Web Analytics Made Easy - Statcounter

دزفول - ایرنا - برقرسانی به روستاهای مناطق سخت گذر بخش شهیون دزفول به دلیل نبود جاده دسترسی مناسب از سه سال پیش با نصب صفحه های خورشیدی آغاز شده و همچنان رو به گسترش است.

صفحه خورشیدی از مونتاژ سلول‌های خورشیدی بوجود می‌آید. از آنجا که یک صفحه خورشیدی مقدار محدودی انرژی تولید می‌کند. صفحه‌های خورشیدی انرژی نورانی خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این صفحه ها با نام فتوولتائیک
(PhotoVoltaic) یا سولار (Solar) نیز شناخته می‌شوند.
بخش کوهستانی شهیون با 2 هزار و 892 کیلومتر مربع وسعت یکی از مناطق محروم شهرستان دزفول است که به دلیل کوهستانی بودن منطقه بیش از 70 درصد روستاهای آن فاقد جاده مناسب می باشند.
پراکندگی 372 پارچه آبادی و روستای عشایری در این بخش با پنج دهستان موجب شده تا امکان انتقال شبکه برق به مناطقی از این بخش به دلیل نبود جاده امکانپذیر نباشد و تعدادی از روستاهای این بخش با نصب صفحه های خورشیدی برقدار شوند.
به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به مناطق سخت گذر احمدفداله و دره کاید در فاصله 150 کیلومتری شهر دزفول و در دل رشته کوه زاگرس ، هر چند ساکنان برخی روستاهای سخت گذر دهستان های احمدفداله و دره کاید که از طریق صفحه های خورشیدی برقدار شده اند همچنان در خواست انتقال شبکه برق به محل سکونت خود را دارند اما به دلیل نبود جاده مناسب و نبود امکان انتقال تجهیزات شبکه برق ، در حال حاضر و تا زمان احداث جاده مناسب ، صفحه های خورشیدی تنها راه دسترسی این اهالی به انرژی برق می باشند.
برخی اهالی احمد فداله و دره کاید در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با قدردانی از تلاش نظام اسلامی و دولتمردان برای برقرسانی به روستاهای محل سکونت خود در منطقه ای کوهستانی و سخت گذر اظهار داشتند: صفحه های خورشیدی نصب شده در این منطقه میزان انرژی کمی تولید کرده و انرژی تولید شده توسط این صفحه ها تنها برای تامین روشنایی مناسب است.
به گفته این اهالی ضعف در سرویس دهی و رفع نقص از صفحه های خورشیدی نصب شده یکی دیگر از مشکلات برق رسانی به این روستاهاست به طوریکه با وجود تلاش و هزینه بالای صرف شده برای انتقال ، نصب و راه اندازی صفحه های خورشیدی در مناطق سخت گذر احمد فداله و دره کاید ، این تجهیزات بعضا از کار افتاده و نیاز به سرویس و تعمیر دارند.
مدیر عامل شرکت توزیع برق خوزستان که استاندار خوزستان را در سفری 2 روزه به دهستان های احمد فداله و دره کاید همراهی می کرد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی با بیان اینکه بسیاری از روستاهای 2 بخش کوهستانی شهیون و سردشت دزفول با انتقال شبکه ، برقدار شده اند گفت:از آنجا که تعدادی از روستاهای این مناطق فاقد جاده می باشند و انتقال تجهیزات برق به روستاهای مذکور امکانپذیر نیست لذا توانیر تصمیم گرفت تا با نصب صفحه های خورشیدی این روستاهای پراکنده را برقدار کند.
رضا غضنفری با تشریح تلاش خستگی ناپذیر کارکنان شرکت توزیع برق خوزستان برای برقرسانی به روستاهای بخش شهیون به دلیل نبود جاده افزود: برای اجرای طرح های برقرسانی به روستاهای مناطق سخت گذر دزفول بالغ بر 45 میلیارد ریال از سوی شرکت توزیع برق خوزستان برای اصلاح جاده و مسیر شکافی هزینه شده است.
وی با اشاره به ادامه نهضت برقرسانی به مناطق محروم شهرستان دزفول و افتتاح طرح برقرسانی به روستاهای مازه پاریاب علیا و سفلی ، مازه سروه ، کول کندی و برد شمشیر علیا در دهستان احمدفداله بخش شهیون با اعتباری بالغ بر 37 میلیارد ریال بیان داشت: پارسال 30 روستای بخش شهیون دزفول با نصب 52 صفحه خورشیدی برقدار شدند.
غضنفری افزود:عملیات نصب 82 دستگاه صفحه خورشیدی برای برقرسانی به 82 روستای بخش شهیون که همگی در مناطقی سخت گذر و دور افتاده پراکنده اند در حال انجام است.
وی با تائید اینکه یکی از مشکلات اهالی نگهداری صفحه های خورشیدی است گفت: برای حل این مشکل و تسریع در رفع نقص از صفحه های خورشیدی که دچار مشکل شده ، برنامه ریزی شده تا پیمانکاری برای سرویس و نگهداری این صفحه های خورشیدی در منطقه مستقر شود.
محسن نمازی فر مدیر توزیع برق دزفول نیز گفت: برقرسانی به روستاهای بخش سردشت و شهیون از 10 سال پیش آغاز شده اما به دلیل نبود جاده مناسب در دهستان های احمدفداله و دره کاید در مواردی رفع نقص از شبکه و تاسیسات برق و صفحه های خورشیدی به دلیل بسته شدن جاده بعضا 1 یا 2 ماه زمان می برد.
وی افزود: در سالهای گذشته بالغ بر 67 روستا و دهستان در ارتفاعات کوهستانی و سخت گذر شهرستان دزفول با حدود 300 خانوار جمعیت از شبکه برق بهره مند شدند.
مدیر توزیع برق سردشت دزفول نیز با تشریح تلاش صورت گرفته برای برقرسانی به روستاهای سالند در بخش شهیون گفت: علاوه بر برقرسانی به 67 روستای منطقه از سال 1393 کار نصب صفحه های خورشیدی به روستاهایی که جاده دسترسی ندارند در دهستان های احمدفداله و دره کاید آغاز شده و 172 خانوار با این روش جدید از انرژی برق بهره مند شدند.
مسعود هاتفی کیا افزود:از پارسال نیز کار نصب 89 پنل خورشیدی برای 89 خانوار در احمدفداله آغاز شده که با 90 درصد پیشرفت فیزیکی آخرین گام نصب و راه اندازی را طی می کنند.
وی بیان داشت: با اقدام صورت گرفته در زمینه برقرسانی به روستاهای محروم و دور افتاده بخش شهیون همه روستاهای بالای پنج خانوار این بخش برقدار شده اند.
در بخش شهیون دزفول با پنج دهستان 15 هزار نفر به صورت پراکنده سکونت دارند.
6068
خبرنگار:محمدعلی فریدپناه

