Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  «اوستا»، کارشناسان سیاسی کشورهای آسیای مرکزی، آذربایجان و روسیه با حضور در میزگردی که از سوی انجمن مطالعات سیاسی قزاقستان در شهر «آلماتی» این کشور برگزار شد، راه‌های خروج از بحران پیش آمده میان قزاقستان و قرقیزستان را مورد بررسی قرار دادند.

«کارلیگاش نگماناوا» مدیر انجمن مطالعات سیاسی قزاقستان در ابتدای این کنفرانس بر منافع کشورهای دیگر از منازعه میان قزاقستان و قرقیزستان تأکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اظهارات اخیر رئیس جمهور قرقیزستان گفت: شاید نیروهای سومی پشت این موضوع قرار گرفتند که تشدید درگیری و تخریب پل‌هایی که طی سال‌های طولانی میان 2 ملت قزاق و قرقیز به وجود آمده، به نفع آنها می‌باشد.

اما این نظریه از سوی کارشناسان دیگری که در این میزگرد حضور داشتند حمایت نشده و بالعکس به جستجوی طرف میانجی برای حل فصل این بحران پرداختند.

روسیه

«بختیار ارگاشف» معاون مدیر بخش جغرافیای اقتصادی و جغرافیای فرهنگی آسیای مرکزی مرکز فرهنگ‌های سنتی ازبکستان با اشاره به عضویت «آستانه» و «بیشکک» در سازمان پیمان امنیت جمعی و اتحاد اقتصادی اوراسیا که «مسکو» نقشی اساسی را در آن ایفا می‌کندر این‌باره گفت: نقش میانجی را در این وضعیت باید روسیه بر عهده بگیرد.

«روشن جین‌بیک‌اف» کارشناس علوم سیاسی قرقیزستان نیز با اشاره به حل مناقشات میان بیشکک و «تاشکند» با میانجیگری مسکو گفت: اگر روسیه در این موضوع دخالت کند مشکلات موجود میان 2 کشور بلافاصله حل و فصل خواهد شد.

«الکساندر کنیازف» کارشناس روس در این‌باره گفت: برای میانجیگری مؤثر از سوی روسیه رهبر این کشور باید 2 اشتباه حمایت از «الماس بیگ آتامبایف» در سال 2011 میلادی و تصمیم نادرست و سیاسی پذیرش قرقیزستان به عنوان عضو کامل اتحاد اقتصادی اوراسیا را بپذیرد.

ازبکستان

ارگاشف کارشناس ازبکی در بخش دیگری گفت: ازبکستان بیش از پیش علاقمند به برقراری روابط عادی میان قزاق‌ها و قرقیزها و ارتقا تعاملات منطقه‌ای می‌باشد.

در این راستا وی به ایده رئیس جمهور کشورش پیرامون دیدارهای منظم مشورتی سران کشورهای آسیای مرکزی با هدف بررسی مسائل کلیدی میان کشورهای منطقه اشاره کرد.

انجمن کشورهای ترک زبان

جین‌بیک‌اف تصریح کرد: در صورتی که میانجیگری ازبکستان تأثیری مطلوبی را به دنبال نداشته باشد باید ترکیه را جلب کرد.

«زائور رسول زاده» نامزد علوم سیاسی آذربایجان در این‌باره گفت: «باکو»، «بیشکک» و «آستانه» عضو شورای همکاری کشورهای ترک زبان می‌باشند.

وی ادامه داد: اگر در اولین فرصت شورای کشورهای ترک زبان برگزار و این مسئله در داخل این شورا بدون میانجیگری کشور سوم حل و فصل شود شرایط بهتر خواهد شد.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا

شرکت کنندگان این میزگرد در بخش دیگری از سخنان خود اتحادیه اقتصادی اوراسیا را در حال حاضر یکی از طرف‌های غیر فعال در مناقشه قزاقستان و قرقیزستان عنوان کرده و از سکوت کشورهای عضو این اتحادیه و عدم استفاده از ابزارهای داخلی آن اظهار تعجب کردند.

برای مثال جین‌بیک اف با اظهار نارضایتی گفت: ما همه در انتظار واکنشی از طرف روسیه، ارمنستان و اعضا اتحادیه گمرکی می‌باشیم.

