Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-26@20:04:16 GMT

آوازه کتاب در فریدن از ترنج تا غرغن+تصاویر

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۹۹۰۲۳

آوازه کتاب در فریدن از ترنج تا غرغن+تصاویر

فریدن - در میان همه آم های دلزده از کتاب؛ باز هم می شود گوشه های دنجی را یافت که با چند کتاب و یک فنجای چای هنوز لذت بخش ترین جغرافیای تاریخ است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان فریدن، کتاب نخست اعجاز رسول خدا بود؛ آن هنگام  که در کورسوی حرا بانگ الهی بر طینت انسان جاری شد تا کتابی شگفت انگیز و جاودانه چراغ راه هدایت بشر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزها از پی هم آمدند و رفتند و این تاریخ بود که در لا به لای صفحات کتاب ها دست به دست می چرخید. روزگاری آمد که کتاب را یار مهربان نامیدیم و با شور کودکانه، یار بی زبان را به گوشه طاقچه ذهنمان نشاندیم.

روزها نو شد و کتاب نیز هم؛ جهان به یکباره سرشار از قفسه هایی شد که رنگین کمانی از کتاب را در خود جای داده  است.کتاب بیش از هر زمان دیگر در دسترس قرار گرفت و در این میان کتابخوان هایی پیدا شدند که هنوز هم  یار مهربان را به هیاهوی جهان ترجیح دادند.

در میان همه آم های  دلزده از کتاب؛ باز هم می شود گوشه های دنجی را یافت که با چند کتاب و یک فنجای چای هنوز لذت بخش ترین جغرافیای تاریخ است.آدم هایی که عطر صفحات کتاب دیوانه شان کرده و آغوش دستانشان برای غربت کتاب مرهم است.

در فریدن اما؛  کتاب فراز و نشیب بسیاری داشته است. از مشاهیر فریدن که شهرت خود را مدیون کتاب و کتابخوانی هستند تا اقبال روستائیان به کتاب همه و همه نشان از وجود یک خواستگاه فرهنگی در این منطقه است.

فریدن و دوستی با یار مهربان

فریدن سرزمین اندیشه های نابی است که از گذشته های دور تا امروزهای نزدیک مشاهیر و فرهیختگان بسیاری را پرورانده است.

فریدن دیار روستا نشینان فرهیخته است. از سفتجان پر اندیشه که در سال ۹۴ در لابه لای صفحات کتاب درخشش آغاز کرد و عنوان روستای دوستدار کتاب را از آن خود کرد تا غرغن زیبا که نام کانون آن در  پنجمین کنگره ملی فرهنگ و هنر روستا و عشایر  خوش درخشید، گویای نخبگان نابی است که در دامان طبیعت روستا جوانه زدند و تا قله های بلند افتخار قد کشیدند.

روستای غرغن از توابع فریدن که  در سال ۹۵جزو ۱۰  روستای شایسته تقدیر در سومین جشنواره ملی روستای دوستدار کتاب انتخاب شد توانست با سه طرح "خانواده دوستدار کتاب"، "ختم کتاب"، "کتاب در مزرعه" و "کتاب در کانون" در کشور خوش بدرخشد و از آن زمان بود که فریدن بیش از پیش به عنوان دیار فرهیختگان و شاعران بنام شناخته شد.

حدیث نام دخترکی است از دره بید؛ دیار لاله های واژگون که از بدو کودکی وقتی هنوز خواندن و نوشتن نمی دانست آیات حق را می خواند و می نوشت واکنون به نابغه ای مشهور است که  ۱۵ جزء از کتاب آسمانی را در حافظه شگفت آمیز خود نهفته دارد.

 کافه کتاب و کار آفرینی

کافه کتاب یکی از برنامه های جالبی بود که همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی در سال جاری در فریدن به اجرا در آمد. در این برنامه که با حضور جمعی از دوستداران کتاب، فعالان فرهنگی و افراد صاحب ایده در کافه ترنج شهر داران برگزار شد، برای نخستین بار درباره کتاب و کارآفرینی و چگونگی خلق فرصت ها درباره ترویج کارآفرینی در حوزه نشر ایده پردازی شد.

بابک خسروی- مسئول باشگاه کارآفرینی فریدن بزرگ در این جلسه با بیان این که امکان کارآفرینی در حوزه کتاب و کتابخوانی نیز وجود دارد، اظهار داشت: در این میان نشر الکترونیکی  به شدت در حال گسترش است و نرم افزارهای مرتبط با آن نیز تولید می شود.

 وی افزود: فاکتورهای مهمی از قبیل ویژگی های شخصیتی کارآفرین و مهارت های مدیریتی و فنی از شروط لازم برای   موفقیت در کارآفرینی است  که مورد اول به سادگی قابل دستیابی نیست و اقتضائات خاص خود را دارد ولی مورد دوم از ساده ترین پارامترها و شرایط لازم برای کارآفرینی است.

خسروی ادامه داد: معمولا افراد صاحب تجربه در این عرصه به دلیل تعهدات شغلی و فعالیتی گرفتاری های متعددی دارند و فرصتی برای شکل گیری کارآفرینی ندارند و در مقابل جوانان تازه نفس و آماده به کار و حاضر به ریسک هم هستند که تجربه و تخصص لازم را برای شروع کسب و کار جدید ندارند.

وی با بیان اینکه همواره عطش و انگیزه کارآفرینی پس از همایش ها و سمینارها به دست می  آید اما گاهی دغدغه ها نمی گذارد اقدام عملی صورت بگیرد، افزود: ارتباط مستمر افراد با تجربه با جوانان آماده به کار برای تحقق صحیح کارآفرینی ضروری است.

خسروی افزود: فعالیت های کارآفرینی همواره اثر اجتماعی خود را  داشته است و در این راستا نیاز به تشکیل گروه ها و تیم های کار آفرینی متشکل از کارآفرین و افراد ناظر است.

وی با اشاره به تعبیه کتابخانه در فضای کافه، این اقدام را مثبت ارزیابی کرد و گفت: بحث کتاب و کتابخوانی در شهرستان و برنامه کافه کتاب باید به صورت مستمرو هدفمند اجرا شود  تا اثر بخشی بیشتری داشته باشد.

وی همچنین بر ضرورت ایجاد کارگروه تخصصی نشر در منطقه جهت طرح موضوع، ایده پردازی، بازارسنجی، تولید محصول برای کسب و کار جدید ، کمک به کسب و کار تولید کتاب، نرم افزار، نشریه الکترونیکی و چاپ عمومی تاکید کرد.

کتاب و تحول فکری بعد از ۳۰ سالگی

عبدالرضا مرشدی پور- یکی از فعالان فرهنگی در فریدن و نویسنده کتاب است. وی تحول فکری به وجود آمده برای خویش را مدیون کتاب دانست و گفت: تا ۳۰ سالگی دچار یاس و ناامیدی شدید بودم اما کتابی با عنوان " انسان دیگری باش" نوشته دکتر آزمندیان و بعد کتاب جادوی فکر بزرگ اثر دیوید شوآرتز به دستم رسید که با مطالعه آن ها نگاهم به دنیا تغییر پیدا کرد. با توجه به این که به شغل معلمی مشغول بودم  نوار کاستی از این کتاب را برای دانش آموزان دبیرستان حصه که در روستایی  دور افتاده و محروم اصفهان در آن زمان قرار داشت  پخش می کردم. در پایان سال از دانش آموزانم خواستم که تاثیر پخش این کاست را بنویسند و یکی از بچه ها به شدت تحت تاثیر این کتاب قرار گفته بود و دیدش به کلی تغییر کرده بود به نحوی که از شدت ناامیدی آرزوی مرگ داشت و نوشته بود که تعجب می کنم چرا نمردم و هنوز زنده ام.

از حضور سرزده تا رونمایی از کتاب

از رویدادهای خاص این جلسه ورود سرزده کمال رضایت فرماندار فریدن  به همراه ایزد ابوالحسنی دبیر ستاد سرمایه گذاری و تسهیل مشارکت های مردمی فرمانداری به دورهمی فعالان فرهنگی در کافه کتاب بود که موجب خرسندی حضار و منجر به بحث تبادل نظر درباره مسائل و مزیت های شهرستان شد.

