Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- یک مطالعه جدید پرده از راز خشک ماندن مگس قلیایی دریاچه مونو واقع در کالیفرنیا پس از شیرجه درون آب برداشت.

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان و به نقل از تک‌تایمز، مگس آلکالی یا قلیایی می‌تواند به زیر آب شیرجه بزند و بدون خیس شدن به سطح آب بازگردد.

مطالعه جدید محققان دانشگاه واشنگتن نشان داد خیس نشدن این حشره به این دلیل است که موی بدنش می‌تواند یک حباب هوا ایجاد کند که بدن آن را احاطه می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مگس‌های قلیایی همچنین که به عنوان "Ephidra hians" نیز شناخته می‌شوند، حشرات مودار کوچکی هستند که در ساحل دریاچه مونو در کالیفرنیا زندگی می‌کنند.

آنها می‌توانند به زیر آب دریاچه شیرجه بزنند و از جلبک‌ها تغذیه کنند و می‌توانند آب‌های بسیار شور و قلیایی را تحمل کنند.

هنگامی که آنها زیر آب هستند، می‌توانند نفس بکشند و تخم خود را بگذارند و بعد از آن کاملا خشک از آب دریاچه شور بیرون بیایند.

سوال این است که چگونه می‌توانند این کار را انجام دهند و در عین حال خشک بمانند. زیست شناسان این سوال را برای مدت بسیار طولانی در ذهن داشتند.

"فلوریس ون بروگل"، دانشجوی فوق دکتری دانشگاه واشنگتن، به منظور کشف این راز با محققان همکاری کرده است.

به منظور کشف راز خشک ماندن مگس قلیایی بعد از شیرجه رفتن زیر آب، محققان سعی کردند حسگری بسازند که بتواند نیروها را اندازه‌گیری کند و آن را همراه با فیلمبرداری با سرعت بالا، اسکن میکروسکوپ الکترونی و دستکاری شیمی آب استفاده کردند.

مطالعه "ون بروگل" نیز توسط کمیته ملی جغرافیایی برای تحقیقات و اکتشافات، پشتیبانی مالی شد.

محققان دریافتند که مگس قلیایی می‌تواند این کار را انجام دهد، زیرا دارای ویژگی‌های خاصی است که می‌تواند به آب‌های بسیار قلیایی دریاچه مونو غلبه کند.

این مگس با تعداد بسیار زیادی از موهای نازک پوشیده شده است که با یک نوع خاص از موم پوشیده شده‌اند.

موی بدن این مگس اجازه می‌دهد مگس یک حباب هوا در اطراف خود ایجاد کند. این حباب هوا به عنوان یک "ریه خارجی" عمل می‌کند که مانع مرطوب شدن مگس می‌شود.

محققان می‌گویند وجود این نوع از مو در بدن مگس یک مثال از "تکامل عملی" است.

"ون بروگل" گفت: این مگس‌ها به زیر آب فرو می‌روند، به طوری که بتوانند از جلبک‌های فراوان که در آنجا رشد می‌کنند، تغذیه کنند.

این دریاچه ماهی ندارد، زیرا ماهی‌ها نمی‌توانند در مواد شیمیایی سنگین این دریاچه زندگی کنند. بنابراین، مگس هیچ شکارچی بزرگی ندارند. نبود ماهی‌ها دلیل تمایل بیش از حد مگس‌ها به شیرجه زیر آب است.

مگس قلیایی با توانایی‌های قابل توجهی که دارد، محققان را به خود علاقه‌مند کرده است، به طوری که حتی توجه نویسنده معروف آمریکایی، "مارک تواین" را نیز جلب کرده‌اند. "مارک تواین" در مورد مگس قلیایی در کتابش «زندگی سخت» در سال 1872 نوشته است.

این مطالعه در مجله آکادمی ملی علوم (Proceedings of the National Academy of Sciences) منتشر شده است.

 

 

منبع:ایسنا

 

انتهای پیام/

  خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۱۸۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب چه رودخانه‌هایی از کردستان به دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود؟

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: آب رودخانه‌های سقز، آدینان، خورخوره، سرشاخه‌های ساروق و سرشاخه‌های سیمینه‌رود از استان کردستان به سمت دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود.

آرش آریانژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در کردستان اظهار می‌کند: آب رودخانه‌های سقز، آدینان، خورخوره، سرشاخه‌های ساروق و سرشاخه‌های سیمینه‌رود از استان کردستان به سمت دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود.

وی میزان حجم جریان سطحی خروجی از استان کردستان به سمت دریاچه ارومیه در سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ را معادل ۱۲۸۴ میلیون مترمکعب اعلام می‌کند و می‌افزاید: حجم جریان سطحی خروجی از استان به سمت دریاچه ارومیه در دوره درازمدت ۱۵۶۲ میلیون مترمکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان ادامه داد: حجم جریان سطحی خروجی از استان کردستان به سمت دریاچه ارومیه در سال آبی جاری تا پایان اسفند ۱۴۰۲ نیز معادل ۶۹۹ میلیون مترمکعب بوده است.

آریانژاد اضافه کرد: شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان در چارچوب طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی مؤظف به اجرای طرح‌ها و پروژه‌هایی است که از محل اجرای آنها حجم معینی آب ذخیره شده و در راستای احیای دریاچه ارومیه به کار گرفته شده است.

وی یکی مهمترین این پروژه‌ها را انسداد چاه‌های غیرمجاز دانست و گفت: از ابتدای اجرای طرح تعادل بخشی تا پایان سال گذشته، ۹۸۴ حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده که از این محل، حجم آبی به میزان ۱۴.۵۸ میلیون مترمکعب به آبخوان‌های استان برگشت داده شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان نصب و بهره‌برداری ۵۵۰ دستگاه کنتور هوشمند را نیز از دیگر اقدامات این شرکت دانست و تصریح کرد: اصلاح ۳۶۰ پروانه بهره‌برداری و ذخیره آب از این محل به میزان ۴.۸۳ میلیون مترمکعب، جلوگیری از اضافه برداشت ۳.۲ میلیون مترمکعب آب از محل چاه‌های مجاز از ابتدای اجرای طرح تا پایان سال ۱۴۰۲، انجام اقدامات لازم برنامه سازگاری با کم آبی و رهاسازی بیش از ۱.۲ میلیارد مترمکعب آب سطحی در سال به دریاچه سد شهید کاظمی (تعهد استان کردستان کمتر از یک میلیارد مترمکعب در سال است) از دیگر تعهدات و اقدامات این شرکت در راستای احیای دریاچه ارومیه بوده است.

کد خبر 748320

دیگر خبرها

  • مغز انسان در حال بزرگ‌تر شدن است
  • ثبت نشدن هیچ موردی از بیماری مالاریا در نواحی تابع دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
  • آب چه رودخانه‌هایی از کردستان به دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود؟
  • کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه
  • گره گشایی از روند احداث زیرساخت‌های کشاورزی و صادراتی در خوزستان
  • سیاست ارزی غلط دلیل احساس نشدن درآمدهای سرشار نفتی و رشد اقتصادی در زندگی مردم
  • نارضایتی کاربران از ارسال نشدن پیامک بانکی برای تراکنش‌های کمتر از ۳۰ هزار تومان
  • تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی
  • انتقاد از رایگان نشدن هزینه سمپاد دهک اول تا چهارم
  • انتقاد از واریز نشدن افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی