Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-01@05:23:39 GMT

چرا ماکرون می تواند اما روحانی نمی تواند

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۹۶۰۴۷

چرا ماکرون می تواند اما روحانی نمی تواند

در ایران اما حسن روحانی هرگز در حد حتی حرف زدن نیز در این 100 روز سپری شده از فعالیت دولت دوازدهم حاضرنشده است درمسیر تحقق وعده ایش عمل کند. این رفتار روحانی ا موجی از انتقاداصلاح طلبان ریشه دارمثل عبدالله نوری را برانگیخته است. چرا ماکرون می تواند اما روحانی نمی تواند به وعده های خویش عمل کند. نوشته زیر این پرسش آخررا جواب داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این متن از مجله صنعت و توسعه که اسحاق جهانگیری معاون اول ریی جمهور صاحب امتیاز آن است اخذ شده است
راه بندان
همه کسانی که مبارزه انتخابات نفس‌گیر بین دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امروز آمریکا و خانم هیلاری کلینتون، کاندیدای رقیب او را دنبال کردند – و البته سایر مبارزات انتخاباتی را- یادشان می‌آید او با دادن وعده‌های اقتصادی چشمگیر و مردم‌پسند توانست سبد رأی خود را به میان گروه‌های کم‌درآمد ببرد. این کاری که ترامپ کرد و البته پیش از او در جریان مبارزه رهبران احزاب انگلستان برای ماندن یا نماندن این کشور در اتحادیه اروپا رخ داده بود، در میان رهبران احزاب و به‌ویژه کاندیداهای ریاست جمهوری در اروپا و در سایرکشورها عادت و سنت شد.درجریان مبارزات انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در ایران نیز کاندیداهای رقیب دکتر حسن روحانی نوآوری کرده و با تقسیم شهروندان به دارا و نادار، خود را مدافع و حامی ناداران نشان می‌دادند و شعار و وعده‌های خویش را بر این پایه تنظیم کردند. روحانی به مثابه مدافع وضع موجود اما نمی‌توانست چنین وعده‌هایی مثل سه برابر کردن یارانه‌ها یا پرداخت ماهانه ۲۵۰ هزار تومان به هرفرد جویای کاردهد.از سوی دیگر او نمی‌توانست هیچ وعده تازه‌ای هم ندهد و ساکت و خاموش بماند. بنابراین دکتر روحانی برای جلب آرای شهروندان وعده‌هایی در حوزه‌های گوناگون اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی داد. دقت در رفتار و گفتار آقای روحانی در جریان مبارزه انتخابی نشان می‌دهد او در حرف‌ها و سخنان پرشمارش در جمع هواداران و میتینگ‌ها وعده‌هایی می‌داد و در میانه مبارزات با انتشار برنامه دولت دوازدهم نیز وعده‌هایی داد. برای اینکه بتوانیم در کوتاه‌ترین متن درباره وعده‌های آقای روحانی و راه‌بندان‌های پیش روی وی در ۴ سال آینده نکات با اهمیت‌تری را برای خوانندگان این نوشته فراهم کنیم از میان وعده‌های داه شده وی به میدان اقتصاد کوچ می‌کنیم و از میان وعده‌های اقتصادی دو وعده را انتخاب می‌کنیم. یادآور می‌شوم که انتخاب وعده‌ها از میدان اقتصاد به این دلیل است که شهروندان ایرانی در این باره حساسیت داشتند و می‌خواستند باسبک‌-‌سنگین کردن این وعده‌ها با وعده‌های رقبا تصمیم بگیرند.به نظر شمار قابل ‌اعتنایی از فعالان اقتصادی و کارشناسان این وعده روحانی که در صورت انتخاب شدن تحریم‌های ایران به دلیل مسائل موشکی و سایر تحریم‌ها به دلایل سیاسی وضع شده بر ایران را لغو خواهم کرد، با اقبال مواجه شد. این وعده از سوی روحانی به این دلیل انتخاب و ترویج شد که ایرانیان مزه خوش حذف تحریم‌های همه سویه غرب را در همین دو سال آخر زیر زبان داشتند. یکی دیگر از وعده‌های بزرگ و با اهمیت دکتر روحانی در جریان مبارزه این بود که سالانه یک میلیون شغل ایجاد خواهم کرد. این وعده با توجه به اینکه نرخ بیکاری جوانان ایرانی به مرز ۳۰ درصد نزدیک می‌شود نیز از وعده‌های بزرگی بود که با توجه به شرایط اقتصاد کلان ایران در دهه اخیر وعده بزرگی بود. آیا رییس‌جمهور به اهمیت و بزرگی وعده‌های داده شده آگاه نبود و آیا او و همراهانش نمی‌دانستند که محقق کردن این دو وعده بزرگ تا چه اندازه دشوار است؟ بدون تردید وی و همسازانش در جریان مبارزه به صعوبت و دشواری کارهایی که در ذهن داشته و دارند آگاهی کامل داشتند اما این جزیی از سنت مبارزه است و کاندیداها می‌خواهند چشم‌انداز و آرزوهای‌شان را به رأی‌دهندگان نشان دهند. در ادامه برخی از دشواری‌های ذاتی و دشواری‌هایی را که در جریان اجرا پیش می‌آیند و راه را بر تحقق وعده‌های آقای روحانی می‌بندند یادآور می‌شوم:
دامنه و ژرفای اختیارات رییس‌جمهور


