اجتماع عظیم مهدویون در مشهد برگزار میشود
تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۹۲۸۰۷
مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) خراسانرضوی گفت: همزمان با نهم ربیعالاول، سالروز آغاز امامت امام زمان(عج) اجتماع عظیم مهدویون در مشهد برگزار میشود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، حجتالاسلام سیدجعفر موسوینسب صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار داشت: امامت امام زمان(عج) ریشه در کتب آسمانی، قرآن کریم و روایات اسلامی دارد و در میان ائمه اطهار(ع)، امامت حضرت مهدی(عج) بیش از همه مورد تأکید قرار گرفته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به اینکه در حدیث معراج پیامبر اکرم(ص)، واقعه غدیر خم و در میان فرمایشات ائمه اطهار(ع) تأکید خاصی نسبت به موضوع امامت حضرت ولیعصر(عج) شده است، افزود: وظیفه منتظران حقیقی در دوران غیبت کبری امام زمان(عج) بهویژه در این ایام میمون و مبارک که سرآغاز امامت و ولایت آن حضرت به شمار میرود در معرفت نسبت به ایشان و همچنین نگاه ویژه امام رضا(ع) نسبت به موضوع امامت دوچندان میشود.
مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) خراسانرضوی با بیاناینکه پیروزی جبهه مقاومت بر گروهک تروریستی داعش شادی امسال را در آستانه سالروز آغاز امامت زمان(عج) دوچندان کرده است، خاطرنشان کرد: با پیروزی بزرگ جبهه مقاومت بر جبهه کفر همه ملتهای شادمان شدند و امروز امام زمان(عج) حقوق خاصی از جمله حق وجود، حق بقا، حق خویشاوندی با پیامبر اکرم(ص) که قرآن کریم هم به آن تأکید میکند، حق واسطه فیض، حق پدر بر فرزند، حق سید بر بنده و حق عالم بر دانشپژوه بر گردن ما دارند و تمام این حقوق میطلبد که ما منتظران در این ایام عهد و پیمان خود با حضرت مهدی(عج) را تجدید کنیم.
موسوینسب با تأکید براینکه نهم ربیعالاول در امتداد بعثت پیامبر اکرم(ص) و واقعه غدیر قرار دارد، تصریح کرد: تجدید عهد با امام زمان(عج)، تجدید عهد و پیمان با قرآن کریم، بعثت انبیاء و اولیای الهی و نبی مکرم اسلام(ص) و واقعه غدیر است و رسانهها باید در این ایام برنامهریزی ویژهای در راستای معرفتافزایی نسبت به معارف مهدویت داشته باشند.
وی با بیان اینکه بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) خراسانرضوی همهساله، همزمان با سالروز آغاز امامت و ولایت امام زمان(عج) ویژه برنامههای خاصی را برگزار میکند، تأکید کرد: در این رابطه این مجموعه تعامل همکاری بسیار خوبی را با سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان امور مساجد و شورای هیئات مذهبی استان به منظور برگزاری هرچه باشکوهتر سالروز آغاز امامت و ولایت قائم آل محمد(ص) دارد و در همین راستا هفته گذشته جلسهای با مهدیههای استان برگزار شد و در این جلسه مقرر گردید که جشن امامت و ولایت امام زمان(عج) در تمامی مهدیههای خراسان رضوی برگزار شود.
مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) خراسانرضوی با اشاره به برپایی اجتماع عظیم مهدویون در روز نهم ربیعالاول، بیان کرد: به منظور تجدید بیعت با حضرت ولی عصر(عج)، نواب عام ایشان و ولایت فقیه اجتماع عظیم مهدویون در عصر روز سهشنبه هفتم آذر ماه در مهدیه مشهد برگزار میشود؛ این جشن از ساعت 14 با اجرای برنامههایی هچون مولودیخوانی، مدیحهسرایی و سخنرانی آغاز میشود و حاضران در این اجتماع عظیم از ساعت 15 و 30 دقیقه مردم به منظور عرض تبریک به محضر مبارک ولینعمتمان، حضرت علیبن موسیالرضا(ع)، به سمت بابالرضا(ع) حرم مطهر رضوی حرکت خواهند کرد و این جمعیت در حُسن ختام این برنامه قرائت میثاقنامه با امام زمان(عج) را در میدان بیتالمقدس خواهند داشت و سپس ضمن تشرف به حرم مطهر رضوی و زیارت امام مهربانیها به صفوف به هم پیوسته نماز جماعت مغرب و عشاء میپیوندند.
