Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-29@21:07:46 GMT

یک روز هم کتابگردی به جای وبگردی

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۷۷۴۴۷

یک روز هم کتابگردی به جای وبگردی

امسال به دلیل همزمانی آخرین پنجشنبه هفته کتاب (20 تا 26 آبان) با ایام سوگواری دهه آخر ماه صفر، پویش کتابگردی به روز پنجشنبه دوم آذر ماه موکول شد و مسئولان فرهنگی، هنرمندان، نویسندگان و مردم در این روز در کتابفروشی ها حضور پیدا کردند.
هدف کلی این پویش توجه دادن مردم به کتابخوانی و کمک به اقتصاد کتابفروشی هاست اما می توان این پویش را به نوعی توجه دادن افراد به اختصاص بخشی از وقت خود به حضور در کتابفروشی ها به جای وبگردی، چت و جستجوی مداوم در فضای مجازی دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: هر کاری که مردم را حتی به اندازه یک روز یا چند ساعت به کتاب و کتابخوانی مشغول کند، در ترویج این فرهنگ موثر است لذا پویش کتاب گردی اقدام مثمرثمر در این زمینه است.
حسین اکبری افزود: راه اندازی پویش کتاب گردی برای اینکه مردم در یک روز به مطالعه کتاب توجه کنند، اقدام ارزشمندی است که مورد استقبال مردم نیز قرار گرفته است.
وی اظهار کرد: هرچند حضور مسئولان و فرهنگیان در پویش کتاب گردی به صورت نمادین انجام شد اما هدف کلی استقبال مردم از کتاب و کتابخوانی بود.
وی گفت: در پویش کتاب گردی مسئولیت رسانه ها از دیگر مسئولان و ارگان های فرهنگی بیشتر است و می تواند به مردم کمک کند تا حضور بیشتری در کتابفروشی ها و کتابخانه ها به ویژه در اوقات فراغت خود داشته باشند.
اکبری افزود: فضای مجازی یا وب گردی به هیچ وجه مزاحم حوزه کتابخوانی و تولید کتاب نیست بطوریکه در کشور های پیشرفته مرز بین وب گردی و کتاب گردی جداست و مردم آن کشورها به ارزش و اهمیت کتاب پی برده و به هیچ وجه وب گردی را جایگزین کتاب گردی نکرده اند.
وی اظهار کرد: در کشورهایی که توسعه فناوری اطلاعات و الکترونیک آنها از ایران بیشتر بوده، سرانه مطالعه نیز از کشور ما بیشتر است و نشان می دهد که به هیچ وجه مطالعه در فضای مجازی و توسعه ابزارهای الکترونیکی، مزاحمتی برای کتاب و کتابخوانی ندارد.
وی گفت: کسانی که مدعی هستند وب گردی و مطالعه در فضای مجازی می تواند جایگزین کتاب شود، یا به نوعی دچار غفلت شده اند یا کتاب نخواندن خود را توجیه می کنند.
اکبری ادامه داد: کتابخوانی به نوعی یک رفتار اجتماعی است که برای نهادینه شدن آن باید تبلیغ شود، در این زمینه نهادهای آموزشی بویژه آموزش و پرورش باید پیشتاز باشند و دانش آموزان را در انجام تکالیف مدرسه ای و آموزشی با کتابخانه ها آشنا کنند.
وی افزود: خانواده ها و نهادهای آموزشی باید تلاش کنند حضور در کتابفروشی و کتابخانه به یک رفتار اجتماعی پسندیده تبدیل شود.
وی اظهار کرد: رسانه ها می توانند با ابزار تبلیغاتی مختلف به بهترین نحو و به صورت مستمر حضور در کتابفروشی ها و کتابخانه ها را بین مردم بویژه جوانان ترویج دهند و در این زمینه بیشترین اثرگذاری را در جامعه داشته باشند.
رئیس اتحادیه ناشران خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: کتابفروشی ها شریان های فکری جامعه هستند و اگر کم رونق شوند، مردم در درازمدت این شریان حیاتی را از دست می دهند و اثرات سوء آن دامنگیر جامعه خواهد شد.
مهدی نصیرزاده افزود: راه اندازی پویش کتاب گردی، حرکتی در جهت رونق بخشیدن به کتابفروشی ها و تلنگری به مردم است که کتاب باید در سبد اقتصادی خانوار جایی داشته باشد.
