Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: مراکز دانشگاهی و انجمن‌های علمی در خصوص آسیب‌های اجتماعی نقش پیشگیرانه داشته باشند. 

علی شیخ‌الاسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه خشونت خانگی به معنی رفتار خشونت‌‏آمیز و سلطه‏‌گرانه‏ عضوی از خانواده علیه عضو یا سایر اعضای خانواده است، اظهار کرد: بر اساس مطالعات روانشناسان و جامعه‏‌شناسان، خشونت معمول در خانواده علیه کودکان، خردسالان و زنان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان اینکه خشونت درون خانواده بازتاب الگوهای کلی‌تر رفتار خشن است، افزود: بسیاری از مردانی که زنان و کودکانشان را از نظر فیزیکی مورد خشونت قرار می‌دهند، در زمینه‌های دیگر نیز سابقه‏ خشونت دارند. 

شیخ‌الاسلامی ادامه داد: خانه اغلب به عنوان پناهگاه امن تلقی می‌شود، اما خشونت خانگی بخشی از تجربه‏ ناخوشایند برخی از زندگی‌‏های خانوادگی است. خشونت خانگی پدیده‌‏ای جدید نیست، اما توجه به آن به عنوان مساله‌‏ای اجتماعی تقریباً جدید است. 

عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی خاطرنشان کرد: طبق آمار کمتر از 35 درصد از خشونت‌های خانگی در ایران به پلیس گزارش داده می‌شود و در یک تحقیق سه ماهه از 180 مورد شکایت خشونت خانگی، 128 مورد حاضر به پیگرد قانونی مجرم نشده‌اند. بیشترین خشونت خانگی و همسرآزاری در خانواده‌‏هایی دیده می‌شود که اعضای خانواده با حق و حقوق خود به عنوان یک عضو خانواده آشنا نیستند. 

وی با بیان اینکه امروزه خشونت علیه کودکان یکی از مشکلات جدی و دارای اولویت برای مدیران و برنامه‏‌ریزان سلامت در بسیاری از نقاط به ویژه در کشورهای در حال توسعه به شمار می‌‏رود، تصریح کرد: خشونت علاوه بر آنکه سلامت جسمی و روانی کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، احتمال خودکشی کودکان را در آینده افزایش داده و باعث مشکلاتی در زمینه‌‏های تحصیلی، شغلی و خانوادگی آنان خواهد شد. 

شیخ‌الاسلامی با بیان اینکه بر اساس شواهد در برخی از کشورها 1 تا 5 درصد تولید ناخالص ملّی صرف هزینه‏‌های درمانی خشونت می‌‏شود، اضافه کرد: آسیب‌رساندن به رشد فیزیکی و عاطفی کودک، توانایی یادگیری او را کاهش داده و احتمال رفتارهای مخاطره‏ آمیز سلامتی در آینده‏ کودکان، از جمله استعمال دخانیات، مصرف الکل و رفتارهای ضداجتماعی را افزایش می‏‌دهد. 

وی ادامه داد: بر اساس گزارش‌های منتشر شده، میزان کودک‏ آزاری در 6 ماه اوّل سال 96 نسبت به زمان مشابه در سال گذشته افزایش یافته است. طبق آمار گرفته شده در سطح کشور در 6 ماه ابتدایی سال 96 در حوزه‏ کودک ‏آزاری، تعداد تلفن‌های ثبت شده از طریق خط 123، 8478 تماس بوده است. 

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه خانواده‌‏ها باید تشخیص دهند که کودک‏ آزاری جرم و همچنین ضرری جدی برای آینده‏ کودکان است، افزود: ما نیازمند آگاهی و دانش عمومی در این باره هستیم. آگاهی عمومی، قربانیان کودک ‏آزاری را تشویق خواهد کرد تا به دنبال پیگیری و بهبودی بروند و خانواده‌ها را قادر به گزارش بیشتر خواهد کرد. 

وی گفت: اقدامات پیشگیرانه در برابر سوء استفاده از کودکان باید در نظام آموزش و پرورش و سازمان‌‏های مربوطه معرفی شوند. باید اقدامات لازم در جهت طراحی برنامه‌های درسی و بکارگیری معلمان آموزش‌دیده برای ارائه‏ برنامه‏‌های پیشگیرانه در رابطه با کودک ‏آزاری انجام شود. باید بروشورها، پوسترها و محصولات صوتی و تصویری برای استفاده در مدارس و خانواده‏‌ها در جهت پیشگیری از خشونت علیه کودکان طراحی، تولید و پخش شوند. 

