Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیف الله صمدیان رییس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران اعلام کرد که بعد از ششمین رویداد «۱۰ روز با عکاسان»، تأسیس موزه عکس ایران پیگیری خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر،  سیف الله صمدیان رییس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران گفت: تا پایان سال برای راه اندازی موزه و مقدمات کار و رسیدن به توافقات، با مسئولان مکاتبه می شود  و از سال آینده مقدمات کار اجرایی شروع می­ شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

راه ­اندازی موزه به مشارکت و همکاری همه­ کارشناسان انجمن، دانشگاهیان، مدرسان، استادانی که از تاریخ عکاسی شناخت دارند، پژوهشگرانی که از گنجینه ­های شخصی اطلاع دارند و افرادی که با نهادهای تصویری خارج از کشور ارتباط دارند، نیاز دارد. تا چشم ما در این جهان باز است این کار باید جدی پیگیری شود تا بتوانیم موزه­ عکس ایران را بنیان بگذاریم و قطعا در این موضوع اصلی ­ترین دستور را باید دولت صادر کند و  به عنوان یک زنجیر متصل به هم همه­ همکاری­ ها انجام شود. طبیعتا هیچ نهادی تخصصی­ تر و حرفه ­ای­ تر از انجمن عکاسان ایران نمی­ تواند پیگیر کار راه اندازی موزه باشد.

صمدیان افزود: انجمن در کنار دیگر خدماتی که باید به اعضای خود و عکاسان غیر­ عضو که تقاضاهای فرهنگی، اجتماعی و هنری گوناگونی دارند، ارایه کند، باید موزه­ عکس را پیگیری کند و امیدوارم در زمان حیات ما این اتفاق بیفتد. به دنبال عملی شدن این اتفاق گرانبهاترین آرشیو تصویری ایران از لحاظ نشان دادن قدرت عکس های دوران قاجار، دوران پهلوی­ ها، انقلاب اسلامی و جنگ ایران، بعد از جنگ و دیجیتالی شدن را خواهیم داشت و اگر عکاسان شب و روز برای راه ­اندازی موزه عکس فعالیت کنند سال­ های سال از نظر فرهنگی، هنری، اجتماعی و اقتصادی با این موضوع در ارتباط و درگیر خواهند بود و موزه می ­تواند انگیزه­ های اقتصادی بالایی را برای دولت و ملت داشته باشد.

در جهانی که بیشترین تولیدات بشر عکس است و میلیاردها عکس در روز تولید می ­شود، ما هنوز موزه عکس نداریم. این وضعیت و تولید میلیاردها عکس به یک پاسخگویی جمعی نیاز دارد که در کشور ما انجمن عکاسان ایران به عنوان یک تشکل عکاسی می­ تواند دنبال کند

رییس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران اضافه کرد: من قبلا هم گفته­ ام که انگیزه­ اصلی ­ام برای پذیرفتن ریاست انجمن عکاسان ایران علاوه بر وظیفه­ ای که هیات مدیره بر عهده ­ام گذاشت، آرزویی بود که طی سال­ ها به یک حسرت تبدیل شده است. اینکه چرا کشوری که با فاصله نزدیک با اختراع عکس و عکاسی در دنیا مرکز تصویر و عکاسی بوده است، هنوز موزه عکس ندارد، جای تعجب است. چرا در جهانی که بیشترین تولیدات بشر عکس است و میلیاردها عکس در روز تولید می ­شود، ما هنوز موزه عکس نداریم. این وضعیت و تولید میلیاردها عکس به یک پاسخگویی جمعی نیاز دارد که در کشور ما انجمن عکاسان ایران به عنوان یک تشکل عکاسی می­ تواند دنبال کند.

