Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴- عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: با وزارت کشور و شورای نگهبان رایزنی‌هایی درباره انتخابات مجلس انجام گرفته است زیرا وظیفه کارگروه «رایزنی و تعامل» در شورای عالی سیاست‌گذاری همین بود.
یکی از کارهای سیاست ورزان رایزنی است، بنابراین کاملاً طبیعی به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان برای تائید صلاحیت‌ها با شورای نگهبان دست به مذاکره زنند، اما عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان درباره موضوع مذاکره اصلاح‌طلبان و شورای نگهبان گفته است که «تابه‌حال چنین موضوعی از شورای نگهبان خواسته نشده و کاری نیز دراین‌باره انجام صورت نگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»
نکته جالب آن است که یک روز پیش‌ازاین گفته کدخدایی محمدرضا تابش، نایب‌رئیس فراکسیون امید بابیان اینکه اصلاح‌طلبان مذاکراتی با شورای نگهبان داشته‌اند، گفته بود که « مذاکره با شورای نگهبان همواره مطرح بوده و حتی درگذشته هم صورت گرفته است فقط علنی نشده حتی در این دوره از انتخابات گفت‌وگوهایی با اعضای حقوق‌دان و فقهای شورای نگهبان انجام گرفت و نتایج را شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مطرح کردند؛ لذا این مراودات وجود داشت اما سازمان‌دهی شده نبود.»
در این رابطه مرتضی مبلغ، معاون سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات و از اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفت‌وگو با  رویداد۲۴ به این موضوع پرداخت.
آقای کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان علیرغم اظهارنظر اخیر محمدرضا تابش که مطرح کرده بود اصلاح‌طلبان با شورای نگهبان مذاکرات و رایزنی‎هایی داشته‎اند و شورای عالی سیاست‌گذاری هم در جریان بوده، گفته است اصلاح‌طلبان هیچ مذاکره با شورای نگهبان انجام نداده‌اند، آیا این مذاکرات انجام‌شده است؟
شورای عالی سیاست‌گذاری دارای کارگروهی به نام «رایزنی و تعامل» است که یکی از وظایف آن مذاکره با طرف‌های برگزارکننده انتخابات در مورد مسائل مختلف است. در زمان انتخابات مجلس با توجه به رد صلاحیت‌های گسترده با بعضی از اعضای شورای نگهبان صحبت‌هایی در اشکال مختلف صورت گرفت و این صحبت‌ها به دلیل انجام تجدیدنظر درباره بعضی از رد صلاحیت‌ها بود و به‌احتمال‌زیاد منظور آقای تابش همین موضوع است، اما درصورتی‌که پس‌ازآن مذاکراتی با شورای نگهبان صورت گرفته باشد، در جریان نیستم.
در همین حد را هم کدخدایی تائید نکرده، به نظر شما دلیل این اظهارنظر سخنگوی شورای نگهبان چه بوده است؟
منظور آقای کدخدایی را نمی‌دانم. درصورتی‌که این بحث درباره انتخابات مجلس بوده است که با وزارت کشور و شورای نگهبان رایزنی‌هایی انجام گرفت زیرا وظیفه کارگروه همین است شاید تصور کرده منظور از مذاکرات مسئله دیگری بوده و اگر هم‌چنین باشد که بسیار بعید می‌دانم آقای تابش باید درباره آن نظر دهد که مشخص شود تکذیب آقای کدخدایی به چه موردی برمی‌گردد.
آیا کارگروه «رایزنی و تعامل» به هدف موردنظر خود دست‌یافت؟
متأسفانه شورای نگهبان که در رد صلاحیت‌ها کار خود را انجام می‌دهد و تجربه گذشته هم نشان داده که هیچ انعطافی وجود ندارد علاوه براین شورای نگهبان فاقد پاسخگویی لازم است زیرا بر اساس قانون باید اسناد و مدارک معتبری که از مراجع گرفته را عیناً به رد صلاحیت شدگان ارائه دهد، اما این کار را در بسیاری از موارد انجام نمی‌دهد و پاسخی هم برای دنبال کنندگان ندارد، تنها مطرح می‌کند به استناد بند و ماده چند رد صلاحیت شدید، این رویه شورای نگهبان تاکنون بوده است.
مذاکرات فوق ادامه پیدا خواهد کرد؟
در هر فصل انتخابات یکی از وظایف احزاب، گروه‌ها و جبهه‌های مختلف این است که مذاکره انجام دهند زیرا برای برگزاری انتخابات دارای نقطه نظرات و پیشنهاد‌هایی هستند که بر اساس آن طبیعی به نظر می‌رسد. مهم این است که دستگاه‌های فوق باید پاسخگو باشند و به نقطه نظرات و شکایات توجه کنند زیرا رسیدگی به این موارد از وظایف آن‌ها به‌حساب می‌آید که اگر غیرازاین باشد، آن‌ها وظیفه خود را به‌درستی انجام نداده‌اند و امیدمی رود که در آینده تغییر رویه دهند.
انجام مذاکرات با پیشنهاد اصلاح‌طلبان یا شورای نگهبان انجام می‌شود؟
افراد رد صلاحیت شده یا شورای سیاست‌گذاری که نامزد آن‌ها به شکل بسیار گسترده‌ای رد صلاحیت شدند، پیگیری می‌کنند و دنبال پاسخگویی هستند زیرا بسیاری از رد صلاحیت‌ها بدون مبنا بوده، شورای نگهبان تنها صلاحیت‌ها را رد می‌کند و دنبال کسی نمی‌آید.
با این حساب تا زمان تعیین صلاحیت‌ها هیچ مذاکره‌ای صورت نمی‌گیرد؟
به‌طور طبیعی چنین است و موضوعیت مذاکره به زمانی ربط پیدا می‌کند که انتخابات پیش آید زیرا پیش از آن چنین چیزی وجود ندارد. بحث دیگر دراین‌باره موضوع تعامل و گفت‌وگو ملی است که جناح‌های کشور و دستگاه‌های مختلفی که در حاکمیت هستند باید به نحوی برای نزدیک شدن به هم تعامل داشته باشند تا این حالت دوقطبی که در مراتب و رده‌های مختلف کشور از حاکمیت تا جریان‌های سیاسی و غیرسیاسی به وجود آمده، تعدیل شود و به سمت همگرایی حرکت کند. البته این بحث دیگری است که ارتباط مستقیمی با موضوع انتخابات ندارد. فرایند گفت‌وگو ملی که یکی از مشکلات سیاست این کشور است، حتماً باید دنبال شود و شکل گیرد تا در رده‌های مختلف به تحقق برسد به سمت یک نوع هم‌افزائی و نزدیکی بیشتر بین جریان‌های مختلف کشور رود. حالت مخربی که بین جریان‌های مختلف شکل‌گرفته باید آرام‌آرام تعدیل و به یک رقابت سالم و هم‌افزا تبدیل شود تا تمام دستگاه و گروه‌ها همدلانه سعی کنند درراستای منافع ملی به حرکت درآیند و رقابت‌ها هم در ذیل منافع ملی نه بر سر آن باشد.

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۱۰۱۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت سلیمی نمین از تندروهای مهدی نصیری / او تا نقطه سقوط کامل پیش خواهد رفت / اصلاح‌طلبان پرچم‌داری او را نخواهند پذیرفت

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ادعاهای اخیر مهدی نصیری در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی که خواستار آن شده بود اپوزیسیون شکاف بین مصطفی تاج‌زاده و رضا پهلوی را با یک اتحاد پر کنند، با واکنش هایی همراه شده است. او مدعی است که پادشاهی مشروطه و جمهوری‌خواهی می‌توانند متحد شوند.

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین، با اشاره به مواضع اخیر مهدی نصیری، گفته بود؛ «گرچه عبور این فاصله از سوی آقای نصیری موجب تعجب است ولی خیلی هم فوری رخ نداده است و چند سال طول کشیده است. این پدیده در میان جناح اصولگرایان حاکم مسبوق به سابقه است و تا کنون افراد زیادی این مسیر را رفته‌اند. علت هم این است که آنان از نزدیک شاهد موارد بی‌صداقتی یا توطئه‌چینی و دودوزه‌بازی و در نهایت عمق اندک افکار در آن سو هستند. ابتدا خود را توجیه می‌کنند و می‌گویند انشاالله گربه است ولی وقتی زیاد شد از درون خالی می‌شوند و کافی است یک تجربه منفی شخصی هم پیدا شود و به یکباره از آنها عبور نمایند.»

