Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون دادستان اصفهان گفت: پیشگیری از وقوع جرم علیه کودکان همگانی بوده و متولی آن تنها یک دستگاه نیست لیکن با ارتقای سطح فرهنگ جامعه می‌توان به کاهش آسیب‌ها کمک کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، امرالله شریفی پیش از ظهر امروز در همایش پیشگیری از سوء رفتار با کودکان پیرامون جایگاه مساله کودک آزاری در قانون اظهار داشت: جمعیت کنونی کودکان جهان 2 میلیارد نفر است که بیش از یک چهارم آن‌ها در کشورهای اسلامی قرار دارند و نشانگر وظیفه سنگین و خطیر ما در برخورد با آن‌هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: تاریخ کیفری تا قبل از شخصی‌سازی مسئولیت کیفری نشان می‌دهد ارتکاب جرم علیه کودکان زیاد بوده برای همین امروزه تمام نظام‌های حقوقی درصدد حمایت قانونی و قضایی از کودکان‌اند.

معاون دادستان استان اصفهان پیرامون حقوق کودکان در اسناد و قوانین بین المللی و ملی بیان کرد: در اسناد بین المللی و پیمان‌نامه حقوق کودکان در مواد 1 تا 42 مصادیق کودک آزاری تصریح شده و تمام آن‌ها در جوامع مختلف به رسمیت شناخته می‌شود.

وی از حق حیات، ممنوعیت سقط جنین، ممنوعیت اعدام کودکان، مراقبت از کودکان و مشارکت با آن‌ها، احتران به اندیشه کودک، حق تفریح و بازی، هویت داشتن، حمایت از کودکان در برابر خشونت و تنبیه بدنی، حمایت از فرزند خوانده، حق آموزش و پرورش و عدم بهره‌کشی از کودکان به عنوان بخشی از حقوق مصرحه کودکان نام برد و افزود: در ارتباط با کودکانی که در معرض مواد مخدر هستند یا کودکان معلول و ناتوان که روز به روز بر تعدادشان افزوده می‌شود نیز کنوانسیون‌های خاصی وجود دارد.

شریفی تصریح کرد: رشد 190 درصدی آزارهای جنسی و جسمی بسیار تکان دهنده است که نمایانگر سوء استفاده از کودکان بوده برای همین در اسناد بین المللی حقوق کودک مورد توجه جدی قرار گرفته و در مواد قانونی به وظایف مشترک والدین و دولت‌ها برای حمایت از کودکان نیز اشاره شده است.

وی با بیان اینکه حقوق کودکان جزء حقوق بشر جهانی است و انعکاس آن در قوانین داخلی ملل نیز مشاهده می‌شود، اظهار داشت: در کنوانسیون حقوق کودکان معروف به CRC افراد تا 18 سال را کودک می‌نامند و مصادیق محرومیت از بازی، اخراج از منزل، ترساندن کودک حتی برای شوخی و بازی یا قرار دادن وی در موقعیت ترسناک مانند ذبح گوسفند جلوی کودک را مصادیق کودک آزاری می‌‌دانند.

معاون دادستان اصفهان ادامه داد: جمهوری اسلامی قوانین حمایتی خود را وضع کرده هرچند برخی موارد آن نیاز به بازنگری داشته اما در سال 81 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان تصویب شد و در ماده 2 این قانون هرگونه اذیت و آزار علیه کودکان جرم‌انگاری شده و ویژگی جنبه عمومی بودن نیز بر آن بار می‌شود.

وی تصریح کرد: عمومی بودن جرایم کودکان بدین معنی است که با گذشت شاکی پرونده خاتمه نخواهد یافت و مدعی العموم به دلیل اهمیت موضوع وارد شده و پرونده را رسیدگی می‌کند. در این قانون حمایت‌های گسترده‌ای از طیف کودکان صورت گرفته که همگی در راستای پیشگیری از وقوع جرم علیه آن‌هاست.

