Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-29@23:08:26 GMT

مداخله دولت باید در قیمت نان کاهش یابد

تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۷۲۱۴۹

مداخله دولت باید در قیمت نان کاهش یابد

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدید از یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آرد و نان گفت: مجموعه تولید نان باید به سمت تولید انبوه و صنعتی و تولیدی که با حداقل قیمت به دست مردم برسد، حرکت کند و این مهم نیازمند کاهش مداخله دولت در این امر است. به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدید از یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آرد و نان در گفت‌و‌گو با خبرنگاران، گندم را یکی از مهمترین مواد مغذی بشر و بی بدیل دانست و افزود: به دلیل همین اهمیت و حساسیت مداخله بیش از اندازه در موضوع گندم و نان ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اینکه مداخله بیش از اندازه محدودیت‌هایی را برای گسترش صنعت آرد و نان به وجود می‌آورد، تصریح کرد: این مداخله‌ها سبب شد تا از ایجاد صنایع برای تولید انبوه نان‌های مختلف مورد نیاز، استفاده از این صنعت برای تولیدات جانبی دیگر غیر از نان و همچنین امکان صادرات در این حوزه بی‌بهره شویم.
شریعتمداری با اعلام اینکه در دولت یازدهم و همچنین از ابتدای دولت دوازدهم تلاش شد حرکت جدیدی در توسعه صنعت گندم، آرد و نان با کاهش میزان مداخله دولت در این امر فراهم شود، گفت:، چون نان محصولی مغذی و مورد استفاده عامه مردم است و بخشی از آن باید حتماً با قیمت‌های مناسب در اختیار طبقاتی از جامعه که با محدودیت‌های مالی مواجه هستند قرار بگیرد گفت: مجموعه تولید نان باید به سمت تولید انبوه و صنعتی و تولیدی که با حداقل قیمت به دست مردم برسد، حرکت کند و این مهم نیازمند کاهش مداخله دولت در این امر است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه از دولت یازدهم تصمیم‌گیری در حوزه مسایل مربوط به گندم، آرد و نان و صنعت آن تا جایی که مقدور بود غیر متمرکز شد، ادامه داد: تلاش کردیم تا فرمانداری‌ها از طرف دولت، اتحادیه‌های صنفی ذیربط و انجمن‌های صنفی تولید کنندگان صنعت گندم و آرد و نان در سطوح استانی اختیارات بیشتری برای تصمیم‌گیری در این موضوع داشته باشند که این راه حلی برای توسعه همه جانبه این صنعت است.
شریعتمداری خرید تضمینی گندم را دیگر برنامه مهم دولت در این سال‌ها دانست و گفت: تولید این محصول استراتژیک باید به گونه‌ای شود که همواره واردات گندم به کشور کاهش یابد و در این بخش خودکفا شویم و ما سیاست خرید تضمینی گندم را همچنان ادامه دهیم.
وی با اشاره به وظایف وزارت جهاد کشاورزی در این حوزه مهم نیز افزود: وزارت جهاد کشاورزی متکفل این امر است که با بهره وری بیشتر عوامل تولید در تولید محصولات استراتژیک، قیمت آن‌ها را به قیمت‌های جهانی نزدیک کند و از سوی دیگر باید صرفه و صلاح اقتصادی برای تولید این محصول در داخل کشور نیز هر روز بیشتر شود و این هدفی است که در پیش گرفتیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه ستاد تنظیم بازار بر نظارت بیشتر فرمانداری‌ها و اتحادیه‌های صنفی بر قیمت نان در سطح کشور تاکید دارد، اضافه کرد: این ستاد بر اختیار اتحادیه‌های صنفی، اتاق‌های اصناف با هماهنگی فرمانداران سراسر کشور برای تعیین قیمت این محصول تأکید کرده است.
شریعتمداری با اشاره به تصمیم ستاد تنظیم بازار، مبنی بر اینکه حداکثر سقف مجاز برای افزایش قیمت نان هر سال بیش از ۵ درصد نشود، گفت: متاسفانه برخی مراکز تولید این سال‌ها بدون دریافت قیمت مصوب افزایش حداقلی را اعمال کرده بودند وآنچه ستاد تنظیم بازار تاکید دارد این است که از زمان تعیین قیمت مصوب در سه سال پیش در هر سال بیش از ۵ درصد اجازه افزایش قیمت وجود ندارد.
وی افزود: این ستاد کلیت تصویب شده، ولی اختیار به اتاق‌های اصناف و اتحادیه‌های صنفی واگذار شده است که با هماهنگی فرمانداری‌ها نسبت به انجام و نظارت بر این کار اقدام کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۷۲۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری

به گزارش «تابناک» به نقل از سایپانیوز، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا به همراه تنی چند از اعضای هیات مدیره،‌ معاونان و مدیران عامل شرکت های گروه سایپا ضمن حضور در شرکت فولاد مبارکه و بازدید از خطوط تولید، در نشستی با مدیرعامل و اعضای هیات مدیره این شرکت در راستای انجام تعاملات بیشتر به گفتگو پرداخت.

