Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ سعید مافی، مدیر مرکز آموزش سازمان آتش نشانی قزوین افزود: دودکش اولین مولفه خروج گاز‌های سمی ناشی از احتراق وسایل حرارتی است و هرگونه نقص در سیستم آن تاثیر قابل توجهی در بروز حوادث گازگرفتگی دارد.

وی با تاکید بر این که قطر لوله دودکش باید بزرگتر یا مساوی خروجی کوره وسیله حرارتی باشد، افزود: گاهی اوقات مشاهده می‌شود به علت کوچک بودن دهانه ورودی دودکش، از لوله تبدیل با قطر کمتر استفاده می‌شود که به دلیل ایجاد یک مقاومت در مسیر جریان هوای گرم و محصولات حریق، بخشی از گاز منواکسیدکربن از دودکش پس زده شده و از طریق منافذ کوره و لوله به فضای ساختمان بر می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مافی افزود: همچنین دودکش باید دارای شیب مثبت باشد، یعنی رو به بالا کار شود .

وی اضافه کرد:  نصب افقی دودکش  هم  به فاصله طولانی و اجرای پیچ و خم و استفاده از زانویی زیاد در مسیر آن، غیر استاندارد است.

مدیر مرکز آموزش آتش نشانی قزوین گفت: به هیچ وجه نباید از لوله‌های آکاردئونی به عنوان لوله وسایل حرارتی استفاده کرد، این لوله‌ها به مرور زمان مقاومت خود را از دست می‌دهند و دچار افتادگی و شیب منفی می‌شوند که در نهایت باعث برگشت گاز‌های ناشی از احتراق به فضای سکونت خواهد شد.

مافی افزود: همچنین با گذشت زمان و بر اثر حرارت و گذر هوای گرم از داخل لوله‌های آکادئونی، سوراخ‌های بسیار ریزی در این لوله‌های ایجاد می‌شود که اگر چه ممکن است قابل دیدن نباشد ولی گاز سمی CO از طریق این سوراخ‌ها بتدریج وارد فضای خانه می‌شود.

وی تاکید کرد: جنس دودکش‌های داخل دیوار باید از مصالح مقاوم باشد و به صورت مشترک و انشعابی کار نشود.

مافی اضافه کرد: بار‌ها دیده شده که برای تخلیه دود حاصل از موتورخانه، یک دودکش بزرگ در ساختمان تعبیه و از هر طبقه هم یک انشعاب به این دودکش متصل می‌شود و این کار دلیل برخی از حوادث گازگرفتگی در سال ها‌ی اخیر، بوده است.

وی مقاوم نبودن مصالح و یکپارچه نبودن دودکش‌های داخل دیوار را از دیگر دلایل وقوع حوادث گازگرفتگی خواند.

مدیر آموزش آتش نشانی شهرداری قزوین افزود: گاهی اوقات افراد لوله‌های سیمانی را در داخل دیوار بر روی هم می‌چینند و روی آن را با موادی مانند گچ می‌پوشانند و این کار باعث می‌شود که به مرور زمان و بر اثر انبساط و انقباض ناشی از گرما و سرمای هوا، ترک‌هایی در مسیر پوشش لوله‌ها ایجاد شود و گاز منواکسید کربن از این طریق به داخل اتاق‌ها نفوذ کند.

مافی گفت:: بعضی مواقع افراد به دلیل نبود دودکش در ساختمان، لوله بخاری را از پنجره یا دیوار‌های جانبی به بیرون می‌کشند که کار با این کار هم ممکن است محصولات احتراق و گاز‌های سمی به دلایل مختلفی دوباره به داخل وسیله حرارتی و در نهایت فضای ساختمان پس زده شود.

وی گفت: در صورت اجبار و نصب لوله از طریق پنجره باید به ازای کشیدن هر یک متر لوله افقی، ۳ متر لوله عمودی نصب شود و انتهای دودکش از دیوار جانبی پشت بام حداقل ۶۰ سانتی متر بالاتر و مجهز به کلاهک H. باشد.

مافی با توصیه به شهروندان مبنی بر خودداری از قراردادن سر دودکش در ظرف آب گفت: با این عمل محصولات احتراق نه جذب آب می‌شود و نه در آن حل خواهد شد بلکه گاز‌های سمی در محیط سکونت پخش و سبب مسمومیت و مرگ افراد می‌شود.

وی گفت:: تجهیزات و وسایل حرارتی غیراستاندارد هم می‌تواند منجر به بروز حوادث گاز گرفتگی شود، به ویژه در محیط‌های کارگری یا خانه‌های دانشجویی به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی مانند اجاق گاز برای تامین گرما، احتمال وقوع این حوادث بیشتر است.

مدیر مرکز آموزش سازمان آتش نشانی قزوین ضمن پیشنهاد نصب دستگاه هشداردهنده گاز منواکسید کربن در نزدیکی محل استقرار وسایل حرارتی افزود: با نصب این دستگاه اگر اشکالی در سیستم دودکش و یا وسایل حرارتی ایجاد شود، افراد پیش از آن که دچار گازگرفتگی شوند از انتشار گاز‌های سمی در محیط خانه آگاه و از حادثه نجات خواهند یافت.

انتهای پیام/

 

علت بروز گازگرفتگی نقص در سیستم دودکش وسایل حرارتی است

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۸۴۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرگ یک نفر در بروجن به علت گازگرفتگی

سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی بروجن از فوت یک نفر به علت گازگرفتی در بروجن خبر داد.

میثم باباخانیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در چهارمحال‌وبختیاری اظهار کرد: شامگاه چهارشنبه پنجم اردیبهشت طی تماس با سامانه ۱۲۵ فرماندهی آتش‌نشانی بروجن گزارشی مبنی بر گازگرفتگی واقع در محله چهار صد دستگاه بروجن اعلام شد.

وی افزود: به سرعت تیم امدادونجات ایستگاه مرکزی این اداره به محل حادثه اعزام شد، اما متأسفانه در این حادثه یک نفر بر اثر گاز گرفتگی فوت شد.

کد خبر 747931

دیگر خبرها

  • وقوع ۱۰۴ حریق و حادثه در سمنان/ ۲۷۸۵ نفر با آتش نشانی تماس گرفتند
  • وقوع بیش از ۵۰۰۰ تصادف در جاده‌های استان کرمان
  • بیشترین و کمترین سرقت‌ها در کدام شهرهای استان کرمان رخ می‌دهد؟
  • وقوع ۳۰ حادثه کوهستان در کرمانشاه/ استان دوم کشور در حوادث کوهستان هستیم
  • وقوع ۱۳ حادثه رانندگی در استان سمنان/ واژگونی خودرو صدر حوادث است
  • سلاخی مرد جوان در چاقوکشی زن و شوهری | زن اردبیلی شوهر سابقش را کشت
  • مرگ یک نفر در بروجن به علت گازگرفتگی
  • برگزاری مانور آمادگی و پیشگیری از خطرات احتمالی وقوع حوادث غیرمترقبه طبیعی
  • وقوع ۵۹ درصد تصادفات تهران در بزرگراه ها/ مناطق ۴ و ۱۲ دارای بیشترین آمار تصادفات
  • بررسی علل وقوع حوادث غیرمترقبه ایلام