Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-04-27@19:17:58 GMT

"عقلانیت سیاسی"

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۱۷۷۱۷

صراط: عباس سلیمی‌نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران  در یادداشتی با عنوان عقلانیت سیاسی نوشته است:‌ شاید مناسب باشد عملکرد خودمان را با عقلانیت سیاسی به نمایش درآمده در رخداد اخیر لبنان بسنجیم. برنامه‌ای که عربستان برای برهم زدن آرامش این کشور به اجرا درآورد تنها محصول اطاق فکر ریاض نبود، کما این که قبل از بازگشت حریری به بیروت وی برای مشورت بیشتر به پاریس رفت؛ این سفر مؤید آن بود که دیگران نیز در طرح ایجاد اغتشاش در لبنان برای تضعیف جریان مقاومت در برابر اسرائیل دخیل بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:‌

باسمه تعالی

" عقلانیت سیاسی" توانمندی‌ای است که امروز بسیاری از مدعیان سیاست‌ورزی فاقد آنند. شاید بتوان آن را شاخص و میزانی برای تمیز سره از ناسره در این عرصه دانست. امروز از هنرپیشه گرفته تا تاجر، ورزشکار، کارمند و ... همه و همه خود را سیاست‌مداری برجسته و قادر به ارائه راه‌حل کارشناسانه در همه زمینه‌های سیاسی، اجتماعی، بین‌الملل، نظامی و سایر امور می‌پندارند. این احساس کاذب که برخی آن را توهمی فراگیر می‌خوانند مانعی جدی در مسیر مدیریت مقولات پیچیده جامعه است، حتی بعضاً موجب می‌شود موضوعات اجتماعی به‌سهولت قابل مدیریت، به مسائل غامض سیاسی تبدیل شوند. درحالی که شرط سیاست‌دانی آن است که نه تنها از سیاسی شدن مسائل اجتماعی پیشگیری شود بلکه مسائل سیاسی را نیز به چند موضوع اجتماعی قابل فهم و هضم توسط اقشار مختلف جامعه تبدیل کنیم.

زلزله‌ای غم‌بار به عنوان بلیه‌ای طبیعی در غرب کشور رخ داده. در حالی که می‌توانستیم با مدیریت به‌هنگام این معضل اجتماعی، بیش از پیش اتحاد جامعه را تقویت کنیم و بدخواهان یکپارچگی اقوام ایرانی را از هرگونه رخنه‌ای در صفوف ملتمان مأیوس سازیم؛ یک مسئله اجتماعی را تبدیل به دست‌مایه دیگری برای منازعات سیاسی کردیم. معاون اول محترم ریاست جمهوری که علی‌القاعده خود را سیاست‌مداری برجسته می‌پندارد اولین گام را در این وادی برداشت. آن فرد مرتبط با دستگاهی خطیر در نظام سیاسی کشور که وی نیز لابد خود را سیاستمداری برجسته می‌داند به صورت غیررسمی به این خطا پاسخ داد و...

در این شرایط، یعنی بعد از تبدیل هنرمندانه! یک مسئله اجتماعی به یک موضوع سیاسی به طور طبیعی افرادی فرصت جولان می‌یابند که در گذشته‌ای نه چندان دور از تجزیه کردستان عراق که مقدمه‌ای برای تهدید تمامیت ارضی ایران بود دفاع کردند؛ از این قبیل موضوعات را فراوان می‌توان از نظر گذرانید که عقلانیت سیاسی ما را به چالش می‌کشد.

رهبری نظام در مدیریت کلان مذاکرات دشوار و بسیار پیچیده هسته‌ای به‌کرات از تیم مذاکره‌کننده ایران با تعابیری کم‌نظیر دفاع کردند تا حتی بعضاً ضعف‌های کارشناسانه آنان، جامعه را از میدان منازعه اصلی، یعنی زیاده‌خواهی و قلدری آمریکا، غافل نسازد، اما باز یک روزنامه‌نگار جوان که وی نیز خود را به‌طورحتم سیاستمداری برجسته می‌داند در یادداشتی بر خائنانه بودن عملکرد تیم مذاکره‌کننده تأکید می‌ورزد.