شریفی خاطرنشان کرد: پیشگیری از وقوع جرم نیز همگانی بوده و متولی آن تنها یک دستگاه نیست و ناظر بر تمام اقسام پیشگیری ازجمله قبل از وقع جرم و بعد از وقوع جرم است که با ارتقای سطح فرهنگ جامعه می‌تواند به کاهش آسیب‌ها کمک کرد.

انتهای پیام/

R41346/P1486/S6,51/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۶۷۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۵۰ درصدی نقاط حادثه‌خیز استان خوزستان

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خوزستان از کاهش ۵۰ درصدی نقاط حادثه‌خیز استان در یک سال گذشته خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، علیرضا باوی با اشاره به روز ایمنی و حمل و نقل، اظهار داشت: در سال‌های اخیر اقدامات متعددی در حوزه بهسازی و ساخت راه‌ها با هدف کاهش تصادفات انجام شده است، اما هنوز ایراداتی در کیفیت راه‌ها و نقاط حادثه‌خیز وجود دارد.

 وی با بیان اینکه در استان خوزستان 19 نقطه حادثه‌خیز توسط پلیس راهور کشور و وزارت راه و شهرسازی احصا و به استان خوزستان نیز ابلاغ شد، افزود: در سال 1402 تعداد 9 نقطه که در تعهد اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان بود، رفع شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری دادگستری استان خوزستان گفت: منطقه غره در محور رامهرمز - بهبهان، شهرک دانش در محور اندیمشک - شوش، شهرک مدنی در محور ماهشهر - هندیجان، تقاطع ظلم‌آباد در محور گتوند - لالی، کیلومتر 20 محور خرمشهر - اهواز، قلعه چنعان محور کمربندی - صنایع فولاد، تدین در محور ملاثانی- اهواز، کارخانه قند محور شوش- دزفول و خارستان در محور بهبهان - رامهرمز، نقاطی است که رفع نقص آن‌ها انجام و ایمن‌سازی شده است. در معاونت اجتماعی و پیشگیری دادگستری استان خوزستان، جلسات متعددی برگزار و مصوبات از دستگاه‌های مسئول با توجه به تکالیف و امور محوله، پیگیری می‌شود.

وی با تأکید بر لزوم ارتقای فرهنگ رانندگی صحیح بین مردم و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات این معاونت در سال گذشته تهیه محتوای پیشگیرانه و انتشار از طریق رسانه‌های جمعی و ارسال پیامک به رانندگان پر خطر بوده است.

باوی افزود: مواردی همچون نصب و به روزرسانی سامانه‌های کنترل سرعت و ثبت تخلفات جاده‌ای (درون و برون شهری)، رصد آخرین وضعیت دوربین‌های هوشمند در استان خوزستان و نصب سامانه‌های نظارتی جهت اعمال نظارت بر نقاط حادثه خیز، می‌تواند در کاهش تلفات جانی و خسارت های مالی موثر باشد و باید در سال جاری نسبت به آن اهتمام ویژه‌ای شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کاهش ۵۰ درصدی نقاط حادثه‌خیز استان خوزستان
  • مجلس وارد بررسی جزئیات لایحه ارتقای امنیت زنان شد
  • اجرای ناقص و ناتمام قوانین یکی از اشکال‌های قانون‌گذاری است
  • تاکید استاندار بر پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش آموزی
  • سمن‌ها و گروه‌های مردمی بر حوزه دانش آموزان تمرکز کنند
  • دومینوی آسیب‌ها با میکاپ دختربچه‌ها
  • دومینوی آسیب‌
  • شناخت زودهنگام اختلالات رشد، موثر بر عملکرد فردی و اجتماعی کودک در آینده
  • خزعلی: دشمن در جنگ نرم به دنبال سلب هویت و معنویت ما است
  • دشمن در جنگ نرم به دنبال سلب هویت و معنویت ما است