Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از مصوبات جلسه امروز این کمیسیون در جریان بررسی طرح اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر داد.

رحیم زارع در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جلسه عصر امروز کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: یکی از مواردی که در شرایط فعلی خلاء قانونی دارد مربوط به افرادی است که به خاطر قاچاق کالا متخلف محسوب می‌شوند اما بعد از مدتی از سوی مراجع قضایی و تعزیرات تبرئه می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در قانون فعلی مبارزه با قاچاق کالا و ارز حق و حقوقی برای این افراد در نظر گرفته نمی‌شود اما در قانون جدید اعمال حقوق برائت شدگان از حکم موضوع قاچاق کالا و ارز در نظر گرفته شده است.

وی افزود: بر اساس مصوبه کمیسیون اقتصادی، در موارد صدور رای قطعی برائت متهم توسط دادسرا یا دادگاه یا شعبه تعزیرات حکومتی و دستور یا حکم به استرداد کالا، صاحب کالا در صورت وجود عین مستحق دریافت آن و در غیر این صورت چنانچه کالایی مثالی باشد مستحق دریافت مثل و چنانچه کالا قیمتی باشد مستحق به دریافت بهای کالا به قیمت روز توقیف شده یا فروش یا هر کدام که بیشتر است، خواهد بود.

این نماینده مجلس اضافه کرد: طبق تبصره این ماده در کلیه جرایم و تخلفات این قانون در موارد صدور رای قطعی برائت متهم توسط دادسرا یا دادگاه یا شعب تعزیرات حکومتی در خصوص جبران خسارت وارده به درخواست زیان دیده وفق قوانین مدنی یا کیفری مربوطه عمل خواهد شد.

زارع ادامه داد: در مواردی که تخلف عمدی در خصوص پرونده‌سازی صورت می‌گیرد کسی که مورد اتهام قرار گرفته بعد از تبرئه می‌تواند بر اساس قوانین مدنی نسبت به شخصیت یا حقوقی ادعا کند و ضمنا آنچه به عنوان کالا از او گرفته شده عین یا مثل یا ارزش آن و یا هر کدام که بیشتر بود باید به او پرداخته شود.

وی گفت: خلاء قانونی دیگری که داشتیم در خصوص فقدان ضمانت اجرا برای صادرات صوری بود. مشکلاتی که ما در کشور داریم به واسطه این است که برخی به دلیل گریز از قوانین جاری در خصوص اعلام لیست صادراتی اطلاعات غلط ارائه می‌کنند و از این ظرفیت به عنوان استفاده از حوزه فعالیت شخصی‌شان سندسازی تقلبی می‌کنند و تبانی کالایی انجام می‌دهند. برای اینکه این موضوع را در قانون مبارزه با قاچاق مدیریت کنیم گفتیم چنانچه شخصی کالای اظهار شده برای صادرات را برای انجام عملیاتی طبق اسناد صادر شده جلوه دهد ولی در واقع کالای مذکور از قلمروی گمرکی خارج نشود علاوه بر مجازات جرایم و تخلفاتی که در صادرات صوری انجام داده، به ضبط کالا و جریمه نقدی معادل ارزش کالای مذکور محکوم خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۲۱۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش صادرات از گمرک شهرصنعتی کاوه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ مطلبی گفت: سال گذشته حدود ۵۷۷ هزار تن انواع کالا به ارزش ۲۶۴ میلیون دلار به کشور‌های مختلف صادر شده است.
او عنوان کرد: در همین مدت ۲۴۶ هزار تن کالا به ارزش ۶۸۵ میلیون دلار واردشده که عمدتا مربوط به خطوط تولید واحد‌های صنعتی بوده است.
مدیر گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه افزود: در حوزۀ ترانزیت خارجی نیز حدود ۲۰۳ هزارتن کالا انجام شده که در مقایسه با سال ۱۴۰۱، حدود ۴۶ درصد رشد داشتیم.

دیگر خبرها

  • قیمت دو برابری کالا‌های اساسی با جود تخصیص ارز ترجیحی
  • مجلس پیگیر اجرای سند تحول رئیس‌جمهور در حوزه ارز است
  • مجلس به دنبال اجرای سند تحول رییس جمهور در حوزه ارز است
  • دستور ستاد مبارزه با قاچاق برای ساماندهی مبادلات طلا
  • تصویب قطعنامه پارلمان اروپا علیه ایران
  • کشف کالا‌های قاچاق ۵۶ میلیاردی در اردبیل
  • بودجه دوربین‌های پلیس در انتظار تصویب
  • تصویب مبلغ منابع ارزی دارو و کالا‌های اساسی
  • افزایش صادرات از گمرک شهرصنعتی کاوه
  • مبادلات طلا ساماندهی می‌شود