Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت الله ناصر مکارم شیرازی در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، به ارزیابی وضعیت کنونی حوزه علمیه و تفاوت آن با سابق پرداخت و اظهار کرد: حوزه علمیه قم از بهترین حوزه‌های علمیه در دنیا است.

وی افزود: حوزه علمیه قم حوزه‌ای سازنده، بسیار مفید و مؤثر برای نظام اسلامی و برای شیعیان داخل و خارج از کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این مرجع تقلید در ادامه به پنج دلیل و شاهد بر پیشرفت حوزه علمیه قم نسبت به سابق اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از شواهد پیشرفت حوزه نسبت به سابق مسأله رساله نویسی فقهی است، ۱۰ سال است که در این زمینه مسابقه برگزار می‌کنیم و هر سال نسبت به سال قبل با استقبال بیشتری مواجه شده و رساله‌های بهتری نوشته می‌شود، اما سابق بر این در حوزه‌ها چنین برنامه‌هایی وجود نداشت.

آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: شاهد دیگر این است که بیش از ۳۰ مدرسه فقهی در حوزه وجود دارد که کار آن‌ها مجتهد پروری است یعنی نخبگان و استعداد‌های برتر را شناسایی کرده و با برنامه‌های بسیار منظم و فشرده پرورش می‌دهند، این برنامه غیر از پرورش عمومی حوزه است و سابقاً چنین مدارسی برای پرورش مجتهد وجود نداشت.

وی افزایش چاپ و انتشار کتاب در حوزه را از دیگر دلایل پیشرفت آن دانست و ابراز داشت: در گذشته شاید سالی بیش از ۵ کتاب چاپ و منتشر نمی‌شد، ولی امروزه هر هفته بیش از ۵۰ کتاب چاپ و منتشر می‌شود که نشانگر پیشرفت حوزه است.

این مرجع تقلید چهارمین شاهد بر پیشرفت حوزه علمیه را توجه و پاسخگویی به مسائل مستحدثه برشمرد و عنوان کرد: در گذشته در مورد مسائل مستحدثه بحثی نمی‌شد، اما در حال حاضر تعداد بسیاری کتاب و رساله درباره مسائل مستحدثه نوشته می‌شود و کسانی هستند که بر مسائل مستحدثه و پاسخگویی به آن تمرکز دارند.

آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: در زمینه پاسخ به شبهات نیز گروه‌هایی هستند که به پاسخگویی به شبهات فقهی، اعتقادی، تفسیری و دیگر شبهات می‌پردازند و این مسائل از امتیازات حوزه علمیه است.

وی اضافه کرد: اضافه بر این‌ها حدود ۴۰۰ مرکز پژوهشی در حوزه علمیه قم در مورد مسائل فقهی، اصولی، عقیدتی، تفسیری و رجالی و غیر آن وجود دارد که بسیاری از آن‌ها کار‌های مهمی ارائه داده‌اند، همچنین طلاب زیادی از حدود ۱۰۰ کشور جهان در حوزه علمیه قم با برنامه ویژه‌ای مشغول به تحصیل هستند که در سابق تقریباً هیچ یک از این‌ها وجود نداشت. این موارد نشان می‌دهد که الحمدلله حوزه نسبت به سابق پیشرفت فراوانی کرده است.

وی اضافه کرد: البته کاستی‌هایی در حوزه‌های کنونی وجود دارد که باید برطرف شود، اما در مجموع حوزه نسبت به گذشته پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است.

این مرجع تقلید با بیان این که امروزه بحث‌هایی قوی‌تر از بحث‌های بزرگان پیشین در حوزه انجام می‌شود، گفت: امروز حوزه‌ای پیشگام و پیشرو داریم، اما باید کاستی‌ها نیز برطرف شود تا شاهد رشد و بالندگی بیشتر آن باشم.

این مرجع تقلید توجه به اخلاق در حوزه علمیه را امری ضروری دانست و افزود: اسباب انحراف اخلاقی در زمان ما نسبت به گذشته بیشتر شده است و به همین دلیل احتمال آلوده شدن انسان زیادتر است از این رو باید بیشتر مراقب مسائل اخلاقی باشند.

وی با بیان این که سنت و فرهنگ حوزه همانند مباحثه، تقریر دروس و امثال آن باید مورد توجه باشد، اظهار داشت: فرهنگ حوزوی نباید فراموش شود، باید مراقب باشیم که حوزه در فرهنگ دانشگاهی استحاله نشود؛ بنابراین فرهنگ خاص حوزه را باید حفظ کرد.

وی با اشاره به مشکلات معیشتی طلاب و مسائل مربوط به شهریه، ادامه داد: گاهی به مسائل و مشکلات شهریه اشاره می‌شود، اما طلاب باید توجه داشته باشند که سابقاً شهریه چقدر بوده و بزرگان چگونه زندگی می‌کردند، امروز نسبت به گذشته واقعاً پیشرفت حاصل شده، اما تصدیق می‌کنیم هنوز طلاب مشکلات معیشتی فراوان دارند.

این مرجع تقلید در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم فضلا و مدرسین و طلاب محترم با استمداد از لطف پروردگار بکوشند و حوزه را از این پیش‌تر ببرند.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۱۴۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نامگذاری روزی به نام سروستان گامی برای اعتلای این شهر است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سعید جاویدی در مراسم بزرگداشت روز سروستان و تجلیل از مفاخر و چهره‌های ماندگار این شهر که شامگاه شنبه در سالن همایش‌های این شهر برگزار شد از کسانی که در راه تعالی این شهرستان تلاش کردند به ویژه خانواده معظم شهدا تجلیل کرد.

امام جمعه سروستان با اشاره به روایت «حب‌الوطن من الایمان» افزود: اینکه مردم سروستان نسبت به پیشرفت وطن خود حساس باشند و آن را ارتقا دهند نشانه ایمان است.

حجت الاسلام سعید جاویدی با بیان اینکه آثار باستانی سروستان مانند کاخ ساسان و بقعه شیخ یوسف نشانه قدمت و عظمت این شهرستان است افزود: از اینکه مردم سروستان صاحب علم و فرهنگ هستند بر خود می‌بالیم.

حجت‌الاسلام جاویدی درخواست ثبت روز ۵ دی بخاطر شهدای عملیات کربلای ۴ به عنوان روز فرهنگ و ایثار شهرستان سروستان را مطرح کرد و ابراز امیدواری کرد که این روز ثبت شود.

امام جمعه سروستان با بیان اینکه نامگذاری روزی به نام سروستان گامی جهت اعتلای این شهر است ابراز امیدواری کرد: روز سروستان در اردیبهشت ماه زمینه پیشرفت و توسعه شهرستان را به وجود آورد.

سروستان مامن عارفان و اندیشمندان علمی است

فرماندار سروستان نیز با بیان اینکه مفاخر این شهرستان در زمینه‌های علمی، فرهنگی، هنری و … باعث افتخار فارس و کشور هستند گفت: سروستان دارای جایگاه رفیعی در سطح استان فارس است و در روز سروستان به عنوان یک روز تأثیرگذار وظیفه داریم ارزش‌های مثبت شهرستان را به نسل بعد انتقال دهیم.

علی‌حسین بهمنی هدف این مراسم را حفظ اتحاد و انسجام و ارتقا شهرستان عنوان کرد و ادامه داد: همه باید در راه پیشبرد اهداف توسعه‌ای شهرستان تلاش کنیم.

بهمنی مهمترین رکن توسعه هر شهرستان را فرهنگ و تمدن آن دانست و گفت: تکریم و تجلیل از شخصیت‌های برجسته شهرستان کاری بسیار ارزشمند است که در این مراسم انجام می‌شود.

وی سروستان را مامن عارفان و اندیشمندان علمی از قبل تا بعد از انقلاب دانست و تاکید کرد: این افراد باید به نسل جوان و دانش‌آموزان معرفی شوند.

فرماندار سروستان در انتها با درخواست از سرمایه‌گذاران جهت سرمایه‌گذاری در شهرستان ادامه داد: هر کس وابسته به شهرستان است باید سرمایه‌اش در بانک‌های سروستان باشد و نسبت به پیشرفت شهرستان خود حساس باشد و احساس مسؤولیت کند.

کد خبر 6090417

دیگر خبرها

  • راه حل مسائل فرهنگی بازگشت به سیاست و سیاستگذاری
  • شرایط ایران با عملیات «وعده صادق» در جهان تغییر یافت
  • نامگذاری روزی به نام سروستان گامی برای اعتلای این شهر است
  • منطق زنان و خانواده انقلاب اسلامی در دنیا اجرا شود
  • ستاره ایرانی یک قدم تا پایان خوش در بهترین لیگ دنیا
  • لوپتگی حالا شیطان است؛ اسلوت بهترین شغل دنیا را می‌گیرد
  • گزینه رویایی ایران در آستانه فتح بهترین لیگ دنیا
  • زمان بازگشت بهترین گلر دنیا مشخص شد
  • شماره یک و دو دنیا برای PSG بازی می‌کنند
  • برنامه پیشرفت فرهنگی استان یزد به‌زودی رونمایی می‌شود