وی اظهار کرد: توسعه فناوری و ابزارهای الکترونیکی به هیچ وجه نقش کتاب را در مطالعه کمرنگ نکرده است و هنوز در پیشرفته ترین کشورها، کتاب ابزاری ارزشمند برای مطالعه عمیق و کسب سواد به شمار می رود و وجود کتابفروشی ها یا ویترینی از کتابهای متنوع در این کشورها نشانه ارزشمند بودن جایگاه کتاب در جامعه است.
وی گفت: چاپ دیجیتال در کشور جایگزین چاپ پرتیراژ کتابها شده که روش منطقی برای کاهش استفاده از کاغذ است تا انبارهای مملو از کتاب بوجود نیاید و کتابها با موضوعات مورد نیاز جامعه در اختیار مردم قرار گیرد.
نصیرزاده افزود: وب گردی و مطالعه مداوم در فضای مجازی نمی تواند مطالعه عمیق به شمار رود زیرا مطالعه در فضای مجازی بیشتر موجب کسب اطلاعات کوتاه و فشرده از یک موضوع یا خبر می شود و گسترش وب گردی و مطالعه در فضای الکترونیکی باعث می گردد اطلاعات مردم در سطح بماند و عمق پیدا نکند.
وی اظهار کرد: مطالعه کتاب باعث وادار کردن فرد به اندیشیدن می شود و اطلاعات عمقی و کلی از یک موضوع را در اختیار خواننده قرار می دهد و این مزیتی است که فضای مجازی و وب گردی از آن برخوردار نیست.
وی پیشنهاد کرد پویش کتاب گردی به پویش هفتگی کتاب گردی تبدیل شود و فقط اختصاص به هفته کتاب نداشته باشد تا خانواده ها علاقه مند به حضور در کتابفروشی ها شوند و بخشی از وقت خود در هفته را در این مکان ها بگذرانند.
رئیس اتحادیه ناشران خراسان رضوی گفت: صنف کتابفروشی در استان خراسان رضوی متناسب با سایر صنوف رشد نداشته و چرخ اقتصادی کتابفروشی ها به خوبی نمی چرخد و اگر افرادی نیز هنوز به کتابفروشی اشتغال دارند، بیشتر به خاطر عشق به کتاب به این کار مبادرت می ورزند.
وی افزود: استمرار پویش کتاب گردی به رونق کتابفروشی ها و بالندگی اجتماعی و فرهنگی جامعه کمک می کند.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: پویش کتاب گردی و توجه دادن مردم به کتابفروشی ها از طریق حضور مسئولان در این صنوف، حرکتی ارزشمند است که اثرات بسیار داشته است.
محمد کاظم دبیری افزود: پویش کتاب گردی باعث می شود از یک سو مولفان و ناشران به زیباسازی و غنی سازی کتابفروشی ها توجه کنند و از سوی دیگر فروشگاه ها و پاتوق های معروف کتاب در شهر به مردم معرفی شوند.
وی اظهار کرد: در پویش کتاب گردی امسال، حضور مردم در کتابفروشی های مشهد بسیار چشمگیر بود به گونه ای که کتابفروشی ها، با تعداد بسیار خریداران و بازدیدکنندگان مواجه شدند.
وی گفت: بازار کتاب گلستان، پاتوق کتاب بوستان ملت، پردیس کتاب، فروشگاه های 'به نشر'، فروشگاه جهاد دانشگاهی، کتابفروشی ضریح آفتاب، شهر کتاب، فروشگاه کتاب امام راحل، پاتوق کتاب چهار راه شهدا، گنجینه کتاب، پاساژ مهتاب از فروشگاه های معروف و بزرگ مشهد بودند که در پویش کتاب گردی بیش از گذشته مورد استقبال مردم قرار گرفتند.
دبیری ادامه داد: 120 کتابفروشی در مشهد فعال است و از 400 ناشر کتاب در این شهر هم 100 ناشر فعالیت دارند.
وی افزود: وب گردی را به هیچ وجه نمی توان جایگزین کتاب خوانی یا به نوعی کتاب گردی کرد زیرا وب گردی برای تحقیقات دانشگاهی و موردی است اما کتاب گردی بیشتر به ارتقای دانایی و اطلاعات افراد کمک می کند.
وی اظهار کرد: هر چه خانواده ها بیشتر درگیر کتاب شوند، مهارتهای زندگی آنان ارتقا پیدا می کند و آسیب های اجتماعی کاهش می یابد.
هم اکنون در استان خراسان رضوی 200 کتابخانه عمومی نهادی و مشارکتی وجود دارد که از این تعداد 110 کتابخانه نهادی هستند و بقیه به صورت مشارکتی با جلب مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی ایجاد شده اند.
گزارشگر: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
7489 / 6053

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۷۷۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی رسمی از بزرگترین پویش کشور در زمینه انرژی

بزرگترین کمپین اطلاع رسانی کشور به لحاظ وسعت و مدت زمان توسط صنعت برق اجرایی می شود که همه مردم ایران از مشوق های صنعت برق برای تابستان، راهکارهای مصرف بهینه برق و ... بهره مند می شوند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بزرگترین کمپین اطلاع رسانی کشور به لحاظ وسعت و مدت زمان، امروز با موضوع صنعت برق، مشوق های صنعت برق برای تابستان، راهکارهای مصرف بهینه برق و ... به صورت رسمی و با نام پویش "با انرژی" رونمایی شد.

در این مراسم پیام ویدیویی مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر به مناسبت همزمانی از رونمایی از پویش با انرژی با روز صنعت برق و روز ملی خلیج فارس پخش شد و تعدادی از هنرمندان و ورزشکاران نیز در صحبتهای کوتاهی مردم را به صرفه جویی در مصرف برق تشویق کردند.

این نخستین باری است که صنعت برق با همکاری جامعه ورزشی، هنری و... کشور به دنبال بهینه سازی مصرف برق خواهد بود و امیدوار است که بتواند بخش مهمی از ناترازی را از طریق جلب همراهی مردم کاهش دهد.

در این راستا علاوه بر ارائه مشوق های مصوب دولت، جوایز گسترده ای نیز به مشترکانی که در زمینه کاهش مصرف برق و آموزش راهکارهای بهینه سازی مصرف همکاری کنند، ارائه خواهد شد.

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در این خصوص گفت: 80 میلیون جایزه برای مشترکانی که در فصل گرم امسال صرفه جویی در مصرف برق داشته باشند درنظر گرفته شده که از این بین، صدها خودرو به صورت قرعه کشی به مشترکان اعطا خواهد شد و هدایای ارزنده متنوعی به عنوان مشوق صرفه جویی در مصرف برق درنظر گرفته شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رونمایی رسمی از بزرگترین پویش کشور در زمینه انرژی
  • توزیع ۴۰۰۰ جلد کتاب برای پویش «قهرمان شهید شهر من» در استان تهران
  • پویش «مشهد مهربان»، عامل یکپارچه‌سازی اجتماعی مشهد مقدس
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • «مگره و مردان محترم» در کتابفروشی‌ها دیده شدند
  • ورود ترجمه «آن روی دیگران» به کتابفروشی‌ها
  • «فلسطین و توطئه صهیونیستی انگلیسی» به کتابفروشی‌ها آمد
  • «حسنا و ملکه‌های رنگی» به کتابفروشی‌ها آمدند
  • بودن یا نبودن کتابفروشان؛ مسئله ناشران چیست؟
  • عرضه «صفات الهی» در کتابفروشی‌ها