Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جهان نيوز، دکتر مهدی یوسفی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه در حال حاضر مشکل اصلی خدمات طب ایرانی میزان بالای پرداخت از جیب مردم است، گفت: بحث مشخص شدن تعرفه‌ها و پوشش بیمه‌ای دومقوله جدا از هم هستند. خدمات زیادی وجود دارد که از ابتدا تعرفه داشته‌اند، اما همچنان تحت پوشش بیمه نیستند. خدمت طب ایرانی نیز در کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات، تعرفه‌های مشخصی دارند، اما از ویرایش اول، پوشش بیمه‌ای نداشتیم و همچنان هم نداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: طبق اسناد موجود باید میزان پرداخت از جیب مردم در حوزه طب ایرانی به ۳۰ درصد برسد؛ در حالی که  این رقم فعلا ۱۰۰ درصد است. متاسفانه حتی ویزیت متخصصان طب سنتی هم پوشش بیمه‌ای ندارد. از زمانی که کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات تدوین شد، وزارت بهداشت کمک کرد که خدمات طب ایرانی وارد این کتاب شوند. در بازبینی‌های بعدی کتاب ارزشگذاری نیز این تعرفه‌ها تغییر زیادی نداشتند. اما هیچکدام از خدمات ویزیت، مشاوره، حجامت، زالو درمانی، رایحه درمانی، بادکش و ... تحت پوشش بیمه نیستند  و مردم باید ۱۰۰ درصد تعرفه‌ها را بپردازند.

معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با بیان اینکه پوشش بیمه‌ای کمک می‌کند این خدمات استاندارد شود، اضافه کرد: این موضوع باعث می‌شود استقبال مردم برای دریافت خدمات طب ایرانی کمتر شود. با وجود تلاش‌هایی که در این زمینه صورت گرفته، شورای عالی بیمه هنوز به این مورد نپرداخته است.

یوسفی تاکید کرد: اگر بخواهیم به توسعه طب ملی خود بپردازیم، باید به این مورد توجه کنیم. هزینه‌ای که پوشش بیمه‌ای این خدمات نیاز دارند، اصلا قابل مقایسه با بسیاری از خدمات و داروهای دیگر نیست.   این درحالیست که در حال حاضر بیش از دو هزار داروی گیاهی از وزارت بهداشت مجوز گرفته‌اند. در دولت دهم، ۵۶ دارو در اولویت پوشش بیمه‌ای قرار گرفت و هنوز هم به این رقم اضافه نشده است. از بین خدمات تعرفه‌دار نیز پنج خدمت برای وزارت بهداشت در اولویت پوشش بیمه‌ای قرار دارند.

وی با بیان اینکه برای پوشش بیمه‌ای لازم است استاندارد هر خدمت درمانی تعریف شود، افزود: بیمه می‌تواند به عنوان ابزاری نظارتی باعث ارائه خدمات به صورت ضابطه‌مندتر شود. همچنین چتر حمایتی خوبی برای متخصصان طب سنتی ایجاد می‌کند؛ چرا که فعلا از  متخصصان طب سنتی حمایت خوبی صورت نمی‌گیرد.  

به گفته معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، فقط متخصصان طب سنتی و پزشکان عمومی دوره دیده می‌توانند در سلامتکده‌های طب سنتی و مطب‌های خود به طبابت در این زمینه بپردازند.

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۸۵۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتقای اعتبار صندوق بیماران خاص به ۹ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران از اختصاص ۹ هزار میلیارد تومان اعتبار به صندوق بیماران خاص در سال ۱۴۰۳ و تدوین بسته‌های جدید خدمتی برای بیماران صعب العلاج خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وبدا، محمد مهدی ناصحی در نشست خبری روز بیماران خاص و صعب‌العلاج و روز تالاسمی اظهار کرد: اعتبار صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج در سال تأسیس پنج همت بود که سال گذشته به هفت همت رسید و امسال در دومین سال تأسیس به ۹ همت افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه این صندوق طی دو سال گذشته ارتقا و قوام یافته است، افزود: رشد مناسب اعتبارات طی این دو سال نشان از همت دولت و وزارت بهداشت برای گسترش چتر حمایتی از بیماران خاص دارد و همکاری معاونت درمان وزارت بهداشت و بیمه سلامت در یک سال و نیم گذشته موجب شده است که شاکله اصلی صندوق طراحی شود و شاهد تزریق منابع پایدار به آن در قالب بودجه عمومی کشور باشیم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران ادامه داد: در حال حاضر این صندوق برای ۱۰۷ گروه بیماری بسته خدماتی تدوین کرده و در سامانه‌ها قرار داده است و به تدریج درباره سایر بیماری‌های خاص نیز بسته‌های خدمتی تدوین و از سوی معاونت درمان وزارت بهداشت ابلاغ خواهد شد و در سامانه‌ها بارگذاری می‌شود.

