Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-05@17:02:03 GMT

چرا رشد اقتصادی دو رقمی احساس نشد؟

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۸۹۴۲۰

چرا رشد اقتصادی دو رقمی احساس نشد؟

سال‌گذشته بر اساس داده‌های درگاه‌های آماری متوسط رشد اقتصادی‌کشورمان تقریبا ۲ رقمی اعلام شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، فرید موسوی- نماینده مجلس و عضو فراکسیون امید امروز در جهان اقتصاد نوشت: این در حالی است که به اعتقاد مردم عادی جامعه و حتی بخش زیادی از فعالان اقتصادی این رشد اقتصادی به هیچ وجه در ابعاد مختلف اقتصاد ایران مشاهده نشده است و کماکان اقتصاد ایران به‌رغم کاهش تورم با پدیده رکود دست و پنجه نرم می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر احساس کاهش تورم در بخشی از جامعه مشاهده میشود اما واقعیت آن است که به رقم کاهش تورم هنوز هم تورم تک رقمی فعلی از بسیاری از کشورها بالاتر است. واقعیت این است که مردم به خصوص طبقه متوسط به‌پایین کاهش تورم و افزایش رشد اقتصادی را با قدرت خرید و به اصلاح خرید روزانه خود احساساس می‌کنند. اعداد اعلامی در زمینه رشد اقتصادی به این علت از نظر مردم قابل درک نیست که رشد اقتصادی در کشورمان با کیفیت نیست و مردم در طبقه متوسط و پایین، رشد اقتصادی را احساس نمی‌کنند. رشد اقتصادی ۲ رقمی در سال گذشته ناشی از تولید دو عامل به وجود آمده است و جالب اینکه در سال گذشته تولید ناخالص داخلی به رغم دو رقمی شدن رشد اقتصادی کاهش یافته است. به عبارت بهتر رونق تولید هنوز در اقتصاد به وجود نیامده. رشد ‌اقتصادی ۲ رقمی ناشی از فروش نفت است که با برداشته شدن تحریم‌ها با رشد فزاینده‌ای در این بخش روبرو شدیم که البته تنها بخشی از مبالغ فروش نفت به داخل بازگشته است. به علت عدم بازگشت بخشی از پول نفت است که رشد اقتصادی دو رقمی محسوس نیست. بخش قابل توجهی از این رشد اقتصادی ناشی از رشد بخش مالی‌کشور بوده . اما واقعیت آن است که پول جدیدی در اقتصاد ایران در سال گذشته تولید نشد. در این معنا که بانک‌ها قراردادهای وام‌های که پرداخت نشده را با سود تمدیدکرده‌اند و در نتیجه بدون ایجاد تولید و اشتغال رشد اقتصادی افزایش یافته است. از این نه مردم دروغ می‌گویند که رشد اقتصادی مثبت نشده است و نه بر اساس آمارهای ارئه شده از درگاه‌های آماری کشور دولت دروغ می‌گوید و این رشد اقتصادی ۲ رقمی عموما در بخش مالی و بخش نفت و پتروشیمی بوده است. از این نظر باید اذعان کرد که رشد اقتصادی ایران در سال گذشته وجود داشته اما این رشد باکیفیت و متعلق به تمام ابعاد اقتصادی کشورمان نبوده است. از این منظر نمایندگان مجلس به دنبال اصلاح ساختار پولی و مالی کشور و به خصوص مساله استقلال بانک مرگزی هستند تا بتوان در آینده رشد اقتصادی باکیفیت و در تمام بخش‌ها را شاهد بود.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۸۹۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماینده مجلس: احساس عدم امنیت مردم سیستان و بلوچستان را زجر می‌دهد

فداحسین مالکی اظهار داشت: ما حتما باید به کمبود‌ها و تنگنا‌هایی که نیرو‌های امنیتی فراجا و مرزبانان عزیز ما در استان دارند توجه کنیم. اگر الان شرایط فعلی استان را بخواهید بدانید، شرایط خوبی نیست. مردم نگران هستند. مردم علاوه بر اینکه نگران امنیت هستند، احساس عدم امنیت بیشتر زجرشان می‌دهد. در طول یک ماه حدود ۲۸-۲۹ نفر فقط در حوزه سیستان شهید دادیم و در حوزه بلوچستان هم همین‌طور، تعدادی شهید دادیم. از این بابت حتما باید اقداماتی صورت گیرد.

