Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-26@17:14:52 GMT

نزول در مدارا و متوسط در شاخص سلامت

تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۶۵۷۵۴

نزول در مدارا و متوسط در شاخص سلامت

محدثه جلیلی پژوهشگر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در این باره تحلیلی ارایه کرده است که می خوانید  :
سالانه شاخص‌های مختلفی توسط نهادهای جهانی تولید می‌شود که توسط سرمایه‌گذاران و نهادهای بین‌المللی برای ارزیابی و مقایسه نسبی روند رشد و توسعه کشورها مورد تجزیه‌وتحلیل قرار می‌گیرد که بی‌شک بر روند روابط اقتصادی و سرمایه‌گذاری هر کشور تأثیرگذار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شاخص‌ها به‌نوعی بیانگر نگاه جهانی به وضعیت اجتماعی و اقتصادی در هر کشور است و البته شناخت لازم برای برنامه‌ریزی را در اختیار کشورها قرار می‌دهند و کشورها به‌واسطه آن از جایگاه نسبی رفاه مردمشان مطلع می‌شوند. همچنین نگاه به آمارهای تولیدشده توسط این مؤسسات نشان می‌دهد اکثر کشورهای جهان گرفتار چه مشکلات اقتصادی و اجتماعی هستند. اکثر رتبه‌بندی‌هایی که ارائه می‌شود در ارتباط با نهادهایی است که حاکم بر تعاملات اقتصادی و اجتماعی بین مردم و دولت هستند.آمار این مؤسسات به طرق مختلفی به دست می‌آید. برخی از مؤسسات از طریق پیمایش، برخی مصاحبه با متخصصان و برخی ترکیب هر دو روش را در دسترسی به اطلاعات موردنظر استفاده می‌کنند. در قرن بیستم با کشف تولید ناخالص داخلی توسط کوزنتس دنیا وارد مرحله جدیدی از توجه به توسعه شد و به‌سرعت کشورها برای رسیدن به نقطه مطلوب شروع به برنامه‌ریزی در این زمینه کردند. این اتفاق که هم‌زمان با رکود بزرگ اقتصادی در آمریکا بود، به‌عنوان شاخص منجی بسیار مورد استقبال قرار گرفت و هر کشوری به تقلا برای پیشرفت در این زمینه روی آورد. اما این شاخص تنها یک ابزار اندازه‌گیری در اقتصاد بوده است و به‌تنهایی توان لازم برای سنجش رفاه یک کشور را نداشت. در مدت‌زمان کوتاه اما متأسفانه با توجه به آسیب‌های فراوانی که نگاه صرف توسعه اقتصادی داشت، جامعه آگاه شد و دانست که نمی‌تواند تنها با بالاترین نمره اقتصادی، شادترین و مرفه‌ترین افراد را داشته باشد. به دنبال این آگاهی، دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی را باید آغاز نگرانی‌ها و توجه مردم به توسعه اجتماعی و نیز توجه به آثار زیست‌محیطی در فعالیت‌های اقتصادی دانست. دژ اقتصادی با بحران سال ۲۰۰۸ ترک بزرگی برداشت و بنابراین باز نیاز به شاخص‌های کمکی برای سنجش سطح رفاه کشورها احساس می‌شد. این احساس که برای شاد و مرفه بودن چه مکانیسم‌هایی ضروری است. در این خصوص شاخص‌های مختلفی به سنجش وضعیت کشورهای جهان و رتبه‌بندی در این خصوص ورود کرده‌اند. این تفکر قوت گرفت که توسعه واقعی باید پیشرفت اجتماعی و اقتصادی را توأمان مدنظر داشته باشد. از این رو شاخص‌های اجتماعی و به عبارتی توسعه اجتماعی به‌کندی مورد توجه قرار گرفت. اهمیت این دیدگاه از آنجا است که اندازه‌گیری توسعه را با احساس واقعی مردم از میزان تبعیض، امید به زندگی آنها، امنیت، محیط‌زیست سالم و ... را اندازه‌گیری کرده و پایداری واقعی را لحاظ می‌کند.شاخص‌های مربوط به رفاه اجتماعی بهبود واقعی برای زندگی مردم را مدنظر دارند.
شاخص پیشرفت اجتماعی
93 اعلام کرده است. مرکز سازمان غیرانتفاعی ضرورت پیشرفت اجتماعی در سال 2012 در آمریکا ثبت شده است و از آن سال شاخص «پیشرفت اجتماعی» (Social Progress Index) را هرساله اندازه‌گیری می‌کند. پیشرفت اجتماعی عبارت است از «ظرفیت جامعه در برآوردن نیازهای اساسی شهروندان، ایجاد شرایطی که به شهروندان و اجتماعات محلی اجازه دهد کیفیت زندگی خویش را ارتقاء داده و تثبیت نمایند و به وجود آوردن موقعیتی است که همه افراد بتوانند به همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود دست یابند». شاخص پیشرفت اجتماعی از سه بعد «نیازهای اساسی انسان»، «بنیان‌های به‌زیستن» و «فرصت» تقسیم‌بندی می‌شود. این ابعاد با 12 مؤلفه و 54 سنجه از 26 مؤسسه جهانی توسط سازمان غیرانتفاعی «ضرورت پیشرفت اجتماعی» از سال 2012 تاکنون به‌صورت سالانه جمع‌آوری و منتشر می‌شود. وضعیت ایران در این شاخص از سال 2014 تا 2016 بررسی شده است. اکنون ارقام متناظر با مؤلفه‌های تغذیه و مراقبت‌های پایه پزشکی، آب و بهداشت عمومی، سرپناه و امنیت فردی در بعد «نیازهای اساسی» ،دسترسی به دانش پایه، دسترسی به اطلاعات و ارتباطات، سلامت و تندرستی و کیفیت محیط‌زیست در شاخص «بنیان‌های به‌زیستن» در باره ایران  بررسی شده  است . علاوه بر این در بعد «فرصت» مؤلفه‌های حقوق فردی، آزادی فردی و حق انتخاب، مدارا و ادغام و دسترسی به آموزش پیشرفته مورد توجه بوده است.