«ایگور کروگاویخ» معاون کمیته ملیت‌ها وابسته به ریاست جمهوری روسیه نیز از عدم دخالت اتحادیه اقتصادی اوراسیا در حل و فصل مسائل بحرانی ابراز نارضایتی کرد.

وی در ادامه با اشاره به دادگاه اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: امروز این دادگاه کجاست؟

دیپلماسی مردمی

جین‌بیک‌اف در بخش دیگری از این نشست حضور کارشناسان سیاسی از کشورهای مختلف را گام نخست در استفاده از دیپلماسی مردمی عنوان کرد.

ایگور کروگاویخ نیز علاوه بر نقش کارشناسان در حل و فصل بحران موجود به انجمن‌های ملی فعال هم در قزاقستان و قرقیزستان و هم روسیه اشاره کرد.

وی در پیشنهادی خواستار استفاده از فعالیت مشترک این انجمن‌ها برای جلوگیری از توسعه این بحران در عرصه تعاملات بین ملی شده و گفت: در شرایط فعلی مهم‌تر از همه تقویت هویت مشترک تمدن اوراسیا می‌باشد.

«اسنژال علییارف» رئیس مرکز ارتباطات بشردوستانه و سیاسی قزاقستان نیز پیشنهاد استفاده از ارتباطات بین پارلمانی 2 کشور را داده و تصریح کرد: در سطح کمیته‌های پارلمانی 2 کشور می‌توان به راه‌های مؤثری برای حل و فصل تضادهای موجود دست یافت.

قرقیزستان در این حالت چه کاری می تواند انجام دهد؟

«وادیم کاسیولین» معاون رئیس کمیسیون اوراسیا در امور اقتصادی و سیاسی با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند که باید «ولادیمیر پوتین» تمام مشکلات انباشته میان 2 کشور را حل و فصل کند، گفت: من شخصا فکر می‌کنم که چنین کاری بر دوش رئیس جمهور منتخب قرقیزستان گذاشته خواهد شد.

علی‌یارف از سخنان کاسیولین حمایت کرده و افزود: چرا باید نهادهای فراملی در این موضوع دخالت کنند؟ اگر اشتباهی از طرف قرقیزستان سر زده بیشکک باید این مسائل را حل و فصل کند.

کنیازف نیز در این باره اظهار داشت: ما با بحران سیستماتیک طولانی مدت در روابط دوجانبه قزاق‌ها و قرقیزها رو به رو هستیم که اساس آن را عملکرد ناکافی قرقیزستان همچون یک کشور مستقل است.

وی افزود: اولین کاری که بیشکک باید انجام دهد ارتقای توانایی دولت برای مدیریت جامعه و ساخت روابط با شرکای خارجی طبق قوانین عمومی می‌باشد.

قزاقستان چه کاری می‌تواند انجام دهد؟

«محبت آرداگیر صادق‌نظراف» رئیس انستیتوی مطالعات معاصر وابسته به دانشگاه ملی اوراسیا به نام «گوملیاف»، گفت: قزاقستان نیز باید فعالیت‌هایی را برای عادی سازی روابط دوجانبه با قرقیزستان انجام دهد.

صادق‌نظراف با بیان اینکه نباید اظهارات تند «الماس‌بیک آتامبایف» رئیس جمهور قرقیزستان را نباید به عنوان دیدگاه‌های سیاسی شخصی وی پذیرفت، گفت: سخنان وی فقط صدا و دیدگاه سیاستمداران جوان، مشاوران و متخصصان دفتر ریاست جمهور این کشور می‌باشد.

این کارشناس قزاق با بیان اینکه قزاقستان در حال حاضر توان نفوذ در اذهان جوانان قرقیز را دارد خواستار تغییر فعالیت نمایندگی‌های دیپلماتیک و تشدید تبادل آموزشی میان 2 کشور در تمامی سطوح شد.

صادق‌نظراف در بخش دیگری با انتقاد از میانجیگری کشور سوم برای حل و فصل بحران میان آستانه و بیشکک گفت: وقتی 2 طرف واسطه‌ای را برای حل مناقشه‌ای دعوت می‌کنند بدین معنی است که ضعیف هستند.