ناصحی با بیان اینکه تاکنون بسته‌های خدمتی ۵۳ بیماری خاص در سامانه بارگذاری شده است، گفت: امسال نیز بسته‌های خدمتی ۱۱ بیماری جدید تدوین شده که بسته‌های خدمتی شش بیماری آماده بارگذاری در سامانه است.

وی افزود: قبل از قانون تشکیلات صندوق حمایت از بیماران خاص، فقط پنج بیماری خاص تحت پوشش بیمه سلامت ایران بود، اما با تشکیل این صندوق به تدریج مابقی بیماری‌های خاص به پوشش بیمه‌ای صندوق اضافه شد و بسته‌های غنی خدمتی تدوین شده و مرتب در حال بازبینی خدمات درمانی، تشخیصی، دارویی و توانبخشی به بیماران خاص هستیم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه سیر تکاملی صندوق در حال انجام است، تصریح کرد: بدیهی است که هنوز با سقف پوشش خدمتی و فعالیت صندوق فاصله داریم که با دربرگیری کامل بیماران خاص و خرید کامل خدمات دولتی و خصوصی این پوشش تکمیل می‌شود.

ناصحی بیان داشت: برای رسیدن به نقطه تکامل صندوق حداقل سه برابر بودجه فعلی اعتبار لازم داریم تا بتوانیم بار بیماری‌ها را کم و از بیماری‌های مهم مثل دیابت، قلبی و فشار خون پیشگیری کنیم.

تدوین بسته‌های خدمتی و بیمه‌ای دندانپزشکی

وی از تدوین بسته‌های خدمتی دندانپزشکی برای ۱۰ بیماری خاص و بارگذاری آن روی سامانه خبر داد و گفت: این خدمات برای بیماران هموفیلی، تالاسمی، ام‌اس، دیالیز، متابولیک، بال پروانه‌ای، انواع پیوندها، انواع سرطان‌ها، اختلالات روان و اوتیسم انجام خواهد شد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران اضافه کرد: هزینه‌های بستری بیماران پیوندی و کاشت حلزون هم تحت پوشش صندوق قرار گرفته، بسته خدمات رایگان هپاتیت سی در سامانه بارگذاری شده و برای سایر بیماران نیز به تدریج انجام خواهد شد، از جمله برای بیماران اس ام ای و هموفیلی در حال تکمیل است.

ناصحی با اشاره به نشان دار شدن دو میلیون از بیماران تأمین اجتماعی در سامانه صندوق حمایت از بیماران صعب العلاج گفت: همه این بیمه شدگان باید بتوانند از خدمات بیمه‌ای استفاده کنند، زیرا صندوق همگانی است و متعلق به سازمان بیمه‌ای خاصی نیست.

وی در خصوص بیماری‌های تحت پوشش این صندوق اضافه کرد: بیماری‌های تالاسمی، هموفیلی، نارسایی مزمن کلیه، ام اس، دیالیز (همودیالیز و دیالیز صفاقی)، هپاتیت سی، انواع سرطان‌ها، بیماری کودکان اوتیسم، اختلالات مزمن روانی، پیوندها، مغزی، دیابت، جراحی پارکینسون، صرع، آسیب‌های شنوایی شدید و عمیق، کاشت حلزونی، دیستروفی عضلانی و ۲۱ بیماری متابولیک تحت پوشش صندوق قرار دارند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران افزود: در بخش دارویی عمده هزینه‌های بیماران خاص پرداخت می‌شود و تا حد کامل داروها تحت پوشش هستند و بیماری‌های اس ام ای و سرطانی را تا صددرصد پوشش می‌دهیم و برای بعضی بیماری‌ها مانند هموفیلی، بیمار فقط نیم درصد فرانشیز پرداخت می‌کند، ۲۵ درصد هزینه تأمین اندام مصنوعی مثل قطع عضو ناشی از دیابت نیز از صندوق پرداخت می‌شود، همچنین خدمات پاراکلینیک مهم مانند پت اسکن برای تشخیص سرطان و رادیوتراپی نیز تحت پوشش صندوق قرار دارد.

