Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-30@04:09:55 GMT

۵ عامل آمریکایی گرانی و ارزانی دلار

تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۶۳۷۷۲

هفته گذشته دلار در بازارهای جهانی تحت تاثیر پنج عامل مربوط به آمریکا در نوسان قرار گرفت و در شرایطی متفاوت تقویت و تضعیف شد. این در حالی است که معمولا عوامل خارج از این کشور و به ویژه در اروپا نیز گاها عوامل تاثیرگذاری بر ارزش دلار در بازارهای جهانی هستند. آفتاب‌‌نیوز : هفته اخیر در بازارهای جهانی ارزش دلار در برابر ین تا ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲۶ و فرانک سوئیس ۰.۷۱ درصد تضعیف شد در همین مدت ارزش یورو ۱.۱۰ و پوند ۰.۱۹ درصد در برابر دلار تقویت شده است.  
بررسی دلایل این نوسان از این حکایت دارد که کاهش تورم آمریکا در ماه اکتبر در مقایسه با سپتامبر موجب شده تا رشد خرده‌فروشی و تولیدات صنعتی آمریکا نتواند سبب تقویت دلار شود. از سوی دیگر تاثیر نگرانی از تعویق طرح کاهش مالیات شرکت‌های آمریکایی تا سال ۲۰۱۹ در بازار ارز مشهود بود و اخباری که به نفع دلار نبودند تاثیر بیشتری بر رفتار فعالان بازار داشت. البته بعد از اینکه مجلس نمایندگان آمریکا طرح کاهش مالیات که توسط نمایندگان کنگره تهیه شده بود را تصویب کرد، اندکی از سرعت کاهش ارزش دلار کاسته شد. 
عامل دیگر کاهش تقاضای دلار و تضعیف آن در مقابل سایر ارزها به کاهش بازده اوراق قرضه آمریکا بر می‌گشت که موجب ریزش ارزش این ارز در برابر یورو و البته ین ژاپن شد.
اما بر اساس گزارشی که بانک مرکزی آمریکا منتشر کرده است دو عامل موجبات تقویت دلار در برابر سایر ارزها را فراهم آورد. رشد اقتصاد آمریکا در فصل سوم سال در بهبود اعتماد اقتصادی در این کشور موجب تقویت یورو مقابل اکثر ارزها از اواسط هفته بود. رشد اقتصاد این کشور موجب شد تا اقتصاد منطقه یورو رشد ۲.۵ درصدی را تجربه کرده که ۰.۲ درصد بیشتر از رشد فصل دوم سال بود. از سوی دیگر رشد بهتر از انتظار تولیدات صنعتی منطقه یورو به تقویت واحد پولی آن کمکی نکرد.
اعلام خبری مبنی بر اینکه ۴۰ تن از اعضای حزب ترزا می نخست وزیر انگلیس با امضای سندی در خصوص توانایی وی در رهبری این کشور ابراز بی‌اعتمادی و نگرانی کرده‌اند، ابهاماتی در مورد توانایی او در کسب توافقی خوب با اتحادیه اروپا نیز شبهاتی ایجاد کرد. با این حال با وجود اینکه نگرانی‌ها وجود داشت اما پوند توانست با استفاده از ضعف دلار در مقابل آن تقویت شود و از ارزش دلار بکاهد.
از بازار ارز ایران چه خبر؟
در حالی در بازارهای جهانی در هفته منتهی به ۲۸ آبان‌ماه دلار در نوسان ارزش قرار داشت و عمدتا تضعیف شد در بازار ایران نیز در مرکز مبادلات ارزی قیمت دلار در ثبات قرار گرفت و با کاهش‌های ریالی حتی همراه بود آن هم در شرایطی که طی ماه‌های اخیر عمدتا روند رو به رشدی را طی می‌کرد. از سوی دیگر در بازار آزاد با اینکه نوسان تندی ثبت نشد ولی قیمت دلار در رنج ۴۱۰۰ تومان و حتی اندکی بیشتر قرار داشت و تا پایان هفته نرخ ۴۱۳۰ تومان را نیز در برخی ساعات تجربه کرد.
به گزارش ایسنا، رئیس کل بانک مرکزی در اظهارات خود در هفته اخیر در رابطه با جریان بازار ارز اعلام کرد که تقاضای فصلی عمده دلیل این نوسان بوده و با این حال منابع ارزی ایران کافی است و کمبودی در آن مشاهده نمی‌شود. سیف، تاکید داشت که نوسان ارزی بازار به گونه‌ای است که قابل کنترل بوده و جای نگرانی چندانی وجود ندارد.