 خوشبختانه علی‌رغم توهمات خیلی افراد که نه تنها خود را سیاستمداری برجسته می‌پندارند بلکه بزرگوارانه! اصرار بر اجرایی شدن نظرات کارشناسانه خود نیز دارند مسائل کشور مدیریت شده است، اما قطعاً با هزینه‌ای به مراتب بیشتر.

شاید مناسب باشد عملکرد خودمان را با عقلانیت سیاسی به نمایش درآمده در رخداد اخیر لبنان بسنجیم. برنامه‌ای که عربستان برای برهم زدن آرامش این کشور به اجرا درآورد تنها محصول اطاق فکر ریاض نبود، کما این که قبل از بازگشت حریری به بیروت وی برای مشورت بیشتر به پاریس رفت؛ این سفر مؤید آن بود که دیگران نیز در طرح ایجاد اغتشاش در لبنان برای تضعیف جریان مقاومت در برابر اسرائیل دخیل بوده‌اند.

سید مقاومت در لبنان با عقلانیت سیاسی کم‌نظیر خود نه تنها وارد بازی بدخواهان آرامش این کشور نشد بلکه موجی تعیین‌کننده علیه مداخلات بیرونی به راه انداخت. با وجود آن که حریری در ریاض به حزب‌الله و ایران به‌شدت حمله کرده بود هرگز سیدحسن نصرالله اجازه نداد چهره دشمن اصلی در پرتو این هجمه گم شود بلکه هوشمندانه این حرکت سیاسی- که چند کشور در آن مشارکت داشتند- را به یک مسئله اجتماعی قابل فهم برای اقشار مختلف جامعه تبدیل ساخت. نکته مهم در این پیروزی بزرگ همراهی همه نیروها با سید مقاومت بود. در میان نیروهای حزب‌الله کسانی یافت نشدند که بعد از بازگشت حریری به لبنان در فرودگاه جمع شوند و علیه وی به دلیل توهین به رهبری خود شعار دهند. سیاستمداران برجسته‌ای!! پیدا نشدند که از سید مقاومت بهتر خائن را تشخیص دهند و حمله خود را قلمی یا زبانی متوجه نخست‌وزیر مستعفی کنند و دشمن اصلی که رهبر حزب‌الله افکار عمومی را متوجه آن ساخته بود به فراموشی بسپارند. حاصل این تدبیر سیاسی آن شد که نه تنها پایگاه اجتماعی حریری به شدت تنزل یافت بلکه برای همه مشخص شد که وی به خاطر سرمایه‌اش در عربستان حاضر است منافع ملتش را به مخاطره بیفکند و این همه در پرتو غافل نشدن از دشمن اصلی بدون پرداخت هزینه در مناسبات داخلی حاصل شد. اکنون این سؤال مهم مطرح است که آیا لبنان امروز با مشکل فقدان صاحبان نظر و تشخیص مواجه شده است یا ما در ایران با مشکل منیّت به عنوان یک بیماری فراگیر در میان سیاست‌پیشگان خود روبروییم؟ در شکل‌گیری عقلانیت سیاسی، علاوه بر اطلاعات سیاسی نیازمند خصوصیات دیگری نیز هستیم که از آن جمله است خود را در برابر منافع جمع، " ندیدن".

عباس سلیمی‌نمین- مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران

منبع: صراط نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۱۷۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر کار: جامعه کار و تولید مخاطب اصلی شعار سال

  به گزارش خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صدا و سیما، سید صولت مرتضوی امروز در مراسم اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به واحد‌های برتر که با حضور مدیران عامل کارخانه‌ها، فعالان اقتصادی و جمعی از کارگران و کارآفرینان استان تهران برگزار شد، افزود: امسال روز کارگر و معلم با هم عجین شده‌اند، باید بگویم هم کارگران معلم هستند و هم معلم‌ها کارگر. معلم در کسوت تعلیم و تربیت است و کارگر علاوه بر این کسوت‌ها در بخش تولید و رونق نیز فعال است.   وی گفت: موضوع کار و تولید یکی از مولفه‌های بزرگ در تکریم بشریت است. در احکام و آموزه‌های دینی ما به این موضوع اشاره شده آن گوهر گران‌بهایی که جایگاه انسان را رفعت می‌بخشد، سعی، تلاش و کوشش است.    وزیر کار افزود: مقام معظم رهبری امسال به منظور ایجاد استقلال، شعار سال را جهش تولید با مشارکت مردم انتخاب کردند. گرچه مخاطب شعار ایشان آحاد مختلف جامعه مانند مدیران، فرهنگیان و کارفرمایان هستند، اما مخاطب اصلی، جامعه کار و تولید است.   مرتضوی تاکید کرد: کشور‌هایی که به استقلال برسند در تمام مولفه‌های حاکم و رایج بر مدیریت کلان جهان اثرگذار هستند. بعضی از کشور‌ها دارای استقلال سیاسی و برخی دارای وابستگی سیاسی هستند. برخی‌ها استقلال اقتصادی و برخی وابستگی اقتصادی دارند.   وزیر رفاه گفت: اثرگذاری استقلال سیاسی برای هر قومی زمانی در جهان موثرتر خواهد بود که توام با استقلال اقتصادی باشد. در دهه گذشته رهبر انقلاب به موضوع استقلال اقتصادی به مبحث رشد و جهش تولید و اقتصاد مقاومتی پرداخته‌اند. امسال نیز بر جهش تولید نیز تاکید کردند و در ملاقاتی که به مناسبت روز کارگر با ایشان داشتیم فرمودند که جهش از رشد متفاوت است. جهش یعنی چند گام بلند برداشتن و سیر صعودی سپری کردن.   وی افزود: ما در اجرای فرمان رهبر انقلاب باید به این موضوع توجه کنیم. اکنون استقلال سیاسی کشور ما در کره زمین زبانزد است. استقلال فرهنگی ما بی‌نظیر است و در حوزه استقلال اقتصادی هم گام‌های بلندی برداشته‌ایم، زیرا این کشور ۴۰ سال با تحریم‌ها مواجه بوده است. اما اکنون در بخش‌های مختلف حوزه نرم‌افزار و سخت افزار ما پیشرفت‌های بسیار وسیعی را داشته‌ایم.   وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: البته این پیشرفت‌ها کفایت نمی‌کند و باید هر روز بهتر از روز گذشته باشیم.

دیگر خبرها

  • محمد رهبری، پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی: گشت ارشاد بیشتر از حمله ایران به اسراییل مورد توجه قرار گرفت/ جامعه از زمان ماجرای مادر قمی به مسأله حجاب حساس شده/ در ایتا یک جزیره جدا از جامعه شکل گرفته است
  • دستگاه‌های مختلف مردمی و فرهنگی در انتخابات همکاری داشتند
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • وزیر کار: جامعه کار و تولید مخاطب اصلی شعار سال
  • امنیت حاکم بر هرمزگان ناشی از وحدت شیعه و سنی است
  • تقویت اقتصاد کشور دشمنان را ناامید خواهد کرد
  • سرنوشت توماج صالحی چه می‌شود؟ 
  • اصفهان موفق‌ترین استان در اجرای مأموریت ساماندهی اتباع خارجی است
  • سنندج مهد عقلانیت و آزاداندیشی است
  • مردم با شرکت در انتخابات دور دوم مجلس به تکلیف دینی و سیاسی خود عمل کنند/ احزاب لیست مشترک بدهند