Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-08@11:36:14 GMT

چگونه از مصرف سوخت خودرو بکاهیم؟

تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۵۹۹۰۳

چگونه از مصرف سوخت خودرو بکاهیم؟

به گزارش جام جم آنلاین، میزان مصرف سوخت همواره یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب و خرید اتومبیل محسوب می‌شود، چرا که افزایش بهای سوخت عامل تاثیرگذار جور شدن دخل و خرج خانواده‌هاست؛ همچنین اگر از منظر مسئولیت اجتماعی به این موضوع بنگریم باید بدانیم ذخایر سوخت‌های فسیلی روز به روز در حال کمتر شدن است و نیز افزایش تولیدات صنعتی و تعداد اتومبیل‌ها در دو دهه اخیر، سبب شده هوای عمومی کره زمین در حالت خطرناک قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با عنایت به این موضوعات بسیاری از خودروسازان و البته کارشناسان فعال در این حوزه، به دنبال روش‌های جدید برای کاهش مصرف سوخت خودرو‌ها هستند.

یکی از مواردی که در چند سال اخیر شاهدش بودیم، افزایش قیمت بنزین و سوخت‌های فسیلی دیگر بوده است. افزایش قیمت بنزین یک سیاست جهانی برای کاهش مصرف سوخت بوده است و ربطی به قوانین یک کشور یا شهر ندارد. با افزایش قیمت بنزین در دو دهه اخیر مردم در سراسر دنیا به دنبال راه‌هایی برای کاهش مصرف اتومبیل خود بوده‌اند زیرا دیگر مانند قبل نمی‌توانستند هر روز باک را پر کنند و هر کجا که خواستند سفر کنند؛ از همین رو محققان و کارشناسان این حوزه اقدام به آزمایشات مختلف بر روی خودرو‌های متفاوت کردند تا بتوانند اطلاعات و راه‌کار‌های جامعی برای کاهش مصرف سوخت ارائه دهند.

در این مقاله قصد داریم برخی از مهم‌ترین نکات رانندگی را در خصوص کاهش مصرف سوخت خودرو‌ها بررسی کنیم.

سرعت خود را کم کنید

سرعت بالا یکی از عواملی است که باعث افزایش میزان مصرف سوخت اتومبیل شما می‌شود. سعی کنید سرعت اتومبیل خود را به شکلی تنظیم کنید که شتاب نسبتا ثابتی داشته باشید و مدام نیاز به افزایش و کاهش سرعت خودرو نداشته باشید؛ بر اساس مطالعات کارشناسان حوزه خودرو، سرعت بالا و غیر استاندارد می‌تواند مصرف سوخت خودرو را تا ۳۰ درصد افزایش دهد.

کمتر ترمز کنید

ترمز کردن سبب افزایش اصطکاک و کاهش عمر بسیاری از قطعات خودرو شما می‌شود، مصرف سوخت اتومبیل شما را تا حد قابل توجهی بالا می‌برد؛ پس اگر می‌خواهید مصرف سوخت‌ را کاهش دهید، بهتر است به شکلی رانندگی کنید که کمتر نیاز به ترمز گرفتن داشته باشید.

پنجره‌های خودرو را ببندید!

اگر نیازی نمی‌بینید، پنجره‌های خودرو را ببندید، زیرا باز بودن پنجره‌ها باعث گردش هوا در داخل کابین اتومبیل می‌شود و از لحاظ آیرودینامیکی باعث می‌شود خودرو تقابل بیشتری با ذرات هوا داشته باشد و همین امر باعث افزایش اصطکاک خودرو و بالا رفتن میزان مصرف سوخت آن می‌شود.

قطعات اضافی را از خودرو جدا کنید!

اگر در سفر‌های روزمره به باربند اتومبیل نیازی ندارید آن را از روی سقف بردارید، زیرا ضمن اینکه باعث افزایش وزن خودرو می‌شود، از لحاظ آیرودینامیکی باعث می‌شود اتومبیل شما تقابل بیشتری با ذرات هوا داشته باشد و باعث افزایش مصرف سوخت شما می‌شود. همچنین بسیاری از کیت‌های بدنه نصب شده بر روی اتومبیل‌ها به صورت دستی و غیر استاندارد هستند که مانند باربند میزان خودرو اصتکاک اتومبیل را بالا می‌بزند و مصرف سوخت خودرو شما را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهند.

تهویه هوا را خاموش کنید!

سیستم کولر و تهویه هوای خودرو، می‌تواند تا دو برابر مصرف سوخت اتومبیل شما را افزایش دهد، به همین دلیل اگر هوای بیرون خودرو به شکلی است که نیازی به روشن گذاشتن تهویه هوای اتومبیل نمی‌بینید، به شما پیشنهاد می‌کنیم کولر و فن داخل کابین خودرو را خاموش کنید.

- اقتباس از توصیه‌های میتسوبیشی

منبع: جام جم آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۵۹۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۱۰۰ میلیمتری بارش برف و باران در تهران/ لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب

مدیر کل هواشناسی استان تهران با اشاره به وضعیت بارش و دمای پایتخت گفت: از ابتدای سال آبی جاری تا روز گذشته (۱۶ اردیبهشت) نسبت به میانگین بلندمدت حدود ۱۱۹ میلیمتر کاهش بارش و ۲ درجه سلسیوس افزایش دما ثبت شده است.   مازیار غلامی در گفت و گو با ایسنا افزود: از ابتدای سال زراعی جاری (اول مهرماه ۱۴۰۲) تا روز گذشته ( ۱۶ اردیبهشت) در استان تهران به‌صورت پهنه‌ای ۱۴۷ میلیمتر باران باریده است این در حالیست که میانگین بلندمدت بارش ۲۳۷ میلی‌متر است بنابراین تهران ۸۹ میلی‌متر معادل با ۳۸ درصد نسبت به شرایط نرمال بارش کمتری دریافت کرده است.    وی اضافه کرد: استان تهران نسبت به سال گذشته در همین بازه زمانی حدود ۱۰ درصد افزایش بارش داشته است البته ملاک بارش، میانگین بلندمدت است بنابراین بارندگی‌های اخیر نتوانسته کاهش بارش انباشته را جبران کند.   غلامی با اشاره به وضعیت دما در سال زراعی جاری تا روز گذشته گفت: طی این مدت همراه با کاهش بارش، افزایش دما در سطح استان داشته‌ایم، به‌گونه‌ای که دمای استان نسبت به میانگین بلندمدت ۱.۹ درجه سلسیوس و نسبت به سال قبل ۱.۳ درجه سلسیوس بیشتر شده است. این وضعیت موجب افزایش تبخیر آب سطحی می‌شود و منابع آبی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.   وی اضافه کرد: طبق جدیدترین پیش‌بینی‌های فصلی تقریباً تا اوایل خرداد ماه به‌طور متناوب در سطح استان بارندگی داریم که غالباً به‌صورت رگباری و پراکنده به‌ویژه در ساعات پایانی روز و طی شب خواهد بود. تا پایان هفته جاری نیز به تناوب رگبار و رعد و برق پیش‌بینی می‌شود.   غلامی تاکید کرد: بارش‌های بهاری نمی‌تواند کاهش بارندگی استان را جبران کند چراکه عمده بارش مربوط به پاییز و زمستان است از سوی دیگر متوسط دما طی دو ماه آینده ۱ تا ۱.۵ درجه سلسیوس بیش از وضعیت نرمال خواهد بود.   مدیر کل هواشناسی استان تهران درباره وضعیت بارش پایتخت در سال زراعی جاری گفت:  از ابتدای سال آبی جاری تا روز گذشته در تهران نسبت به میانگین بلندمدت حدود ۱۱۹ میلیمتر و نسبت به سال قبل ۵۰ میلیمتر کاهش بارش داشته‌ایم این در حالیست که  در سطح استان با افزایش بارش نسبت به سال گذشته روبرو بوده‌ایم.    به گفته غلامی، دمای پایتخت نسبت به بلندمدت ۲ درجه سلسیوس و نسبت به سال گذشته ۱.۵ درجه سلسیوس افزایش یافته است.   وی تاکید کرد: با توجه به کاهش بارش و افزایش دما، صرفه‌جویی در مصرف آب چه در بخش خانگی و چه در بخش تخصصی مانند صنایع و کشاورزی توصیه می‌شود علاوه بر آن لازم است مدیریت منابع و مصارف آب در دستور کار قرار گیرد.   مدیر کل هواشناسی استان تهران اضافه کرد: زمانی که بارش پیش‌بینی می‌شود لزومی ندارد شهرداری نسبت به آبیاری فضای سبز یک روز قبل از بارندگی اقدام کند علاوه بر آن بخش کشاورزی می‌تواند با توجه به بارش‌ها یک نوبت از آبیاری را به تعویق بیندازد.   غلامی در پایان اظهارکرد: توجه به پیش‌بینی و هشدارهای هواشناسی به  کشاورزان و بخش‌های اجرایی که داده‌های هواشناسی روی عملکردشان تاثیر مستقیم دارد، توصیه می‌شود و متناسب با آن برنامه‌ریزی کنند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • واردات خودرو باید شتاب پیدا کند!
  • این غذاها و داروها را با هم مصرف نکنید؛ از وارفارین و زغال اخته تا الکل و آنتی هیستامین
  • سانحه جنجالی برای X۵۵؛ کاهش کیفیت و گرانی خودروهای تولید داخل‌ + فیلم
  • آیا با خوردن تخم‌مرغ لاغر می‌شویم؟
  • عبور موفق از پیک تابستان نیازمند همراهی مردم/ جایزه ۶۰۰ دستگاه خودرو ویژه مشترکین کم مصرف
  • ۴ عادت مخرب که به‌تدریج جان شما را می‌گیرد
  • تولید گاز باید افزایش پیدا کند/ لزوم بهینه سازی مصرف
  • تسهیل واردات خودروهای غیر بنزینی راه کار کاهش مصرف بنزین
  • کاهش ۱۰۰ میلیمتری بارش برف و باران در تهران/ لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب
  • ۱۰ فایده پیاده روی در سلامت بدن