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۶۳۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار دلار سرد‌تر می‌شود؟

بررسی‌های به عمل آمده از بازار ارز غیر‌رسمی تهران در هفته‌ای که گذشت گویای آن است که نرخ دلار آزاد در هفته نخست اردیبهشت ۲.۸۳ درصد کاهش یافته است. از بین رفتن ریسک‌های سیاسی در اخبار سبب شده حجم تقاضای بازار آزاد کاهش یابد. از سوی دیگر مال‌دار‌ها نیز با ترس از تشدید روند کاهشی، اقدام به فروش دارایی‌های خود کرده‌اند.

به گزارش دنیای اقتصاد، بازار ارز و طلا در هفته‌ای که گذشت افت نرخ نسبتا قابل توجهی را تجربه کرد. در حالی که قیمت هر برگ دلار آزاد در بازار روز پنج‌شنبه ۳۰ فروردین ماه در کانال ۶۵ هزار تومانی معامله می‌شد، قیمت این ارز در روز‌های پایانی هفته نخست اردیبهشت در کانال ۶۳ هزار تومانی ثبت شد. این در حالی است که سکه طلا در روند کاهشی دلار را پشت سر خود قرار داده و در همین مدت زمان ۵.۵۶ درصد افت کرده است. تحلیلگران بازار تهران عامل این روند کاهشی بازار را در پارامتر‌های سیاسی دنبال می‌کنند.

به عقیده این افراد رشد قیمتی که بازار در هفته‌های اخیر تجربه کرده بود، پشتوانه معاملاتی نداشت و صرفا با تشدید هیجانات اتفاق افتاد. در نتیجه در زمان تخلیه این هیجانات، حمایت محکمی در بازار مشاهده نمی‌شود و افت نرخ به راحتی صورت می‌پذیرد. از سوی دیگر همراه شدن فروشندگان در بازار این روند را تشدید می‌کند. بسیاری از افرادی که در روز‌های هیجانی بازار اقدام به خرید ارز در نرخ‌های بالا کردند، اکنون با هدف ضرر کمتر اقدام به عرضه دارایی‌های خود کرده و افت سطح تقاضا در کنار افزایش سطح عرضه به تشدید روند کاهشی دامن می‌زند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در زمان انتشار نخستین ریسک‌های سیاسی قیمت شاخص ارزی در کانال ۶۱ هزار تومانی معامله می‌شد. در نتیجه برخی از فعالان بازار معتقدند که اگر کلیه هیجانات از بازار تخلیه شود امکان حضور مجدد نرخ اسکناس آمریکایی در کانال مذکور وجود دارد.

سکه جا زد، دلار ادامه داد

روند بازار‌های ارز و طلا در روز پنج‌شنبه ۶ اردیبهشت متضاد بود. دلار آزاد که در راستای روند کاهشی جدید خود در بازار روز چهارشنبه به رقم ۶۴ هزار تومان رسیده بود، بازار پنج‌شنبه را نیز با افت نرخ پشت سر گذاشت و در این روز حدود ۵۵۰ تومان کاهش یافت تا در رقم ۶۳ هزار و ۴۵۰ تومان معامله شود.

گفتنی است که آخرین روز حضور دلار در این نرخ ۲۱ فروردین بود. اما برخلاف روند کاهشی دلار، قیمت شاخص‌های طلایی بازار تهران در روز‌های پایانی هفته گذشته افزایشی بود. هر قطعه سکه طلا طرح جدید در بازار پنج‌شنبه با رشد ۵۰۰ هزار تومانی به رقم ۴۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. ربع سکه طلا نیز در این روز رشدی ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرد و در رقم ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان داد و ستد شد.

به عقیده برخی از تحلیلگران بازدهی‌های هفتگی منفی ۵.۵۶ درصدی سکه و منفی ۲.۸۳ درصدی دلار، این اصلاح نرخ سکه را توجیه می‌کند. البته نوسانات طلای جهانی را نیز می‌توان دیگر عامل تغییر روند بازار سکه دانست.

دیگر خبرها

  • کف قیمت دلار کجاست؟
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
  • ریزش سنگین ارز/احتمال بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزاری تقویت شد
  • ارزش گوگل اوج گرفت؛ غول تکنولوژی از ۲ تریلیون دلار گذر کرد
  • ارزش بازار آلفابت از ۲ تریلیون دلار گذشت
  • روز حساس برای سکه‌ بازان؛ شرط مهم برای کاهش قیمت سکه
  • آلفابت به کلوب ۲ تریلیون دلاری‌ها پیوست
  • افت تراز یک پله‌ای ارزش دلاری بورس تهران!
  • نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت ۱۱:۰۰
  • بازار دلار سرد‌تر می‌شود؟