آمارها و اطلاعات نشان می دهد ایران از نظر شاخص پیشرفت اجتماعی، در سال ۲۰۱۴ با امتیاز 56.65 در رتبه 94 از 132 کشور قرار داشت.طبق نتایج چهار سال اخیر، در سال 2014 نیوزیلند با امتیاز 88.24 از 100 در رتبه اول و ایران با امتیاز 56.65 در رتبه 94 از 132 کشور قرار داشت. در سال 2015 نروژ با 88.36 در رتبه نخست و ایران با 56.85 در رتبه 95 از 133 کشور رتبه‌بندی شده بود و در سال 2016 با امتیاز 90.09 امتیاز در رتبه نخست و ایران با 59.45 در رتبه 93 جهانی از 133 کشور قرار داشته است. در بررسی سال‌های بین 2014 تا 2016 ایران در دو بعد نیازهای اساسی انسانی و بنیان‌های بهزیستی بهبود داشته است اما در بعد فرصت روند نزولی داشته است. در سال 2016 ایران در بین 13 کشور منطقه در رتبه 9 قرار دارد که چندان مطلوب نیست. در بین کشورهای منطقه امارات و کویت در رتبه‌بندی این شاخص متوسط رو به بالا، کشورهای ترکیه، عربستان، اردن، آذربایجان، لبنان، مصر و ایران متوسط رو به پایین و کشورهای عراق، پاکستان، یمن و افغانستان خیلی ضعیف و بد ارزیابی شده است. در همین سال در بررسی مؤلفه‌های این شاخص وضعیت ایران در مؤلفه‌های تغذیه و مراقبت‌های پایه پزشکی، آب و بهداشت عمومی، دسترسی به دانش پایه خیلی خوب ارزیابی شده‌اند. مؤلفه‌های سرپناه، سلامتی و تندرستی، نسبتاً خوب، مؤلفه‌های امنیت فردی، آزادی فردی و حق انتخاب، متوسط، مؤلفه‌های دسترسی به اطلاعات و ارتباطات، کیفیت محیط‌زیست، مدارا و ادغام و دسترسی به آموزش پیشرفته وضعیت بد و ضعیف و در نهایت مؤلفه «حقوق فردی» که شامل سنجه‌های (حقوق سیاسی، آزادی بیان، آزادی گردهمایی و تجمعات، آزادی جنبش‌ها و حقوق مالکیت خصوصی) بسیار بد ارزیابی شده‌اند.

مطابق با اطلاعات دردسترس  در مؤلفه‌های تغذیه و مراقبت‌های پایه، امنیت فردی، دسترسی به دانش پایه، دسترسی به اطلاعات، پایداری محیط‌زیست و دسترسی به آموزش پیشرفته در وضعیت صعودی طی سال‌های مورد بررسی را شاهد بوده‌ایم و در مقابل در مؤلفه‌های آب و بهداشت عمومی، سلامت و تندرستی، آزادی فردی و حق انتخاب و مدارا و ادغام روند نزولی را شاهد بوده‌ایم. در زمینه حقوق فردی نیز جهش قابل‌توجهی داشته‌ایم. با بررسی زیر شاخص‌های این مؤلفه شاهد افزایش نمره آزادی جنبش‌ها در سال 2017 به نسبت سال قبل آن هستیم. شاخص سرپناه از سال 2014 تا 2016 روند بهبود را در پیش داشته است اما در سال 2017 رو پسرفت رفته است.در سال 2016 ایران در بین 13 کشور منطقه در رتبه 9 قرار دارد که چندان مطلوب نیست.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۶۵۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث اولین خوابگاه متاهلی در دانشگاه شاهد/ در شاخص‌های فرهنگی رتبه برتر را کسب کردیم

رئیس دانشگاه شاهد از احداث اولین خوابگاه متاهلی این دانشگاه با ظرفیت ۳۳ واحد در محوطه دانشگاه شاهد خبر داد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، احمد چلداوی، رئیس دانشگاه شاهد در نشست خبری تشریح برنامه‌های این دانشگاه گفت: دانشگاه شاهد شامل ده دانشکده است که در حوزه علوم پزشکی و علوم انسانی و علوم پایه است که ۳۸ کارشناسی، ۱۰۰ رشته ارشد هستند.

وی افزود: دانشگاه شاهد در مجموع ۶ هزار دانشجو دارد که در سطوح مختلف تحصیلی مشغول تحصیل هستند.


وی ادامه داد: در حوزه پژوهش بودجه پژوهشی را ده برابر کردیم که پژوهانه اساتید هم ده برابر شد.


چلداوی اضافه کرد: حدودا قرارداد‌های ارتباط با صنعت ما ۱۷ برابر و مبلغ آن هم ۱۴ برابر شد.

وی ادامه داد: هزار متر مربع مرکز نوآوری راه اندازی کردیم، مرکز رشد دانشگاه هم راه اندازی شده است.


وی با اشاره به حوزه فرهنگی گفت: دوره‌های هم اندیش اساتید برگزار می‌شود، اردو‌های راهیان نور و مشهد را داشتیم و در دو شاخص مهم فرهنگی رتبه اول را کسب کردیم.


رئیس دانشگاه شاهد گفت: پذیرش دانشجو در این دانشگاه به صورت غیر متمرکز است و ۴ برابر ظرفیت دانشجو معرفی می‌شود که با برگزاری مصاحبه دانشجویان پذیرش می‌شوند.


وی خاطرنشان کرد: دانشجویان دختر در انتخاب دانشگاه می‌دانند که پوشش برتر را دارد و در دانشگاه شاهد چادر پوشش دانشجویان است.


چلداوی گفت: جمعیت دانشجویی دانشگاه شاهد ۵۰ درصد دختر و ۵۰ درصد را نیز پسران تشکیل می‌دهند.


وی ادامه داد: ۳۴۴ عضو هیات علمی در دانشگاه شاهد داریم که سرانه مقالات بین المللی ۱/۵ به ازای هر استاد است.

چلداوی گفت: خوابگاه متاهلی نداشتیم و در اولین اقدام یک خوابگاه ۳۳ واحدی در مرحله تدوین نقشه است که در محوطه دانشگاه احداث خواهد شد.


وی افزود: دانشگاه شاهد سیاست زده نیست، اما منفعل سیاسی هم نیست در حوادث ۱۴۰۱ تعداد زیادی گردهمایی دانشجویی داشتیم و مناظره‌های سیاسی برگزار کردیم و در دو سال اخیر ۸۹۹ عنوان برنامه تشکل‌ها برگزار کردند.

دیگر خبرها

  • بهبود ۹ پله‌ای رتبه فضای کسب و کار کرمانشاه
  • دسترسی اقتصادی شرط اجرایی شدن سند ملی امنیت غذا
  • یگان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی رتبه اول عملکرد کشوری را کسب کرد
  • وجود ۱۲۶۰ کسب‌وکار دارای نماد اعتماد الکترونیک در کردستان
  • صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل
  • احداث اولین خوابگاه متاهلی در دانشگاه شاهد/ در شاخص‌های فرهنگی رتبه برتر را کسب کردیم
  • روند کاهشی نرخ تورم ماهانه در استان یزد
  • رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس بیان کرد؛ نمره ضعیف کشور در برخی شاخص های محیط زیستی
  • بیش از 95 درصد مردم چهارمحال و بختیاری به شاخص‌های سلامت دسترسی دارند
  • رتبه ۲۸ استان یزد در میزان بارندگی در کشور