موسوینسب با بیان اینکه برنامههای متعددی در سراسر استان به مناسبت این ایام فرخنده تدارک دیده شده است، گفت: در این راستا هماهنگیهایی با اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی صورت پذیرفته تا در صبحگاه نهم ربیعالاول، زنگ انتظار و تجدید عهد و پیمان با حضرت ولی عصر(عج) نواخته شود؛ همچنین طبق هماهنگی صورت گرفته با دانشگاهها، نهادها، ارگانها، ادارات و سازمانهای دولتی و غیردولتی استان هماهنگیهایی صورت گرفته این زنگ در تمامی مجموعههای شهرستانهای خراسان رضوی، بهخصوص مشهدالرضا(ع) نواخته میشود تا به برترین شکل ممکن پیام تجدید عهد و پیمان با امام زمان(عج) به جهان اسلام صادر شود.
وی با اشاره به اعزام مبلغان و کارشناسان مهدوی به مراکز و مناطق مختلف سطح استان، افزود: همزمان با نهم ربیعالاول، سالروز آغاز امامت و ولایت حضرت مهدی(عج) طرح کشوری «یاران موعود» در مدارس خراسان رضوی اجرا میشود و مبلغان مهدوی با حضور در مدارس استان در ارتباطی دوستانه با دانشآموزان ضمن پاسخ به شبهات آنان و خرافهزداییها، ذهن و قلب آنها را با معرفت و محبت امام زمان(عج) آشنا میکنند.
مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) خراسان رضوی با اشاره به آمادهسازی محتوای فرهنگی تبلیغی برای استفاده مبلغان در مراسمات و جلسات مهدوی، گفت: در این روز فرخنده نمایشگاه عرضه کتب و محصولات فرهنگی مهدوی ویژه تمامی سنین و در جهت بهرهمندی عموم منتظران و ارادتمندان امام زمان(عج) در محل این بنیاد برپا میشود.
موسوینسب با تأکید براینکه همه باید در راستای معرفت به امام زمان(عج) گام برداریم، گفت: این ایام بهانهای است تا با شأن و شئونات امامت، فرازهای ادعیه و زیاراتی که درباره تجدید عهد و پیمان با قائم آل محمد(ص) بیان شده بیشتر آشنا شویم، چرا که هرچه اجتماع قلوب در جهان اسلام بیشتر شود ثمربخشی بهتری را هم به همراه دارد و با پیروزیهای اخیر جبهه مقاومت بر گروهک تروریستی داعش، این ثمرات در سطحی عالیتر و اثربخشتر خواهد بود.
انتهای پیام/
R41347/P4001/S6,1188/CT11منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۹۲۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شناساندن حضرت حجت(عج) به جهانیان؛ اولین گام ظهور
اولین شرط انتظار؛ معرفت است تا انسان میهمان خود را نشناسد و از خصوصیات خوب او مطلع نباشد منتظر او نخواهد شد. تنها هنگامی انسان در انتظار کسی مینشیند که او را خوب بشناسد اما اگر انسان کسی را نشناسد و بداند که آن شخص خواهد آمد برایش اهمیتی نخواهد داشت و منتظر او نخواهد ماند. در مورد انتظار امام زمان (عج) هم چنین است. کسانی که آن حضرت را نمیشناسند مانند کفار و یا اهل ادیان دیگر، هرگز انتظار او را نمیکشند اما کسانی که او را میشناسند و ارزش او را میشناسند و مقام او را میدانند منتظر او میمانند.
کسانی که امام زمان را نمیشناسند اگر چه به ظاهر مسلمان باشند چنانچه در این حال بمیرند در حال جاهلیت از دنیا رفتهاند. چنانکه پیامبر اکرم(ص) فرمود: «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه؛ هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مردن جاهلیت از دنیا رفته است».
بنابراین اولین شرط انتظار، ایجاد معرفت در مورد امام زمان است و طبیعی است که هر مقدار معرفت انسان نسبت به امام زمان بیشتر باشد انسان ارزش او را بیشتر درک خواهد کرد و به عظمت او بیشتر پی خواهد برد و بیشتر تشنه وجود آن حضرت خواهد شد. در حالی که افراد جاهل و ناآگاه به ارزش آن حضرت هرگز احساس تشنگی و عطش نسبت به وجود مقدس آن حضرت نخواهند داشت و بدین جهت از زمره منتظران بیرون هستند.