همچنین از کتاب کارآفرینی با رویکرد KAB تألیف خانم سمیه محسنی "مربی کارآفرینی" اثر نشر نهال فریدن توسط فرماندار  رونمایی شد و تعدادی کتاب به مدیریت کافه ترنج که اقدام به استقرار کتابخانه در محل کسب خود نموده بود اهدا شد.

کتابخانه دانشوران فریدن در جایگاه برتر استانی و کشوری

جابر باقری-  رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان فریدن نیز در گفتگو با ایمنا، اظهار داشت: یکی از افتخارات شهرستان فریدن این است که کتابخانه دانشوران فریدن همواره از نظر میزان اعضای کتابخانه و امانت کتاب جزء چهار یا پنج کتابخانه برتر استان و در برخی زمان ها در کشور جزء ۱۰ کتابخانه برتر است.

مسئول اداره کتابخانه های عمومی شهرستان فریدن افزود: اما در خصوص سرانه مطالعه و فضای مطالعه این شهرستان وضعیت قابل قبولی ندارد.

باقری همچنین در مورد میزان فضای مطالعه استاندارد گفت: طبق سند چشم انداز یک هزار و ۴۰۴ برای هر ۱۰۰ نفر باید هشت متر مربع فضای مطالعه وجود داشته باشد که این مقدار در کتابخانه عمومی دانشوران داران ۶/۲ و در کتابخانه عمومی دامنه ۵ متر مربع است و بر این اساس این عدد در کل شهرستان ۱/۴۴ است.

وی در مورد تعداد کتابخانه های عمومی شهرستان گفت: شهرستان فریدن دارای دو کتابخانه عمومی در شهرهای داران و دامنه و همچنین دارای دو کتابخانه مشارکتی است.

باقری در مورد کتابخانه های مشارکتی افزود: این دو کتابخانه مشارکتی با مشارکت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان زندان ها برپا شده است.

مسئول اداره کتابخانه های عمومی شهرستان فریدن در مورد تعداد اعضای کتابخانه های عمومی شهرستان اظهار کرد: تعداد اعضای کتابخانه عمومی داران حدود یک هزار و ۷۰۰ نفر است و نیز تعداد اعضا ۳۳۰ نفر در شهر دامنه، ۶۰۰ نفر در کتابخانه مشارکتی کمیته امداد و ۴۰۰ نفر در زندان است.

۴۰ هزار نسخه کتاب در کتابخانه های عمومی فریدن

رئیس اداره کتابخانه های عمومی فریدن همچنین در مورد تعداد کتاب های کتابخانه های عمومی شهرستان گفت: کل کتاب های شهرستان حدود ۴۰ هزار نسخه است که از این تعداد ۲۴ هزار نسخه در داران، ۱۲ هزار نسخه در دامنه،  ۶هزار نسخه در کانون ولایت و سه هزار و ۱۰۰ نسخه در زندان است.

باقری درمورد برنامه های اجرا شده  این اداره در هفته کتاب و کتابخوانی گفت: در این هفته حدود ۳۰ برنامه در شهرستان اجرا شد که شامل بازدید دانش آموزان از کتابخانه عمومی با هدف آشنایی آن ها با کتاب های موجود و نحوه استفاده از کتابخانه، عضویت رایگان در کتابخانه، اجرای زنگ کتاب در مدارس، برپایی نمایشگاه کتاب، بازدید از کتابخانه های خانگی و نشست های کتابخانه ای می شود.

مسئول اداره کتابخانه های عمومی شهرستان در مورد مشکلات کتابخانه های عمومی شهرستان گفت: نبودن فضای کافی در کتابخانه ها، فرسوده بودن ساختمان کتابخانه داران و کمبود کتاب های کمک درسی و تحصیلی از مشکلات کتابخانه های فریدن است.

