Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با تاکید بر اینکه مردم باید نسبت به بیماری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک‌ها آگاه شوند، گفت: مصرف آنتی‌بیوتیک در ایران حدود ۶ برابر استاندارد جهانی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، سیدمهدی طباطبایی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه سیستان و بلوچستان که به مناسبت هفته اطلاع‌رسانی آنتی‌بیوتیک‌ها برگزار شد، اظهار داشت: حدود 90 سال از کشف آنتی بیوتیک‌ها می‌گذرد و این گروه دارویی تاکنون به درمان بیماری‌های عفونی کمک زیادی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: همچنین حدود 30 سال از کشف آخرین آنتی بیوتیک‌های موثر می‌گذرد و میکروب‌های عامل بیماری‌های عفونی تحت عنوان مقاومت میکروبی در حال مقاوم‌شدن مقابل آنتی‌بیوتیک‌ها هستند که این امر تهدید بزرگی مقابل سلامت جامه محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون بسیاری از میکروب‌ها مقابل آنتی بیوتیک‌ها مقاوم شده‌اند، افزود: سالانه 700 هزار نفر در جهان به دلیل ابتلا به عفونت‌های مقاوم به آنتی بیوتیک جان خود را از دست می‌دهند و سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی کرده این عدد تا سال 2050 میلادی به 10 میلیون نفر در سال برسد و این آمار بیش از آمار مرگ و میر به دلیل ابتلا به سرطان است.

طباطبایی خاطرنشان کرد: تجویز بی‌رویه آنتی بیوتیک از جانب پزشکان، اصرار بیمار به تجویز آنتی بیوتیک، عدم تکمیل دوره مصرف آنتی بیوتیک تجویز شده توسط پزشک توسط بیمار و مصرف آنتی بیوتیک بدون تجویز پزشک از جمله عواملی است که موجب شده میکروب‌ها مقابل آنتی بیوتیک‌ها مقاوم شوند که ضرورت دارد جامعه ما نسبت به این موضوع احساس خطر کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: به طور مثال در بحث بیماری سل زمانی که ویروس مقاوم نباشد بیمار با صرف هزینه‌ای حدود 400 هزار تومان در یک دوره درمانی 6 ماهه تحت درمان قرار می‌گیرد که این درمان روی 90 درصد بیماران جواب می‌دهد اما در صورتی که مقاومت میکروبی ایجاد می‌شود دوره درمان به 18 تا 24 ماه و هزینه درمان به 40 تا 250 میلیون تومان افزایش یافته که این درمان معمولاً روی 40 تا 60 درصد مبتلایان جواب می دهد.

وی با اشاره به اینکه آنفلوانزا، مالاریا و ایدز از دیگر بیماری‌هایی هستند که ما به مرور زمان شاهد مقاومت به درمان آن‌ها هستیم، افزود: تجویز منطقی آنتی‌بیوتیک توسط پزشکان و مصرف منطقی توسط بیماران امری بسیار مهم است که باید در جامعه فرهنگ‌سازی شود چرا که هرچه مقاومت میکروبی نسبت به آنتی بیوتیک افزایش یابد طول درمان و هزینه درمان بیشتر و احتمال درمان کمتر می‌شود.

طباطبایی با تاکید بر اینکه متاسفانه مصرف آنتی بیوتیک به شدت در دنیا رو به افزایش است و این امر هزینه‌های زیادی را به کشورها تحمیل می‌کند، ادامه داد: مصرف آنتی بیوتیک در ایران حدود 6 برابر استاندارد جهانی است که این رویه باید به همت مردم، مسئولان و جامعه پزشکی اصلاح شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به اینکه عرضه آنتی بیوتیک در داروخانه‌ها بدون نسخه پزشک غیرقانونی است، افزود: بحث مقابله با مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک در ایران و سیستان و بلوچستان به تازگی آغاز شده و نیازمند اطلاع‌رسانی بیشتر به مردم است.

وی خاطرنشان کرد: ما در سیستان و بلوچستان بیشترین بار بیماری عفونی را داریم به همین دلیل آسیب‌پذیرتر از دیگر استان‌های کشور هستیم؛ در حال حاضر حدود 90 درصد موارد ابتلا به بیماری مالاریا در کشور با 134 مورد در سال جاری مربوط به سیستان و بلوچستان است که البته حدود 80 درصد آن از کشورهای همجوار وارد استان شده و نگرانی ما بر این موضوع است که مالاریای مقاوم به درمان وارد استان شود.

طباطبایی اضافه کرد: بیشترین موارد ابتلا به بیماری سل نیز در میان استان‌های کشور مربوط به سیستان و بلوچستان است و متاسفانه موارد ابتلا به سل مقاوم در کشور و حتی کل دنیا رو به افزایش است؛ در حال حاضر در 104 کشور دنیا سل بسیار مقاوم به درمان گزارش شده که به داروهای عادی جواب نمی‌دهد و ضرورت دارد این زنگ خطر برای جامعه ما به صدا درآید.

انتهای پیام/

R7843/P41362/S6,65/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۹۹۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضویت ایران در سازمان جهانی ارزیابی و انطباق

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ مدیر کل استاندارد استان گفت: بازرسانی از کشور‌های آمریکا، کانادا، کره جنوبی، مکزیک و پاکستان شرایط آزمایشگاه‌های انطباق کشور را بررسی کردند و با ۹۷ درصد آرا گواهی انطباق برای ایران نیز صادر شد.
میر نظامی افزود: رفع موانع صادراتی برای تجار ایرانی، کاهش هزینه‌های صادرات و سرعت بخشیدن در صادرات و واردات از مزایای پیوستن ایران به این سازمان جهانی است.
او ادامه داد: تا قبل از این تجار و بازرگانان برای ارزیابی و انطباق محصولات صادراتی و وارداتی مجبور به استفاده از آزمایشگاه‌های ارزیابی و انطباق کشور ثالث بودند، اما هم اکنون می‌توانند از ظرفیت آزمایشگاه‌های همکار و انطباق استاندارد استفاده کنند.
هم اکنون ۴۱ آزمایشگاه همکار و انطباق در استان مرکزی فعالیت می‌کنند.

دیگر خبرها

  • برای افزایش هوش این پنج ماده غذایی را مصرف کنید
  • عضویت ایران در سازمان جهانی ارزیابی و انطباق
  • داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند؟
  • قبض برق کسانی که کولر گازی دارند، چقدر افزایش می‌یابد؟/ رقم احتمالی قبوض برق اعلام شد
  • نام و برند ایران باید در بازارهای جهانی بدرخشد
  • داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند
  • مراقب باشید/ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • بازگشایی چند مطب در تویسرکان پس از رعایت قوانین و استاندارد‌ها
  • مواد شیمیایی ماریجوانا 5 برابر سیگار
  • شناسایی بیماری‌های عفونی با نانوکامپوزیت آراسته به طلا