به گزارش ایلنا، وی گفت: ما حتما باید به کمبود‌ها و تنگنا‌هایی که نیرو‌های امنیتی فراجا و مرزبانان عزیز ما در استان دارند توجه کنیم. اگر الان شرایط فعلی استان را بخواهید بدانید، شرایط خوبی نیست. مردم نگران هستند. مردم علاوه بر اینکه نگران امنیت هستند، احساس عدم امنیت بیشتر زجرشان می‌دهد. در طول یک ماه حدود ۲۸-۲۹ نفر فقط در حوزه سیستان شهید دادیم و در حوزه بلوچستان هم همین‌طور، تعدادی شهید دادیم. از این بابت حتما باید اقداماتی صورت گیرد.

فداحسین مالکی نماینده مردم سیستان و بلوچستان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که در مدت اخیر استان سیستان و بلوچستان مورد حملات تروریستی قرار گرفته و شاهد شهادت چندین نیرو بودیم. مهم‌ترین عوامل این حوادث از نظر شما چیست، گفت: استان سیستان و بلوچستان استانی است که با دو کشور که خودشان به گونه‌ای مشکلات خاص خودشان را دارند هم مرز است. از مسیر دریا با کشور‌های حوزه خلیج فارس هم مرز مشترک دارد. طی سفری که با هیأت‌های مختلف به پاکستان داشتیم، ارزیابی مان این بود که باید با مقامات پاکستانی نسبت به مرز مشترکی که داریم اقدامات و عملیات مشترکی انجام دهیم. چون همان اندازه که ما آسیب می‌بینیم، آن آسیب در پاکستان هم وجود دارد.

وی افزود: اما با این وجود سیستان و بلوچستان مؤلفه‌های مختلفی دارد؛ یکی از آن‌ها مرز است. دیگری کشور‌های همسایه است که باید عملیات مشترک در آن صورت بگیرد. دوم این است که دولت باید نگاه استراتژیک به این منطقه داشته باشد و از نظر امکانات، تجهیزات و توسعه استان‌ها اقداماتی انجام دهد. طبق تعاریفی که مقامات ارشد نظام و خودمان از سیستان و بلوچستان داریم این است که توسعه این استان باید در اولویت اول قرار بگیرد که این موضوع می‌تواند در امنیت استان تأثیرگذار باشد.

مالکی تصریح کرد: نکته بعدی آنکه ما حتما باید به کمبود‌ها و تنگنا‌هایی که نیرو‌های امنیتی فراجا و مرزبانان عزیز ما در استان دارند توجه کنیم. اگر الان شرایط فعلی استان را بخواهید بدانید، شرایط خوبی نیست. مردم نگران هستند. علاوه بر اینکه مردم نگران امنیت هستند، احساس عدم امنیت بیشتر مردم را زجر می‌دهد. در طول یک ماه حدود ۲۸-۲۹ نفر فقط در حوزه سیستان شهید دادیم و در حوزه بلوچستان هم همین‌طور، تعدادی شهید دادیم. از این بابت حتما باید این اقدام صورت گیرد.

وی گفت: از طرفی انتظار ما از بزرگان، نخبگان استان و کسانی که در شمال و جنوب استان تریبون در دست دارند این است که به گونه‌ای حرکت نکنند که امنیت، وحدت و همدلی مردم زیرسوال برود و آسیب ببیند. چون همیشه مردمان جنوب و شمال استان، شیعه و سنی سال‌ها در کنار هم بوده و کنار هم زندگی کردند و این الفت و برادری نباید زیر سوال برود، خواسته ما هم این است وحدت ملی در آنجا تقویت شود؛ بنابراین این مسئله می‌تواند برای ایجاد امنیت پایدار تأثیر داشته باشد.

دیگر خبرها

  • رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • چشم‌انداز صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران و جهان
  • سند اقتصاد دریامحور استان بوشهر تنظیم شد
  • نگاهی به مسایل اقتصادی کشور، در برنامه گفتگوی اقتصادی
  • بخش خصوصی؛ امید ایران توانمند
  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است
  • کشور در حوزه اقتصاد نیاز به وعده صادق دارد
  • لزوم توجه دولت به مشارکت و امنیت خاطر مردم در سرمایه‌ گذاری‌ ها
  • ۱۶۲ کارگر و کارفرمای نمونه در منطقه ازاد چابهار تجلیل شدند
  • نماینده مجلس: احساس عدم امنیت مردم سیستان و بلوچستان را زجر می‌دهد