Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-30@23:45:29 GMT

مبانی هویت در مدارس تبیین و ترویج شود

تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۷۴۱۲۶

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، مهدی نوید، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه  نخستین کنفرانس بین‌المللی آموزش  و پرورش تطبیقی که امروز پنج‌شنبه، دوم آذر به میزبانی انجمن آموزش و پرورش تطبیقی در دانشگاه لرستان  آغاز شد، با بیان این‌که مبانی هویت باید در مدارس تبیین و ترویج شود، گفت: امروزه گفتمان غالب نظام آموزش و پرورش، گفتمان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و تلاش می‌شود تا آموزش و پرورش موجود به‌نحو مطلوب بازخوانی و بازتولید شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: برگزاری این کنفرانس هم از جهت تعیین موضوع کنفرانس و هم از جهت مکان برگزاری کنفرانس که استانی با قدمت 40هزار ساله است، مایه خوشحالی است.
نوید در ادامه از تلاش‌های آموزش و پرورش لرستان در برگزاری این کنفرانس تقدیر کرد و اضافه کرد: مدیر کل آموزش و پرورش لرستان از مدیران موفق و خوش‌ذوق است که تاکنون منشاء توفیقات بسیاری در عرصه تعلیم و تربیت بوده‌اند .
وی ابراز امیدواری کرد خروجی این کنفرانس زمینه‌ساز  ارتقای نظام تعلیم و تربیت را بیش از پیش فراهم کند و ادامه داد: بحث آموزش و پرورش تطبیقی و بهره‌گیری از تجارب مفید و ارزنده سایر کشور همواره مدنظر بوده و در این دوران که آموزش و پرورش در حال تحول و تغییرات جدی  مثبت است و به‌دنبال شکل‌گیری و تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است این نیاز بیشتر از گذشته احساس می‌شود .
نوید تاکید کرد: ما برای تغییر و تحول بنیادین در آموزش و پرورش مصمم هستیم و سند این تحول هم به کمک بیش از 600 نفر از صاحبنظران تعلیم و تربیت کشور تدوین شده و به تایید شورای عالی آموزش و پرورش به‌عنوان مرجع سیاست‌گذاری در دستگاه تعلیم و تربیت، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مقام معظم رهبری رسیده است.
وی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را در مرحله اجرایی عنوان کرد و گفت: چون سند الان در مرحله اجرا و ارزشیابی است بیش از گذشته به تجارب مفید سایر کشورها نیازمندیم.  
نوید تاکید کرد: وقتی سخن از تحول بنیادین به میان می‌آید ذهن انسان بی‌اختیار متوجه تغییراتی می‌شود که ریشه‌دار، هدفمند، نظامند، عمیق، با برنامه و آینده‌پژوه مبتنی بر آموزه‌های وحیانی و معارف اسلامی باشد.  
وی در ادامه به مبانی و اهداف سند تحول بنیادین اشاره کرد و ادامه داد: هدف ما تربیت انسان‌هایی در تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی است.  
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش به مطالعات تطبیقی با آموزش و پرورش 13 کشور همسایه ایران که با کشورمان مرز مشترک زمینی یا آبی دارند و کشورهای خاورمیانه و قفقاز اشاره کرد و گفت: نشانگرهایی برای این مطالعات در نظر گرفته شد و در شاخص‌های مختلف وضعیت کشورمان با این کشورها تطبیق داده شد که در برخی شاخص‌ها وضعیت خوبی در کشور حاکم است ولی در برخی دیگر نیاز به تلاش بیشتر هست .
وی شاخص وضعیت درصد دانش‌آموزان پیش‌دبستانی، سهم آموزش و پرورش در بودجه عمومی کشور، درصد دانش‌آموزان هنرستان‌های فنی حرفه‌ای و کار و دانش را ازجمله این شاخص‌ها عنوان کرد و گفت: آموزش و پرورش با فرهنگ جامع داد و ستد دارد و به‌نوعی نمادی از فرهنگ هر کشور را می‌توان در آموزش و پرورش آن کشور مشاهده کرد .
نوید به ضرورت رعایت مقتضیات بومی محل در برنامه‌ریزی آموزش و پرورش تاکید کرد و ادامه داد: در تاریخ چند هزار ساله کشورمان گسست فرهنگی وجود نداشته و با وجود تغییراتی که در دوره‌هایی وجود داشته، ولی انسجام  فرهنگی ما حفظ شده و دستخوش تغییر نشده است .
وی با تاکید بر این‌که باید تلاش شود در عین حال که به انسجام ملی توجه می‌شود به فرهنگ‌های بومی و محلی هم توجه شود، اضافه کرد: تاکید جدی ما این است که پژوهش‌ها و تحقیقات انجام شده در حوزه آموزش و پرورش مساله‌محور باشد و به سؤالات پاسخ داده شود. نوید به مدل این تحقیقات اشاره کرد و افزود: در آموزش و پرورش نیاز به عزمی ملی است و باید همگان کمک کنند تا آموزش و پرورش بتواند به رسالت خود بپردازد.
وی ارتباط بین دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش را بسیار مهم و تاثیرگذار عنوان کرد و گفت: در حال حاضر کنکور یکی‌از چالش‌هایی است که آموزش و پرورش را به شدت آسیب‌پذیر کرده و باید تلاش کنیم تا جایگزین مناسبی برای آن پیدا کنیم که بتواند به اندازه‌گیری اندوخته‌های دانش‌آموزان بپردازد و متناسب با اهداف سند تحول بنیادین آنها را پرورش و تربیت کند.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۷۴۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در جلسه عصر امروز شورای‌عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت؛ تصویب نقشه راه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

به گزارش قدس آنلاین جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی عصر امروز سه‌شنبه به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی با تصویب سه مصوبه برگزار شد.

اولین مصوبه این جلسه نقشه راه اجرایی‌سازیی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بود که با رای اکثریت اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

این سند با وجود برخورداری از غنای مبنایی، فاقد نقشه راه اجرایی بود که با تلاش شش ماهه وزارت آموزش و پرورش و ستاد تعلیم و تربیت شورای‌عالی انقلاب فرهنگی کلیات آن تدوین و در جلسه امروز این شورا تصویب شد.

همچنین در جلسه امروز دو نفر از اعضای حقیقی شورای سیاستگذاری جایزه دکتر کاظمی آشتیانی و پنج نفر از اعضای حقیقی برای عضویت در هیئت امنای بنیاد سعدی با نظر موافق اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی انتخاب شدند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • تصویب نقشه راه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی
  • تصویب نقشه راه اجرایی سازیی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • در جلسه عصر امروز شورای‌عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت؛ تصویب نقشه راه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • تصویب نقشه راه اجرایی‌سازیی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • تصویب نقشه راه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • آیت‌الله علم‌الهدی:تربیت باید از سطح مدرسه آغاز شود/ ترویج حجاب، نیازمند مزج اجتماعی و منطق تبیین
  • مخبر: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سریع‌تر اجرایی شود
  • مخبر: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هرچه سریع تر اجرایی شود
  • معاون اول رئیس جمهور: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هرچه سریع‌تر اجرایی شود
  • سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هرچه سریع‌تر اجرایی شود