وی افزود: اما قزاقستان از این دیدگاه نیازی به دخالت کشوری برای حل و فصل مشکلات با بیشکک را ندارد زیرا آستانه از عهده این کار برمی‌آید.

فارس

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۵۱۹۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام ویژه آمریکا خطاب به عربستان درباره سازش با اسرائیل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تارنمای خبری وکس، این سناتور جمهوری‌خواه که از حامیان سرسخت رژیم صهیونیستی و نیز از حامیان روابط قوی میان ایالات متحده و عربستان سعودی است، در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، نوشت: اکنون زمان آن فرا رسیده است که درباره آنچه در سنای آمریکا در مورد توافقات احتمالی بین ایالات متحده و عربستان سعودی می‌تواند اتفاق بیفتد و نمی‌تواند اتفاق بیفتد شفاف باشیم.

گراهام در ادامه اظهار کرد: اگر توافقنامه امنیتی متقابل میان واشنگتن و ریاض در قالب یک معاهده دفاعی مذاکره شود، برای الزام‌آور شدن نیازمند ۶۷ رأی مثبت از سوی سناتورهای آمریکایی است و بدون عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو و تأمین نیازهای امنیتی (رژیم) اسرائیل در مورد مساله فلسطین این معاهده دفاعی از آرای (مثبت) کمی در سنای آمریکا برخوردار خواهد بود.

این سناتور جمهوری خواه افزود: انعقاد پیمان دفاعی میان واشنگتن و ریاض از همان ابتدا هم مشروط به عادی‌سازی روابط عربستان سعودی با (رژیم) اسرائیل بوده و تا به امروز نیز همین‌‎طور است.

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه در اظهاراتی مدعی شد که واشنگتن به توافق با عربستان سعودی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بسیار نزدیک شده است.

میلر به خبرنگاران، افزود: ما به توافقی درباره ابعاد دو جانبه موافقتنامه عادی‌ سازی روابط بسیار نزدیک شده‌ایم.

وی گفت: بخشی از جزئیات توافق هنوز باقی مانده است اما فکر می‌کنم که به زودی می‌توانیم به توافق درباره این جزئیات دست پیدا کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، تاکید کرد: در مورد یک بخش جداگانه که به مسیر تشکیل دولت فلسطینی مربوط می‌شود، هنوز کار زیادی باقی مانده است.

میلر خاطرنشان کرد که موضع عربستان در مورد عادی‌سازی روابط با (رژیم) اسرائیل دو پیش‌ شرط دارد که شامل بازگشت آرامش به غزه و ایجاد مسیری برای تشکیل دولت مستقل فلسطین است.

وی اظهار کرد: این بسته توافقی شامل بخش‌هایی درباره روابط دو جانبه و همچنین مسیری برای تشکیل دو دولت است. ما در این باره صراحت داشته‌ایم و عربستان نیز مواضع بسیار روشنی داشته است.

کد خبر 849061 منبع: ایرنا برچسب‌ها اسرائیل خبر ویژه عربستان ایالات متحده آمریکا

دیگر خبرها

  • پیام ویژه آمریکا خطاب به عربستان درباره سازش با اسرائیل
  • تماس تلفنی پوتین و امامعلی رحمان
  • صفر شدن تعرفه تجارت کالاها بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده
  •  دولت بایدن و عربستان در آستانه یک توافق امنیتی
  • از متن پیشنهادی آتش بس میان حماس و اسرائیل چه می دانیم؟/ تنش زدایی در چند مرحله صورت می گیرد/ سرنوشت غزه پس از جنگ همچنان مبهم است / مرحله اول معامله 40 روزه خواهد بود
  • قربانی بهبود روابط کابل اسلام آباد شده ایم
  • نقش وحدت در خنثی سازی سناریوی شوم دشمنان برای منطقه
  • امیدواریم مجلس یازدهم یکی دو لایحه مهم را قبل از رفتن تصویب کند/ هیچ تنشی میان دولت و مجلس نیست
  • مذاکرات دوجانبه صلح جمهوری آذربایجان و ارمنستان در آلماتی
  • تحولات غزه؛ محور رایزنی تلفنی امیر قطر و رئیس‌جمهور مصر