Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-09@02:08:15 GMT

واقعیت ناخوشایند برای سازندگان مسکن

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۱۸۷۷۷

واقعیت ناخوشایند برای سازندگان مسکن

برخی تولیدکنندگان با اعلام اینکه ساخت و ساز در شرایط کنونی رونق ندارد، اخذ مالیات بر اساس مدل جدید را توجیه پذیر نمی دانند.

خبرگزاری تسنیم: برخی تولیدکنندگان با اعلام اینکه ساخت و ساز در شرایط کنونی رونق ندارد، اخذ مالیات بر اساس مدل جدید را توجیه پذیر نمی‌دانند.

ابلاغ آیین‌نامه اجرایی ماده ۷۷ قانون مالیات‌های مستقیم و تغییر پایه محاسبه مالیات ساخت و ساز مسکن، از «ارزش منطقه‌ای املاک» به «سود سازنده» موجب نگرانی تولیدکنندگان مسکن شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این قانون صرفا مشمول ساختمان‌هایی است که پروانه‌های ساختمانی آنان از فروردین سال ۹۵ به این سو اخذ شده است. به‌عنوان مثال، این مدل مالیاتی مشمول ۲.۶ میلیون واحد مسکونی خالی احصاء شده در سرشماری سال گذشته، نیست.
واقعیتی که شاید به مذاق سازندگان مسکن خوش نیاید این است که بخش مسکن کمتر از سهمش در اقتصاد، مالیات می‌پردازد. تولیدکنندگان مسکن که تا کنون عادت به پرداخت مبلغ ناچیزی بابت مالیات ساخت و ساز داشته اند باید عادت کنند از این به بعد تا یک چهارم از سود خود را به مالیات اختصاص دهند. البته بدیهی است که این تغییر عادت، سخت خواهد بود.

در شرایط کنونی، تولیدکنندگان مسکن نگران هستند با اجرایی شدن مدل جدید مالیاتی، سود ناچیزشان توسط این مالیات بلعیده شده و فعالیت نیم‌بندشان به تعطیلی کشیده شود. ضمن اینکه ماده ۷۷ قانون مالیات‌های مستقیم دارای ایرادات ماهوی نیز هست که موجب نگرانی مضاعف شده است.

سازندگان مسکن، به حق، شرایط زمانی اجرای ماده ۷۷ قانون مالیات‌های مستقیم را مناسب ندانسته و معتقدند اعمال این مالیات‌ها می‌تواند موجب شوک منفی به بخش مسکن، خصوصا پس از ۴ سال انتظار برای خروج از رکود این بخش می‌شود. به نظر می‌رسد این نگرانی، تا حدودی به سایر فعالان بازار مسکن (خریداران، تولیدکنندگان مصالح ساختمانی، واسطه‌ها و...) نیز سرایت کرده است.

برخی از تولیدکنندگان با بیان اینکه ساخت و‌ساز در شرایط کنونی سود ندارد، اخذ مالیات بر اساس مدل جدید را توجیه پذیر نمی‌دانند؛ این در حالی است که هرچند قانون مزبور، ابعاد متنوعی دارد با این حال شالوده آن بر مبنای اخذ مالیات از سازندگان مسکن برمبنای سود ناشی از فعالیت‌شان است. بدیهی است که تولیدکنندگان، تنها درصورتی ملزم به پرداخت مالیات ساخت و ساز خواهند شد که دارای سود باشند.

علی ایحال باید توجه داشت که حداکثر تاثیرپذیری قیمت مسکن از مدل جدید مالیاتی، ۴ درصد خواهد بود. ضمن اینکه کل بار مالیاتی مزبور به دوش سازندگان مسکن نخواهد بود و بخشی از آن به خریداران مسکن انتقال می‌یابد (بستگی به کشش منحنی عرضه و تقاضای مسکن دارد).

خوشبختانه طی سال‌های اخیر، فعالان بازار مسکن، انتظارات خود از سود در این بازار را تعدیل نموده اند. آن‌هایی هم که انتظاراتشان را تعدیل نکرده اند ناچار از تعدیل هستند وگرنه از این بازار حذف خواهند شد.
اکثر فعالان بازار مسکن به این امر واقف شده اند که این بازار، پیش نیاز‌های رشد نجومی همچون سال‌های ۸۶ و ۹۱ را ندارد و این بازار بصورت بطئی، روندِ رو به رشدی را طی خواهد کرد.

در مجموع به نظر نمی‌رسد مدل جدید ماده ۷۷ قانون مالیات‌های مستقیم، توان متوقف کردن روند ملایمِ رو به بهبود بخش مسکن را داشته باشد.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۱۸۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرهای جدید دیگر بهشت محتکران نخواهد بود

تین نیوز

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بر اساس قانون مالیات خانه های خالی تا کنون بالغ بر ۳۰ هزار واحد مسکونی بدون سکنه در شهرهای جدید شناسایی شده و به مالکان آنها جهت تعیین تکلیف و معرفی ساکن اخطار داده شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، سعید غفوری درباره روند شناسایی خانه های خالی در شهرهای جدید و ارائه آمار این واحدها به سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات گفت: با تاکید وزیر راه و شهرسازی، شهرهای جدید با قوت جهت عرضه واحدهای مسکونی خالی وارد عمل شدند تا بتوان قیمت ها را دربازار مسکن تعدیل کرد.

وی افزود: با احتکار مسکن برخورد می کنیم و بر اساس قانون، خانه های خالی به سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات معرفی خواهند شد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید درباره آخرین وضعیت شناسایی خانه های خالی در شهرهای جدید گفت: تاکنون بالغ بر ۳۰ هزار واحد مسکونی خالی در شهرهای جدید شناسایی شده است که به تمام مالکان آنها جهت تعیین تکلیف و معرفی ساکن، اخطار داده شده است. محتکران بدانند شهرهای جدید دیگر بهشت آنها نخواهد بود.

غفوری تاکید کرد: تعدادی از مالکان وارد سامانه ملی املاک و اسکان شده و نسبت به تکمیل، تایید و یا تصحیح اطلاعات مالکیت خود و همچنین ساکنان واحدهای شان اقدام کرده اند و برخی دیگر هیچ اقدامی انجام ندادند که پس از پالایش مجدد با داده های دستگاهها، طی دو هفته آینده نهایی شده و توسط وزارت راه و شهرسازی به سازمان امور مالیاتی معرفی می شوند.

وی با توصیه به دارندگان واحدهای خالی در شهرهای جدید به منظور تعیین تکلیف هرچه سریعتر واحدهای خالی و عرضه  آنها به بازار مسکن گفت: عرضه این واحدها به بازار می تواند قیمت مسکن و اجاره بها را تعدیل کند. همچنین مالکان مشمول مالیات نخواهند شد. اگر این واحدها برای سال بعد خالی بماند میزان مالیاتی که از این واحدها اخذ خواهد شد به دو برابر می رسد.

غفوری به مالکان و ساکنان شهرهای جدید توصیه کرد: هر چه سریع تر نسبت به خوداظهاری در سامانه ملی املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir اقدام کنند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • قانونی برای زیر ذره‌بین بردن بازار سفته‌بازی و سوداگری
  • کاهش قیمت ها در بازار طلا و سکه؛ نیم و ربع سکه چند شد؟ | جدول قیمت ها
  • شناسایی ۳۰ هزار خانه خالی در شهرهای جدید
  • قانون حمایت از مستأجران جور شد
  • هراس طلافروشان از افشای اطلاعات
  • بازندگان اصلی مالیات بر عایدی سرمایه
  • مقاوم‌سازی ارزی؛ طرحی که به سه واقعیت بازار توجه می‌کند
  • شهرهای جدید دیگر بهشت محتکران نخواهد بود
  • جزئیات مالیات بر عایدی سرمایه برای طلا، مسکن و خودرو اعلام شد
  • بخش تولید شرایط ایده‌آلی ندارد/ گلایه فعالان اقتصادی از مالیات