جواد توسلی مهر در این نشست مشترک گفت: صنعت فولاد صنعت مادر و یکی از زیرساخت‌های مهم تولید کشور است و از سوی دیگر نیز صنعت خودرو نیز پیشران است.

او با بیان اینکه بحث تولید می‌تواند حال مردم را خوب کند و با پرداختن به تولید و تأمین معیشت مردم سایر مشکلات نیز حل خواهد شد و راهکار آن اعتماد به توانمندی های داخلی و ظرفیت خوبی است که در کشور وجود دارد، افزود: شرکت‌های خودروسازی با حدود ۵۵ میلیون نفر سهامدار در بازار سرمایه رو به رو هستند، علاوه بر این ۶۰۰ هزار خانواده در زنجیره تأمین خودروسازی ارتزاق می‌کنند و گروه خودروسازی سایپا و ایران خودرو حدود ۱۰۰ هزار خانواده را شامل می‌شوند که قسمت بزرگی از اجتماع هستند و اگر روند این دو خودروساز در تولید مناسب باشد حال طیف بزرگی از مردم خوب خواهد شد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه در کشور و در دهه ۹۰ ایران خودرو دیزل زیانی ۱۳ برابر سرمایه داشت، افزود: در این شرایط سهامداران برای انحلال شرکت شکایت کرده بودند، سهامداران عمده از جمله ایران خودرو حال خوبی نداشت اما وقتی روند معکوس شد و افزایش و جهش تولید را در دستور کار قرار دادیم، در سال ۹۹ به چهار برابر میزان تولید رسیدیم و سال 1400 به سود خالص سنگین و سال ۱۴۰۱ به ۷ هزار میلیارد سود خالص رسیدیم و به نسبت همین مبلغ، پول به دولت دادیم و می‌توان گفت ۲ همت برای تولید سرمایه‌گذاری شد که حجم زیادی از اشتغال زایی را به همراه داشت.

او با بیان اینکه امسال در سایپا برنامه‌ای در دستور کار داریم که  ۱۰۰ درصد قابل انجام است، گفت: تولید حدود ۶۷۱ هزار دستگاه خودرو را در دستور کار داریم و این آمار در سال گذشته 480 هزار خودرو بوده است که می‌توان گفت در سال جاری ما ۴۰ درصد افزایش تولید را خواهیم داشت.

توسلی با بیان اینکه اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است، ابراز کرد: ما مواد اولیه را از بورس تهیه می‌کنیم و اگر این قیمت توسط دولت مدیریت و نگهداری شود دیگر هر روز نیاز به قیمت‌گذاری خودرو نداریم و بخش عمده مشکلات در این حوزه برطرف خواهد شد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه برای انجام روند اصلاحی، رفتارهای خوبی را شاهد بوده‌ایم، ابراز کرد: امیدواریم تا چند روز آینده نتایج خوبی را از دولت در اصلاح قیمت مواد اولیه دریافت کنیم که بر این اساس تعاملاتمان با زنجیره تأمین از جمله فولادمبارکه بهتر و باعث مناسب تر شدن وضعیت تولید خواهد شد.

او تصریح کرد: استفاده از فناوری‌های نوین،‌ صنایع دانش بنیان، صنایع های‌تک، ایجاد تنوع محصول و افزایش کیفیت مستلزم جهش تولید و اصلاح ساختارهای مالی است که با انجام این امور یقینا سال متفاوتی در صنعت خودرو کشور خواهیم داشت و رکورد دهه 90 شکسته خواهد شد.

توسلی مهر افزود: تعاملات ما با فولادمبارکه در راستای افزایش 40 درصدی تولید خودرو است که افزایش ۴۰ درصدی اعلام نیاز به ورق خودرو در این راستا است.

دیگر خبرها

  • سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • تعیین تکلیف چای سنواتی باید مدبرانه‌ باشد
  • شیوع آفت سن گندم با گرم شدن هوا افزایش می‌یابد
  • ضرورت تعیین تکلیف چای سنواتی/ دغدغه کشاورزان برطرف شود
  • قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید
  • سابقه چندساله رشد تولید با مشارکت مردم در صنعت نفت
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری