Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-27@16:19:48 GMT

امید به آرامش بازار طلا

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۱۷۹۶۷

التهاب در بازار و حباب ٢٠٠ هزار تومانی سکه سبب شد تا بالاخره بانک مرکزی به بازار طلا وارد شود تا با تقویت عرضه‌، رشد تقاضا را مدیریت کند؛ اما تجربه ثابت کرده است که سیاست‌های بانک مرکزی در جهت کاهش قیمت‌ها در بازار تنها توانسته پاسخ موقتی برای از بین بردن حباب قیمت بازار داشته باشد‌.

به گزارش جهان صنعت، یکی از دلایل اصلی به وجود آمدن این حباب قیمتی در بازار سکه در طول هفته‌های اخیر، رشد تقاضاست که در پی نگرانی مردم از آینده قیمت طلا شکل گرفته است و این موضوع سبب شده تا بانک مرکزی با حراج سکه کمبود عرضه را جبران کند تا طرف تقاضا تعدیل شود‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که بازار سکه از اواخر پاییز و زمستان سال گذشته با رشد قیمت ارز درگیر حباب ناشی از سفته بازی شد که از آن زمان تاکنون هر چند بانک مرکزی توانایی کنترل نوسانات شدید ارز داشته اما ظاهرا بازار سکه را به حال خود رها کرده و قصد بازسازی خاطرات تلخ رشد بی‌رویه قیمتی سال‌های 90 و 91 را دارد‌.

از سال گذشته که قیمت دلار در بازار آزاد تا بیش از 4150 تومان رشد داشت سکه روز به روز بر حباب خود افزود‌. این حباب قیمتی در سال گذشته تا مرز 170 هزار تومان بیش از ارزش واقعی طلای سکه رشد کرد‌.

بعد از فروکش کردن هیجانات و نوسانات ارزی گرچه مقداری از این حباب تخلیه شد اما در طول یک سال گذشته به غیر از یک مقطع زمانی کوتاه کماکان سکه طرح جدید با حباب قیمتی حداقل 70 الی 80 هزار تومان و در اکثر اوقات بیش از یکصد هزار تومان معامله می‌شد که گویای عدم نظارت بانک مرکزی است‌.

روند قیمتی سکه از ابتدای سال‌جاری تاکنون نیز نشان می‌دهد که نرخ سکه تمام بهار آزادی در بازار تهران با شروع سال 96 از رقم یک میلیون 194 هزار تومان کار خود را آغاز کرد و با روندی رو به رشد در طول این هشت ماه به یک میلیون 423 هزار تومان رسید که رشدی نزدیک به بیست درصد را نشان می‌دهد‌.

روند قیمتی 8 ماهه سکه

بررسی‌ها نشان می‌دهند در فروردین‌ماه سال‌جاری، بالاترین نرخ سکه به یک میلیون و 228 هزار تومان می‌رسید؛ در حالی که این رقم در ماه‌های اردیبشهت و خرداد به ترتیب برابر یک میلیون و 225 و یک میلیون و 220 هزار تومان بود‌. در ماه‌های تیر و مرداد شیب نمودار قیمت سکه متعادل بود و بازار نوسان بالایی را تجربه نکرد، هرچند به یکباره با آغاز شهریورماه روند افزایشی سکه آغاز شد و بالاترین قیمت آن در این ماه رقم یک میلیون و 270 هزار تومان را نشان می‌داد‌.

با آغاز فصل پاییز نیز روند رو به رشد قیمت‌ها ادامه یافت و در مهرماه معامله‌گران در برهه‌ای از زمان با قیمت یک میلیون و 317 هزار تومان به خرید و فروش سکه می‌پرداختند و در حالی که با آغاز آبان‌ماه قیمت‌ها در محدوده یک میلیون و 300 هزار تومان قرار داشتند، رفته‌رفته التهاب بازار بیشتر و در واپسین روز‌های این ماه معاملات بعضا با نرخ‌های یک میلیون و 434 هزار تومان نیز انجام شد‌.

در اولین روزهای آذرماه نیز شاهد کاهش قابل توجهی در قیمت‌های بازار نبودیم و از نظر فعالان و معامله‌گران، گرانی سکه در بازار همچنان پابرجاست‌.

به نظر می‌رسد هم‌اکنون در بازار وضعیتی ایجاد شده است که به قول بسیاری از فعالان، بازار تشنه سکه است و پیش‌بینی می‌شود این تشنگی با اتمام ماه‌های محرم و صفر و با شروع نوسان احتمالی مثبت در ارز به علت تقاضای فصلی و با توجه به عدم نظارت بانک مرکزی رو به اوضاعی وخیم بگذارد؛ که ممکن است باعث آشفتگی ناشی از تقاضای سفته‌بازی شدید شود و نظم عمومی این بازار به‌هم بریزد و در نهایت عده بسیاری از مردم دچار زیان شدید این هیجانات شوند‌.

حال خبرها حاکی از دست به کار شدن بانک مرکزی و ورود به بازار سکه برای شکسته شدن قیمت‌ها دارند و قرار است بنا بر دستور بانک مرکزی از امروز شنبه، در بانک کارگشایی سکه تمام بهار و نیم بهار آزادی به حراج گذاشته شود‌.

حراج برای جلوگیری از حبابی شدن

اقدام بانک مرکزی جهت فروش سکه تمام بهار و نیم بهار آزادی به صورت حراج به متقاضیان در حالی اجرا خواهد شد که پیش از این رییس اتحادیه طلا و جواهر، اظهار کرده بود یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت سکه در بازار کمبود سکه بوده است‌ که همین موضوع حباب 200 هزار تومانی را در سکه تمام بهار رقم زد‌.

بعد از حبابی شدن بازار سکه، این خبر به گوش رسید که بانک مرکزی سیاست جدیدی را در دستور کار قرار داده تا قیمت‌ها در این بخش واقعی شود‌.

برهمین اساس و بنا به دستور بانک مرکزی در بانک کارگشایی سکه تمام بهار و نیم بهار آزادی به صورت حراج به متقاضیان عرضه خواهد شد‌. بر اساس گزارش‌های رسیده، حراج سکه در بسته‌های 20 تایی و با قیمتی نزدیک قیمت بازار از ظهر روز جاری آغاز می‌شود و احتمالا تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت‌.

این در حالی است که مدیرعامل بانک کارگشایی ضمن اشاره به اقدام بانک مرکزی برای حراج سکه‌های تمام بهار و نیم بهار آزادی در این بانک اظهار کرد: این حراج بر حسب دستور بانک مرکزی و برای جلوگیری از حبابی شدن بازار سکه انجام می‌شود‌.

سلیمانی در گفت‌وگو با روابط‌عمومی بانک ملی ایران با بیان اینکه این حراج بر حسب دستور بانک مرکزی و برای جلوگیری از حبابی شدن بازار سکه از طریق بانک کارگشایی انجام می‌شود، گفت: از روز شنبه سکه‌ها در بسته‌های ۲۰ تایی و بدون محدودیت خرید به متقاضیان عرضه خواهد شد‌.

وی با تاکید بر اینکه در مرحله نخست عرضه، ربع سکه بهار آزادی حراج نمی‌شود، افزود: حراج سکه‌های نیم و تمام بهار آزادی تا زمان اعلام بانک مرکزی ادامه خواهد داشت و در مرحله بعدی عرضه نیز، سکه ربع بهار آزادی به حراج اضافه می‌شود‌.

سلیمانی درباره قیمت سکه‌ها در حراج نیز اعلام کرد: قیمت‌ها امروز ساعت ۱۰ صبح از سوی بانک مرکزی اعلام و عرضه از ساعت ١١ صبح آغاز می‌شود‌.

وی تاکید کرد: قیمت‌های اعلامی درصدی از قیمت فعلی بازار پایین‌تر خواهد بود و متقاضیان می‌توانند برای شرکت در این حراج به صورت حضوری با در دست داشتن کارت ملی و کارت بانکی برای پرداخت، به سالن حراج بانک کارگشایی واقع در خیابان مولوی، روبه‌روی میدان محمدیه مراجعه کنند‌.

نسخه درمان در دست بانک مرکزی

در همین رابطه محمد کشتی‌آرای، رییس اتحادیه طلا و جواهر درباره تصمیم بانک کارگشایی پیرو حراج سکه به «جهان‌صنعت» گفت: بانک مرکزی به عنوان مسوول تنظیم بازار طلا و سکه این اختیار را دارد که در زمان لزوم تصمیمات مربوط به این بازار را اتخاذ کند‌. از همین رو زمانی که صلاح می‌داند اقدام به درمان‌های اینچنینی خواهد کرد‌.

کشتی‌آرای در ادامه افزود: حراج سکه از سوی بانک کارگشایی موجب شکسته شدن قیمت‌ها خواهد شد و کمترین تاثیری که بر بازار طلا و سکه خواهد گذاشت کنترل قیمت و جلوگیری از روند افزایشی قیمت سکه و طلا خواهد بود‌. شایان ذکر است این روند در دوران التهاب شدید بازار حتی به شکل هفتگی نیز انجام می‌شده است‌.

رییس اتحادیه طلا و جواهر همچنین با اشاره به حراج‌های قبلی سکه ادامه داد: این دست حراج‌ها در سال‌های قبل نیز تجربه شده است و اتفاق تازه‌ای در بازار سکه نیست‌. در حال حاضر نیز یکی از بهترین روش‌ها برای کنترل فشار بازار و خروج از این التهاب است و بانک مرکزی تصمیم درستی اتخاذ کرده است‌.

 

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۱۷۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۸ اردیبهشت ماه

امروز شنبه ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران با قیمت ۴۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ ۳ میلیون و ۵۰۱ هزار تومان معامله می‌شود.

برای اطلاع از قیمت روز طلا و سکه به صفحه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان مراجعه کنید؛

محصول  نرخ
سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (امامی) ۴۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان 
سکه تمام طرح قدیم ۳۹ میلیون تومان
نیم سکه بهار آزادی ۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان 
ربع سکه بهار آزادی ۱۵ میلیون تومان 
سکه یک گرمی ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان 
طلای ۱۸ عیار ۳ میلیون و ۵۰۱ هزار تومان
طلای ۲۴ عیار ۴ میلیون و ۶۶۸ هزار تومان
باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بانک و بیمه

دیگر خبرها

  • مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • شمش طلا با چه دلاری حراج شد؟‌ + نمودار
  • سیگنال مهم دبی و عربستان به دلار تهران
  • روند کاهشی نرخ ارز درپی شکست بازار از مرکز مبادله
  • نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت ۱۱:۰۰
  • قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۸ اردیبهشت ماه
  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد
  • کاهش قیمت‌ها در بازار طلا طی هفته اخیر
  • نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت ۱۰:۳۰
  • حراج شمش طلا در مرکز مبادله توانسته به قیمت بازار آزاد کمک کند؟