وی در این زمینه افزود: با وجود مکاتبات ما درمورد تهیه کتاب های درسی و تحصیلی با نهادهای مختلف از جمله بنیاد قلم چی، کانون فرهنگی آموزش، مؤسسه آستان قدس رضوی و غیره تا این زمان کمکی در این زمینه صورت نگرفته است.

چاپ ۵۰ کتاب توسط انتشارات نهال فریدن

لیلا زمانی سخنگوی شورای اسلامی شهر داران و مدیر مسئول موسه انتشاراتی نهال به عنوان تنها انتشاراتی فعال غرب استان نیز  در این باره اظهار داشت: به دلیل این که منطقه فاقد انتشاراتی بود و من قبل از آن دوکتاب با همکاری ناشران اصفهان چاپ کرده بودم و به مشکل برخوردم؛ مصمم شدم برای رفع نیاز خودم و سایر نویسندگان و مولف ها مجوز نشر برای منطقه بگیرم که البته زمان طولانی نزدیک به سه سال طول کشید تا این که مجوزم در سال ۸۷ با نام نهال فریدن صادر شد و رسما در سال ۸۸ با گرفتن افتتاحیه ای کوچک باحضور اساتید فرهنگ و ادب کار خود را شروع کردم و تا کنون ادامه دارد.

وی ادامه داد: مجوز من اجازه فعالیت در همه موضوعات ادبی، کودک، علمی وغیره را می دهد ما به لحاظ علاقه ای که به کار کودک داشتم و آثار خودم هم درباره کودک بود و همچنین همکاران تصویر گر من هم در زمینه تصویرگری کودک مهارت داشتند کار کودک انتشاراتی نهال مورد استقبال بازار قرار گرفت و بیشتر در این زمینه فعالیت داشتیم.

زمانی افزود: در این بین کتاب های دیگری هم در زمینه های مختلف داشتیم و تاکنون حدود ۵۰ کتاب را منتشر نموده ایم که یکی از کتاب های نشر ما با نام مدیریت بازاریابی تالیف دکتر فرشید مقصودی گنجه یکی از منابع آزمون دکترا معرفی شد.

وی ادامه داد:  در مدت محدودی این کتاب رو سه دور برای خارج شهرستان چاپ شد و همچنین  از تهران، زاهدان، کرمانشاه، اصفهان و نجف آباد و خوانسار هم  سفارش چاپ کتاب گرفتیم.

علاقه و سرمایه دو فاکتور مهم برای ورود به عرصه نشر

سخنگوی شورای شهر داران با بیان این که نشر کار سختی است و تنها برای کسانی مناسب است که به این حوزه علاقه داشته باشند، افزود: این علاقه در من به شدت وجود داشت و سختی های زیادی را در این مسیر پشت سر گذاشتم.

وی با بیان این که  برای حفظ نشر داشتن سرمایه حرف اول را می زند، افزود: اگر من سرمایه لازم و کافی را داشتم می توانستم پیشرفت بیشتری داشته باشم.

سخنگوی شورای شهر داران با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی در منطقه گفت:  برای حفظ نشر و در راستای ارتقا فرهنگ مطالعه در شهر نمایشگاه  های کتاب به صورت دائمی در خیابان و موقت در ادارات و اماکن مختلف در شهرها و روستاهای اطراف برگزار کردم که خوشبختانه با استقبال خوبی هم مواجه می شد.

زمانی با بیان این که در جامعه امروز به خاطر فضای مجازی و تلگرام مطالعه کتاب کمی کمرنگ شده است، افزود:  مطالعه کتاب قداست و ارزش خود را دارد  و موجب روشنی چشم و رشد دانش و آگاهی می شود.

وی با قدردانی از همیاری تمام کسانی که در این راه با او همراه بودند، گفت: من اوایل کار  اکثر نمایشگاه هاای کتاب را در سالن  داران برگزار می کردم که مکان خوبی بود اما با تغییر کاربری این سالن مکان نمایشگاه ها تغییر یافت.