عناصر تندرو هیچوقت در یک موقعیتی ثابت نمی مانند

در همین راستا، عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا که سابقه حضور در روزنامه کیهان هوایی را در کارنامه خود دارد، با اشاره به مواضع اخیر مهدی نصیری به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: «خیلی تمایل ندارم که به ایشان بپردازم اما به طور کلی نباید از یک تجربه غافل شد. عناصر تندرو هیچ‌وقت در یک موقعیت ثابت نمی‌مانند، یعنی در هر زمینه‌ای نوسانات آنان بسیار افراطی است و به همین دلیل به هیچ‌وجه مورد اعتماد واقع نمی‌شوند. هیچ‌کسی نمی‌تواند تضمین کند که یک عنصر تندرو افراطی در یک موقعیت و یک موضوع باقی بماند.»

نصیری با خاتمی که نماینده رهبری در کیهان بود بی ادبانه برخورد می کرد

وی ادامه داد: «قطعا این موضوع در جامعه زیان‌بار است زیرا مخرب و تخریب‌کننده روابط هستند. به خاطر دارم که در دوران نمایندگی رهبری آقای خاتمی در روزنامه کیهان، هر چه به آقای نصیری گفته می‌شد که احترام نمایندگی رهبری را حفظ کنید، انتقاد کنید اما منزلت نمایندگی رهبری را با ادب و احترام حفظ کنید و بنویسید، ایشان بی‌ادبانه و جسورانه برخورد می‌کند و برای ما شایسته نبود.»

فعال سیاسی اصولگرا بیان کرد: «چنین فردی وقتی التماس و درخواست از آقای خاتمی می‌کند که رای برای من بگشا، آقای خاتمی به او اعتماد می‌کند؟ خیر. هیچ‌کسی نمی‌تواند به این‌ها اعتماد کند؛ به همین دلیل مدام تندتر و تندتر شده و سعی می‌کنند جایی را برای خودش بیابند و طبیعتا سرنوشت خوبی پیدا نخواهند کرد. عناصر افراطی که از ایران رفتند، ابتدا حرفشان این بود که ایران به اندازه کافی نسبت به آمریکا موضع پررنگ ندارد، اما یواش یواش که در تقابل با نظام جمهوری اسلامی قرار گرفتند، در افراط غرب‌گرایی با صهیونیست‌ها که افراطی‌ترین نژادپرستان نظام حاکم در جهان هستند، پیوند خوردند.»

هیچ کسی نمی تواند به نصیری اعتماد کند

سلیمی‌نمین، با بیان اینکه این افراد حاضر هستند بالاترین جنایات را برای رژیم صهیونیستی انجام بدهند تا غرب آنان را بپذیرد و مواضع ضدغربی گذشته‌شان فراموش شود، گفت: «آقای نصیری مجبور است که این‌ کار را برای فراموش شدن مواضع تند و افراطی خود در گذشته انجام دهد. روز به روز مواضع افراطی‌تری اتخاذ خواهد کرد تا اینگونه پذیرفته شود. هیچ‌کس نمی‌تواند به او اعتماد کند و در این وادی بیشتر سقوط خواهد کرد. بنابراین، فاجعه‌ای رخ خواهد داد که در رابطه با منافقین و سایر نیروهای افراطی رخ داد.»

تا نقطه سقوط کامل پیش خواهد رفت

این چهره سیاسی اصواگرا با اشاره به مواضع گذشته مهدی نصیری گفت: «قبلا مواضع افراطی داشتند الآن تفریطی. ایشان بر این باور بود که زن برای لذت‌بخشی به مرد آفریده شده است. هرچی به ایشان گفته می‌شد که این دیدگاه با نظر اسلام نمی‌خواند و نظرات امام خمینی(ره) و رهبری این‌گونه نیست، حرف خودش را می‌زد. در بحث تکنولوژی هم یک دیدگاه بسیار عقب‌افتاده داشت که این‌ها نشانه مدرنسیم است و نباید استفاده کنیم.»