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۹۸۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت چغندر قند در دزفول

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان،  مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دزفول  گفت: در سال زراعی جاری ۵ هزار و ۱۸۵ هکتار از مزارع این شهرستان به کشت چغندرقند اختصاص یافت. 

بهروز قمر زاده افزود:  ۲۹ دستگاه ماشین ‏آلات برداشت چغندرقند در شهرستان دزفول فعال است و پیش بینی می‌شود حدود  ۳۵۰ هزار تن محصول چغندرقند از مزارع این شهرستان برداشت شود. 

وی ادامه داد: محصول چغندر شهرستان دزفول پس از برداشت به ۱۲ کارخانه قند از جمله کارخانه قند بنیاد اصفهان، نقش جهان اصفهان، همدان، قزوین، مرودشت، چهارمحال، اهواز، شوش، اسلام آباد، کوار، فسا و اقلید منتقل ‏می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دزفول اظهار کرد: کشت چغندرقند در شهرستان دزفول همه ساله بصورت پائیزه کشت می‏شود.

 

 

دیگر خبرها

  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر در دزفول
  • تلوبیون بین برنامه‌ها تبعیض می‌گذارد؟/ محتوایی که ضریب می‌گیرد
  • لزوم ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان
  • تجمع حمایت از طرح نور فراجا در دزفول
  • استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود
  • ۱۵۴ پنل خورشیدی در روستاهای دیلم راه اندازی می‌شود
  • آبرسانی به واحدهای تولیدی سردشت دزفول+فیلم
  • برداشت چغندر قند در دزفول
  • معارفه امام جمعه جدید شهر میانرود دزفول