Web Analytics Made Easy - Statcounter

این گزارش به مهم‌ترین مطالبه و درخواست مردم مرکز استان خراسان شمالی از شهردار جدید این شهر می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بجنورد٬ مرکز استان خراسان شمالی٬ به عنوان دومین شهر دارای سکونت‌گاه‌های غیر رسمی در ایران نام گرفت است. حاشیه‌نشینی و مشکلات ناشی از آن٬ همچون تهدیدی جدی برای این شهر محسوب شده و تمام پایه‌های فرهنگی و اجتماعی بجنورد را نشانه رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک‌ سوم جمعیت بجنورد حاشیه‌نشین هستند

عضو شورای شهر بجنورد گفت: یک‌ سوم جمعیت شهر حاشیه‌نشین هستند و این پدیده در حال گسترش است. سید محسن موسوی اظهار داشت: شهر خوب به‌‌معنای ساخت بزرگراه و آزادراه نیست بلکه شهر خوب شهری است که پاسخگوی نیازهای شهروندان باشد.

وی افزود: امروزه در شهر بجنورد با پدیده‌ای به‌نام حاشیه‌نشینی روبه‌رو هستیم. حاشیه‌نشینی پدیده‌ای است که نه‌تنها رو به افول، بلکه رو به گسترش است٬ به‌طوری که حدود یک‌ سوم از جمعیت شهر بجنورد حاشیه‌نشین هستند.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر بجنورد تصریح کرد: علی‌رغم اینکه حاشیه‌نشینی گسست کاربردی دارد٬ از جنبه پیوست عملکردی نیز برخوردار است. به‌ لحاظ حاشیه‌نشینی شهر بجنورد٬ دومین شهر حاشیه‌نشین کشور است.

حاشیه شهر پیوست فرهنگی و هنری و مدیریت «جهادی» می‌خواهد

درگیری بجنورد با مسائل و مشکلات حاشیه شهر٬ نکته تازه‌ای نیست و به هر حال این شهر بزرگ و مرکز استان خراسان شمالی٬ با این موضوع دست و پنجه نرم می‌کند. آنچه در این میان به عنوان مهم‌ترین مطالبه مردم و مسئولان شهری مطرح است٬ نگاه عدالت محور به خدمات شهری در بجنورد است.

بسیاری از مناطق اطراف شهر بجنورد که نام «کلاته» را به خود گرفته‌اند٬ امروز دیگر نه روستا هستند و نه جزئی از شهر. حتی واحدهای مسکونی مسکن مهر در گلستان شهر بجنورد و یا شهرک الغدیر با بیش از 20 هزار نفر ساکن نیز٬ جزو محدوده خدمات شهری محسوب نمی‌شوند. چاره کار کجاست؟

نهاوندی یکی از ساکنان شهرک گلستان بجنورد معتقد است: شهرداری با برخی از اقدامات کوچک و ابتدایی می‌تواند مشکل این شهرک را حل کند. هم‌اکنون بسیاری از معابر این شهرک فاقد خیابان‌های آسفالت شده و زیرسازی مناسب است. سرویس‌های اتوبوسرانی به تمام نقاط شهرک نمی‌روند و مردم برای حضور در فاز 2 شهرک باید کیلومترها پیاده حرکت کنند.

وی می‌افزاید: سطل جمع‌آوری زباله به ندرت در این شهرک دیده می‌شود و فضای سبز و پارک بازی برای کودکان وجود ندارد. شهرداری نیز با 3 یا نهایتا 5 نیرو در این‌جا اداره می‌شود. همه این‌ها با مدیریت واحد و امکاناتی محدود٬ قابل حل شدن است.

رضایی نیز یکی از ساکنان «کلاته محمد علی‌پهلوان» بجنورد است. او می‌گوید: مشکل بهداشتی و زیست محیطی در این مناطق زیاد است ولی از همه مشکلات بیشتر٬ مسائل فرهنگی شهروندان را رنج می‌دهد. بسیاری از منازل این منطقه به مکان خرده فروشی مواد مخدر تبدیل شده است و مشکلات و آسیب‌های اجتماعی این‌جا بسیار زیاد است.

وی تاکید می‌کند: با وجود همه این مشکلات٬ هیچ مکانی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری و یا مرکزی که به جمع‌آوری انرژی جوانان تبدیل شود٬ وجود ندارد. از شهرداری امکانات نمی خواهیم٬ فقط کمی توجه و احساس نیاز برای راه‌اندازی مراکز فرهنگی٬ بسیاری از مشکلات ما را حل می‌کند.

