحال‌توسعه اولین نیروگاه هسته‌ای خود است که توسط روسیه ساخته شده است. عربستان سعودی قصد دارد برنامه هسته‌ای غیرنظامی داشته باشد، اما تاکنون از امضای توافقنامه همکاری با ایالات متحده که مانع از غنی‌سازی اورانیوم این کشور خلیج‌فارس می‌شود، خودداری کرده است.

ساخت چهارمین راکتور نیروگاه براکه از نوع APR-۱۴۰۰ با طراحی کره‌ای در ژوئیه ۲۰۱۵، سه سال پس از شروع کار بر روی اولین راکتور براکه آغاز شد. سه راکتور اول اکنون به طور کامل تحت نظارت FANR فعال هستند.

نیروگاه هسته‌ای براکه که توسط کره جنوبی ساخته شده و در ابوظبی در ساحل به سمت عربستان سعودی و قطر قرار دارد، انتظار می‌رود یک چهارم برق مورد نیاز این کشور را تامین کند.


دیگر خبرها

  • امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می سازد
  • ایران آماده تعامل است/ ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی داریم
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته ای جدید
  • عضو پارلمان اروپا: این نهاد ننگ بشریت است
  • تحریم‌های اروپا علیه روسیه به نفع فروشندگان گاز
  • تیغ شدت مصرف انرژی روی گلوی اقتصاد ایران
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید
  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران
  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران + جزئیات
  • واکنش در اروپا به گنجاندن سپاه در لیست تروریست‌ها