صمدیان درباره بودجه فرهنگی و فرهنگ تصویری بیان کرد: ما در جهانی زندگی می ­کنیم که چه بخواهیم و چه نخواهیم، فرهنگ غالب فرهنگ تصویری به شکل­ های گوناگون و متعدد است. در این فرهنگ تصویری باید یک شعور و عدالت بودجه­ ای هم برقرار باشد، در غیر این صورت باخته ایم. یعنی از پیش بازنده­ غیر عادلانه برخورد کردن با بودجه­ هایی هستیم که به ویژه در عرصه­ هنرهای تجسمی و تصویر برای کارهای در ظاهر فرهنگی صرف می­ کنیم. واقعیت این است که ما نهادهای گوناگونی داریم که هر کدام در جای خود محترم هستند اما تقسیم­ بندی بودجه غیر عادلانه، غیر اخلاقی، غیر ­اقتصادی، غیر ­فرهنگی و مغایر کشور مداری است. تا در تقسیم بودجه فرهنگی به ویژه فرهنگ تصویری عدالت برقرار نباشد، موزه­ عکس و جشنواره­ درست تاثیرگذار و داشته­ منطقی برای حیات درست در جهانی که کشورها هر لحظه برای آن سرمایه­ گذاری میلیاردی می کنند، نخواهیم داشت.

صمدیان درباره جایگاه انجمن عکاسان ایران و نقش فرهنگی اجتماعی انجمن در طول یک دهه فعالیت گفت: انجمن عکاسان ایران در این ۱۰ سال که جدی­ تر فعالیت کرده، چند اقدام مهم انجام داده است. یکی از مهم ترین حرکت­ هایی که انجمن انجام داد این بود که به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با زبان فرهنگی گفت که طبق قانون و آیین­ نامه­ خود این وزارتخانه حق برگزاری جشنواره­ ها و بی­ ینال­ های هنری را ندارد و باید ناظر و حمایت­ کننده فرهنگی و مالی این رویدادها باشد. غیر از این عمل، اشتباه و ضد دولت و ملت است. تنها انجمنی که توانست سر این موضوع با وزارت ارشاد به توافق برسد انجمن عکاسان ایران بود که گفت باید بی ­ینال به بخش تخصصی یعنی انجمن که از نظر حقانیت موقعیت حرفه­ ای و مجموعه­ های تشکیل دهنده­ آن قانونی ترین گروه است سپرده شود.

یکی از مهم ترین حرکت­ هایی که انجمن انجام داد این بود که به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با زبان فرهنگی گفت که طبق قانون و آیین­ نامه­ خود این وزارتخانه حق برگزاری جشنواره­ ها و بی­ ینال­ های هنری را ندارد و باید ناظر و حمایت­ کننده فرهنگی و مالی این رویدادها باشد

این عکاس ادامه داد: وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی هم پذیرفت و سیزدهمین بی­ ینال عکس ایران در سال ۱۳۹۳ را انجمن برگزار کرد که متاسفانه بعد از آن هنوز این رویداد برگزار نشده است اما اگر اتفاق بیفتد انجمن آن را برگزار خواهد کرد. این به نفع وزارت ارشاد هم هست که کارهای اصلی خود را انجام دهد نه کارهایی که وظیفه ارشاد نیست. الان هم مشکل بی­ ینال­ های هنری که برگزار نمی شود، همین موضوع است. در بخش دیگر انجمن عکاسان ایران توانست برای هفت انجمن تخصصی دیگر عکاسی نه به عنوان تابع و زیر مجموعه­ انجمن عکاسان ایران، بلکه به عنوان شاخه­ های مختلف عکاسی ایران یک چتر حمایتی ایجاد کند و کمترین تنش­ ها را با هم هم داشته­ ایم. در بخش دیگر انجمن رویداد « ۱۰ روز با عکاسان» را بنیان گذاشت و برگزار کرد که پرکارترین فعالیت یک انجمن است که باید به حداقل خواسته­ های جامعه­ عکاسی ایران جواب دهد. مسایل متعدد و مختلف حوزه عکس و عکاسی در این رویداد ارایه و بررسی می شود. در این برنامه سعی کردیم که همه­ جامعه­ عکاسی را درگیر کنیم و امیدواریم هر سال بهتر باشد.

وی اظهار کرد: طبیعتا هر کشوری بخواهد در این جهان درست نفس بکشد باید به فرهنگ تصویری این جهان متصل باشد و از مسیری عبور کند که دیگران عبور کرده اند، البته منظور تحت تاثیر قرار گرفتن یا تحت­ تاثیر قرار دادن نیست. فرهنگ تصویری جهان به جایی رسیده که ما برای گرفتن اخبار به تلویزیون احتیاج نداریم. با کم­ کاری و کار غیر ­قابل بخششی که تلویزیون ما در انعکاس سریع اخبار انجام می ­دهد ما سریع به گوشی خود پناه می بریم و حمله­ داعش به مجلس شورای اسلامی را از فضای مجازی پیگیری می ­کنیم. 

صمدیان درباره تعامل انجمن عکاسان ایران با انجمن های تخصصی عکاسی گفت: انجمن عکاسان ایران یک موقعیت خاص چتر حمایتی برای هفت انجمن تخصصی را دارد که هیچ انجمن دیگری چنین موقعیتی را ندارد و فقط خانه سینما هست که برای شاخه­ های مختلف سینما کانون­ هایی را دارد، ما لازم است که انجمن­ های تخصصی را حمایت کنیم اما انجمن های تخصصی نیز می بایست برنامه های خود مانند نمایشگاه سالانه را به صورت منظم برگزار کنند و برگزیدگان این سالانه ها در رویداد«۱۰ روز با عکاسان» نمایش داده شود و این یک رویداد برای فینالیست ها باشد. به عنوان مثال چرا هنوز پس از ۱۴ سال نمایشگاه عکس سالانه­« فتوژورنالیسم» ایران برگزار نمی­ شود. کاری که سه نفر در هلند انجام دادند و بعد به «ورلد­ پرس­ فتو» تبدیل شد و سال­ های سال است به عنوان اسکار عکاسان مطبوعاتی دنیا مطرح است. البته مقصر فقط انجمن های تخصصی نیستند و نهادهای مسئول هم تقصیر دارند. معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از انجمن صنفی عکاسان مطبوعات باید حمایت جدی مالی کند. ضرورت دارد این سالانه ها در همه حوزه های تخصصی و انجمن های تخصصی برگزار شود.

صمدیان با تاکید بر توجه به استان ها در حوزه عکاسی گفت: خوشبختانه امسال یکی از اعضای هیات مدیره­ انجمن که روزی با پول تو جیبی خودش از شهرستان برای جلسات به تهران می ­آمد و بر می ­گشت، به عنوان دبیر رویداد «۱۰ روز با عکاسان» انتخاب شد و به شکل جدی قرار شد که اتفاق شیرینی را در کنار دیگر برنامه ­های این رویداد راه­ اندازی کنیم و به ترتیب در سال­ های مختلف به استان­ های عکس­ خیز کشور بپردازیم. امسال نمایشگاهی از عکس های استان های خراسان و آذربایجان غربی نمایش داده می شود و در روزی که به نام این استان­ ها در «۱۰ روز با عکاسان» داریم، برنامه­ هایی برای نمایش عکس این استان ­ها به صورت مالتی مدیا یا اسلایدشو و کارگاه­ برگزار می ­شود تا توانایی عکاسی این استان ­ها معرفی شود. البته در دوره­ های قبل هم به استان­ ها پرداخته شده و مثلا پروژه ­های عکاسان استان­ ها در بخش نگاه شخصی ارایه شده است اما از این دوره برای عکاسی استان­ ها به شکل منسجم ­تری برنامه­ ریزی شده است که  این حرکت شور و جوششی را در استان ­ها ایجاد کرده است. با فعالیت جدی تر کمیته های انجمن، نوع رابطه­ انجمن با استان ها از لحاظ سازمانی و جشنواره ­ها و مسابقات استانی یا ملی نیز مشخص می ­شود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۹۳۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدرسه، جایی برای گفتگوی رو در رو با دانش‌آموزان

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان گفت: جنگ امروز جنگ روایت‌ها است و آنقدر این جنگ خانمان سوز است که دشمن در تلاش است ذهن و فکر تمامی جوانان ما را از بین ببرد.

به گزارش ایسنا، حسین تاریخی در مراسم اختتامیه رویداد روایت دختران ایران گفت: رسانه‌های دشمن همواره به دنبال ایجاد یاس، ناامیدی و ترس در دل مردم ایران هستند؛  شاید برای برخی از افراد عجیب باشد اما در حوادث یک ماه اخیر و به دنبال شرارت‌های رژیم صهیونیستی در منطقه، برخی از دانش آموزان اعلام کردند که در مدرسه با فضای ترس مواجه بودیم؛ آنها به شدت ترسیده بودند که نکند اسرائیل حمله کند و جنگ بشود؛ حتی تعدادی از دانش‌آموزان هم به مدرسه نیامده بودند.

دبیرکل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان گفت: جنگ امروز جنگ روایت‌ها است و آنقدر این جنگ خانمان سوز است که دشمن در تلاش است ذهن و فکر تمامی جوانان ما را از بین ببرد و هر کس که در ایران زندگی می کند را مایوس و ناامید کند. 

وی با اشاره به حوادث تلخ سال ۱۴۰۱ و تلاش‌های دشمن در تشویش و گمراهی اذهان عمومی گفت: آینده نوجوانان و جوانان ما به شدت مورد حمله ناجوانمردانه قرار گرفته است؛ اگر لطف الهی نبود؛ ممکن بود ما هم مورد حمله رسانه‌های دشمن قرار بگیریم؛ فکر ما آشفته شود؛ برای جلوگیری از این حوادث ما نیازمند تبیین اهداف و برنامه برای مردم هستیم؛  تبیین هم نیاز به کمک و روایت کردن دارد.

دبیرکل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان گفت: ما باید در جایی که امکان رو در رو شدن با دانش‌آموزان را داشته باشیم روایتگری کنیم. جایی که می‌توانیم با او به تبادل نظر و گفتگو بپردازیم؛ حتما این کار را بکنیم  و این فرصت را غنیمت بشماریم. شاید نتوانیم در فضای مجازی به خوبی دشمن عمل کنیم اما مدرسه جایی است که در دست ماست. جایی که می‌توانیم به صورت هنرمندانه با مخاطبان نوجوان خود ارتباط برقرار کنیم. مدرسه یکی از جدی‌ترین فرصت‌های ماست که می‌تواند تعیین کننده باشد.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، وی با اشاره به اینکه  گاهی خود ما هم باورمان نمی‌شود که به چه دستاوردهایی رسیدیم؛ افزود: اسرائیل از ابتدای طوفان الاقصی تاکید می کند همه کاره ایران است؛ آمریکا و اروپا دائما بر قدرت ایران تاکید کردند؛ اما باز هم کسانی هستند که قدرت دفاعی و نظامی ایران را دست کم می گیرند؛ این ندیدن قدرت داخلی آفتی بوده که صدها سال است در ایران وجود داشته است. دشمن هم بر این نقطه ضعف تمرکز دارد.

دبیر کل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان خاطر نشان کرد: دشمن دائماً به فکر این است که از تفرقه‌های بین ما استفاده کند و ما باید هشیار باشیم و بهانه‌های واهی برای تفرقه افکنی را به دشمن ندهیم. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نمایشگاه گروهی عکاسان کازرون با نام «سِی کو» در حال برگزاری است
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • مدرسه، جایی برای گفتگوی رو در رو با دانش‌آموزان
  • تاسیس انجمن در جهت کاهش آسیب اجتماعی در بین دانش‌آموزان
  • این رویداد در خدمت ایجاد مشارکت میان جامعه پژوهشگران برگزار شد
  • لزوم توجه جدی به بزرگسالان اتیسم / برگزاری سومین رویداد «هم‌مسیر اتیسم»
  • عکاسی از انبوه عنکبوت‌ها روی مریخ
  • کارگاه آشنایی با عکاسی فیلم در موزه سینما برگزار می‌شود
  • برگزاری کارگاه آشنایی با عکاسی فیلم در موزه سینما
  • آغاز دومین جشنواره عکاسی سنندج