وقتی پیوست فرهنگی مشکل یک منطقه را حل می‌کند

خیابان «حـُـــرّ» در بجنورد٬ از قدیم‌الایام به عنوان یکی از مراکز حاشیه‌ای و مستعد آسیب‌های اجتماعی شناخته می‌شد. اما چند وقتی است با حضور یک «روحانی» پر تلاش و اقدامات فرهنگی وی٬ این منطقه سر و سامانی خاص یافته و با راه‌اندای مرکز فرهنگی مسجد منطقه٬ جوانان و کودکان که در نقطه اصلی خطر آسیب‌های اجتماعی قرار دارند٬ حول محور این مرکز٬ جمع شده اند و در حال انجام فعالیت‌های فرهنگی مختلفی هستند.

حجت‌الاسلام محمد کمالی که روحانی و امام جماعت مسجد صاحب‌الزمان(ع) خیابان حرّ است می‌گوید: از ابتدای حضورم در این منطقه٬ توجه خود را بر انجام فعالیت‌های فرهنگی معطوف کردم و هم اینک این مکان به نقطه‌ای برای اتصال همه اعضای محل تبدیل شده است. حلاوتی که حتی بچه‌ها را برای نماز صبح هم به مسجد می‌آورد.

به عدالت در ارائه خدمات شهری توجه کنید

توجه به عدالت در ارائه خدمات شهری٬ موضوعی است که نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه بجنورد نیز به آن تاکید می‌کند و در دیار شهردار جدید بجنورد می‌گوید: امکانات شهری به‌صورت عادلانه در مناطق مختلف تقسیم شود. خدمت‌رسانی به مردم باید در حد گسترده و باکیفیت و سرعت عمل مناسب صورت بگیرد.

آیت الله ابوالقاسم یعقوبی تأکید کرد: باید امکانات شهری به طور عادلانه بین نقاط مختلف تقسیم شود تا همه به طور یکسان از آنها بهره‌مند شوند. متأسفانه مخروبه‌های حاشیه شهر به مراکز فساد تبدیل می‌شوند؛ ازاین‌رو باید برنامه‌ریزی شود تا از آسیب‌هایی که این نقاط را تهدید می‌کند پیشگیری کرد.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی اضافه کرد: شهرداران و اعضای شورای شهر باید در کوچه‌ها و محل‌های مختلف حضور پیدا کنند و از نزدیک مشکلات آنها را احصا و برطرف کنند. در بین مردم باشید و برای رفع مشکلات به آن‌ها نوید و امیدواری واقعی بدهید و در اسرع وقت مشکلات را بررسی و برطرف کنید.

وی با تأکید بر اینکه باید محله‌هایی که به چشم نمی‌آیند را ببینید و رسیدگی کنید اظهار کرد: با توجه به نام‌گذاری مرکز استان به نام «باب الرضا» باید مبلمان شهری به‌گونه‌ای که زیبنده این نام باشد، چیدمان شود. خدماتی را ارائه کنید که زمینه‌های ماندن زائران حرم مطهر رضوی در این شهر ایجاد شود.

انتهای پیام/

R7719/P1357/S6,55/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۹۷۶۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌های گردشگری باید با پیوست‌های فرهنگی و دینی تدوین شود

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه هم‌اندیشی فعالان فرهنگی و گردشگری دزفول با استاندار خوزستان در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

علی اکبر حسینی محراب، استاندار خوزستان در این نشست گفت: برنامه‌های گردشگری باید به شکل جامع و همراه با پیوست‌های فرهنگی و دینی تدوین شود.

وی بیان کرد: رودخانه‌ها یکی از ظرفیت‌های مهم در حوزه گردشگری است و در این خصوص اقدامات زیادی می‌توان انجام داد.

کد خبر 6088702

دیگر خبرها

  • کلکسیون مشکلات اصفهان نیازمند توجه ویژه است
  • برنامه‌های گردشگری باید با پیوست‌های فرهنگی و دینی تدوین شود
  • کاهش تلفات تصادفات رانندگی نیازمند اقدامات فرهنگی است
  • سمنان در تعریف پیوست فرهنگی الگوی کشور شود
  • لزوم پیوست رسانه‌ای پروژه‌ها در شهر/ محتوای رسانه‌ها باید مورد سنجش قرار گیرد
  • قوی کردن‌زیر ساخت‌های فرهنگی
  • یکی از مشکلات شهرستان اصفهان وجود نگاه برخوردار است
  • یکی از مشکلات اصفهان وجود نگاه برخوردار است
  • هوای هیچ شهری امروز آلوده نیست / پاک‌ترین هوا سهم بجنورد شد
  • پیوست فرهنگی برای پیشرفت شهری در سمنان تدوین شود