سخنگوی شورای شهر داران از اجرای برنامه های متنوع نظیر دیوار یار مهربان، اهداء دانایی به کودکان اهداء زندگی به ماهیان، یار مهربان درطبیعت،  یار مهربان در اعتکاف و تلاش برای طرح پایتخت کتاب ایران در سال های قبل خبر داد و گفت: در حال حاضر نیز در حال همکاری با دهیاران روستاها از جمله غرغن جهت شرکت در جشنواره روستای دوستدار کتاب هستیم.

به نظر می رسد در شهرستان فریدن اقبال و رویکرد مثبتی به کتاب و کتابخوانی  وجود دارد و این مسئله از تعداد کتاب های چاپ شده نویسندگان  بومی این شهرستان و نیز از تعداد اعضای بالای کتابخانه ها و آمار امانت کتاب به خوبی هویداست اما هنوز بسترها و زمینه های بسیار زیادی برای ترویج بیش از پیش کتابخوانی و توسعه فرهنگ مطالعه وجود دارد که نیازمند کشف، ایده پردازی و اقدامات فرهنگی موثر است.

گزارش: فاطمه زمانی

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۹۹۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئولین استان نسبت به کتابخانه‌ها متفاوت عمل کنند

به گزارش جام جم آنلاین زنجان، محسن افشارچی، در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان زنجان گفت: طی دوسال اخیر نحوه مدیریت و رویکرد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان متحول شده و یکی از ویژگی‌های مسئولین این دستگاه پیگیری مداوم امور است.

افشارچی با بیان اینکه ترویج کتاب و کتابخانه منشا خیر و به نفع مردم است، افزود: از فرمانداران و مسئولین استان در رده‌های مختلف خواستارم به مقوله کتابخانه‌‌ها به عنوان یک دستگاه فرهنگی تاثیرگزار بنگرند و در این راستا عمل کنند.

این مسئول ادامه داد: در کشور، پایگاه‌های فرهنگی بسیاری داریم اما در این میان کتابخانه های عمومی وضعیت منحصر به فردی دارد؛ کتابخانه یک پایگاه فرهنگی عمومی است و طیف مخاطبان گسترده‌ای را دربر می‌گیرد.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی استان زنجان تصریح کرد: ترویج کتابخوانی از اهداف مهم ما است و ترویج کتاب و کتابخانه و تربیت فرهنگی منشا خیر و به نفع مردم است.

وی خاطرنشان کرد: کتابخانه محل مناسبی برای آموزش امور شهری به کودکان و نوجوانان در حوزه‌هایی مانند آموزش تفکیک زباله، باید و نبایدهای حقوق شهروندی و... است. در استان نیروهای انسانی توانمندی در حوزه فرهنگ داریم و باید از این ظرفیت‌ها در کتابخانه‌های عمومی بهره ببریم.

استاندار زنجان ضمن اشاره به برگزاری سلسله جلسات ادبیات و زندگی در کتابخانه‌های استان، گفت: جلسات خوانش و شرح مثنوی، عطار و حافظ بسیار ارزشمند است و باید چنین برنامه‌های تداوم داشته باشد.

وی در پایان ضمن تاکید بر استفاده از بستر رسانه‌های اجتماعی و صدا و سیما برای ترویج فعالیت‌های کتابخوانی و معرفی خدمات کتابخانه‌های استان عنوان کرد: مکان‌های پر رفت و آمد مانند فرودگاه، راه آهن و ترمینال محل مناسبی برای ترویج کتابخوانی است و می‌توان استندهای ویژه برای دریافت کتاب صوتی برای مسافرین ایجاد کرد.

دیگر خبرها

  • شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است
  • میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد
  • کتابخانه‌های کشور به یک مرکز فرهنگی اجتماعی تبدیل شده‌اند
  • رشد ۳ برابری فعالیت‌های فرهنگی در کردستان
  • اجرای طرح «وارگه دانایی» در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری
  • انتشار فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»
  • شبکه کتابخانه‌ای ایران جزو ۲۰ کشور اول دنیا است
  • کتابخانه هدفمند، موفق و خلاق در دل کویر استان یزد
  • مسئولین استان نسبت به کتابخانه‌ها متفاوت عمل کنند
  • رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی