Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرنا- پایگاه اینترنتی میدل ایست آی نوشت: با گذشت دو سال از جنگ فاجعه بار در یمن، نیروهای زمینی که عربستان گردآوری کرده است، نشانه های فروپاشی را بروز داده اند.

به گزارش ایرنا، این پایگاه اینترنتی مستقر در انگلیس در مطلبی به قلم «دیوید هرست» آورده است: عربستان در 25 مارس 2015 عملیات یمن را موسوم به «توفان قاطع»، آغاز کرد و تا 21 آوریل این عملیات رسما اعلام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حملات هوایی ادامه یافت اما حملات به بیمارستان ها، مدارس و در حادثه ای تلخ در یک جشن عروسی در صنعا بخشی از عملیاتی بود که بعدها به نام «احیای امید» تغییر یافت.
اختلافات بین یمنی ها و نیروهای زمینی خارجی درگیر جنگ با حوثی ها (انصار الله) در این کشور بروز کرده است که می تواند آینده ائتلاف تحت امر سعودی را تهدید کند.
نیروهای سودانی که 10هزار نفر از جنگجویان خارجی را درائتلاف تحت امر عربستان تشکیل می دهند، از آمار بالای تلفات رنج می برند. یک منبع نزدیک به ریاست جمهوری خارطوم به میدل ایست آی گفت که بیش از 500 نفر از سربازان آنها در یمن کشته شده اند.
طبق گزارش روزنامه سودانی الخبر، همین دو ماه پیش، فرمانده نیروهای حمایت سریع ارتش سودان با استناد بر آمار به کشته شدن 412 سرباز از جمله 14 افسر نظامی اشاره کرد.
منبع سودانی مذکور در بالا گفت که فشار زیادی برای خروج از جنگ کنونی وجود دارد.
در داخل، «عمر البشیر» رئیس جمهوری سودان در حال بازنگری این مساله است. وی کمک عربستان در دو سال پیش را هنگامی که یک میلیارد دلار در بانک مرکزی سودان سپرده گذاری کرد، به یاد دارد. این کمک به دنبال اقدام قطر در سپرده گذاری 1.22 میلیارد دلاری در عربستان انجام شد. اما از این که «رئیس مزدوران» خوانده شود، لذتی نمی برد و باید روابط دیگری نیز مد نظر بگیرد.
عمر البشیر روز پنجشنبه به رئیس جمهوری روسیه گفت که به حمایت آمریکا نیاز دارد، مخالف مقابله با ایران است و از سیاست حفظ «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه در قدرت حمایت می کند.
میدل ایست آی در ادامه به اختلافات دربین گروه های مختلف یمنی اشاره کرد که در دو سال و نیم گذشته از فشار عربستان بر انصار الله بهره مند بوده اند و نوشت: روابط عربستان با گروه «اصلاح» به عنوان بزرگترین گروه جنگجویان یمنی درنیروهای زمینی که ائتلاف تحت امر عربستان آنها را به خدمت گرفته، دچار تردید شده است.«محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی و نزدیک ترین شریک «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در یمن، آشکارا دشمن این حزب یمنیِ ائتلافی با اخوان المسلمین است. اماراتی ها با استفاده از نیروهای سودانی محاصره تعز را که مقر حزب اصلاح است، به جنوب و غرب گسترش دادند و با حوثی ها (انصار الله) در شمال در جنگ هستند.
عربستان خود میزبان رهبری ملی گروه اصلاح در یمن است به ویژه با توجه به این که این کشور«عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهوری یمن را به رسمیت می شناسد. بسیاری از اعضای حزب اصلاح و رهبران منطقه ای این حزب، اکنون احساس می کنند که عضویت در این ائتلاف هزینه بالایی دارد به ویژه این که محبوبیت سعودی ها در بین یمنی هایی که از مداخله عربستان در دو سال پیش حمایت کردند به پایین ترین سطح رسیده است.
این روزها ظاهرا فاصله چندانی بین اقامت در زندان و هتل های عربستان وجود ندارد و میهمانان یمنی و لبنانی از این قاعده مستثنی نیستند. یک منبع نزدیک به منصور هادی در تشریح وضعیت رئیس جمهوری پیشین (مستعفی فراری) یمن گفت «وی راحت است اما آزاد نیست و به شکل موثری در یک «قفس طلایی» نگهداری می شود که نمی تواند از یمن دیدار و بیانیه صادر کند هرچند که در انجام معالجات پزشکی در آمریکا آزاد است.
با این حال رهبری منطقه ای حزب اصلاح در یمن آزادی عمل دارد و نشانه هایی از آزادی عمل خود را بروز داده اند. آنها بهای سیاسی را که به دلیل حمایت از کمپین تحت امر عربستان باید بپردازند، درک می کنند به ویژه این که از نگاه یمنی ها این کمپین اکنون از عملیات آزاد سازی به اشغال تغییر یافته است.
رهبری حزب اصلاح همچنین در حال پرداختن بهای فیزیکی این امر است. تعدادی از شیوخ و محققان این گروه که مخالف رهبری اماراتی ها هستند کشته یا هدف تلاشهای ترور بوده اند.
یک منبع حزب اصلاح به میدل ایست ای گفت: دیگر بس است، رهبری یمن اکنون ازآغاز مذاکرات مستقیم با حوثی ها سخن می گوید. اماراتی ها دشمنی خود با حزب اصلاح را مخفی نمی کنند و شیوخ و محققان ما ترور شده اند و این با همکاری شبه نظامیان طرفدار امارات انجام می شود. بعلاوه امارات آشکارا محاصره تعز را اجرا می کند و از حمایت جنگجویان ما در این شهر خودداری می کند.
سعودی ها همچنین تلاش کرده اند با توجه بیشتر به رهبری حزب اصلاح یمن در ریاض مانع بروز اختلافات در صفوف ائتلاف شود. محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به تازگی با رهبری این حزب دیدار کرد. این دیدار، توفانی از نظرات طعنه آمیز را در شبکه های اجتماعی و منطقه برانگیخت زیرا ولیعهد عربستان، گروه اخوان المسلمین را «تروریست» قلمداد می کند. با وجود چنین اقداماتی از سوی عربستان، حزب اصلاح آن را بسیار اندک و دیر می داند.
عمان نیز که جنوب یمن را حیاط خلوت خود محسوب می کند به ویژه نگران کنترل اماراتی ها بر مجموعه ای از بنادر و جزایر یمنی است. یک منبع دیپلماتیک قطر، این وضعیت را «امپراطوری ساحلی» اماراتی ها توصیف کرده اما این امر عمان را نگران کرده است.
گفته می شود عمانی ها مخفیانه با رهبران قبایل محلی یمن در جنوب این کشور تماس گرفته اند تا «واکنش هماهنگ تری» را در مقابل شبه نظامیانی که تحت کنترل ابوظبی هستند و این شیخ نشین به آنها پول می دهد، سازمان دهی کنند.
در کل، اولین ماجراجویی نظامی ولیعهد 32 ساله و وزیر دفاع عربستان یک فضاحت راهبردی و تاکتیکی است. ولیعهد عربستان که در محافل غرب به عنوان یک اصلاح طلب جوان مورد تقدیرقرار گرفته در متحد کردن دوباره یمنی ها علیه خود موفق بوده است که یک شاهکار نادر در دنیای دوقطبی شده است. وی (محمد بن سلمان) بارها با اقدامات احمقانه اش به خود ضربه زده است.
اروپام**9158**مترجم: بهجت عباسی **انتشار دهنده: زهرا هژبری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۱۹۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ایست بازرسی در تهران / خاطره دهه ۶۰ تکرار می‌شود؟

یک نماینده از افزایش تعداد ایست‌های بازرسی در تهران خبر داد، مشابه اتفاقی که در خیابان‌های تهران در دهه شصت رخ داده بود.   به گزارش شرق، نیروی انتظامی در حال انجام وظیفه است و بزرگ کردن این قضیه اتفاق خوبی نیست. این‌ها فرزندان نظم و امنیت جامعه ما هستند و اگر جلو کارشان بایستیم چه کار کنند؟ اختیارات قانونی را نمی‌توان از نیروی انتظامی گرفت.   او افزود: لایحه حجاب در کمیسیون خاص خود در حال پیگیریست. من در جریان جزئیات آن نیستم و اعضا کمیسیون باید درباره آن صحبت کنند.   شریعتی درباره نقش دولت در افزایش ایست‌های بازرسی و گشت ارشاد گفت: این موضوعات وظیفه عادی نیروی انتظامی است و از گذشته این وظایف را بر دوش داشته است. هریک از ما در هر کجا قرار گرفتیم، از خبرنگار تا نماینده مجلس و نیروی انتظامی، یک سری وظایف قانونی داریم که باید به آن عمل کنیم. این انتظار هست که همه در هر قشر و موقعیت خود رفتار‌های قانونی انجام دهند. اگر قانونی رفتار کنیم، نیروی انتظامی هم با برخورد نمی‌کند. کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: علم الهدی : در بحث حجاب ، نمی شود مردم تماشاچی باشند و بگویند آقای نیروی انتظامی، شما بیا این ناهنجاری را درست کن دشمن می خواهد از خاکریز حجاب بگذرد ؛ اگر موفق شود دیگر چیزی برای ما نخواهد ماند توصیه ویژه عباس عبدی به مسئولان : حتما فیلم این مناظره درباره حجاب و ۳۰۰۰ هزار نظر پای آن را ببینید! لایحه عفاف و حجاب بار دیگر به شورای نگهبان ارسال شد

دیگر خبرها

  • چرا تمدن‌ها با گذشت زمان شکننده‌تر می‌شوند؟ (+عکس)
  • اعتراضات ضداسرائیلی در غرب، فروپاشی افسانه یهودستیزی
  • روایت سلیمی نمین از تندروهای مهدی نصیری / او تا نقطه سقوط کامل پیش خواهد رفت / اصلاح‌طلبان پرچم‌داری او را نخواهند پذیرفت
  • افزایش ایست‌های بازرسی در پی افزایش جرم و جنایت در لندن
  • ایجاد ایست‌کار، گامی در راستای حفظ شان و منزلت کارگران
  • لاپید: اگر کابینه نتانیاهو برکنار نشود قیمت‌ها همچنان افزایش می‌یابد
  • میدل ایست آی: اسرائیل قصد دارد مانع خروج مردان از رفح شود
  • عربستان برای حمایت از اسرائیل ائتلاف عربی تشکیل می‌دهد
  • افزایش ایست بازرسی در تهران / خاطره دهه ۶۰ تکرار می‌شود؟
  • رابط اصلاح‌طلبان با رهبری بعد از فوت هاشمی‌رفسنجانی چه کسی است؟