ناصحی ادامه داد: در سال ۱۴۰۳ بالغ بر شش بسته خدمت جدید ابلاغ شده که بسته‌های جدید کاشت حلزون و اوتیسم بالای ۱۲ سال از جمله آنها است که در حال نهایی شدن در معاونت درمان وزارت بهداشت است؛ سهم پرداختی سرطانی‌ها بابت خدمات رادیوتراپی در مراکز دولتی رایگان شده و در مراکز خصوصی کاهش یافته است، تا پایان سال ۱۴۰۲ بالغ بر شش میلیون و ۶۰۰ بار مراجعه به این صندوق توسط بیماران خاص انجام شده است.

وی با اشاره به روز جهانی تالاسمی بیان کرد: در بحث پیشگیری از تولدهای جدید تالاسمی در کشور اقدامات زیادی طی دهه‌های گذشته انجام شده که این اقدام از همه برنامه‌ها مهم‌تر بوده است، تولد تالاسمی ماژور در کشور به حداقل رسیده و برای ادامه درمان، تشخیص و تأمین داروی پیوند کننده و دفع کننده و ایمنی بخشی این بیماران از ردیف مربوطه در صندوق حمایت کامل‌تری انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران تاکید کرد: تالاسمی به صورت تک بیماری خاص از سال‌های قبل مورد حمایت بوده و خدمات رایگان به آنان انجام شده، اما این حمایت‌ها با تأسیس صندوق افزایش یافته است؛ همچنین ۲۶ کد خدمت اعم از آزمایش پرتو پزشکی، سنجش تراکم استخوان، توانبخشی، روانشناسی و دندانپزشکی برای تالاسمی‌ها افزایش یافته و با توجه به معضلات این بیماران، بسته‌های خدمتی در صندوق طوری طراحی شده است که همه خدمات موردنیاز تالاسمی‌ها تحت پوشش قرار گیرد.

ناصحی افزود: درباره بیماران ام اس نیز داروی خارجی و ایرانی وجود دارد و برای ۹۵ درصد از هزار بیمار ام اس که به داروی داخلی حساسیت دارند، داروی برند تأمین شده است و این سیاست برای همه بیماران خاص اعمال خواهد شد؛ سرشماره ۱۶۶۶ برای اطلاع مردم از بیماری‌های خاص و خدمات صندوق حمایت از بیماران خاص است که مردم می‌توانند برای اطلاع از پوشش بیمه‌ای این صندوق برای بیماران خاص با آن تماس بگیرند، انسولین‌های تزریقی پرهزینه‌ترین و داروی متفورمین دیابتی‌ها پرتیراژترین داروی تحت پوشش صندوق است و بیماری‌های دیابت و فشارخون پرهزینه‌ترین بیماری‌های تحت پوشش هستند.

کد خبر 751129

دیگر خبرها

  • ارتقای اعتبار صندوق بیماران خاص به ۹ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳
  • درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان های دولتی سمنان
  • ◄ بیمه بدنه پارسیان چند درصد خسارت را پوشش می دهد؟
  • بیمه ها تعرفه خدمات آزمایشگاهی را به درستی پوشش نمی دهند
  • بیمه ها تعرفه تعرفه خدمات آزمایشگاهی را به درستی پوشش نمی دهند
  • بیمه‌ها تعرفه را به درستی پوشش نمی‌دهند/ تورم در بخش پزشکی با اجتماعی متفاوت است
  • بیمه ها تعرفه را به درستی پوشش نمی دهند/ تورم در بخش پزشکی با بخش اجتماعی بسیار متفاوت است
  • مردم ۷۰ درصد هزینه‌های آزمایشگاهی را از جیب پرداخت می‌کنند
  • بیمه‌ها تعرفه را به درستی پوشش نمی دهند/ تورم پزشکی در مقایسه با بخش اجتماعی بالاتر است
  • بیمه‌ها تعرفه را به درستی پوشش نمی دهند/ تورم در بخش پزشکی با بخش اجتماعی بسیار متفاوت و بالاتر است