استادیار دانشگاه محقق اردبیلی ادامه داد: دست‌‏اندرکاران صدا و سیما می‌‏توانند به ساخت فیلم‌های مستند و آموزشی در حوزه‏ تربیت کودکان و چگونگی مقابله با آسیب اقدام کرده و از تلویزیون، رادیو و سایر رسانه‏‌ها پخش کنند. اعضای خانواده‌‏ها نیز باید از حق و حقوق خود، آگاه و مطلع باشند و در صورت لزوم از متخصصان سلامت روان و مراکز مشاوره درخواست کمک و حل مساله کنند. 

وی افزود: شاید بتوان نبود مهارت‏های زندگی، ناآگاهی والدین از سبک‏‌های مناسب فرزندپروری، ناآگاهی کودکان از حق و حقوق خود را از جمله عوامل افزایش کودک‌‏آزاری دانست، البته پذیرش شکل‌هایی از خشونت خانگی مانند تنبیه بدنی، از عواملی است که میزان کودک‌‏آزاری و خشونت خانگی را افزایش می‌دهد. 

شیخ‌الاسلامی در خصوص نقش دانشگاه‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی، گفت: مراکز دانشگاهی و انجمن‏‌های علمی باید در حوزه‏ آسیب‌‏های اجتماعی با برگزاری کارگاه‌‏های آموزشی، سمینارها و همایش‌‏ها (از قبیل آموزش خانواده‌ها، مهارت‏‌های زندگی، مهارت‏‌های کنترل خشم، آشنا کردن خانواده‌‏ها و کودکان با حق و حقوق خود و غیره) نقش پیشگیرانه را به عهده بگیرند. 

عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: راهکارهای مختلفی برای حل این معضل وجود دارد که از آن جمله می‌‏توان به آموزش مهارت‌‏های زندگی ویژه‏ کودکان و خانواده‌‏ها، آشنا کردن کودکان با حق و حقوق خود، آموزش خانواده‌‏ها، آموزش سبک‏‌های مناسب و درست فرزندپروری، آموزش راهبردهای مقابله‏‌ای مناسب به خانواده‌‏ها، شناسایی خانواده‏‌های در معرض خطر و ارائه‏ آموزش‏‌های لازم و غیره اشاره کرد. 

وی تاکید کرد: بطور کلی اگر اعضای خانواده‏‌ها و به ویژه کودکان و قربانیان خشونت‏‌های خانگی آموزش‏‌های لازم را دریافت کرده و با حقوقی که از آن برخوردارند آشنا باشند، می‌‏توان شاهد کاهش چشمگیر بروز کودک‏‌آزاری و خشونت‏‌های خانوادگی شد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۷۵۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح پنج شنبه‌های طلایی و دوری دانش آموزان از فضای مجازی

سرپرست آموزش و پرورش کهگیلویه وبویراحمد گفت: طرح پنج شنبه‌های طلایی سبب تقویت بنیه علمی دانش آموزان پایه‌های اول تا ششم و راهکاری مناسب برای دوری از فضای مجازی برای آن‌ها است.

به گزارش مهر، محمد جمالی آرند بعدازظهر سه شنبه در نشست با خبرنگاران افزود: طرح پنج شنبه‌های طلایی سبب توانمندی سازی دانش اموزان و معلمان برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

وی بیان داشت: تلاش می‌شود که با توجه به آسیب‌های فضای مجازی، برنامه‌های محتوایی مناسب در آموزش و پرورش تولید و برای دانش آموزان اجرا شود.

جمالی آرند افزود: اجرای طرح پنجشنبه‌های طلایی با توجه به آسیب‌های اجتماعی موجود در فضای مجازی، نقش مهمی در ایجاد فضای شاد برای دانش اموزان خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • از معلم جان روشن یافتیم‌
  • دانشگاهیان پیشرفت‌های کشور را روایت کنند/ هر استاد یک رسانه
  • کاهش آسیب‌های اجتماعی با بهره گیری از تولیدات علمی و پژوهشی جامعه دانشگاهی گیلان
  • طرح پنج شنبه‌های طلایی و دوری دانش آموزان از فضای مجازی
  • قزوین پایلوت ملی صدور «نسخه اجتماعی» شد
  • نسل کنونی جامعه در جنگ تمام عیار رسانه ای قرار دارند
  • بهترین و بدترین خاطره معلم کودکان کار
  • کانون خانواده‌ با خودمحوری‌ها آسیب می‌بیند
  • حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش می‌دهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده می‌شود
  • جمع‌آوری ۱۱۹۶ کودک کار در طرح مقابله با کلونی‌های آسیب‌پذیر