واقعیت این است که شهروندان ایرانی با مقایسه وعده‌ها و روش‌ها ی نامزدهای موجود به آقای روحانی رأی داده‌اند و انتظار دارند وی و دولت دوازدهم به این نوع وعده‌ها لباس عمل بپوشاند. از سوی دیگر شرایط این گونه است که تامین سرمایه کافی برای دستیابی به رشد ۸ درصد در سال در سال‌های پیش رو با محوریت رشد تولیدات صنعتی یا فعالیت‌هایی مثل گردشگری نیاز انکار ناشدنی ایران امروز است.اگر دولت نتواند این وعده‌ها را محقق کند بدون تردید اقتصاد ایران تعادل موجود را از دست می‌دهد و برخی ابرچالش‌ها مثل چالش بیکاران جوان، چالش بانک‌ها، چالش صندوق‌های بازنشستگی ایران را به سخت‌ترین روزهای خود می‌رساند و احتمال بازنشدن گره‌ها را بیشتر می‌کند. به این ترتیب همه نیروهای اجتماعی و نهادهای حکومتی و مدنی باید یکپارچه در مسیر دورکردن ایران از میدان خطر باشند. حل مشکلات سیاسی و اقتصادی با اجماع ملی و درک دقیق از شرایط ممکن است و باید ذهن‌های به خواب رفته یا خود را به خواب‌زده بیدار شوند و یادشان باشد روزی ممکن است پشت دست خود بکوبند و نادم و پشیمان شوند که چرا با سرسختی و یکدندگی راه‌بندان‌های مصنوعی ایجادکرده ایم .

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۹۶۰۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاظمی قمی: افغانستان شریک ما در مبارزه مشترک با تروریسم است

سفیر و نماینده ویژه ایران در افغانستان با اظهار اینکه تروریسم تهدیدی مشترک برای دو کشور است، تصریح کرد افغانستان را شریک ایران در مبارزه با تروریسم می‌دانیم. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «حسن کاظمی قمی» سفیر و نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در افغانستان در پیامی در «ایکس» نوشت: تروریسم و مشخصاً داعش خراسان یک تهدید مشترک برون پایه برای ایران، افغانستان و کشورهای منطقه است.

وی با تأکید بر اینکه طالبان شریک ایران در مبارزه با تهدید داعش است، افزود: ما افغانستان را شریک خود در مبارزه با این تهدید مشترک می‌دانیم و همکاری در این حوزه از اولویت‌ها خواهد بود.

کاظمی قمی پیش از این نیز تاکید کرده بود افغانستان مستقل ظرفیت پیشبرد روندهای توسعه‌ای با همسایگان را دارد.

کاظمی قمی: کشورهای منطقه برابر تروریسم متحدانه عمل کنندصلاحیت‌های نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان مشخص باشدافغانستان ظرفیت پیشبرد روندهای توسعه‌ای با همسایگان را دارد

 نماینده ویژه ایران در افغانستان چندی قبل در واکنش به حمله تروریستی در مسکو نیز گفته بود کشورهای منطقه باید برابر تروریسم با منشأ خارجی متحدانه عمل کنند.

پیش‌تر سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل در بیانیه‌ای ضمن محکومیت حمله تروریستی به نمازگزاران در هرات تصریح کرده بود: ایران آمادگی خود را جهت تقویت همکاری با حکومت سرپرست افغانستان جهت مبارزه با تروریسم اعلام می‌کند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • حسن روحانی دلایل ردصلاحیتش را اعلام کرد
  • وعده صادق نتیجه همکاری جریان‌های علمی و دفاعی کشور بود
  • کاظمی قمی: افغانستان شریک ما در مبارزه مشترک با تروریسم است
  • تلاش مکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته ای مستقل
  • تلاش ماکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته‌ای مستقل
  • حضور سرزده دبیرکل ناتو در کی‌یف با وعده افزایش جریان تسلیحات
  • حضور غیرمنتظره دبیرکل ناتو در کی‌یف با وعده افزایش جریان تسلیحات
  • نگاهی به تمام جنجال‌های کریمی قدوسی | گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • اروپا نیاز به قوای هسته‌ای مستقل دارد
  • درخواست ماکرون برای بازدارندگی هسته‌ای در دفاع مشترک اروپایی