Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی مشهدی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اثر ارتعاشات در طبقات زیر زمین در پی وقوع زلزله در کرمانشاه دبی یا حجم آب چشمه آبگرم شفا و جوشه افزایش یافته و آب خروجی از این چشمه ها تیز رنگی گل آلود متمایل به قهوه ای به خود گرفته است.
وی ادامه داد: تغییر در شرایط چشمه ها در نتیجه عملکرد گسل ها بر اثر فعالیت لایه های درون زمین رخ می دهد و باعث افزایش یا کاهش آبدهی چشمه ها می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مشهدی ادامه داد: هنگام زلزله طبقات زمین جابه جا شده و ممکن است چشمه های جدید ایجاد شود یا به علت لغزش های زمین ممکن است مجاری قدیمی آب بسته شود و چشمه از جای دیگری بجوشد و یا طبقات نفوذ ناپذیری که طبقات آبدار روی آن ها قرار دارد شکاف بردارد و آب به اعماق زمین رفته و موجب خشکیدن چشمه ها شود.
نمایندگی میراث فرهنگی محلات و دلیجان گفت: این تغییرات در 2 چشمه جوشان محلات طبیعی است و به مرور زمان به حالت اولیه بر می گردد.
مشهدی، شمار چشمه های آبگرم محلات را هفت دهنه بیان کرد و افزود: تغییر رنگ و دبی چشمه های آبگرم محلات براساس گزارش های محلی مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت.
وی ادامه داد: اگر چه این تغییرات پس از وقوع هر زلزله طبیعی است اما، حیرت روستائیان و ساکنان منطقه را در پی داشت.
وی در ارتباط با سابقه تغییر رنگ و حجم آب چشمه های آبگرم پس از زلزله افزود: در اثر وقوع زلزله در ترکیه نیز رنگ و حجم آب این چشمه ها تغییراتی داشت.
زلزله 7.3 ریشتری در 21 آبان ماه در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب مرکز کرمانشاه روی داد و این زلزله به هفت شهرستان و یک هزار و 950 روستای استان کرمانشاه خسارت وارده کرد.
طبق برآورد اولیه 31 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در این زلزله آسیب کلی و جزئی دید.
چشمه آبگرم محلات در فاصله 15 کیلومتری شمال شرق محلات از توابع استان مرکزی درکنار ارتفاعات بلند منطقه قرار دارد و ترکیبات آب این چشمه شامل سولفات کلسیم است.
این چشمه در زمره آب های درمانی طبقه بندی می شود که در درمان بیماری های نقرس و بیماری های کبدی ،صفراوی، کلیوی و دستگاه گوارش موثر است.
منطقه آبگرم محلات یکی از سرمایه های دیرینه گردشگری استان مرکزی است که در سال 1385 به عنوان منطقه نمونه گردشگری به تصویب هیات دولت رسیده است.
7277/6013/ خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۲۳۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریزش برداری در ۳۸ مقطع از محور‌های ایلام انجام شد

سید زاهدین چشمه خاور مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایلام با بیان اینکه تمام راه‌های اصلی استان باز بوده و مشکلی برای تردد خودرو‌ها وجود ندارد، اظهار داشت: در بارش‌های اخیر نیرو‌های راهداری بیش از ۳۸ مورد ریزش‌برداری را در سطح جاده‌های فرعی و اصلی استان انجام داده‌اند.

وی گفت: براساس رصد دوربین‌های نظارت تصویری مرکز مدیریت راه‌های استان و همچنین طبق گزارشات ارسالی از ادارات تابعه در ۱۲ محور از شهر‌های این استان شبانه روز گذشته بارش باران گزارش شده است.

وی به فعالیت و استقرار ۱۶ راهدارخانه ثابت و سیار در سطح استان اشاره کرد و گفت: در شبانه روز گذشته ۵۶ نیروی راهدار با ۳۱ دستگاه ماشین آلات برای انجام این ریزش‌برداری‌ها به‌کارگیری شد.

چشمه خاور ادامه داد: به هم استانی‌های گرامی توصیه می‌شود پیش از سفر برای اطلاع از آخرین وضعیت راه‌های استان به سامانه اطلاع‌رسانی ۱۴۱ مرکز مدیریت راه‌های استان مراجعه نمایند.

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • مشخصات و مکان زلزله امروز بعدازظهر در تهران +تصویر
  • حل مسائل کشور در حوزه زلزله‌های بزرگ ۵ کلانشهر ایران
  • موافقت رئیس جمهور با پیشنهاد استاندار کرمانشاه مبنی بر تشکیل کارگروه اشتغالزایی
  • اتفاق عجیب در گل گهر؛ تغییر پیراهن در نیمه دوم!
  • از رکوردشکنی فیزیکدانان تا از آب باتری ساختن چینی‌ها
  • قطع‌نامه‌ای در حوزه تاب‌آوری و مدیریت بحران برای مسئولان تدوین می شود
  • جنگ و زلزله؛ بلایایی که تاب‌آوری کشورها را به‌خطرمی‌اندازند
  • ریزش برداری در ۳۸ مقطع از محور‌های ایلام انجام شد
  • فیلم | فوران چشمه آب در دل سنگ های ایلام
  • فیلم | جاری شدن چشمه آب در دل سنگ ها در ایلام