البته شناخت امام زمان دو گونه است. گونه اول شناخت تاریخی وجود آن حضرت است مانند اینکه امام دوازدهم است و تاریخ ولادتش در چه سالی است و مانند آن. اما گونه دیگر شناخت امام زمان(ع)، شناخت مقام نورانیت آن حضرت است که این شناخت کار هر کسی نیست و ظرفیت و لیاقت زیادی میخواهد. و در حقیقت اصحاب خاص امام زمان(ع) کسانی هستند که آن حضرت را به مقام نورانیت شناختهاند برای آگاهی از مقام عظیم امامت رجوع به زیارت جامعه کبیره و تأمل در معانی عمیق و عجیب آن توصیه می شود. همچنین خواندن کتب معتبری که در مورد امام زمان(ع) نوشته شده است میتواند انسان را تا حدی به مقام و عظمت امام زمان(ع) آشنا سازد.
در عصر غیبت امام عصر(عج) هم طبق سفارش آن حضرت باید به مجتهد عادل جامع الشرایط که حافظ دین خداست و امور را نظام می بخشد رجوع کرد که تبعیت از چنین فردی تبعیت از امام عصر(عج) شمرده میشود. چنانکه امام عصر(عج) در یکی از توقیعات خود می فرماید: «و اما در رویدادهایی که پیش میآید، به راویان حدیث مراجعه کنید، زیرا آنها حجت بر شما هستند و من حجت خدا بر ایشان».
آن جا که رهبر معصوم وجود دارد و رهبریِ مصون از خطا و لغزش منحصر به امام است؛ از این رو پیروی کردن از مدعیان رهبری در برابر رهبری معصوم، برخلاف عقل و منطق است؛ زیرا با وجود رهبر معصوم، پیروی از رهبران غیر معصوم، به هیچ وجه قابل توجیه نیست.
حجتالاسلام علی الوندی، کارشناس مهدویت و پژوهشگر مؤسسه کلامی احیا در همدان اظهار کرد: نشانههایی در خصوص ایام قیام و ظهور در روایات بیان شده است، تطبیق دادن جنگ اسرائیل و غزه با روایات پیش از ظهور کار درستی نیست، چرا که ممکن است تا سالهای سال هم ظهور رخ ندهد و آن زمان ممکن است که جامعه نسبت به قضیه ظهور دلسرد شود، لذا باید بدانیم که ظهور باید مراحل خود را طی کند.
همانطور که مطابق با گفته رهبر انقلاب نزدیک بودن ظهور، نزدیک بودن زمانی نیست بلکه معنوی میباشد، یعنی اگر جامعه جهانی از لحاظ معنوی به آمادگی برسد، ظهور اتفاق میافتد.
پیرامون یک سری تطبیقات و گره زدن نشانهها به یکدیگر باید دقت کنید که علائم حتمی ظهور حضرت قائم(عج) ۵ علامت است نه بیشتر نه کمتر و سایر نشانهها و علامتها اگر اعتبار داشته باشند، نهایتاً علائم غیر حتمی میشوند لذا در این زمینه دقت داشته باشیم که خیل علائمی که برای ظهور بیان میشود و برخی نادانسته یا دانسته به آن دامن میزنند، علائم غیر حتمی است، ثانیاً تطبیقش بسیار کار دشوار و محتاطانهای است و به راحتی نمیشود هر پدیدهای را به روایاتی هر چند صحیح تطبیق داد که متأسفانه در عموم مذهبیها و عموم سرورانی که مطالعات تخصصی و دقیق در مباحث مهدویت ندارند، این موضوع به وفور به چشم میخورد.
بر اساس دکترین انقلاب و اندیشههای امام(ره) و مقام معظم رهبری، هدف انقلاب مهیاسازی مقدمات ظهور امام زمان(عج) است، لذا حتی اگر ناخواسته توجه مردم فلسطین به مهدویت هم نباشد، این دلگرمی مردم فلسطین به انقلاب اسلامی آنها را به سمت قضیه مهدویت هدایت میکند چرا که خمیر مایه و غایت انقلاب اسلامی، جریان مهدویت است.
اینجاست که جریانات فلسطین با مهدویت و ظهور و قیام حضرت حجت(عج) گره میخورد و این انقلاب اسلامی است که نقش گره را ایفا میکند. از آنجایی که اسرائیل دشمنی است که از نگرش و بینش صحیح نسبت به مباحث معرفتی و دین حق به دور است طبیعتاً نابودی آن زمینهسازی قوی برای ظهور خواهد بود. البته علاوه بر روایات همچنان که گفته شده در ابتدای سوره اسراء وعده نابودی یهودیان در آستانه ظهور و یا همراه با ظهور مهدی موعود داده شده است.
متأسفانه ما هنوز در بدیهیات گفتمانسازی جهانی مهدویت ماندهایم که یک هدف جهانی هم است، اولین وظیفه فضای نخبگانی ما این است، در شرایط ناآرامی جهانی و بریدن ملتها از نظام لیبرال، مهدویت را به گونهای در جهان ترویج دهند که جهانیان بدانند ما یک حضرت مهدی(عج) داریم، یعنی اولین گام برای پیشبرد قضیه مهدویت، شناساندن حضرت به مردم جهان است که اصلا بفهمند حضرت مهدی(عج) هست، او چه کسی است و چه شاخصههایی دارد؟ و بدانند ما در عصر غیبت قرار داریم و باید خودمان را برای ظهور آماده کنیم.
متأسفانه ما نتوانستیم پایهایترین مباحث مهدویت را در ذهن مردم جهان تثبیت کنیم، یعنی ابتدا باید گفتمانسازی وجود حضرت را در ذهن جهانیان تبیین کنیم، تا وقتی مردمان جهان اسم آن حضرت را میشنوند سؤال در ذهن آنها ایجاد شود که اصلاً حضرت مهدی کیست.
بر طبق آیات موجود در قرآن، تعبیری وجود دارد که میگوید دشمنان اسلام میخواهند نور دینی که خداوند روشن کرده است را خاموش کنند، اما اراده خدا بر این است که این نور به اتمام برسد، ولی دشمنان ممکن است که ازین قضیه خشنود نشوند و بخواهند سدسازی کنند؛ «یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ»(صف، آیه۸)؛ آنان تصمیم دارند که نور خدا را با دهانهای خود خاموش کنند، در حالی که خداوند کامل کننده نور خویش است، هرچند کافران ناخشنود باشند.
این آیه شریفه نشان میدهد که قبل از ظهور نوری وجود خواهد داشت که خداوند اراده کرده تا به نقطه تاریخی خودش برسد لذا این تعبیر بدان معنا نیست که آن جورها باید به سر حد نهایی خود برسند تا ظهور اتفاق بیفتد، درست است که ممکن است ظلم و فساد در جهان گسترش یابد، اما در کنار گسترش ظلم و فساد، نوری وجود دارد که در دالان تاریخ توأم با ظلم، رو به صعود خواهد بود. به همین سبب قبل از ظهور صلاح و خیر به نقطه صفردرصدی نخواهد رسید بلکه با تفکیک دو جبهه حق و باطل، جبهه نورانیت نیز پیوسته شدت خواهد یافت.
انقلاب اسلامی در نقطهای ظهور کرد که نظریهپردازان غربی به این نتیجه رسیده بودند که دین دیگر کارایی خود را از دست داده است و بشر نمیتواند با دین به سعادت خود برسد، اما انقلاب اسلامی این نگاه را به طور کلی عوض کرد و به مردم جهان ثابت کرد که نگاه اشتباهی به آنها القا شده است.
انقلاب اسلامی همان نوری است که در در اوج ناامیدی مردم دنیا به ظهور رسید و آن دینگرایی خالی از تحریف حول محور جمهوری اسلامی به جهان تزریق شد، ناگفته نماند مقاومتها و بیداریهایی که برای مقابله با ظلم و جور به وجود میآیند، تحت تأثیر آن نوری (انقلاب اسلامی) که در وسط قرار گرفته به وجود آمدهاند و اگر نبود این تکیهگاه معرفتی و معنوی و مقاومت پویا و زنده در میدان، مقاومتی در سطح کلان در مقابله با نظام سلطه غرب شکل نمیگرفت.
لذا مهمترین وظیفهای که میتوان برای عموم مردم بیان داشت اولاً آشنایی کامل با گفتمان انقلاب اسلامی و ثانیاً صدور انقلاب اسلامی به هرکس که در توانشان هست. شاهد این هستیم مقام معظم رهبری برخی کلیدواژهها را مورد استفاده قرار میدهند مثل آتش به اختیار، جنگ روایتها، جهاد تبیین و ...؛ اینها همه ناظر به این موضوع میتواند تعریف خاص داشته باشد و وظیفه خاصی را به دوش رهروان قرار بدهد.
منبع: ایکنا (خبرگزاری بینالمللی قرآن)