وی افزود: «چنین فردی برای اینکه گذشته خودش را ترمیم کند، مجبور است که در وادی نقطه مقابل تندروی بیشتری کند و تا نقطه سقوط کامل پیش خواهد رفت. ولی مطمئنا هیچ‌کسی به او اعتماد نخواهد کرد، غرب و عناصر غرب‌زده هم به اعتماد نخواهند کرد. اینکه امروز به طرف رضا پهلوی که خود ایرانیان خارج از کشور او را لاابالی می‌دانند، رفته تا اعتبار و جایگاهی کسب کند، چنین مسئله‌ای برای گذشتگاه محقق نشد که درباره ایشان محقق شود. به تجریه دیگران هیچ‌توجهی قرار نیست داشته باشد.»

به نصیری گفتم حرف های مخملباف درباره مادرش را علنی نکن اما...

سلمین‌نمین با اشاره به مخالفت‌های اصلاح‌طلبان با مواضع اخیر مهدی نصیری خاطر نشان کرد: «شما یک وقتی جریان اصلاح‌طلب را نقد می‌کنید، اشکالی ندارد و خوب است، یک عده‌ هم اصولگرایان را نقد می‌کنند و بسیار خوب است اما هتاکی و حرمت‌شکنی هرگز نقد نیست. در گذشته یک‌بار آقای مخملباف درباره زندگی خودش در یک جلسه خصوصی توضیحاتی ارائه کرد و یک بحثی را درباره مادرش بیان کرد. من هر چه به آقای نصیری گفتم که این حرف در جلسه خصوصی بیان شده و درز پیدا کردن آن خلاف اخلاق است، شما یک موضع و نقدی را به نسبت به آقای مخملباف نسبت به کارهای هنری دارید، اما نباید به مادر او پرداخته و در روزنامه منعکس کنید، غلی رغم تذکر جدی که به ایشان داده شد، این مطلب را منعکس کرد.»

اصلاح‌طلبان پرچم‌داری و میدان‌داری مهدی نصیری را نخواهند پذیرفت

وی ادامه داد: «یعنی خلاف اخلاق برای تخریب. ما باید تفاوت بین نقد و تخریب را متوجه باشیم. آقای نصیری با این گذشته از سوی اصلاح‌طلبان مورد پذیرش قرار می‌گیرد؟ یک موقعیت برتری می‌خواهد رقم بزند آیا مورد پذیرش قرار می‌گیرد؟ خیر. امکان دارد از او برای بهره‌برداری تبلیغانی شود اما این موضوع با اعتماد کردن فرق دارد. هرگز کسی به او اعتماد نخواهد کرد و راه به او نخواهند داد.»

وی افزود: «اصلاح‌طلبان اگر قرار باشد موضع بگیرند، شخصیت‌هایی را دارد اما اینکه ایشان پرچم‌داری و میدان‌داری کند را نخواهند پذیرفت و برای تخریب رقیب سیاسی بهره خواهند برد.»

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901687

دیگر خبرها

  • واکنش محمد مهاجری به دلایل رد صلاحیت روحانی
  • مهدی نصیری; زیر تیغ اصلاح‌طلبان و اصولگرایان/ توهم یا شوخی یا پروژه هدفمند؟! +جدول
  • توهین جنجالی مجری تندرو صداوسیما به اصلاح طلبان و اصولگرایان /حسام الدین آشنا: بی ادب نباشید؛ چه برای سیدخندان و چه برای پاورقی
  • روایت سلیمی نمین از تندروهای مهدی نصیری / او تا نقطه سقوط کامل پیش خواهد رفت / اصلاح‌طلبان پرچم‌داری او را نخواهند پذیرفت
  • اصلاح طلبان در کدام حوزه های انتخابیه کاندیدا دارند؟
  • جوان: مهدی نصیری «باطن» اصلاح‌طلبان است که «ظاهر» شده
  • افشای دلایل رد صلاحیت حسن روحانی از سوی شورای نگهبان
  • اولین واکنش یک روزنامه اصولگرا به موضوع مهدی نصیری: او مهره تاج زاده است
  • حسن روحانی دلایل رد صلاحیت خود را اعلام کرد
  • افشای دلایل رد صلاحیت حسن روحانی